بهترین و بدترین کشور‌ها برای تولد نوزادان

بهترین و بدترین کشور‌ها برای تولد نوزادان

هر ساله در سراسر جهان، حدود ۲.۶ میلیون نوزاد در ماه‌های اول تولد جانشان را از دست می‌دهند و برخی کشور‌ها شاهد مرگ‌های غم انگیز بیشتری هستند در مقایسه با دیگر کشور‌ها.

کد خبر : ۵۱۰۸۹
بازدید : ۲۸۹۵
خطرناک‌ترین کشور‌ها برای تولد نوزادان
فرادید | هر ساله در سراسر جهان، حدود ۲.۶ میلیون نوزاد در ماه‌های اول تولد جانشان را از دست می‌دهند و برخی کشور‌ها شاهد مرگ‌های غم انگیز بیشتری هستند در مقایسه با دیگر کشور‌ها.

به گزارش فرادید به نقل از سی‌ان‌ان، گزارش اخیر منتشر شده یونیسف، نرخ مرگ و میر نوزادان در کشور‌های گوناگون در سال ۲۰۱۶ را رتبه بندی کرده است.

این گزارش نشان داد کشور پاکستان بالاترین میزان مرگ و میر نوزادان را به خود اختصاص داده است، تقریبا بین هر ۲۲ نوزاد یک نوزاد جان خود را قبل از یک ماهگی از دست می‌دهد. ژاپن نیز کمترین مرگ و میر را در میان نوزادان دارد، ۱ مرگ در میان ۱،۱۱۱ تولد. با توجه به داده‌های گزارش، احتمال مرگ یک نوزاد متولد شده یک ماهه در پاکستان تقریبا ۵۰ برابر یک نوزاد تازه متولد شده در ژاپن - یا ایسلند، که رتبه دوم را به خود اختصاص داده است، می‌باشد؛ و سنگاپور نیز جایگاه سوم در جهان را دارد.

در این گزارش همچنین مشخص شده است میزان مرگ و میر نوزادان در ایالات متحده آمریکا و بریتانیا بیشتر از کشور‌های دیگر از جمله، کوبا، آلمان، کره جنوبی و سنگاپور می‌باشد.

۱۰ کشور رتبه دار، بالاترین و کمترین نرخ مرگ و میر نوزادان
گزارش یونیسف بر اساس داده‌های سازمان ملل متحد و بر آورد‌های گروه بین الملل نرخ مرگ و میر از سال ۱۹۹۰ تا سال ۲۰۱۶ به شرح زیر بوده است.
۱۰ کشوربا بالاترین نرخ مرگ میر نوزادان عبارتند از:
۱ - پاکستان
۲ - جمهوری آفریقای مرکزی
۳ - افغانستان
۴ - سومالی
۵ - لسوتو
۶ - گینه بیسائو
۷ - سودان جنوبی
۸ - ساحل عاج
۹ - مالی
۱۰ - چاد

دکتر استفان پترسون (Stefan Peterson) رئیس بخش سلامت یونیسف که به تجزیه و تحلیل فنی و بازنگری در گزارش کمک فراوانی کرده است، گفت: بسیاری از این کشور‌ها جنگ زده اند و دسترسی محدودی به آب پاک در مراکز بهداشتی دارند و یا تحت تاثیر بلایی طبیعی قرار دلشته اند. او می‌افزاید، "چالش‌های فراوانی بر سر راه این کشور‌ها قرار دارد. چالش‌های بزرگ نظیر سرمایه گذاری در خدمات بهداشتی." برخی از آن‌ها تنها ۱ درصد از هزینه‌های تولید ناخالص داخلی را صرف سلامت و بهداشت می‌کنند، بلکه توصیه‌های ملی حداقل ۵ درصد را پیشنهاد می‌کند."

۱۰ کشور با کمترین نرخ مرگ و میر نوزادان در سال ۲۰۱۶ عبارتند از:
۱ - ژاپن
۲ - ایسلند
۳ - سنگاپور
۴ - فنلاند
۵ - اسلوونی
۶ - استونی
۷ - قبرس
۸ - کره جنوبی
۹ - نروژ
۱۰ - لوکزامبرگ

پترسون گفت: "این کشور‌ها توانسته اند برای مدت طولانی سیاست‌های صحیحی را در بالا بردن کیفیت مراقبت‌های مادران و نوزادان ارائه دهند."

او می‌گوید، "در این مناطق زنان تحصیل کرده اند." "این کشور‌ها با بارداری نوجوانان مقابله کرده و خدمات بهداشتی و لوازم با کیفیتی را در اختیار ماما‌ها قرار می‌دهند."

گزارش یونیسف یاد آور می‌شود که بقا نوزادان با سطح در آمد کشور‌ها ارتباطی نزدیک دارد.

به طور متوسط نرخ مرگ و میر نوزادان در کشور‌هایی با درآمد بالا یک در ۳۳۳ نفر است در مقایسه با کشور‌های کم در آمد که این میزان حدود یک در ۳۷ نفر می‌باشد.

طبق این اظهارات، احتمال مرگ نوزادان تازه متولد شده در خانواده‌های فقیر ۱.۴ برابر بیشتر از خانوداه‌های ثروتمند است.

در آمد تنها یکی از عوامل موثر در مرگ و میر نوزادان می‌باشد.

در کویت نرخ مرگ و میر نوزادان تازه متولد شده حدود یک در ۲۲۷ نفر است و در ایالات متحده یک در هر ۲۷۰ نفر، هر چند این دو کشور درآمد بالایی دارند، اما میزان مرگ و میر نوزادان تنها کمی پایین‌تر از کشور‌های کم درآمد است، کشور‌هایی مانند سری لانکا که دارای نرخ یک در هر ۱۸۹ نفر، و در اوکراین یک در ۱۸۵ نفر است.

پترسون گفت: "مسئله مورد اهمیت برای تمامی کشور‌ها، دسترسی افراد به خدمات بهداشتی با کیفیت است."

او گفت: "بدیهی است که پول در این زمینه کمک می‌کند، اما مسئله حائز اهمیت سازماندهی چگونگی دسترسی و کیفیت خدمات بهداشتی است." "در هر کشوری اختلافاتی بین افراد فقیر و مرفه وجود دارد که قطعا باعث می‌شود میانگین مرگ و میر نوزادان به طور متوسط کاهش یا افزایش بیابد."

لیندسی استارک، استاد یار بهداشت و درمان خانواده و سلامت در دانشکده بهداشت عمومی میلان، دانشگاه کلمبیا می گوید، گزارش جدید یونیسف "معتبر" است.

وی می‌افزاید، مطالعات امور بهداشتی در آمریکا به نظر می‌رسد دلیل اصلی مرگ ومیر نوزادان بسیار مرتبط با شرایط سلامت مادر و تاثیرات آن بر جنین است.

او گفت: با تمرکز بر بهبود سلامت مادران، ایالات متحده و سایر کشور‌ها می‌توانند سلامت نوزاد را بهبود ببخشند.
خطرناک‌ترین کشور‌ها برای تولد نوزادان

کاهش مرگ و میر نوزادان "از زمانی که ماما‌ها شروع به شستن دستان خود کردند."
گزارش‌های یونیسف یادر آور می‌شود که علل اولیه مرگ ومیر نوزادان در ماه‌های اول و زایمان زودرس عبارتند از: عفونت‌های سپتیسمی، مننژیت و سینه پهلو یا ذات الریه. بسیاری از این علل‌ها قابل پیشگیری و قابل درمان هستند.

کاهش میزان مرگ ومیر نوزادان شامل تضمین دسترسی به آب پاک و امکانات بهداشتی برای خانواده‌ها، تهیه دارو و تجهیزات پزشکی مناسب برای مادر و کودک است و همچنین توانمند سازی زنان برای تقاضا و دریافت مراقبت‌های بهداشتی با کیفیت.

این عوامل بر چند اصل تاکید دارد که شامل بهبود خدمات رسانی در مکان‌هایی مانند مراکز بهداشتی، دسترسی آسان مردم به خدمات درمانی، دسترسی به محصولات و قدرت - به عنوان توانمند سازی دختران و مادران نوجوان است.

پترسون می‌گوید، "برای کاهش مرگ و میر، در ابتدا باید دسترسی ماما‌ها برای شستن و ضدعفونی دست‌ها و استفاده از لوازم یکبار مصرف فراهم شود."

او می‌گوید: "تغذیه شیر مادر در ساعات اولیه زندگی نوزادان امری حیاتی است." "این مسئله به طور جداگانه یکی از مهم‌ترین عوامل برای بقای کودکان محسوب می‌شود. در نهایت باید اذعان داشت که دولت‌های سراسر جهان باید دستور العمل‌های فراوانی جهت بهبود بخشیدن به شرایط کنونی اتخاذ کنند."

منبع: سی‌ان‌ان
ترجمه: وب ‌سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید