یک سال تلخ بعد از افشین یداللهی

یک سال تلخ بعد از افشین یداللهی

افشین یداللهی بامداد چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ در مسیر بازگشت از هشتگرد به سمت تهران به دلیل برخورد شدید یک دستگاه کامیون با خودرویش، به شدت مجروح شده و در بیمارستان شهر هشتگرد درگذشت.

کد خبر : ۵۲۹۳۶
بازدید : ۶۴۰۸
فرادید | سالی که گذشت هر روزش و هر ماهش آبستن حوادث شومی بود. انقدر که شاید هیچ وقت از خاطرمان نرود. اما درست چند روز مانده به آغاز سال ۹۶ جامعه هنری ایران در شوکی بزرگ فرو رفت آنقدر تلخ که پرانتز خالی افشین یداللهی هرگز پر نخواهد شد.

به گزارش فرادید؛ در واپسین روز‌های سال ۹۵ درست روز‌هایی که سفر‌های نوروزی آغاز می‌شود. خبری بی رحمانه بر سر جامعه هنر ایران آوار شد. خبر از تصادفی نا به هنگام از زوجی جوان که به تازگی ازدواج کرده بودند. زوجی که یک سرش افشین یداللهی بود و سر دیگرش شبنم رحمتیان و همسر او و برادرش که هر سه در حادثه تلخ تصادف از دنیا رفتند.

افشین یداللهی بامداد چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ در مسیر بازگشت از هشتگرد به سمت تهران به دلیل برخورد شدید یک دستگاه کامیون با خودرویش، به شدت مجروح شده و در بیمارستان شهر هشتگرد درگذشت. در این حادثه همسر و برادر همسرش بر اثر جراحت در بیمارستان بستری شدند. او روز جمعه ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ در قطعه هنرمندان بهشت زهرا دفن شد؛ و‌ای ن. در حالی بود که همسر جوانش در بیمارستان بین مرگ و زندگی دست و پا می‌زد، اما بی شک آن‌ها که زوجی عاشق و تازه ازدواج کرده بودند دروری هم را تاب نیاوردند و شبنم رحمتیان، همسر وی، پس از ۱۵ روز بستری بودن در بیمارستان، صبح روز پنجشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۶ درگذشت.

افشین یداللهی شاعر ترانه‌های زیادی بود که توسط خوانندگان سرشناسی خوانده شده بود. او رشته تحصیلی اش دکترای اعصاب و روان بود و شاعرانگی شاید پیشه دلش بود. اما همه او را با این سمت می‌شناختند. نخستین ترانه‌های وی با آهنگسازی فؤاد حجازی و شادمهر عقیلی و با خوانندگی خشایار اعتمادی اجرا می‌شد. کار دوم افشین یداللهی ترانه «از فارس تا خزر» نام دارد که با آهنگ‌سازی شادمهر عقیلی و خوانندگی خشایار اعتمادی اجرا شد. خواننده بیشتر ترانه‌های افشین یدالهی احسان خواجه امیری بود. بیشترین شهرت وی در این زمینه به‌واسطه سرودن ترانه سریال غریبانه، شب دهم، میوهٔ ممنوعه و مدار صفر درجه و معماى شاه است.

از او کتاب‌های زیادی برجای مانده از جمله «روزشمار یک عشق»، «امشب کنار غزل‌های من بخواب»، «جنون منطقی»، «حرف‌هایی که باید می‌گفتم و... تو باید می‌شنیدی» و «مشتری میکده‌ای بسته» این آثار هستند.
او در یکی از اشعارش پیش بینی عجیبی از مرگ خود کرده بود و دست تقدیر دقیقا همان چه را که می‌خواست برایش رقم زد.
درگذشت تلخ شاعر عاشقانه ها
"از مرگت ناراحت نمی‌شوم
اگر قرار باشد پیش من
که پیش از تو رفتم
بیای"

یداللهی چند سال اداره انجمنی به نام خانه ترانه را برعهده داشت. خانه ترانه در سال ۱۳۸۰ با همکاری ترانه‌سرایانی از قبیل: عباس سجادی، سعید امیر اصلانی، بابک صحرایی، یغما گلرویی، افشین سیاهپوش، نیلوفر لاری‌پور، محمدرضا حبیبی و افشین یداللهی راه‌اندازی شد. این جلسات به خواندن ترانه، نقد ترانه و جلسات کارگاهی اختصاص می‌یافت. جلسات خانه ترانه سپس به فرهنگسرای قانون و پس از آن به فرهنگسرای شفق و فرهنگسرای ارسباران انتقال یافت.

در طی سال‌های گذشته به‌تدریج ترانه‌سرا‌های مؤسس خانه ترانه به دلایل مختلفی از آن جدا شدند و افشین یداللهی تنها فرد باقی‌مانده از هیئت مؤسس این انجمن بود که بعد از این اتفاق همچنان اداره خانه ترانه را بر عهده داشت. جلسات خانه ترانه در فرهنگسرای شفق از کم اثرترین جلسات اجرایی بود. مکان اجرایی خانه ترانه در گذر زمان دستخوش تغییراتی بوده‌است.

او مجموعه‌ای ترانه برای خواندن توسط همایون شجریان اماده کرده بود که آهنگسازی آن را فردین خلعتبری بر عهده داشت. پس از این حادثه این کار به تعویق افتاد تا سرانجام آبان ماه سال ۹۶ به همت فردین خلعتبری و خوانندگی همایون شجریان سی دی "امش کنار غزل‌های من بخواب"منتشر شد. گرچه استقبالی که شایسته این اثر بود از آن نشد و موج انتقاد‌ها به سمت همیاون شجریان روانه شد، اما به دلیل حس نوستالژیک و غم انگیزی که در نبود شاعرش این اثر منتشر شد جای خود را در دنیای ترانه باز کرد.
مخالفان این کار معتقد بودند این شعر‌ها می‌بایست توسط خواننده پاپ خوانده می‌شد و از انجایی که تجربه کاری افشین یداللهی با احسان خواجه امیری بسیار مثبت بود او برای این ترانه‌ها گزینه بهتری بود. او در سریال شهرزاد هم با اشعاری که در فصل دوم توسط بازیگر نقش فرهاد خوانده می‌شد حضور داشت و درست زمانی این قسمت‌های سریال منتشر شد که شاعر در قید حیات نبود.
درگذشت تلخ شاعر عاشقانه ها
چند روز پیش سالروز درگذشت افشین یداللهی بود، فردی که در تاریخ شعر و ترانه دهه پیش تاثیر زیادی داشت. ۳۶۵ روز بدون شاعر عاشقانه‌ها گذشت.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید