پنج دلیل برای وتوی قطعنامه ضدایرانی از سوی روسیه

روسیه روز دوشنبه هفته گذشته در اقدامی بی‌سابقه قطعنامه پیشنهادی بریتانیا در شورای امنیت سازمان ملل را که در آن از نقض تحریم تسلیحاتی یمن از سوی ایران ابراز نگرانی شده بود، وتو کرد.

کد خبر : ۵۱۸۳۹
بازدید : ۹۷۵
روسیه روز دوشنبه هفته گذشته در اقدامی بی‌سابقه قطعنامه پیشنهادی بریتانیا در شورای امنیت سازمان ملل را که در آن از نقض تحریم تسلیحاتی یمن از سوی ایران ابراز نگرانی شده بود، وتو کرد. علی خرم، دیپلمات پیشین و تحلیلگر مسائل بین‌الملل درباره چرایی وتوی قطعنامه ضدایرانی از طرف روسیه به فرارو گفت: «چند عامل در این اتفاق موثر بوده است؛ عامل اول اینکه آمریکای دونالد ترامپ آمریکای اوباما نیست. در دوره اوباما رئیس‌جمهور آمریکا قادر بود با یک نوع انعطاف و درک موقعیت بین‌المللی جایگاه آمریکا را حفظ کند و همه متحدان و غیرمتحدان را به نوعی به خودش جلب کند.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل اضافه کرد: «اما آمریکای دوره دونالد ترامپ کاملا دگرگون شده است. این آمریکا نه تنها قادر نیست متحدان خود را راضی کند و در اطراف خود نگه دارد بلکه کشور‌هایی همچون روسیه و چین که آمریکا رابطه معمولی یا سردی با آنها داشت را از خودش راند.
ترامپ کشور‌هایی همچون ایران و کره‌شمالی را هم در یک جبهه تقابل قرار داد. حاصل این وضعیت این است که جهان رهبری آمریکا در دوران ترامپ را نپذیرفته است.» خرم ادامه داد: «درجهانی که رهبری آمریکا پذیرفته نباشد، مخالفت با آمریکا نه تنها نقیصه نیست بلکه نوعی افتخار به حساب می‌آید. پس در این فضاست که روسیه به راحتی با مواضع و سیاست‌های آمریکا و غرب مخالفت می‌کند.»

این استاد دانشگاه با بیان اینکه عامل دوم به خود روسیه باز می‌گردد، گفت: «روسیه امروز با رهبری پوتین نسبت به گذشته به مراتب قوی‌تر است. این روسیه می‌تواند راجع به بلندپروازی‌های خودش فکر کند و تصمیم بگیرد. از این بابت روسیه سال‌ها بود که می‌خواست توانایی‌ها و ظرفیت‌های خود را به‌عنوان یک قدرت جهانی تاثیرگذار به نمایش بگذارد.»
او عامل سوم را روابط روسیه و آمریکا دانست و تاکید کرد: «در دوره اوباما قرار نبود روابط روسیه و آمریکا خوب و گرم باشد، با این حال روابط از روابط امروز دو کشور در دوره ترامپ به مراتب بهتر و در چارچوب شراکت و همکاری بود. در دوره ترامپ جمهوری‌خواهان سنتی و تندرو فرصتی تازه یافتند که علیه روسیه پرچم بلند کنند و به عبارتی دشمنی با روسیه را به مردم آمریکا و جهان یادآوری کنند.»

خرم افزود: «آن چیزی که قرار بود در دوران ریاست جمهوری ترامپ درباره روسیه انجام شود این بوده که آمریکا و روسیه مشکلات خودشان را به‌گونه‌ای حل کنند که دو کشور در کنار هم حرکت کنند. این قول و شعار تبلیغاتی ترامپ بود. اما بعدا قضایا چرخید و به شکل دیگری درآمد.» این دیپلمات سابق ایران عامل چهارم را اینگونه توضیح داد: «روسیه و اروپا متوجه شده‌اند که دشمنی‌های آمریکا با ایران جنبه عقلانی ندارد و آمریکا به‌دنبال بهانه‌گیری در مورد ایران است.
طرز برخورد ترامپ و تیم تندرواش با توافق هسته‌ای واکنش همه جهان را به‌دنبال داشته است. در زمانی که اروپایی‌ها از ترامپ دلخور هستند و در قضیه توافق هسته‌ای رئیس‌جمهور آمریکا خلاف تعهدات بین‌المللی کشورش عمل می‌کند، روسیه این را برای خود افتخار و آبرومندی می‌داند که در مقابل بهانه‌گیری‌های آمریکا بایستد.»

این استاد دانشگاه درباره عامل پنجم گفت: «روسیه بعد از ماجرای سوریه نوعی اعتماد به نفس به دست آورده است که می‌تواند کاری کند که تاثیرگذاری و نفوذش همسطح با آمریکا و حتی در برخی موارد برتر از آمریکا باشد. در ماجرای سوریه آمریکا کاملا از دور خارج شد و روسیه توانست در کنار ایران، حزب‌الله و دولت سوریه ماجرا را اداره کند.» او افزود: «این ۵ عامل به دولت روسیه این توانایی را داده است که در هر قضیه‌ای دنباله‌رو آمریکا نباشد و بتواند موضع مستقیم خودش را بیان کند.» این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که آیا وتوی قطعنامه ضدایرانی از سوی روسیه تاثیری در پیشرفت روابط ایران و روسیه خواهد داشت، گفت: «قطعا اینگونه است.
در گذشته ایران و خیلی از کشور‌هایی که با روسیه کار می‌کردند از این گلایه داشتند که روسیه در مواقع بحرانی آنها را رها می‌کند و منافع آن کشور‌ها را با خواسته‌های خودش گره می‌زند و نهایتا به آنها پشت می‌کند، اما حالا روسیه گام در مسیر تازه‌ای برداشته است. این کشور سعی می‌کند به ایران، سوریه و خیلی از کشور‌هایی که با آنها شراکت دارد، نشان دهد که پابرجاست و به تعهداتش وفادار می‌ماند. این بسیاری از نگاه‌های منفی در داخل ایران را به نفع روسیه تصحیح می‌کند.»
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید