تشخیص بیماری قلبی با اسکن چشم گوگل!

تشخیص بیماری قلبی با اسکن چشم گوگل!

محققان گوگل و زیرمجموعه تحقیقاتی-پزشکی این شرکت که verily نام دارد موفق شدند راه جدیدی پیدا کنند که از طریق آن و با استفاده از تکنولوژی یادگیری ماشینی می‌توان امکان ابتلای افراد به مشکلات قلبی را مشخص کرد.

کد خبر : ۵۱۱۸۲
بازدید : ۱۷۵۴
محققان گوگل و زیرمجموعه تحقیقاتی-پزشکی این شرکت که verily نام دارد موفق شدند راه جدیدی پیدا کنند که از طریق آن و با استفاده از تکنولوژی یادگیری ماشینی می‌توان امکان ابتلای افراد به مشکلات قلبی را مشخص کرد. در این روش جدید، با بررسی و اسکن پشت چشم فرد نرم افزار ساخته شده این شرکت می‌تواند اطلاعات اساسی از جمله سن فرد، میزان فشار خون، سیگاری یا غیرسیگاری بودن وی را مشخص کند. با استفاده از این اطلاعات می‌توان ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی مانند سکته قلبی را مشخص کرد.
تشخیص بیماری قلبی با اسکن چشم گوگل!

با استفاده از الگوریتم جدید گوگل، دستیابی به اطلاعات اساسی بیماری برای پزشکان آسان‌تر و سریع‌تر خواهد بود و به همین شیوه می‌توان بدون نیاز به انجام آزمایش خون، ریسک بیماری‌های قلبی را در فرد تخمین زد. البته این روش فعلا باید مورد تست‌های بیشتری قرار گیرد تا برای استفاده کلینیکال آماده شود.
گزارشی در Nature journal Biomedical Engineering منتشر شد که درباره این روش جدید اطلاعات بیشتری می‌دهد. آقای لوک آکدن، یکی از پزشکان محقق دانشگاه آدلاید که در زمینه تحلیل تکنولوژی یادگیری ماشینی تخصص دارد در مصاحبه‌ای با verge اعلام کرد که این تحقیقات جدید، کامل است و نشان می‌دهد که چگونه هوش مصنوعی می‌تواند به ابزارهای تشخیصی موجود کمک کند: «محققان این مرکز اطلاعات را تنها با استفاده «یک» روش کلینیکال دریافت می‌کنند، اما می‌توان نتایج متعددی از آن یک روش به دست آورد و از فرستادن بیمار برای مراجعه به پزشکان مختلف جلوگیری کرد.

دانشمندان گوگل و وریلی برای آموزش این الگوریتم، از تکنولوژی هوش مصنوعی استفاده کرده و اطلاعات پزشکی بیش از ۳۰۰ هزار بیمار را تحلیل کردند. در بین اطلاعات جمع‌آوری شد، علاوه بر دریافت اطلاعات کلی پزشکی، اسکن چشم بیمار نیز به چشم می‌خورد. در بیشتر تحلیل‌های مرتبط با تکنولوژی یادگیری عمیق، بررسی شبکه‌های عصبی بدن بیمار نیز وجود دارد و می‌توان از این طریق اطلاعات تکمیلی و الگوهای مرتبط با بیماری‌های مختلف را کشف کرد.
البته باید قبول کرد که مشخص کردن وضعیت قلب با اسکن چشم کمی‌ غیرمرتبط به نظر می‌آید، اما باید در نظر داشت که این دستیابی بر پایه سال‌ها تحقیقات علمی ‌و پزشکی صورت گرفته است. بد نیست بدانید که دیوار داخلی پشت چشم پر است از رگ‌های خونی و می‌تواند تا حدودی وضعیت سلامت کلی بدن را منعکس کند. با بررسی ظاهر این دیوار که «فوندوس» نامیده می‌شود پزشکان می‌توانند وضعیت فشار خون، سن و سیگاری یا غیر سیگاری بودن فرد را مشخص کنند که همگی از مهم‌ترین عوامل تشخیص بیماری‌های قلبی هستند.

در تصویر زیر عکس فوندوس دو بیمار را می‌بینید که یکی از بیماری‌های قلبی عروقی رنج می‌برد و دیگری مشکلی ندارد. الگوریتم گوگل توانست ۷۰ درصد موارد را تشخیص دهد که کدام عکس به کدام بیمار تعلق دارد. در روش قدیمی ‌تشخیص ریسک بیماری‌های قلبی، انجام دادن آزمایش خون ضروری بود و از طریق آن در ۷۲ درصد موارد درست تخمین زده می‌شد.
یکی از پروفسورهای دانشگاه London's UCL می‌گوید که متد جدید گوگل به نظر کاربردی قابل اعتماد است، زیرا قبلا نیز معاینه چشم یکی از روش‌های تشخیص ریسک بیماری‌های قلبی بوده است. وی همچنین معتقد است که هوش مصنوعی می‌تواند سرعت تحلیل‌های پزشکی را بالا ببرد اما روش‌های جدید باید برای استفاده عمومی‌ کلینیکال، مدت بیشتری مورد مطالعه و آزمایش قرار بگیرند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید