آخرین وضعیت منابع آبی کشور

آخرین وضعیت منابع آبی کشور

آخرین جزئیات وضعیت «بارندگی‌ها»، «ذخیره آب مخازن سدها» و «میزان منابع آبی دشت‌های تهران» اعلام شد. آمارهای رسمی نشان می‌دهد میزان بارش‌های ثبت‌شده از ابتدای سال آبی جاری تا ۳۰ بهمن‌ماه به ۸/ ۶۳ میلی‌متر رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، کاهش ۶/ ۵۵ درصدی را تجربه کرده است.

کد خبر : ۵۰۹۹۰
بازدید : ۱۵۹۱
آخرین جزئیات وضعیت «بارندگی‌ها»، «ذخیره آب مخازن سدها» و «میزان منابع آبی دشت‌های تهران» اعلام شد. آمارهای رسمی نشان می‌دهد میزان بارش‌های ثبت‌شده از ابتدای سال آبی جاری تا ۳۰ بهمن‌ماه به ۸/ ۶۳ میلی‌متر رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، کاهش ۶/ ۵۵ درصدی را تجربه کرده است. همچنین میزان بارش‌های ایران در مدت مشابه در ۴۹ سال گذشته (درازمدت) به‌طور متوسط ۵/ ۱۳۹ میلی‌متر بوده که در مقایسه با میزان بارش‌های سال جاری، از کاهش ۳/ ۵۴‌درصدی بارش‌ها در سال آبی ۹۷ -۹۶ حکایت دارد.
آخرین وضعیت منابع آبی کشور

در این مدت پربارش‌ترین نقطه کشور «محمودآباد-هراز» با ثبت ۷/ ۸۳۸ میلی‌متر بارش و کم‌بارش‌ترین نقطه کشور «ایستگاه باران‌سنجی امور آب سیستان» با ثبت صفر میلی‌متر بارش بوده است.
از سوی دیگر مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای تهران، ذخیره آب مخازن پنج سد تامین‌کننده آب تهران را ۵۶۱ میلیون مترمکعب اعلام کرد که نسبت به شرایط عادی و معمول، ۵۰ میلیون مترمکعب کسری دارند. به‌گفته محمد شهریاری مخازن پنج سد «امیرکبیر»، «طالقان»، «لار»، «لتیان» و «ماملو» باید تا پایان
بهمن‌ماه امسال به ۶۱۱ میلیون مترمکعب می‌رسید که این رقم هم‌اکنون ۵۶۱ میلیون مترمکعب گزارش شده است. وی درمورد تغییرات مخازن سدهای تهران نسبت به سال آبی گذشته نیز گفت: ذخیره مخازن سدهای تامین‌کننده آب تهران، تا پایان بهمن‌ماه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۵۷۶ میلیون متر مکعب بود، ۱۴ میلیون مترمکعب کسری دارد.
شهریاری درمورد میزان بارش‌های استان تهران در پنج‌ماه نخست سال آبی جاری نیز گفت: متوسط بارندگی‌ها از اول مهرماه (ابتدای سال آبی) تا ۳۰ بهمن‌ماه، ۶/ ۸۱ میلی‌متر گزارش شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۵/ ۱۷۹ بود، ۵۵ درصد کاهش داشته است.
این مقام مسوول در شرکت آب منطقه‌ای تهران بارش برف امسال را نیز نسبت به پارسال نامناسب توصیف کرد و گفت: فصل آبگیری سدها از فروردین‌ماه هر سال شروع می‌شود؛ به این ترتیب که بارش‌های بهاری منجر به ذوب شدن برف‌های زمستان می‌شود و مخازن سدها را تامین می‌کند. اما وضعیت منابع آبی دشت‌های تهران چگونه است؟ شهریاری همچنین از آب‌گیری حوضچه‌های تغذیه مصنوعی در جهت به‌تعادل رسیدن آب در سفره‌های زیرزمینی خبر داد و گفت: حفر چاه‌های غیرمجاز در دشت‌های استان تهران موجب افت کمی و کیفی منابع آب شده‌ است.
مدیر دفتر تاسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای تهران با اعلام این خبر گفت: متاسفانه برداشت غیراصولی و بیش از حد مجاز از منابع آب زیرزمینی به همراه حفر چاه‌های غیرمجاز در دشت‌های استان در دهه‌های گذشته موجب افت شدید کمی و کیفی در این منابع شده‌ است که پیامدهای سوء آن به‌صورت تخریب کیفی آب زیرزمینی، نشست سطح زمین، افزایش هزینه پمپاژ و گاهی کاهش جریان آب رودخانه‌ها با توجه به تعاملات هیدرولیکی بین آب زیرزمینی و سطحی نمایان شده‌ است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید