آیا رهبر داعش زنده است؟

آیا رهبر داعش زنده است؟

در ویدئویی که اخیراً از مرگ سربازهای آمریکایی در نیجریه منتشر شد، فوتِیجی از رهبر داعش "ابوبکر بغدادی" نیز قرار داشت. سربازهای آمریکا اکتبر گذشته در حمله ناگهانی کشته شدند، اما محل و سرنوشت بغدادی همچنان نامعلوم است.

کد خبر : ۵۲۳۰۱
بازدید : ۳۴۹۸

فرادید | در ویدئویی که اخیراً از مرگ سربازهای آمریکایی در نیجریه منتشر شد، فوتِیجی از رهبر داعش "ابوبکر بغدادی" نیز قرار داشت. سربازهای آمریکا اکتبر گذشته در حمله ناگهانی کشته شدند، اما محل و سرنوشت بغدادی همچنان نامعلوم است.

به گزارش فرادید به نقل از نیوزویک؛ این ویدئو که با نام "حمله دلیران به ارتش آمریکا" توسط داعش منتشر شد، حاوی صحنه‌ها دراماتیکی از نیروهای ویژه آمریکا بود که سعی داشتند حمله‌ای ناگهانی از جانب پنجاه ستیزه جوی داعش در نزدیکی روستای "تونگو تونگو" نیجریه را خنثی کنند. این ویدئو فوتیجی از اولین و تنها حضور بغدادی از انظار عمومی در ژوئن 2014 را نشان داد.

در 29 ژوئن 2014 بغدادی از مسجد جامع نوری در عراق خود را حاکم خلافت جهانی اعلام کرد. در آن سال داعش در اوج قدرت خود قرار داشت و توانسته بود نیمی از عراق و سوریه را اشغال کند. به‌مرور که داعش با همکاری گروه‌های مختلف محلی و بین‌المللی با شکست‌های محدود شد، اما بغدادی همچنان مخفی باقی ماند و در این مدت ادعاهای زیادی از محل زندگی، سلامتی و مرگ احتمالی‌اش شنیده می‌شد.

آیا رهبر داعش زنده است؟

اخیراً ابوعلی بصری مدیر سازمان اطلاعات و مبارزه با تروریسم به روزنامه دولتی الصباح گفت که می‌دانست سرکرده داعش دقیقاً کجا مخفی‌شده است. بغدادی "هنوز هم به کمک همدستانش در منطقه "الجزیره" سوریه حضور دارد که محدوده‌ای کویری است که رودخانه‌های دجله و فرات از آن عبور می‌کنند.

بصری همچنین گفت بغدادی به دلیل صدمات ناشی از حملات هوایی در عراق حال جسمی و روحی وخیمی داشته و علاوه بر این مبتلا به دیابت است. در همان روز، سی ان ان به نقل از یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشد گزارش داد که بغدادی در حمله هوایی زخمی شده است، اما گفت جراحاتش مربوط به ماه مه و در نزدیکی رقه بود.

وزارت دفاع روسیه نیز در ماه ژوئن ادعای مشابهی را مطرح کرد. وزارت کشور روسیه اعلام کرد باور دارند سرکرده داعش در حمله هوایی جنگنده این کشور در 28 مه کشته‌شده است. این جنگنده جلسه مقامات داعش در حومه جنوبی رقه را هدف قرار داده بود.

روسیه هرروز از مرگ بغدادی با اطمینان بیشتری سخن می‌گفت، درحالی‌که آمریکا نسبت به ادعای روس‌ها تردید داشت. ایران نیز برای شکست داعش در سوریه و عراق مبارزه کرد و "علی شیرازی" یکی از مقامات یکی از مقامات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ماه ژوئن گفت "بغدادی قطعاً مرده است"، اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

اما در تابستان 2017 گروه‌های "رقه در سکوت سلاخی می‌شود" و "دیده‌بان حقوق بشر سوریه" ادعاهایی متناقض داشتند. دیده‌بان حقوق بشر سوریه در ماه ژوئیه به "نیوزویک" گفت که بغدادی در "دیرالزور" واقع در شرق سوریه کشته‌شده است. اما اطلاعاتی از نحوه کشته شدنش نداشتند. اما گروه مستقر در رقه همان روز اعلام کرد که این "شایعات حقیقت ندارند".

آیا رهبر داعش زنده است؟

برگه مشخصات بغدادی که توسط مقامات عراق در 6 ژانویه 2018 منتشر شد. بغدادی که نام اصلی‌اش "ابراهیم عواد ابراهیم البدری" است، زمانی در کمپ "بوکا" در بازداشت نیروهای امریکا بود.

با پیشروی نیروهای ائتلاف آمریکا به‌سوی رقه، داعش با یک نوار صوتی جهان را شگفت زده کرد: خطبه‌ای جدید از ابوبکر بغدادی. او از شکست‌های اخیر داعش و اختلاف هسته‌ای جدی میان ترامپ و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی سخن گفت. داعش ماه بعد رقه را از دست داد و پس‌ازآن در ماه نوامبر نوبت به دیرالزور رسید. اما حتی زمانی که آخرین شهر تحت اشغال داعش (ابوکمال) آزاد شد، باز هم خبری از بغدادی نبود. گروه حزب‌الله لبنان ادعا کرد قبل از آزادی ابوکمال، بغدادی در این شهر مرزی دیده‌شده است.

وجود تصویری از بغدادی در ویدئوی اخیر داعش کمکی به حل معماهای رهبر داعش نکرد که آمریکا برایش جایزه 25 میلیون دلاری تعیین کرده است.

منبع: نیوزویک

ترجمه: وب‌سایت فرادید

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید