سخنگوی شورای نگهبان: موافق همه‌پرسی هستیم

سخنگوی شورای نگهبان: موافق همه‌پرسی هستیم

سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه شورای نگهبان موافق همه‌پرسی است، گفت: همه‌پرسی را سیاسی نکنیم.

کد خبر : ۵۱۹۵۷
بازدید : ۱۱۱۷
سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه شورای نگهبان موافق همه‌پرسی است، گفت: همه‌پرسی را سیاسی نکنیم. همه‌پرسی در دو اصل قانون اساسی آماده است و براساس این اصول شورای نگهبان آمادگی همکاری دارد.

عباسعلی کدخدایی روز گذشته در یک نشست خبری در پاسخ به سوالی در مورد نظر شورای نگهبان درخصوص اظهارنظرها برای برگزاری همه‌پرسی و رفراندوم اظهار کرد: همه‌پرسی در دو اصل قانون اساسی آمده است. در اصل ۵۹ قانون اساسی گفته شده که اعمال قوه مقننه از طریق همه‌پرسی مربوط به موارد ضروری است و مجلس می‌تواند طبق قوانین اقدام کند و شورای نگهبان هم آماده همکاری است.
موافق همه‌پرسی هستیم
او افزود: اصل ۱۷۷ قانون اساسی نیز مربوط به بازنگری بوده و در اصل ۱۱۰ هم فرمان همه‌پرسی از اختیارات رهبری نظام است. سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: نظر ما این بود که همه‌پرسی را سیاسی نکنیم. همه‌پرسی در دو اصل قانون اساسی آماده و براساس این دو اصل شورای نگهبان آمادگی همکاری دارد، این نظر شورای نگهبان است. همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، وی در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که از اختلاف‌نظر اعضای شورای نگهبان درباره بحث همه‌پرسی پرسیده بود، اظهار کرد: شما اختلافی میان اعضای شورای نگهبان نیندازید و تیتر بزنید شورای نگهبان موافق همه‌پرسی است البته با رعایت اصول ۵۹، ۱۱۰ و ۱۷۷ قانون اساسی.

اشاره کدخدایی به سخنان اخیر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در مراسم راهپیمایی سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است که به همه‌پرسی و مراجعه به آرای مستقیم مردم به‌عنوان راه‌حلی برای حل اختلاف‌نظرها پرداخته بود.
روحانی در مراسم 22 بهمن امسال در جمع مردم تهران با تاکید بر اینکه «اگر جایی ما با هم بحث داریم باید به اصل 59 قانون اساسی مراجعه کنیم»، گفت: «اصل 59 قانون اساسی می‌گوید در برخی موارد قانون‌گذاری و اعمال قوه مقننه در مسائل مهم اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی، مراجعه به آرای مستقیم مردم است.
اگر در دو تا مساله اختلاف‌نظر داریم، جناح‌ها اختلاف دارند، دعوا و شعار ندارد، صندوق آرا را بیاوریم و طبق اصل 59 قانون اساسی هر چه مردم گفتند، به آن عمل کنیم، این ظرفیت قانون اساسی ماست و باید به ظرفیت‌های قانون اساسی‌مان عمل کنیم.» این سخنان البته با واکنش‌هایی از سوی برخی از چهره‌های سیاسی روبه‌رو شد. یکی از این چهره‌ها عباسعلی کدخدایی بود که در صفحه تلگرام خود پیشنهاد برگزاری همه‌پرسی را «کارشناسی نشده» توصیف کرده بود.

واکنش به نامه احمدی‌نژاد
کدخدایی درادامه این نشست خبری درباره نامه اخیر احمدی‌نژاد به رهبر معظم انقلاب درباره مهندسی انتخابات گفت: شورای نگهبان آنچه انجام می‌دهد براساس قانون انتخابات و قانون است و همیشه این موضوع را مد نظر داشته که اگر کسی مطلبی دارد، آن را مستند اعلام کند وگرنه هر کسی نمی‌تواند مطالبی را همانگونه مطرح کند که درست نیست.
وی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه در مصاحبه اخیر خود اعلام کردید احمدی‌نژاد سه روز بعد از انتخابات سال ۸۸ از شما درخواست تایید انتخابات را داشت و این شبهه وجود برخی مباحث در پشت پرده را ایجاد کرده است، گفت: بسیاری از اینگونه پیشنهادها و درخواست‌ها نسبت به شورای نگهبان همیشه بیان می‌شود، اما هر موضوعی که وجود داشته باشد در زمان آن گفته خواهد شد، ما حرفی پشت پرده نداریم و همه را شفاف می‌گوییم.

همچنین به گزارش جماران، او تاکید کرد: هر چیزی که در مورد انتخابات ۸۸ لازم باشد ما در زمان مناسب خودش می‌گوییم.

۲۶ ایراد شورای نگهبان به بودجه ۹۷
سخنگوی شورای نگهبان دربخش دیگری ازسخنانش از ارسال ۲۶ ایراد در بندهای مختلف لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور به مجلس خبر داد و گفت: ایرادات ارسالی نظرات غیررسمی این شورا است. به گزارش «ایسنا» کدخدایی افزود: نظرات مجمع تشخیص مصلحت را امروز صبح (روز شنبه) به‌صورت دستی دریافت کردم و پس از بررسی نظرات مجمع نظر رسمی شورای نگهبان به مجلس ارسال خواهد شد.
کدخدایی افزود: با عنایت به اینکه لایحه بودجه مصوبه‌ای طولانی است، شورای نگهبان نیز همزمان با مجلس کار بررسی آن را شروع و جلسات مختلف و فوق‌العاده برگزار کرد. او یادآور شد: در نهایت در مورد مصوبه بودجه عصر پنج‌شنبه به جمع‌بندی اولیه رسیدیم که نظرات اعلامی، نظرات غیررسمی شورای نگهبان است.
به گزارش «ایسنا» کدخدایی افزود: یکی دیگر از موارد، برداشت از صندوق توسعه ملی است که برداشت آن تحت ضوابط، شرایط و نحوه هزینه‌کرد آن معمولا باید مشخص باشد اما در موارد متعدد این اتفاق نیفتاده است.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین گفت: دولت برای تامین بخشی از هزینه‌ها در سال گذشته و امسال اجازه انتشار اوراق مشارکت را اخذ کرده ولی در رقم‌ها و تبصره‌ها سقف آن با هم متفاوت است که باید مشخص شود. کدخدایی گفت بیشتر ایرادات واژه انشایی است.

ترس از رد صلاحیت
در ادامه به گزارش «ایلنا» این عضو شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند نمایندگان از ترس رد صلاحیت شدن قادر به بیان انتقادات نیستند و از شورای نگهبان می‌ترسند، چه راهکاری برای رفع این ترس پیش‌بینی کرده‌اید، خاطرنشان کرد: شورای نگهبان ترس ندارد.
مثلا شما از من می‌ترسید؟ تایید صلاحیت یک امر براساس قانون است و اگر قانون اصلاح شود یا تغییر کند مشکلات این آقایان هم رفع می‌شود. تکلیفی براساس قانون برعهده شورای نگهبان گذاشته شده است که اگر قانون عمل شود ما هم تابع آن هستیم.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید