بحران در انتظار فوتبال

باشگاه‌ها زیر بار بازی در آسیا بدون ملی‌پوشان‌شان نمی‌روند احتمالا برخی بازیکنان قربانی اختلاف کی‌روش و مربیان لیگ برتری خواهند شد.

کد خبر : ۵۱۳۳۹
بازدید : ۹۰۸
کارلوس کی‌روش قبل از این‌که قرعه ایران در جام‌جهانی مشخص شود، به زمان و زمین انتقاد داشت و از نحوه آماده‌سازی و حمایت‌ها از تیم‌ملی رضایت نداشت. بعد از مشخص شدن قرعه مرگ ایران و رویارویی با اسپانیا،‌ پرتغال و مراکش، اما او برنامه ویژه‌تری برای آماده‌سازی حضور در روسیه در دستور کار خود قرار داد. در همین راستا بازیکنان تیم‌ملی بعد از هر هفته از لیگ برتر به مدت یک روز در اختیار کادرفنی قرار گرفتند که اجرایی شدن این تصمیم منوط به جلب رضایت مربیان باشگاهی بود که با مشکلات بسیار زیادی به نتیجه رسید.
البته این پایان خواسته‌های مرد پرتغالی همیشه‌معترض نبود. او خواسته‌هایی دارد که اجرا شدن آن قطعا بحران‌زا خواهد بود. به همین ترتیب فوتبال ایران در آینده‌ای نه چندان دور آبستن فجایعی تاریخی است.

انتظار عجیب سرمربی تیم ملی
یکی از دغدغه‌های بزرگ کی‌روش برگزاری هرچه بهتر آخرین اردوهای آماده‌سازی و مسابقات تدارکاتی با حضور تمام نفراتش پیش از شروع جام‌جهانی بود. نکته قابل تامل این‌جاست که چهار تیم استقلال، پرسپولیس‌، ذوب‌آهن و تراکتورسازی درگیر لیگ قهرمانان آسیا هستند و کی‌روش و دستیارانش به صراحت اعلام کرده‌اند باشگاه‌ها باید قید استفاده از بازیکنان ملی‌پوش خود در صورت صعود به مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا را بزنند تا ملی‌پوشان در اردوهای تیم‌ملی باشند.
کی‌روش بارها و بارها با این جمله که «خاضعانه از باشگاه‌ها می‌خواهم با تیم‌ملی برای حضور موفق در جام‌جهانی همکاری داشته باشند. مسابقاتی که چهار‌سال یک‌بار برخلاف بازی‌های آسیایی که هر ‌سال شاهد آن هستیم برگزار می‌شود» به این موضوع تأکید داشته که اردوهای تیم‌ملی در یکی، دو ماه منتهی به جام‌جهانی با حضور تمام نفرات باید برگزار شود و در غیر این‌صورت تضمینی برای موفقیت نیست.

واکنش تند مدیرعامل ذوب‌آهن به کی‌روش
مرد پرتغالی خط و نشان کشیدن را بلد است و به قدری قدرت دارد که خواسته‌هایش اجرایی می‌شود. در همین یک ماه گذشته وقتی امیر قلعه‌نوعی برای یک بازی بازیکنان خود را به کمپ تیم‌ملی نفرستاد،‌ کی‌روش از آن به بعد ملی‌پوشان ذوب‌آهن را خط زد و تا به امروز آنها جایی در تیم‌ملی ندارند. نکته‌ای که باعث پایین آمدن روحیه مظاهری،‌ تبریزی و ایمانی شده است و هر لحظه ممکن است آنها در اعتراض به شرایط موجود مصاحبه کنند.
البته سعید آذری، مدیرعامل ذوب‌آهن تأکید کرده اکبر ایمانی بازیکن تازه‌وارد و ملی‌پوش این باشگاه در تمرینات تیم‌ملی مصدومیت شدیدی پیدا کرده و آنها نمی‌توانند در آسیا از او استفاده کنند. آذری همچنین خطاب به کی‌روش گفته خوب نیست این مربی با این رفتارها برای باشگاه‌ها در جهت بازیکن دادن خط و نشان بکشد.

خط و نشان عجیب غایبان از جام‌جهانی حذف می‌شوند
همان‌طور که مشخص است، کی‌روش با محروم کردن ٣ ملی‌پوش ذوب‌آهن از حضور در تیم‌ملی از همین حالا برای سایر باشگاه‌ها و فروردین و اردیبهشت ‌سال بعد که اردوهای تیم‌ملی جدی‌تر دنبال خواهد شد خط و نشان می‌کشد. برای بازیکنان هم بدون تعارف حضور در تیم‌ملی و جام‌جهانی در شرایط کنونی مهمتر از باشگاه‌هایشان است و به همین دلیل آنها گوش به فرمان کامل کی‌روش هستند. مسأله‌ای که نباید فراموش کرد این است که کی‌روش در آخرین حضور خود در برنامه نود به صراحت اعلام کرد به تمام بازیکنان برای تیم‌ملی احتیاج دارد و غیبت آنها باعث می‌شود تیم‌ملی و جام‌جهانی را از دست بدهند و خط خوردن امید ابراهیمی از جام‌جهانی ٢٠١٤ برزیل را برای این مهم مثال زد.

باشگا‌ه‌ها و تیم‌ملی حرف خود را می‌زنند
فدراسیون فوتبال سکوت مطلق اختیار کرده و این پرونده را هم هنوز نتوانسته حل کند. طبیعتا هر کدام از باشگاه‌های پرسپولیس،‌ استقلال و ذوب‌آهن اگر بتوانند از گروه خود از آسیا صعود کنند،‌ برای مرحله حذفی می‌خواهند از تمام بازیکنان خود در جهت موفقیت استفاده کنند، چرا که آنها هم به نوعی نماینده فوتبال ایران در آسیا هستند.
قانون هم تمام و کمال حق را به باشگاه‌ها می‌دهد. آنها هستند که با فوتبالیست قرارداد امضا و حقوقش را پرداخت می‌کنند تا در ازای آن بازیکن در خدمت تیم باشد. منتهی حالا کی‌روش و دستیارانش به صراحت می‌گویند جام‌جهانی اولویت مهمتری از لیگ قهرمانان آسیاست و باشگاه‌ها باید تمام بازیکنان مدنظر آنها را در اختیار تیم‌ملی قرار بدهند و فدراسیون هم معلوم نیست برای بحرانی که قطعا ‌سال آینده به وجود خواهد‌ آمد چه تصمیمی اتخاذ خواهد کرد.

در انتظار بحران، ‌یک طرف ضرر می‌کند
شفر، برانکو و قلعه‌نوعی به صراحت گفته‌اند به تیم‌ملی کمک می‌کنند و آرزو دارند در جام‌جهانی ایران نتیجه بگیرد اما آنها هم در آسیا با تمام نفرات شرکت خواهند داشت. کی‌روش همان‌طور که اشاره شد با قدرت پای حرف و خواسته خود ایستاده و هر بازیکنی که نباشد را خط می‌زند.
ادامه این روند در روزهایی که فدراسیون توان مدیریت شرایط موجود را ندارد، می‌تواند زمینه‌ساز یک فاجعه ملی باشد. مدیران فوتبال کشور در تمام هفت‌سال گذشته هیچ‌وقت نتوانسته‌اند تعامل خوبی بین باشگاه‌ها و تیم‌ملی برقرار کنند و به‌نظر می‌رسد این‌بار هم یک طرف به خواسته خود نخواهد رسید و همین موضوع بحرانی را رقم خواهد زد که تبعات سنگینی برای فوتبال ایران به همراه می‌آورد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید