زادروز کاشف آنتی‌هیستامین‌

زادروز کاشف آنتی‌هیستامین‌

دنیل باوت، کاشف آنتی هیستامین، در سال ۱۹۰۷ در چنین روزی متولد شد.

کد خبر : ۵۳۴۵۶
بازدید : ۱۷۷۵
"دنیل باوت" (Daniel Bovet)، داروشناس ایتالیایی در ۲۳ مارس (سوم فروردین) ۱۹۰۷ در سوئیس متولد شد. او توانست در سال ۱۹۵۷، جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی را برای کشف دارو‌هایی که از فعالیت‌های خاص پیام‌رسان‌های عصبی جلوگیری می‌کنند، دریافت کند.
دانیل بووت


مهم‌ترین دلیل شهرت باوت، کشف "آنتی‌هیستامین‌ها" (antihistamines) در سال ۱۹۳۷ است. آنتی‌هیستامین‌ها که هیستامین پیام‌رسان‌های عصبی را متوقف می‌کنند، در درمان آلرژی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هیستامین یکی از مهم‌ترین واسطه‌های شیمیایی آزاد شده از سلول‌ها در بدن است که عملکرد‌های متفاوت و مهمی دارد. برای مثال، در حساسیت‌ها، التهاب و بیماری‌های ساده مانند سرماخوردگی آزاد می‌شود. هیستامین در معده، با تحریک گیرنده نوع دو، موجب تحریک ترشح اسید معده می‌شود. از جمله دارو‌های متوقف‌کننده این نوع گیرنده، سایمتیدین، رانیتیدین و… می‌باشند.

معمولاً منظور از آنتی‌هیستامین‌ها، متوقف‌کننده‌های گیرنده نوع یک می‌باشند. این دارو‌ها مانند کلرفنیرامین، دیفن هیدرامین، پرومتازین، ترفنادین، کلماستین، فکسوفنادین، ستریزین و… در درمان حساسیت، التهاب و اثرات گرد و خاک و ریزگرد‌ها وبیماری‌های ویروسی تنفسی مانند سرماخوردگی به کار می‌روند.

پژوهش‌های دیگر باوت در مورد شیمی‌درمانی، سولفا داروها، سیستم عصبی سمپاتیک، داروشناسی گیاه "کورار" (curare) و دیگر شاخه‌های داروشناسی عصبی است.

در سال ۱۹۶۵، باوت، سرپرستی یک گروه پژوهشی را به عهده داشت. این گروه نتیجه گرفت که مصرف سیگار تنباکو، هوش را افزایش می‌دهد. باوت در مصاحبه با نیویورک‌تایمز گفت که تنباکو، هوش را به وجود نمی‌آورد، بلکه تنها، فردی که از هوش بهره چندانی ندارد، در موقعیت رشد ذهنی و فکری قرار می‌دهد. دنیل باوت در هشت آوریل سال ۱۹۹۲ از دنیا رفت.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید