آدم‌هایی که دوستشان داشتیم!

آدم‌هایی که دوستشان داشتیم!

سال‌ها بود که تلویزیون را در تعطیلات عید و مناسبت‌های خاص دیگر دست پر نمی‌دیدیم. سال‌هایی که نهایتا یکی دو شبکه تلویزیون یکی دو سریال بی‌کیفیت در بهترین فرض ممکن متوسط را روی آنتن می‌فرستاد و طبیعی هم بود که چنین سریال‌هایی نه موجی ایجاد کند و نه بتواند مردم را از پای گیرنده‌های ماهواره‌ای دور کند.

کد خبر : ۵۲۶۰۹
بازدید : ۱۱۹۹
ساخت سری جدید یکی دو سریال موفق سال‌های پیش، سریال‌های امسال تلویزیون را شبیه دید و بازدید با ستارگان محبوب سال‌های اخیر کرده است. دید و بازدید تماشاگران با خانواده نقی معمولی و ساکنان خانه رویایی دیوار به دیوار…


سال‌ها بود که تلویزیون را در تعطیلات عید و مناسبت‌های خاص دیگر دست پر نمی‌دیدیم. سال‌هایی که نهایتا یکی دو شبکه تلویزیون یکی دو سریال بی‌کیفیت در بهترین فرض ممکن متوسط را روی آنتن می‌فرستاد و طبیعی هم بود که چنین سریال‌هایی نه موجی ایجاد کند و نه بتواند مردم را از پای گیرنده‌های ماهواره‌ای دور کند.
سال‌هایی که برنامه‌های سال‌های دورتر که اتفاقا در زمان خودشان چندان چیزی و به‌اصطلاح چندان مالی هم نبودند به شکل آثاری رویایی جلوه می‌کرد که تنها دلیلش کیفیت ناچیز آثار جدید بود- به استثنای تک جرقه‌هایی البته. اما این جور که بویش می‌آید امسال تلویزیون برای ایام نوروز برنامه‌های مناسبی تدارک دیده است. برنامه‌هایی که شاید بتواند بعد از چند‌ سال طلسم نگرفتن کارهای نمایشی مناسبتی را شکسته و کاری کند كه خاطرات نوروزی با مهران مدیری و رضا عطاران دوباره تکرار شود.
نکته جالب در مورد برنامه‌های امسال این‌که با نزدیک‌شدن به ایام نوروز و حتی ماه‌ها قبل از این‌که مردم درگیر هیاهوی شب عید شوند، به‌رغم این‌که هنوز تلویزیون به ‌طور رسمی اعلام نکرده است که می‌خواهد در روزهای تعطیلات عید چه سریال‌هایی را روی آنتن بفرستد، اما سریال‌هایی که قرار است در‌ سال جدید و ایام نوروز از تلویزیون پخش شوند به بحث‌ها و گمانه‌زنی‌های داغ مردم در رسانه‌های مجازی و گپ‌و‌گفت‌های شخصی‌شان تبدیل شده‌اند.

تمام اینها به این معناست که تلویزیون که در چند‌ سال اخیر در تولید و پخش سریال‌های مناسبتی نوروز همچون سایر تولیداتش چندان پرقدرت عمل نکرده بود؛ امسال این شانس و فرصت را دارد که بعد از چند ‌سال کم‌رمقی، نوروزی پر شور و حال را برای مخاطبان رقم بزند. در حقیقت با توجه به شواهد و قراين و برنامه‌ها و سریال‌های در دست ساخت یا آماده نمایش می‌توان این‌طور پیش‌بینی کرد که برنامه‌ها و سریال‌های مفرح و متنوعی در انتظار بیننده‌های شبکه‌های رسانه ملی است. سریال‌هایی که به رسم معمول و با توجه به حال و هوای عید و ‌سال نو مضمون، فضا و حال و هوای شاد و طنازانه خواهند داشت.

به‌ هر حال به‌رغم این‌که هنوز هیچ‌کدام از شبکه‌های تلویزیون به‌ طور قطعی نام سریال نوروزی خودشان را اعلام نکرده‌اند و به نظر می‌رسد امسال هم برای دانستن ترکیب قطعی سریال‌های روی آنتن باید تا آخرین روزهای اسفندماه منتظر بمانیم اما در این بین هستند گزینه‌هایی که بدون اعلام رسمی تلویزیون هم نمایش‌شان تا حد زیادی قطعی به نظر می‌رسد؛ مگر این‌که در این چند روز باقیمانده تا آغاز ‌سال نو اتفاق عجیبی رخ دهد و سریال‌هایی چون پایتخت ٥، دیوار به دیوار ٢، آرماندو یا هیأت‌مدیره از آنتن پایین کشیده شوند.

خانواده معمولی در صفحه تلویزیون
یکی از شانس‌های مسلم تلویزیون برای ربودن آنتن از دیگر برنامه‌ها، امسال سریال پایتخت ٥ ساخته سیروس مقدم است که قرار است از شبکه یک سیما روی آنتن رود. سریالی بشدت آشنا و محبوب که اگر پخش شود و ‌درصدی از کیفیت سابق را حفظ کرده باشد، شک نکنید این توانایی را دارد که دیگر برنامه‌ها و سریال‌ها را از دور خارج کرده و برنده بلامنازع رقابت شبکه‌ها در ربودن مخاطبان باشد.

درباره پایتخت ٥ نخستين نکته‌ای که به ذهن می‌رسد این است که حالا بعد از پخش چهار فصل از یک سریال پرطرفدار شاید چندان نیازی به معرفی آن نباشد؛ چون بیشتر مخاطبان تلویزیون و سریال پایتخت در آستانه پخش فصل پنجم از جزییات آن تا حدودی باخبرند.

سیروس مقدم کارگردان نام‌آشنای تلویزیون که نوروز‌ سال گذشته سریال علی‌البدل را برای تلویزیون ساخت، امسال با پایتخت ۵ میهمان خانه‌ها می‌شود. ساخته‌شدن ۵ فصل از یک سریال رکوردی است که تا به حال در اختیار مقدم و گروهش قرار گرفته و حتی شاید با توجه به استقبال مخاطبان از سریال پایتخت این داستان ادامه نیز داشته باشد.

درباره پنجمین فصل از این سریال باید گفت که زمزمه‌های ساخت این سری که مدت‌ها بود زبان به زبان می‌چرخید، بالاخره در اوایل ‌سال ‌جاری عملی و تصویربرداری سریال در اردیبهشت ‌ماه آغاز شد. تصویربرداری دشواری که چهار ماه و اندی زمان برد و بالاخره در اوایل مهر ماه به پایان رسید. پایتخت ۵ همچون چند فصل قبلی‌اش در استان مازندران کلید خورد و تصویربرداری‌اش در ادامه به تهران و سپس کشور ترکیه کشید.

نکته مهم دیگر درباره این سریال این‌که سازمان سینمایی اوج که حضوری نسبتا پررنگي در جشنواره فیلم فجر امسال داشت، سرمایه‌گذاری فصل پنجم این مجموعه را بر عهده داشته است. اتفاقی که از یک سو از این رو که دست‌اندرکاران برنامه‌ساز با دست بازتر می‌توانند به فعالیت‌شان دست یازند، می‌تواند در موفقیت این سریال موثر افتد و البته روی دیگر سکه هم می‌تواند این باشد که اوج نیز به‌سان هر حامی دیگری خواسته‌هایی داشته باشد که سریال را تبدیل کند به یک کار سیاسی و آن وقت است که باید به‌اصطلاح فاتحه این کار را خواند و با رویای خوش قسمت‌های پیشین نیز خداحافظی کرد.
از همین رو است که این نکته که داعش سر از قصه این سریال درآورده است، هنوز واکنشی را موجب نشده است؛ چه، هنوز معلوم نیست مقدم و فیلمنامه‌نویسانش با این موضوع چه کرده‌اند و حضور داعش تا چه حد در بافت همیشگی پایتخت تنیده شده و از آن بیرون می‌زند یا نمی‌زند.

این نکته که بازیگران اصلی این سریال تغییری پیدا نکرده‌اند و همچون فصل‌های پیشین شاهد نقش‌آفرینی محسن تنابنده، ریما رامین‌فر، احمد مهرانفر، علیرضا خمسه، نسرین نصرتی، هومن حاجی‌عبداللهی، سارا و نیکا فرقانی‌اصل و... مقابل دوربین سیروس مقدم خواهیم بود، نکته مهم دیگری است که هم می‌تواند نشان از این داشته باشد که پایتخت ٥ حداقل به قدر استحاله تحت‌تأثیر سرمایه‌گذارانش نبوده و هم این‌که حفظ استانداردهای اولیه کار را می‌تواند موجب شود.

به‌ هر حال به نظر می‌رسد پخش فصل پنجم سریال پایتخت در نوروز امسال نزدیک به قطعی است. این سریال که ‌درصد زیادی از مراحل فنی‌اش را هم پشت سر گذاشته است، این شانس را دارد تا سلطان بی‌رقیب تلویزیون امسال باشد.

جنوبی تنهای تنها!
آرماندو ساخته احسان عبدی‌پور دیگر سریالی است که می‌تواند در نوروز امسال آنتن شبکه ٣ را پر کند که این در کنار دیوار به دیوار ٢ می‌تواند نشان از دست پر شبکه سه در رقابت نوروزی داشته باشد.

وقتی خبر رسید که شبکه سه ظاهرا امسال بر سر دوراهی پخش دو سریال قرار دارد، معلوم بود یکی از این دو سریال آرماندو است که از آماده شدنش مدتی گذشته و در این مدت پخش نشده است. این نکته که شبکه ٣ برخلاف سایر شبکه‌ها که یک گزینه برای پخش در ایام نوروز دارند، دو سریال را همزمان به‌عنوان گزینه‌های پخش نوروزی‌اش اعلام کرده است، هم نشان از تردید کلی مدیران این شبکه دارد و هم البته بی‌اعتمادی به این سریال؛ که آیا می‌تواند بار دیوار به دیوار را کشیده و در صورت آماده نشدن آن سریال عرصه را به رقبا به این سادگی‌ها واگذار نکند؟ نام احسان عبدی‌پور را پیش از این بیشتر در سینما و با فیلم‌های تنهای تنهای تنها و این اواخر تیک‌آف شنیده بودیم، اما او امسال تصمیم گرفته تا شانس خودش را در تلویزیون هم بیازماید و به همین دلیل در نخستین قدم سراغ ساخت مجموعه‌ای مناسبتی برای نوروز رفته است.

درباره آرماندو با این‌که اخبار زیادی به مطبوعات و رسانه‌ها داده نشده، اما با توجه به ترکیب بازیگران آرماندو به نظر می‌رسد که این سریال هم حال و هوایی طنز دارد و بنابراین پخشش در ایام نوروز چندان بی‌مناسبت هم نیست. حمیدرضا آذرنگ، مرجانه گلچین، الیکا عبدالرزاقى، علیرضا استادى، على مسعودى، سحر ولدبیگى، على اوجى، فریبا طالبى، مجید پتکى و شهربانو موسوی از بازیگران آرماندو هستند که در خلاصه داستانش آمده است: آرمان پسر خوش‌دل و مهربانی است که تلاش می‌کند مشکلات خواهر و فرزندان خواهرش را برطرف کند. او در این مسیر درگیر موقعیت‌هایی جذاب و نفسگیر می‌شود.

به‌هرحال باید منتظر ماند و دید شبکه ٣ کدام سریالش را در روزهای نوروز خرج خواهد کرد، اما این را نباید ناگفته گذاشت که هرکدام از این دو سریال حداقل در ظاهر استعداد همراه کردن تعداد پرشماری از مخاطبان بالقوه تلویزیون را دارند.

سینما بازار تلویزیون
...و یک سینماگر دیگر در تلویزیون؛ صداوسیما که امسال سکان اغلب سریال‌هایش را به کارگردانان باسابقه سینما سپرده، برای پخش از شبکه پنج نیز به کاری دیگر از یک کارگردان سینما نظر دارد: سریال هیأت‌مدیره به کارگردانی مازیار میری که امسال قرار است به دوران فترت چند ساله شبکه پنج پایان دهد.

در حقیقت وقتی در آغاز نوشته به توپ پر تلویزیون برای جبران کم‌کاری سال‌های اخیر اشاره شد به این دلیل بود. می‌بینیم که در نوروز امسال حتی شبکه پنج سیما نیز که مدتی است کمتر به پخش آثار تازه‌ تولید می‌پردازد، سریالی جدید را در جدول پخشش قرار داده تا تلویزیون تمام و کمال به استقبال ‌سال جدید برود و این نوید تغییراتی تازه را به مخاطبانش می‌دهد.

شبکه ۵ سریال هیأت‌مدیره به کارگردانی مازیار میری را که در سال‌های اخیر در سینما بیشتر متمرکز بوده به‌عنوان گزینه نوروزی‌اش اعلام کرده است. سریالی که قرار است در ١٠٠ قسمت ساخته شود، اما ۱۵ قسمت آن برای پخش در ایام نوروز ۹۷ در نظر گرفته شده است.

درباره این سریال گفته شده که داستان هیأت‌مدیره در رابطه با اتفاقات یک آپارتمان است که هیأت‌مدیره‌اش را گروهی از اعضای خانم آپارتمان تشکیل داده‌اند و اصلاحاتی در امور ایجاد می‌کنند. درباره بازیگران کار هم گفته شده که ثریا قاسمی، مریم امیرجلالی، حدیث میرامینی، زهرا داوودنژاد، احسان کرمی و لیلی رشیدی در این سریال ایفای نقش کرده‌اند. سریالی که با توجه به بازیگران و داستانش به نظر فضایی زنانه دارد و از همین منظر هم می‌توان آن را مجموعه‌ای متفاوت دانست.

رویای رقابت در تعطیلات رویایی
تعطیلات رویایی به کارگردانی علیرضا امینی، کارگردانی که حداقل در دنیای سینما سابقه روشنی دارد، به احتمال فراوان در تعطیلات عید تحفه شبکه دو به تماشاگرانش خواهد بود.

علیرضا امینی که آخرین سریالش میلیاردر نام داشت و در زمان نمایشش از تلویزیون در‌ سال ۹۱ خیلی‌ها را پای جعبه جادو نشانده و مجذوب خود کرده بود، امسال اقدام به ساخت مجموعه‌ای مناسبتی برای شبکه دو کرده است. تعطیلات رویایی که پیش از این و در ابتدای ساخت افتاده‌ها نام داشت نام جدیدترین اثر نمایشی علیرضا امینی است که سابقه کمی در تلویزیون ندارد و پیشتر تله‌فیلم‌های زیادی را برای تلویزیون ساخته بود؛ بگذریم از این‌که این کارگردان در حال حاضر دو فیلم سینمایی را هم در صف اکران دارد.

درباره تعطیلات رویایی گفتن این نکته الزامی به نظر می‌رسد که این کار هنوز حضور قطعی در ترکیب سریال‌های نوروزی امسال ندارد. دلیل این قطعی‌نبودن هم این است که هنوز کار آماده نشده و امینی و گروه سازنده سریالش این روزها همچنان مشغول کارند تا این مجموعه طنز را برای پخش در ایام نوروز ۹۷ آماده کنند تا شبکه دو نیز همانند سایر شبکه‌ها امسال با دست پر میزبان مخاطبانش در تعطیلات عید باشد.

نکته مهم دیگر درباره سریال تعطیلات رویایی ترکیب بازیگرانش است. تیم بازیگری متشکل از بازیگران شناخته‌شده‌ای چون علی صادقی، لاله اسکندری، علی اوجی، رضا یزدانی خواننده پاپ - راک، خاطره حاتمی، سولماز آقمقانی، مریم معصومی، فاطمه‌ هاشمی، فرهاد بشارتی، ارسلان قاسمی، ژاله درستکار، مهدی افشار، مرتضی علی‌آبادی، محمدرضا شریفی‌نیا، محمود عزیزی، افسانه بایگان و افسر اسدی به‌عنوان بخشی از بازیگران این سریال طنز چنان پروزن و محبوب هستند که به تعطیلات رویایی این فرصت را می‌دهند که خود را از نظر محبوبیت حداقل در قد و قامت رقابت با رقبای قدرش ببیند؛ بگذریم این‌که این تیم بازیگری از این نظر هم واجد اهمیت هستند که به نظر می‌رسد حال و هوای کلی و عمومی‌شان با نوروز همخوانی زیادی دارد.

در خلاصه داستان این سریال ۱۵ قسمتی که در گروه فیلم و سریال شبکه دو سیما تهیه شده، آمده است: تعطیلات رویایی داستان دو برادر است که هر کدام در مسیر علم و ثروت به موفقیت‌هایی رسیده‌اند و در ایام نوروز با خانواده‌هایشان در مهمانسرایی در مشهد اقامت می‌کنند که با ورود یک مسافر خارجی حوادث جالب و شیرینی برایشان رقم می‌خورد. برادر کوچکتر که وضع مالی خوبی دارد، ‌سال گذشته خانواده برادر خود را به ترکیه دعوت کرده و امسال برادر بزرگتر که یک معلم بازنشسته است قصد دعوت خانواده برادر خود به جزیره کیش را دارد که همین تصمیم داستان‌های جالبی را در قصه رقم می‌زند.

... و دوباره داستان کلاه قرمزی و رفقا
فارغ از این‌که تلویزیون با چه قدرت و کیفیتی به استقبال نوروز برود، همه‌ساله در این روزها یک نام بیشتر از بقیه اسامی بر سر زبان‌ها می‌آید و بیشتر از ستارگان تلویزیون و سینما شنیده می‌شود و این نام چیزی نیست جز کلاه قرمزی و رفقای دوست‌داشتنی‌اش.

همه ساله با نزدیک شدن به ایام عید حرف و حدیث درباره پخش مجموعه محبوب و پرطرفدار کلاه قرمزی رواج یافته و گمانه‌زنی‌های زیادی در این‌باره مطرح می‌شود. ‌سال گذشته به دلیل اختلافاتی که میان سازندگان این مجموعه و مدیران تلویزیون به وجود آمد و نتیجه‌اش هم مشخص نشد، پخش این سریال از تلویزیون منتفی شد، اما امسال با آغاز مطرح شدن نام سریال‌های نوروزی دوباره حرف از پخش کلاه قرمزی به میان آمده است.
حتی گفته می‌شود که تهیه‌کننده این کار از عوامل فنی خواسته در روزهای باقیمانده کارهای نهایی تدوین و صدا را به انجام رسانده و مجموعه را آماده پخش کنند. با وجود این مسائل اما، در تلویزیون ایران تا اتفاقی رخ داد، نمی‌شود قطعی‌اش دانست. مثل همین جریان پخش شدن یا نشدن کلاه قرمزی که تا لحظه نوشته شدن این مطلب پخش یا عدم پخش این سریال خاطره‌انگیز و محبوب قطعی نیست.

نهنگ‌های عنبر تلویزیون!
یادم نیست نوروز پارسال بود یا دو‌سال پیش که سریال دیوار به دیوار سامان مقدم یک‌تنه جور تلویزیون را کشید و برنده بی‌رقیب تلویزیون در جلب و جذب و راضی کردن مخاطبان شد. شاید به هوای تکرار آن موفقیت بود که امسال هم تلویزیون دست به دامان سامان مقدم شد تا دیوار به دیوار ۲ را برای نمایش از شبکه سه در ایام تعطیلات عید آماده کند.
بگذارید داستان را یک‌بار دیگر مرور کنیم: بعد از استقبال خوبی که از سریال دیوار به دیوار پربازیگر به عمل آمد، گروه سازنده آن سریال تصمیم گرفتند تا فصل جدید این مجموعه را جلوی دوربین ببرند و برای این کار هم چه زمانی بهتر از پخش آن در ایام نوروز؟! سامان مقدم که در سینما با ساخت نهنگ عنبر ۱ و ۲ توانسته نام خود را به‌عنوان کارگردانی که مخاطب را می‌شناسد به ثبت برساند، دیوار به دیوار ۲ را کارگردانی کرده است و به نظر می‌رسد با شناختی که این سینماگر باتجربه از مخاطب و دنیای به‌روزش دارد، فصل دوم آن هم بتواند با اقبال خوبی از سوی بیننده‌های تلویزیون روبه‌رو شود.
دیوار به دیوار ٢ برای ادامه اقبال مخاطب کوشیده در بیشتر جزییات کار وامدار آن مجموعه مادر باقی بماند. از این‌رو است که حتی ترکیب تیم بازیگری سریال هم با کمترین تغییری مواجه نشده و رویا تیموریان، پژمان جمشیدی، گوهر خیراندیش، فرهاد آئیش، ویشکا آسایش، آزاده صمدی، یاسمینا باهر، شمسی فضل‌اللهی، رضا ناجی، مهوش وقاری، امیرمهدی ژوله و... بازیگران این فصل این مجموعه تلویزیونی هستند. درباره دیوار به دیوار ٢ این نکته نیز گفتنی است که این سریال در نوع روایتش با بخش قبلی تفاوت مهمی دارد که مهمترین تفاوت فصل دوم این سریال با سری پیشین آن را در دنباله‌دار بودن قصه آن می‌توان دید.
درواقع برخلاف فصل اول که در هر قسمت قصه‌ای مجزا رقم می‌خورد و دنبال می‌شد، در فصل دوم داستان‌های دنباله‌دار اتفاق می‌افتد. فصل اول این سریال که نوروز‌ سال گذشته از تلویزیون پخش شد، داستان پنج خانواده را روایت می‌کرد که به دلایلی مجبور می‌شوند سه ماه در یک خانه با یکدیگر زندگی کنند. این پنج خانواده پیش از این هیچ آشنایی با یکدیگر نداشته‌اند و در یک روز، بنا به اتفاقی، مجبور می‌شوند با هم زندگی کنند.
این خانواده‌ها همگی واحدهای آپارتمانی را پیش‌خرید کردند و وقتی مورد کلاهبرداری قرار می‌گیرند، چون جایی برای سکونت ندارند از مشیری که سازنده خانه‌ها بوده می‌خواهند تا خانه خود را در اختیار این افراد قرار دهد و او هم با توجه به درخواست قاضی موافقت می‌کند و...
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید