ظهور جلوه‌های ویژه

ظهور جلوه‌های ویژه

حتی اگر اسم استن وینستون را نشنیده باشید قطعا زمانی که در سال ۱۹۹۱ فیلم «ترمیناتور: روز داوری» را بر پرده سینما یا تلویزیون مشاهده کردید از جلوه‌های ویژه آن متعجب شدید. بله، جلوه‌های ویژه‌ای که در ترمیناتور: روز داوری دیده شد نوع جدیدی در استفاده از این تکنیک در سینما بود که استن وینستون ابداع‌گر آن بود.

کد خبر : ۵۱۳۴۷
بازدید : ۱۲۸۹
حتی اگر اسم استن وینستون را نشنیده باشید قطعا زمانی که در سال ۱۹۹۱ فیلم «ترمیناتور: روز داوری» را بر پرده سینما یا تلویزیون مشاهده کردید از جلوه‌های ویژه آن متعجب شدید. بله، جلوه‌های ویژه‌ای که در ترمیناتور: روز داوری دیده شد نوع جدیدی در استفاده از این تکنیک در سینما بود که استن وینستون ابداع‌گر آن بود.
استن وینستون و ظهور جلوه‌های ویژه
همین ابداعات او سبب شد تا در ادامه امکان ساخت فیلم‌هایی چون «پارک ژوراسیک»، «پارک ژوراسیک: دنیای گمشده»، «تایتانیک»، «هوش مصنوعی»، «مرد آهنی» و «آواتار» فراهم گردد.

استن وینستون از دهه هفتاد کار خود را با گریم آغاز کرد و البته همچنان تا پایان زندگی‌اش یکی از بهترین گریمورهای سینما به شمار میرفت. اوج هنر گریم وینستون را میتوان در فیلم «روح» و گریم بر روی مایکل جکسون مشاهده نمود، جایی که مایکل جکسون توسط گروه گریم وینستون تبدیل به یک مرد چاق با چهره‌ای کاملا متفاوت میشود. با این که وینستون همواره یکی از برترین متخصصین میکاپ در هالیوود بوده است اما شکوفا شدن استعدادهای وینستون مربوط به همکاری‌های خاص او با جیمز کامرون است.
استن وینستون و ظهور جلوه‌های ویژه
سختگیری‌های بی‌انتهای کامرون و وسواس وینستون در طی دو دهه، مجموعه‌ای از بهترین آثار سینمای آمریکا را از نظر جلوه‌های ویژه پدید آورد. به طور مثال؛ «ترمیناتور (۱۹۸۴)» فیلمی بود که با تنها چهار میلیون دلار جلوه‌های ویژه ساخته شد، اما فروشی معادل ۷۸ میلیون دلار داشت و شروعی بر موفقیت‌های جیمز کامرون در سینما بود.
وینستون بار دیگر با «بیگانه‌ها (۱۹۸۶)» به همکاری با جیمز کامرون پرداخت و نتیجه این همکاری بهترین فیلم از سری فیلم‌های بیگانه بود. جلوه‌های ویژه این فیلم ترکیبی از هنر جلوه‌های ویژه و عروسک‌سازی استن وینستون بود که به شکل جدی سینمای آن زمان را تحت تاثیر خود قرار داد. استن وینستون در سال ۱۹۸۷ به همکاری با جان مک تیرنان در فیلم خاطره انگیر «غارتگر» حاضر شد و این اثر نیز همانند بیگانه که ترکیبی از عروسک‌های خاص وینستون و جلوه‌های ویژه بود و توانست یک نامزدی اسکار برای او به ارمغان بیاورد.
استن وینستون و ظهور جلوه‌های ویژه

اما فیلمی که سبب شد تا جلوه‌های ویژه به شکل امروزی آن وجود داشته باشد همکاری مشترک دیگری بین استن وینستون و جیمز کامرون تحت عنوان «ترمیناتور: روز داوری» محصول سال ۱۹۹۱ بود که جلوه‌های ویژه کامپیوتری را به شکل امروزی آن وارد صنعت سینما کرد. با این که استن وینستون یک بار برای جلوه‌های ویژه فیلم بیگانه‌ها جایزه اسکار را بدست آورده بود اما در فیلم ترمیناتور: روز داوری نیز به همراه تیم جلوه‌های ویژه‌ی خود موفق به کسب جایزه اسکار دیگری شد.
نسخه دوم مجموعه فیلم ترمیناتور به سطحی از جلوه‌های ویژه رسیده بود که بلافاصله سبب برداشتن یک گام بزرگ به سمت فیلم‌هایی شد که تا آن زمان کمتر امکان ساخته شدن یافته بودند. استن وینستون بعد از ترمیناتور ۲ با سفارش‌های بسیار زیادی روبرو شد اما جذاب‌ترین کاری را که میشد در بین آنها انتخاب کرد، «پارک ژوراسیک» محصول ۱۹۹۳ میتوان نام برد که تحول دیگری در هنر جلوه‌های ویژه و ارتقای چیزی بود که در حال حاضر به آن سی‌جی‌آی گفته میشود. وینستون و گروهش برای فیلم پارک ژوراسیک (۱۹۹۳) نیز اسکار بهترین جلوه‌های ویژه را بدست آوردند و همچنین برای قسمت دوم آن پارک «ژوراسیک: دنیای گمشده (۱۹۹۷)» نیز نامزد اسکار شدند. لازم به ذکر است؛ درگیری وینستون در پروژه دنیای گمشده باعث شد او از همکاری در تیم جلوه‌های ویژه‌ی فیلم «تایتانیک» باز بماند و نتواند چهارمین اسکار جلوه‌های ویژه خود را بدست آورد.

پروژه بعدی، «هوش مصنوعی» همکاری دیگری بین استن وینستون با اسپیلبرگ بود و وینستون مجددا نامزد اسکار شد. با این که از سال ۲۰۰۲ به بعد به دلیل افزایش بیش از حد فیلم‌هائی که از تکلونوژی سی‌جی‌آی استفاده میکردند دیگر چندان نام وینستون را در پروژه‌های بزرگ و کسب جوایز مطرح سینمائی نمیشنویم اما او همچنان فعال بود و همچنان در همکاری تنگاتنگ با فیلمسازان علاقمند به جلوه‌های ویژه مشغول بود.
استن وینستون در سال ۲۰۰۱ جلوه‌های ویژه «پارک ژوراسیک ۳» را طراحی کرد و همچنین در همان سال به همکاری با جاناتان موستو پرداخت که نتیجه آن «ترمیناتور ۳» بود، همچنین فیلم‌های دیگری نظیر «کنستانتین (۲۰۰۵)»، «ماهی بزرگ (۲۰۰۳)» و بسیاری فیلم‌های بلند و کوتاه دیگری از تجربیات او در زمینه جلوه‌های ویژه و گریم استفاده کردند.

آخرین اثر ماندگار استن وینستون در سالی شکل گرفت که او چشم از جهان بسته بود. «مرد آهنی» محصول سال ۲۰۰۸ با بازی رابرت دنی‌جونیور یک اثر خوش ساخت با جلوه‌های ویژه عالی و تاثیر گذار بود. این آخرین اثری بود که استن وینستون به طور مستقمی در آن کارِ جلوه‌های ویژه انجام داده بود. با این وجود جالب است بدانید که قبل از درگذشتش قرارداد فیلم‌های «ترمیناتور ۴»، «جی‌آی‌جو»، «شاتر آیلند» و «آواتار» با استودیوی او بسته شده بود.

استن وینستون در طول شصت و دو سال از عمر خود، در بیش از ۳۰۰ اثر مختلف در سینما، تلویزیون و کلیپ‌های تجاری همکاری داشت و شکی نیست که این همکاری سبب پیشرفت بیشتر و سریع‌تر هنرهای بصری در تاریخ سینما شده بود. استن وینستون پس از یک عمر فعالیت موثر در سینما و تلویزیونی در ۱۵ جون ۲۰۰۸ چشم از جهان فرو بست.

افتخارات استن وینستون در طول دوره فعالیتش در زمینه گریم و جلوه‌های ویژه

جوایز اسکار:
«هوش مصنوعی (۲۰۰۱)» (جلوه های ویژه) - نامزد
»پارک ژوراسیک: دنیای گمشده (۱۹۹۷)» (جلوه های ویه) - نامزد
«پارک ژوراسیبک (۱۹۹۳)» (جلوه های ویژه) - برنده
«بازگشت بتمن (۱۹۹۲)» (گریم) - نامزد
«ترمیناتور: روز داوری (۱۹۹۱)» (جلوه های ویژه و گریم) - برنده
«ادوارد دست قیچی (۱۹۹۱)» (گریم) - نامزد
«غارتگر (۱۹۸۸)» (جلوه های ویژه) - نامزد
«بیگانه‌ها (۱۹۸۷)» (جلوه های ویژه) - برنده
«نداهای قلب (۱۹۸۱)» (گریم) - نامزد
جوایز آکادمی فیلم‌های ترسناک و فانتزی آمریکا:
«هوش مصنوعی (۲۰۰۱)» - برنده
«پارک ژوراسیک (۱۹۹۳)» - برنده
«بازگشت بتمن (۱۹۹۲)» - برنده
«ترمیناتور: روز داوری (۱۹۹۱)» - برنده
«بیگانه‌ها (۱۹۸۶)» - برنده
«ترمیناتور (۱۹۸۴)» - برنده
منبع: فیلمجی
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید