زندگی ٦‌هزار تهرانی بر مدار دستفروشی

زندگی ٦‌هزار تهرانی بر مدار دستفروشی

دیروز جلسه هفتگی شورای شهر تهران، حال و هوای دیگری داشت. سه روز مانده به روز زن، بهانه‌ای شد تا وضع زنان، امکانات شهری برای آن‌ها و اتفاقاتی که در هفته‌های گذشته برای زنان رخ داده، محور حرف‌ها و سخنرانی‌های اعضای شورای شهر شود.

کد خبر : ۵۲۲۸۰
بازدید : ۱۳۳۷
دیروز جلسه هفتگی شورای شهر تهران، حال و هوای دیگری داشت. سه روز مانده به روز زن، بهانه‌اي شد تا وضع زنان، امکانات شهری برای آنها و اتفاقاتی که در هفته‌های گذشته برای زنان رخ داده، محور حرف‌ها و سخنرانی‌های اعضای شورای شهر شود. محسن‌هاشمي به‌عنوان رئيس شورا و زهرا نژادبهرام، عضو هيات‌رئيسه شوراي شهر تهران كساني بودند كه در اين‌باره حرف‌هايي داشتند.
يكي درباره جايگاه تبعيض جنسيتي در ادبيات توسعه توضيحاتي داد و ديگري درباره دستفروشي زنان، آمار ٦‌هزار نفري دستفروشان در تهران و نياز به گفت‌وگو و ارایه راهكار براي حل مشكلات زنان حرف داشت و در اين ميان ابراهيم اميني، نایب رئيس شوراي شهر تهران هم دسته گل‌های سرخ و صورتي را ميان زنان شورا توزیع کرد.

محسن‌هاشمي در دقيقه‌هاي نخست جلسه به حضور موفق زنان در جامعه و عرصه‌های مختلف اشاره كرد و گفت كه بدون در نظر گرفتن این موضوع، نمی‌توان جایگاهی شایسته در دنیا داشته باشیم: «در ادبیات توسعه، جنسیت و تبعیض جنسیتی جایگاهی ندارد. اگر ما نیمی از جمعیت مولد، خلاق و پویای جامعه را بخواهیم به دلیل جنسیت مورد تبعیض قرار داده و از چرخه دانش و ارزش‌افزایی خارج کنیم بزرگترین آسیب به توسعه پایدار و منافع ملی جامعه زده می‌شود.»
او البته معتقد است كه زنان بعد از انقلاب اسلامی به جایگاه ویژه و مورد احترامی دست پیدا کرده‌اند: «امروزه بیشتر جمعیت دانشگاهی را زنان تشکیل می‌دهند و باید زنان در توسعه کشور صاحب نقش متوازنی باشند، چرا که تجربه نشان داده در برخی عرصه‌ها عملکرد زنان موثرتر از مردان بوده و در دین نگاه ویژه‌ای به زنان شده است. باید بپذیریم بدون وجود موفق زنان در جامعه ما نمی‌توانیم جایگاهی شایسته در دنیای امروز به دست آوریم.»

پس از این صحبت‌ها، زهرا نژادبهرام، عضو ديگر شورا در نطق پيش از دستور خود، اين موضوع را از بعد سياسي مورد بررسي قرار داد: «در نگاه اصلاح‌طلبی، زن بودن و مرد بودن تفاوتی در ماهیت انسانی ایجاد نمی‌کند و گام‌های رو به جلو برای افراد ربطی به جنسیت آ‌نها ندارد و شهروندان تهرانی این نگاه اصلاح‌طلبی را برای مدیریت شهری انتخاب کرده‌اند. زنان به دلایل تاریخی، فرهنگی و اجتماعی از صحنه اجتماع دور نگه داشته شده‌اند و راهکار برون‌رفت از این مسأله ایجاد سهمیه مثبت و ریل‌گذاری و حذف اقداماتی است که می‌خواهد زنان را از ظرفیت‌های اجتماعی و سیاسی جامعه دور کند.»

او رفع تمام اشکال تبعیض علیه زنان را از مهمترین مولفه‌های گفتمان ساز جریان اصلاح‌طلبی دانست: «پایگاه رأی‌آوری اصلاح‌طلبان مردم هستند و ادبیات اصلاح‌طلبان مردم محورانه است.»

برخورد با دختران در هفته‌هاي گذشته موضوع ديگري بود كه اين عضو شوراي شهر درباره آن حرف‌هايي داشت: «برخورد با حجاب و رفتاری موسوم به دختران انقلاب در روزهای گذشته منجر به اتفاقاتی شد و لازم است بار دیگر دنبال جست‌وجوی راهکاری با مردم از نگاه پذیرش انواع شکاف‌های موجود در جامعه به‌ویژه شکاف نسلی و شکاف جنسیتی و طبقاتی بود.
برخورد با حجاب و رفتاری موسوم به دختران انقلاب از این دست است، سوالاتی که ایجاد شده و به آن پاسخ‌هایی در خور داده نشده و حتی به صورت امنیتی درآمده است. برای جست‌وجوی راهکارها لازم است با اتکا به رویکرد رهبری انقلاب به ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه روی بیاوریم.» نژادبهرام به حضور زنان در مسابقات ورزشی و ... اشاره كرد و گفت: «همه این موارد، مصادیقی از طرح مسائلی تازه در حوزه اجتماع دارد، باید به این موضوع توجه کنیم که رفتار انتظامی و امنیتی را نباید برای گفت‌وگو با زنان و همشهریان به‌عنوان نخستین راه تجربه کرد.» نژادبهرام معتقد است كه براي نشر عدالت بايد به مسايل جنسيتي هم توجه كرد: «رویکرد جنسیتی در برنامه‌ریزی و طراحی فضاهای شهری منجر به ایجاد فضاهایی مردانه شده است و شهرسازی را دچار نوعی کوری جنسیتی کرده است، حضور زنان در فضا حق مسلم آنهاست.»
او درباره اهمیت سیستم حمل‌ونقل عمومی برای زنان به‌ویژه زنان طبقه پایین و کارگر گفت: «یکی از انتقادات جدی از منظر زنانه به رویکرد برنامه‌ریزی شهری دوره گذشته، قربانی کردن حمل‌ونقل عمومی برای توسعه بزرگراه‌هاست. براساس پژوهش شورای شهر در پاییز ٩٢ نرخ مالکیت خودرو در مناطق پایین و بالای پایتخت ٥٠‌درصد باهم تفاوت دارد و بی‌توجهی به حمل‌ونقل عمومی به نفع حمل‌ونقل خصوصی مستقیما زنان فرودست را هدف قرار داده است و اغلب مناطق فقیرنشین و کارگری از مراکز کار و اشتغال فاصله دارند.»
اين عضو شوراي شهر در ادامه به وجود مشکلات اقتصادی شدید در جامعه اشاره كرد كه زنان را هم تحت تاثير قرار داده است: «به گواهی آمارهای رسمی شش‌هزار نفر از ساکنان پایتخت دستفروشی را راهی برای امرار معاش انتخاب کرده‌اند. زنان در بحران‌های اقتصادی نخستین کسانی هستند که از چرخه اقتصاد کنار گذاشته می‌شوند و بخش عمده دستفروشان زنان هستند. بنابراین لازم است در دوره جدید مدیریت شهری ساماندهی و تعریف فضاهای مناسب برای کسب و کار آنان در اولویت جدی قرار گیرد.»

نژادبهرام اين را هم گفت كه به زنان فرصت نداده‌ایم تا استعدادهایشان را نشان دهند: «راهبرد درست افزایش کمی و کیفی حضور زنان در جامعه و کاستن از تبعیض جنسیتی است و مدیریت شهری جدید باید این رویکرد را با عنوان دغدغه اساسی در دستور کار قرار دهد.»

از پختن‌ آش ٢ میلیاردی تا ابهام در هزینه‌های باغ کتاب
اما بعد از حرف‌ها، تذكرات و نطق‌هاي پيش از دستور، اعضای شورای شهر تهران اصلاحیه بودجه ‌سال ۹۶ شهرداری را در دستور كار قرار دادند و در نهايت ۷۳۰‌میلیارد تومان از این هزینه‌های اصلاحی را تصویب کردند. مرتضی الویری، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در اين باره گفت: « ۷۶۰‌میلیارد تومان در شهرداری تهران هزینه شده است که این متعلق به‌سال ۹۶ است، بدون تغییر در سقف و تنها با جابه‌جایی در ردیف‌ها و بندها این اصلاحیه انجام می‌گیرد.»
البته اين طرح با مخالفت برخي اعضاي شورا ازجمله افشین حبیب‌زاده قرار گرفت: «ماه‌هاست که علیه اسناد فاقد اعتبار و هزینه‌های خارج از مصوبه فریاد می‌زنم و می‌گویم که نباید هزینه‌ها براساس روال‌های غیرقانونی باشد، با این حال می‌بینیم که آقایی می‌رود مصاحبه می‌کند و می‌گوید که ۱۰‌میلیارد هزینه شده واجد اعتبار است و حالا برای اقداماتی که انجام داده‌اند پیشنهاد آوردند.
درحالی‌که برای این هزینه‌ها قبلا اعدادی در نظر گرفته شده بود و در قالب لایحه بودجه به شورا آمده و تصویب شده بود اما برخلاف این رویه برخی از افراد هزینه می‌کنند و حالا برای قانونی‌شدن اقدامات‌شان اصلاحیه آوردند.» او معتقد است كه ۷۶۰‌میلیارد تومان اصلاحیه حدود پنج‌درصد هزینه‌کرد بودجه است: «بخشی از اصلاحیه درخواست برای افزایش حقوق و مزایاست، به چه حقی این کار را انجام داده‌اند.
بخشی از این هزینه‌ها هم با حذف بودجه افزایش توسعه تملک دارایی باغ کتاب تهران است، من خواهان حذف افزایش بودجه پروژه باغ کتاب تهران هستم و از سوی دیگر می‌خواهم که مجددا اسناد هزینه‌ها و اسناد مثبت رسیدگی شود.» حبيب‌زاده همچنين به چاپ كتاب‌هایي درباره مديريت جهادي در روابط عمومي شهرداري تهران اشاره كرد و گفت كه هزینه‌ها چهار برابر شده و این شبهه انتخاباتی دارد: «دو‌میلیارد تومان پول آش نذری داده شده است البته بايد بگويم، این مسائل مربوط به دوران نجفی نیست و نباید به اسم نجفی نوشته شود.»
در ادامه پندار، مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری در توضیح اصلاحیه بودجه درباره تغيير وضعيت ٥‌هزار نفر از نيروهاي خدمات شهري و بار مالي آنها توضيحاتي داد. بعد هم حجت میرزایی، معاون برنامه‌ریزی شهرداری در دفاع از لايحه گفت: «در سال‌های گذشته بودجه روابط عمومی بین ۱۸ تا ۲۰‌میلیارد تومان بوده اما‌ سال گذشته به دلیل اختلاف رئیس کمیسیون بودجه و مدیر روابط عمومی شهرداری این اعتبارات نصف شده بود، بودجه هم از محل اسناد ۹۵ هزینه شده بود و زمانی که روابط عمومی تحویل تیم جدید شد اعتباری نداشت.»
او درباره هزینه‌کرد ۲۰۰میلیاردی برای شهر آفتاب هم توضيح داد: «در دوره قبل قرار بود شهر آفتاب بابت بدهی‌ها به بانک شهر داده شود و به همین دلیل ردیف بودجه نداشت اما در دوره مدیریت جدید مقرر شد که این سرمایه برای شهر بماند و به همین دلیل هزینه‌هایی برای آن انجام شد.»در نهايت هم اعضای شورا اصلاحیه ۷۳۰‌میلیارد تومان از اصلاحیه ۷۶۰‌میلیارد تومانی را به تصویب رساندند و ۳۰‌میلیارد تومان از این اصلاحیه به دلیل اختلاف‌نظر بدون مصوبه شورا باقی ماند که در تفریغ بودجه به‌عنوان هزینه فاقد مطرح خواهد شد.

نباید بار بیشتری به دوش شهروندان بگذاریم
درخواست شرکت آب و فاضلاب استان تهران درباره تمدید مصوبه تعرفه‌های توسعه و بازسازی تأسیسات آب و فاضلاب شهر تهران در‌سال ٩٤ موضوع ديگري بود كه در دستور جلسه شورا قرار داشت. سالاري، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا در اين باره گفت: «شورا در‌سال ٩٤ برای اولین بار به سازمان آب و فاضلاب اجازه داد به مدت ١٨ ماه در واگذاری انشعابات اعم از آب و فاضلاب و آب‌بهای مصرفی مبلغی غیراز تعرفه قانونی را از شهروندان دریافت کند، اکنون به پایان اجرای این مصوبه رسیده‌ایم و شرکت آب و فاضلاب درخواست تمدید آن را به شورا ارایه کرده‌اند.
در این زمینه دولت هم تعهداتی دارد اما تاکنون پرداختی در این زمینه نداشته و تمام بار پرداخت‌ها برای توسعه به دوش شهروندان بوده است.» او به گزارش‌های کارشناسی تهیه شده در شورا دراین‌باره اشاره كرد: «در جمع‌بندی کمیسیون برنامه و بودجه، نرخ تعرفه‌های مصوبه قبلی افزایش یافته است درحالی‌که شرکت آب و فاضلاب خودش صرفا درخواست تمدید همان مصوبه قبلی را داشته است.
ما نباید بار بیشتری به دوش شهروندان بگذاریم درحالی‌که دولت به تعهدات خود در این زمینه عمل نکرده است و باید سهم خود را پرداخت کند. ما خواستاریم که حتما گزارشی از نحوه هزینه‌کرد این مبالغ به شورای شهر ارایه دهند.» در نهايت كليات مصوبه شوراي شهر درباره تامين مالي تصويب شد اما جزییات آن درجلسه بعد بررسي خواهد شد.

احتمال لغو مصوبه برج باغ
پنجاهمين جلسه شورا درحالي به پايان رسيد كه علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران گفت كه لغو مصوبه برج‌ باغ در جلسه بعدی شورا در دستور كار قرار خواهد گرفت: «مصوبه برج باغ سوء کارکرد داشته و نه‌تنها موجب حفظ باغات نشده بلکه بخش زیادی از تخریب باغات به دلیل این مصوبه بوده است به همین دلیل اصلاح این مصوبه در دستور کار قرار گرفته هرچند که پیشنهاد شورا حذف کل مصوبه است.
منتها پس از این‌که در‌ سال ٨٢ شورا این مصوبه را تصویب و ابلاغ می‌کند در‌ سال ٨٦ نیز مشابه برج‌‌ باغ ضمیمه طرح جامع تهران می‌‌شود که پیوست شماره ٣ دستورالعمل ماده ١٤ قانون زمین شهری است که عملا بر مصوبه برج باغ صحه می‌گذارد، به همین دلیل باید علاوه بر حذف و لغو برج باغ پیشنهاداتی را نیز به شورای‌عالی معماری و شهرسازی بدهیم تا جایگزین پیوست شماره ٣ شود تا این دو به موازات یکدیگر اصلاح شود چراکه اگر این اصلاحیه در پیوست شماره ٣ اصلاح نشود مسأله برج باغ حل نمی‌شود.»
او اين را هم گفت كه شهرداری تهران باید در یک بازه زمانی مناسب و معین لایحه‌ای در مورد اصلاح طرح با رویکرد حفظ باغات به شورای شهر ارایه دهد تا ما آن را پس از بررسی به شورای‌عالی معماری بدهیم و جایگزین پیوست شماره ٣ شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید