نقاط پرتحرک بورس تهران

معاملات روز گذشته بورس تهران با رشد ۱۲۰ واحدی شاخص کل (معادل ۱۲/ ۰ درصد) به پایان رسید. روز دوشنبه هفته جاری شاخص سهام پس از ۸ روز شاهد بازگشت به مدار صعودی بود.

کد خبر : ۵۲۷۵۵
بازدید : ۱۲۰۲
زهرا رحیمی | معاملات روز گذشته بورس تهران با رشد ۱۲۰ واحدی شاخص کل (معادل ۱۲/ ۰ درصد) به پایان رسید. روز دوشنبه هفته جاری شاخص سهام پس از ۸ روز شاهد بازگشت به مدار صعودی بود.
این امر در شرایطی در جریان معاملات دیروز ادامه داشت که عمده رشد نماگر این بازار تحت تاثیر تقویت تقاضا و تحرک سهامداران در چند نماد یا چند گروه رخ داده است. به عبارت دیگر افزایش تحرک سهامداران در معاملات روز گذشته به‌صورت پراکنده صورت گرفت و این تحرک فراگیر نبود. در این میان گروه‌های کالایی بار دیگر محل تمرکز توجه سهامداران بودند. البته توجه به نمادهای کالایی نیز به‌صورت پراکنده رخ داد. به عبارت دیگر توجه سهامداران معطوف به تمام نمادهای کالایی نبود.
توجه مجدد به فولادی‌ها؟
در جریان داد و ستدهای روز گذشته بار دیگر توجه سهامداران به نمادهای فلزی جلب شد. در این میان، نماد معاملاتی فولاد مبارکه اصفهان در صدر نمادهای اثرگذار بر رشد شاخص کل قرار گرفت. دیروز معامله‌گران شاهد عرضه ورق‌های فولادی فولاد مبارکه اصفهان در سطوح قیمتی عرضه‌های پیشین این شرکت در بورس کالا بودند. نرخ فروش ورق گرم با تاریخ تحویل بهار ۹۷ رشد قابل توجهی را در قیاس با میانگین نرخ فروش این محصول در سال جاری دارد.
این امر می‌تواند وضعیت سودآوری «فولاد» را تحت تاثیر قرار دهد. در شرایطی که احتمال افت قیمت فولاد به دلیل نزدیک شدن به فصل بهار و ممانعت از افزایش نرخ فروش در بهار ۹۷ نگرانی‌هایی را میان فعالان تالار شیشه‌ای به وجود آورده بود، شکاف نرخ فروش با تاریخ تحویل در بهار در مقایسه با میانگین این نرخ در سال جاری می‌تواند این نگرانی‌ها را تا حد زیادی تخفیف دهد.
با این حال عرضه سهامداران عمده نیز در این میان می‌تواند از قدرت حرکت فولاد در مسیر صعودی بکاهد. در مجموع در معاملات دیروز «فولاد» با رشد قیمتی ۰۶/ ۱ درصدی مواجه شد و بیش از ۵۶ واحد نماگر اصلی بازار سهام را ارتقا داد. همچنین، «هرمز» ۴/ ۱ درصد افزایش قیمت داشت و فولاد کاوه رشد حدود ۶/ ۰ درصدی را در معاملات دیروز تجربه کرد. دیگر نماد هم‌گروهی فولاد مبارکه اصفهان، یعنی «فخوز» معاملات دیروز خود را با رشد اندک ۰۶/ ۰ درصدی قیمت پشت‌سر گذاشت. بنابراین، یکی از گروه‌هایی که مورد توجه معامله‌گران در روز گذشته بود صنعت فولاد بود.

چه خبر از دیگر فلزی‌ها؟
علاوه بر فولادی‌ها، تولیدکننده‌های روی فعال در بورس تهران دیروز شاهد تقویت تقاضا بودند. امری که البته چندان پایدار نبود. این تقاضای شکننده به دلیل بهبود روند قیمتی روی در بازارهای جهانی رخ داد. در ساعات ابتدایی معاملات بورس تهران بهای فلزات در بازارهای جهانی با وجود رشد اندک شاخص دلار در روند صعودی حرکت کرد. قیمت روی بار دیگر خود را به مرز ۳هزار و ۳۰۰ دلار در هرتن نزدیک کرد.
این امر موجب شد تولید‌کننده‌های روی فعال در بورس تهران مورد توجه سهامداران قرار گیرند. بر همین اساس «فاسمین» با حجم اندکی در محدوده مثبت معامله شد. «فرآور» و «فزرین» نیز هر چند در ابتدای ساعات معاملاتی در مسیر رشد قیمتی حرکت می‌کردند با این حال در ادامه معاملات تحت تاثیر فشار عرضه‌ها با افت قیمت اندکی به کار خود پایان دادند. «زنگان» نیز پس از افت اخیر قیمتی خود در روزهای اخیر، با صف خرید مواجه شد و در پایان معاملات افزایش قیمت ۴/ ۴ درصدی را تجربه کرد.

در سوی دیگر داد و ستدهای این گروه، نماد ملی مس ایران در ابتدای ساعات معاملاتی با افت قیمت مواجه شده بود با این حال در دقایق پایانی داد و ستدها با ثبت رشد ۰۴/ ۰ درصدی یک روز سبزپوش دیگر را تجربه کرد. به نظر می‌رسد این امر به دلیل ضعف معاملات مس در بازارهای جهانی در ساعات ابتدایی معاملات رخ داد. «فباهنر» اما رشد قیمتی بیش از ۸/ ۱‌درصدی را تجربه کرد. رصد تحولات این گروه نشان می‌دهد مطابق آنچه که گفته شد، در شرایط کنونی و در سایه تردیدها روند سهام نمادهای زیر مجموعه این صنعت به میزان قابل توجهی با یکدیگر متفاوت است.

در تحولات پیرامون گروه فلزات اساسی بهای مس در بازارهای جهانی در ساعات معاملاتی بورس تهران به سطح ۶هزار و ۹۲۰ دلار در هرتن رسیده است (این آمار در ساعت تنظیم این گزارش در ساعت ۱۵:۳۰ ارائه می‌شود). به نظر می‌رسد پس از افت محسوس قیمت فلزات پایه در بازارهای جهانی در دو هفته گذشته، سطح خرید تکنیکال افزایش یافته است. موضوعی که منجر به تقویت قیمت فلزات پایه به ویژه سرب و روی شده است. قیمت سرب و روی در لحظه تنظیم این گزارش به ترتیب بیش از ۳/ ۲ و ۰۶/ ۱ درصد نسبت به معاملات روز دوشنبه رشد داشته است. آلومینیوم اما رشد قیمت اندک ۱۴/ ۰ را تجربه کرد.
نگرانی‌ها از اتمام طرح کاهش تولید آلومینیوم در زمستان به دلیل مقابله با آلودگی هوا در چین مهم‌ترین دلیل معاملات محتاطانه آلومینیوم در بازارهای جهانی به شمار می‌رود. در مجموع شاخص گروه فلزات اساسی دیروز رشد ۴۳/ ۰ درصدی را تجربه کرد و رتبه دوم جدول نمادها با بیشترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص داد.

نگاهی به معاملات گروه خودرو
دیروز گروه خودرویی در صدر صنایع با بیشترین حجم و ارزش معاملات قرار گرفت. در این گروه بیش از ۱۷۸ میلیون سهم به ارزش بیش از ۲۴ میلیارد تومان بین سهامداران معامله شد. در ابتدای معاملات، نماد «خکاوه» با فشار فروش از سوی سهامداران مواجه شد و افت قیمت را تجربه کرد.
در ادامه اما خبر واگذاری ۲۰۰ دستگاه خودروی تجاری با حضور وزیر صنعت برای بازسازی ناوگان حمل و نقل توسط سایپا دیزل موجب شد، صف عرضه این نماد در مدت زمان اندکی جمع‌آوری شود. با این حال بار دیگر عرضه‌ها شدت پیدا کرد و حتی خبر مزبور نیز مانع از بازگشت قیمتی این سهم به مدار نزولی نشد. نماد معاملاتی سایپا دیزل از نیمه بهمن ماه سال جاری تا‌کنون بیش از ۵۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است.
این افزایش قیمت تحت تاثیر خبر نوسازی ناوگان حمل و نقل صورت گرفت تا عوامل بنیادی. سهامداران پیش‌تر نیز شاهد تشکیل تقاضا در نمادهای خودرویی به پشتوانه اخبار بوده‌اند. با این حال این اخبار بدون پشتوانه بنیادی تا کنون نتوانسته‌اند مسیر پایداری برای روند قیمت نمادهای خودرویی رقم بزنند. روند دیروز نماد معاملاتی سایپا دیزل از نظر کارشناسان تا‌حدودی نگران‌کننده به نظر می‌رسد.
این کارشناسان معتقدند وقتی یک نماد تحت تاثیر یک خبر داغ در مسیر صعودی حرکت می‌کند و در ادامه این اخبار قادر به اثرگذاری در وضعیت سهام مزبور نیست، نگرانی بیشتری میان فعالان تالار شیشه‌ای به وجود می‌آید، چرا‌که این فکر در اذهان سهامدار به وجود می‌آید که اگر این خبر نتوانست رشد قیمت سهام را به دنبال داشته باشد، پس چه موضوعی توان سوق دادن قیمت این سهم را در مسیر صعودی دارد. در دیگر تحولات پیرامون این گروه نماد «خودرو» رتبه دوم جدول نمادها با بیشترین اثر فزاینده در محاسبه شاخص کل را به خود اختصاص داد.
بررسی خرید و فروش سهامداران در این گروه حاکی از حمایت حقوقی‌ها است. امری که می‌توان آن را در تغییر مالکیت ۶/ ۵ میلیارد تومانی خودرو از مسیر حقیقی به حقوقی مشاهده کرد.

نوسانات اندک در گروه شیمیایی
گروه محصولات شیمیایی دیروز شاهد رشد قیمت سهام زیر مجموعه در گروه متانولی بود. قیمت متانول در بازارهای جهانی با افزایش ۵ درصدی در مقایسه با پایان هفته گذشته در سطح ۳۶۵ دلار قرار گرفته است. در این گروه«زاگرس» با رشد نسبی تقاضای معامله‌گران همراه شد و نوسانات اندکی را در محدوده مثبتی قیمتی به ثبت رساند. «شخارک» و«شفن» دیگر نمادهای متانولی با تقویت تعداد معامله‌گران در سمت خرید با رشد قیمت مواجه شدند. در ادامه فشار عرضه‌ها مانع از پایداری قیمت پتروشیمی خارک در مسیر صعودی شد.
در این نمادها دو عامل بر روند قیمتی اثر‌گذار است. سطوح بالای نرخ دلار عامل حمایتی قوی از این نمادهاست با این حال احتمال ریزش قیمت متانول در ماه‌های آتی می‌تواند معاملات این نمادها را تحت تاثیر قرار دهد. در تحولات این گروه نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی خلیج فارس به دلیل تعدیل مثبت ۲۴ درصدی در پیش‌بینی سود هر سهم خود متوقف شد. در مجموع شاخص گروه محصولات شیمیایی با رشد اندک ۱۴/ ۰ درصدی مواجه شد و رتبه چهارم جدول صنایع با بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد.

بورس دیروز از دریچه آمار
در داد‌و‌ستدهای روز گذشته بورس تهران، شاخص کل ۱۲۰ واحد رشد کرد و در سطح ۹۶هزار و ۳۱۴ واحد ایستاد. در این روز بیش از ۸۵۱ میلیون برگه سهم به ارزش ۲۰۷ میلیارد تومان داد و ستد شد که از این میزان ۱۱۹ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام اختصاص داشت.نمادهای فولاد‌مبارکه، ایران‌خودرو، گل‌گهر، مخابرات، پتروشیمی اراک و پالایش نفت تهران دیروز بیشترین تاثیر مثبت را در محاسبه شاخص کل داشتند.
در مقابل نماد ارتباطات سیار و پالایش نفت تبریز مانع از رشد بیشتر نماگر اصلی بازار شدند.گروه خودرو و فلزات اساسی در صدر برترین گروه‌های صنعت در معاملات روز سه‌شنبه قرار گرفتند. صدرنشینی بازار با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای افست، سیمان هرمزگان، قندنقش جهان، کنترل خوردگی تکین‌کو، بانک سینا، نیرو کلر وکاشی الوند بود.
در مقابل نمادهای سایپا دیزل، تامین ماسه ریخته‌گری، بورس اوراق تهران، معادن منگنز ایران، آلومینیوم ایران، رینگ‌سازی مشهد و تولیدی شیشه رازی با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات قرار گرفتند. دیروز سرمایه‌گذاران برای خرید اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، واحدهای صندوق امین‌یکم، اوراق صکوک سایپا، اوراق مشارکت ملی نفت ایران، اوراق مشارکت شهرداری شیراز و اوراق صکوک سایپا بیشترین تقاضا را ثبت کردند.
این در حالی بود که نمادهای کنتورسازی ایران، اوراق صکوک گل گهر، اوراق صکوک سایپا و اوراق مشارکت شهرداری تهران طولانی‌ترین صف‌های فروش را داشتند. در پایان داد و ستد دیروز حق تقدم سرمایه‌گذاری نیرو با معامله ۸۵ میلیون سهم بیشترین حجم معاملات و اوراق صکوک سایپا با معامله ۳/ ۱۵ میلیارد تومانی، بیشترین ارزش معاملات را داشتند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید