اختلال رسانه‌ای؛ ویژگی تاریخی سال

اختلال رسانه‌ای؛ ویژگی تاریخی سال

در سال ۱۳۹۶ اختلال رسانه‌ای در ایران به اوج خود رسیده و ثبات و پایداری اجتماعی و سیاسی ایران را تهدید می‌کند. شرط لازم و مقدماتی برای حل این ناپایداری، اصلاح شکافِ بزرگِ موجود میان رسانه رسمی و رسانه‌های غیررسمی است. از این جهت سال ۱۳۹۶ به‌عنوان مقطعی که ملت و جامعه ایران را از حیث دسترسی به رسانه آزاد به نقطه بازگشت‌ناپذیری رسانده است در حافظه تاریخی ملت ایران خواهد ماند.

کد خبر : ۵۳۲۳۱
بازدید : ۱۲۹۴
اختلال رسانه‌ای؛ ویژگی تاریخی سال عباس عبدی* | هنگامی که به تاریخ ۱۵۰ سال اخیر کشور نظر می‌کنیم، برخی از سال‌ها همیشه در خاطره جمعی ما باقی مانده است، زیرا آن را با یک تحول جدی قرین می‌دانیم. هرچند به میزانی که با این تاریخ فاصله می‌گیریم، حضور برخی از این سال‌ها در چشم‌انداز تاریخی کم‌رنگ‌تر می‌شوند، ولی برخی دیگر همچنان پررنگ خواهند بود.
اگر درباره سال‌های انقلاب و پس از آن مرور کنیم، سال‌های ۱۳۵۷، ۱۳۵۸، ۱۳۵۹، ۱۳۶۰، ۱۳۶۷، ۱۳۶۸، ۱۳۷۶ و ۱۳۸۸ هرکدام از جهتی مهم هستند و در خاطره‌ها مانده‌اند، به نظر بنده سال ۱۳۹۶ نیز از این نوع سال‌هاست. علت آن به نظرم تفاوت کیفی است که این سال، جامعه ایران را نسبت به‌گذشته متمایز کرده است. البته شاید این سال تفاوت چندان زیادی با سال ۱۳۹۵ نداشته باشد و ۱۳۹۵ با ۱۳۹۴ و به‌همین ترتیب با ۱۳۹۰، ولی سال ۱۳۹۶ همان لحظه‌ای است که یک لیوان در حال پر شدن سرریز می‌شود و تحولی کیفی را در جامعه به نمایش می‌گذارد.

متمایز بودن این سال‌ها را به طور معمول از طریق اتفاقات آن می‌شناسند، انتخابات اردیبهشت ماه و سپس اعتراضات دی ماه دو اتفاق بسیار مهم بودند و به‌نظر بنده کیفیت انتخابات ۱۳۹۶ به‌کلی با انتخابات‌های قبلی متفاوت بود و حکایت از حضور با معنایی دیگر از سوی مردم در عرصه سیاسی داشت که موضوع بحث این یادداشت نیست، ولی این کیفیت جدید، ناشی از امکان وجود همین انتخاباتی بود که با نظارت‌های شدید برگزار می‌شود.

اهمیت رویداد‌ها و اعتراضات خیابانی دی ماه نیز بر کسی پوشیده نیست و نسبت به اهمیت آن‌ها اتفاق نظر وجود دارد و برای نخستین بار بود که طی چند دهه اخیر در ایران رخ می‌داد.

این یادداشت در مقام توصیف این وقایع نیست، بلکه در صدد آن است که یکی از ریشه‌ها یا عوامل اصلی یا حداقل مهم‌ترین عامل بروز این تحولات را معرفی کند. به‌گمان بنده مهم‌ترین علت بروز این وضع و رویدادها، شکست انحصار رسانه‌های رسمی است.
از گذشته دور یکی از محوری‌ترین مشکلات و مسائل جامعه ایران، کوشش برای آزادی دسترسی به‌رسانه‌های آزاد بوده است، ولی حکومت‌ها همواره در برابر دسترسی آزاد به‌هرگونه رسانه اعم از چاپی، صوتی یا تصویری حساسیت بسیار زیادی داشته‌اند.
هرگاه هم بخشی از این رسانه‌ها در مسیر آزاد قرار می‌گرفتند بسرعت شاهد بازتاب‌های سیاسی آن در سطح ساخت قدرت و اقتدار حکومت بودیم. چه در ابتدای انقلاب و تا سال ۱۳۶۰ و چه از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹ شاهد این وضع هستیم. آزادی پایدار رسانه خواه ناخواه متناظر است با حدی از پذیرش تکثر و چندصدایی در جامعه و این چندصدایی نیز باید در ساختار قدرت بازتاب پیدا کند، در غیر این صورت تناقض عجیبی را دامن خواهد زد؛ تناقضی که دیر یا زود به بحران سیاسی منجر خواهد شد.
در موارد گذشته که رسانه‌ها به‌صورت مقطعی آزاد می‌شدند، امکان تغییر فضای آزاد رسانه‌ای وجود داشت و حکومت می‌توانست اوضاع را به‌شکل سابق درآورد، ولی در دهه اخیر شاهد تحولی شگرف هستیم که نه تنها کنترل این فضا را از دست حکومت خارج کرده است، بلکه آزادی رسانه‌ها به‌شکلی درآمده که حتی خارج از هرگونه ضوابط و معیار‌های قانونی و اخلاقی هم می‌تواند به حیات خود ادامه دهد.

ترکیب تلفن همراه با اینترنت و شبکه‌های اجتماعی کلیت معادله نامیمون انحصار رسانه‌ای رسمی را در صداوسیما به هم زده است. نه تنها این انحصار را ویران کرده بلکه بدتر از آن اینکه آن رسانه انحصاری را به کلی به حاشیه برده است. نتیجه چه شده است؟ مدیریت اجتماعی و سیاسی در ایران طی دهه‌های گذشته خود را با ساختار انحصار رسانه‌ای تطبیق داده و به آن خو کرده است.
آن انحصار رسانه‌ای کارکرد خاص خود را در ساختار قدرت و اعمال سلطه داشته است والا کسی به آن تن نمی‌داد. اکنون و طی این چند سال اخیر اوضاع به مرور تغییر کرده است و تغییرات رسانه‌ای با گذشته به کلی متفاوت است. این روند تغییرات کمی، در سال ۱۳۹۶ تبدیل به یک تغییر کیفی شده است. نماد آن برداشتن فیلترینگ تلگرام است.
چرا تلگرام رفع فیلتر شد؟ به این دلیل که روغن ریخته را نذر امامزاده می‌کنند. فیلترینگ بلاموضوع شده بود. حتی اگر خوب نگاه کنیم، دیگر بازداشت فعالان رسانه‌ای نیز مفید فایده نیست و چه بسا بی‌معنا شده است.
از همه بدتر اینکه اجتماعی شدن افراد جامعه که پیش از این از طریق صداوسیما و رسانه‌های رسمی بود، الان به کلی تغییر کرده است.
تمامی اطلاعات نشان‌دهنده این واقعیت است که صداوسیما جایگاه انحصاری خبری و تحلیلی خود را از دست داده است و در این زمینه به یک رسانه درجه دوم و حتی سوم تبدیل شده است.
کارکرد آن در حد ارائه برنامه ۹۰ و دورهمی و خندوانه و سریال‌های مشابه است. مخاطبان سیاسی آن در میان اقشار کم‌اثرتر مثل افرادی با تحصیلات پایین، سن بالا، مناطق غیرشهری و... هستند.
صداوسیما افق و چشم‌انداز روشنی را پیش روی خود نمی‌بیند. ادامه این وضع آن را ضعیف‌تر از پیش می‌کند. توان اصلاحات درون‌زا را نیز ندارد. از همه بدتر اینکه اگر بخواهد (که در بسیاری از موارد می‌خواهد) ژست مردم‌مداری گرفته و شیوه انتقادی را انتخاب کند، این کار را یک‌سویه و به صورت مخرب انجام می‌دهد.
در سال ۱۳۹۶ اختلال رسانه‌ای در ایران به اوج خود رسیده و ثبات و پایداری اجتماعی و سیاسی ایران را تهدید می‌کند. شرط لازم و مقدماتی برای حل این ناپایداری، اصلاح شکافِ بزرگِ موجود میان رسانه رسمی و رسانه‌های غیررسمی است. از این جهت سال ۱۳۹۶ به‌عنوان مقطعی که ملت و جامعه ایران را از حیث دسترسی به رسانه آزاد به نقطه بازگشت‌ناپذیری رسانده است در حافظه تاریخی ملت ایران خواهد ماند.
* منتشر شده در سالنامه روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید