پاییز پر حادثه پایتخت

پاییز امسال برای تیم جدید مدیریت شهری پاییز پر حادثه‌ای بود از زلزله‌ای که در اواخر پاییز تهران را لرزاند تا توقف خط ۷ مترو و حاشیه‌هایی که به دنبال داشت.

کد خبر : ۵۳۴۹۶
بازدید : ۱۳۶۹
پاییز فصلی پر مشغله برای مدیریت شهری است. آغاز سفر‌های آموزشی و ترافیک نیمه دوم سال و افزوده شدن بر روز‌های آلوده سال. پاییز امسال زلزله‌ای که در تهران آمد و مردم شب تا صبح را در خیابان‌ها ماندند. این زلزله ۵ ریشتری یادمان انداخت تهران آمادگی چندانی در برابر زلزله ندارد.

شهردار تهران پس از یک روز پس از زلزله با اشاره به سپری شدن شبی سخت برای بسیاری از همشهریان تهرانی پس از وقوع زلزله، گفت: زلزله تهران دو نکته مثبت داشت؛ یکی اینکه به طور خیلی طبیعی یک مانور عملیاتی برای شهروندان تهرانی بود و شهروندان نشان دادند در کمال خونسردی و با سرعت می‌توانند خانه‌های خود را تخلیه کنند و در نقاطی که امنیت بیشتری دارد، مستقر شوند.
نکته دوم نیز آن است که این زلزله‌های کوچک، مقدار زیادی از انرژی زمین و گسل‌های زلزله را خالی می‌کند. از این رو از این رو امیدوار هستم با اتفاق افتادن این نوع زلزله‌های کوچک که تخریبی نیز به همراه ندارند، هیچ گاه با زلزله‌های بزرگ مواجه نشویم.

یکی از انتقاد‌هایی که به شهردار تهران درزمان وقوع زلزله بود نبود او در جلسه ستاد بحران بود. نجفی در پاسخ به این انتقاد‌ها گفت:: از نخستین دقایق وقوع زلزله تاکنون همین‌جا در تهران، در کنار شهروندان و مدیران بحران و شهرداری بودم و هستم، اما حجم انبوه کار‌ها مانع از آن شد که اعلام حضور کنم.

یکی از اخبار مهم این فصل آغاز به کار کمیته شفافیت شورا بود. این خبر را سخنگوی شورای شهر در نشست خبری روز‌های یکشنبه خود داد. او با اشاره به تشکیل کمیته شفافیت و شهر هوشمند ذیل کمیسیون برنامه و بودجه با ریاست بهاره آروین، گفت: شفافیت همواره یکی از شعار‌های محوری اعضای شورای شهر بوده است که با تشکیل این کمیته در شورا سعی داریم که با استفاده از IT شفافیت را نهادینه کنیم.

وی با بیان اینکه شفافیت در گردش اطلاعات، دسترسی آزاد به اطلاعات و ... از اهداف تشکیل این کمیته بوده است، گفت: در نظر داریم که شهروندان در جریان موضوعات مختلف قرار گیرند.

«شهرآفتاب» و «شهروند» فروشی نیستند

در حالی که مدیریت گذشته شهر تهران قرار بود در مقابل بدهی‌ها شهر آفتاب و شهروند را به یکی از بانک‌های خصوصی واگذار کند، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران، گفت: تصمیمی برای فروش شهرآفتاب و شهروند نداریم.

بخشنامه جدید درخصوص عملکرد شورای معماری مناطق

دومین بخشنامه مهم شهردار تهران در فصل پاییز صادر شد. پس از بخشنامه توقف صدور هولوگرام دومین بخشنامه در رابطه با شفاف سازی روند صدور پروانه ساختمانی صادر شد. در این بخشنامه آمده است به منظور امکان بررسی درباره توافقات صورت گرفته در شورای معماری تمامی توافقات صورت گرفته از تاریخ یکم فروردین ۹۶ در شورا‌ها مذکور (اعم از سیستمی و غیرسیستمی) طی جدولی حداکثر ظرف مدت ۱۵ روز به معاونت شهرسازی و معماری منعکس شود.

در جدول مشخصات توافقات، شماره پرونده شهرداری، پلاک ثبتی، مشخصات درخواست، مرحله کاری و آخرین وضعیت پرونده، آخرین مجوز صادره طبقات و مساحت پیشروی طولی و تعداد کسری پارکینگ آمده است.

اصلاح تبلیغات بدنه اتوبوس‌ها
تبلیغات سراسری بدنه اتوبوس‌ها از شورای چهارم مورد انتقاد برخی از اعضای شورای شهر بود. در شورای پنجم نیز این موضوع پیگیری شد. سر انجام در فصل پاییز دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران از اصلاح تبلیغات بدنه اتوبوس‌ها خبر داد و گفت: تبلیغات بدنه اتوبوس‌ها حذف نمی‌شود، اما اصلاح خواهد شد.

محمدعلی کرونی در این رابطه توضیح داد: در داخل اتوبوس‌ها فضای بیرونی مشخص است، اما در شب که خیابان‌ها تاریک است مشکل دید وجود دارد و مسافران اذیت می‌شوند بنابراین قول داده شد در زمان کوتاهی این نوع مشکلات تبلیغات بدنه اتوبوس‌ها برطرف شود.

پاسخ به منتقدان انتصابات
انتصاب‌های شهردار تهران یکی از موضوعات مورد انتقاد اعضای شورای شهر بود. انتقاد اعضا به استفاده از نیرو‌های بازنشسته دولتی بود.

محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران در این رابطه توضیح داد: براساس قانون، مقام شهردار هم‌تراز وزیر و معاونین وی معادل معاون وزیر بوده و لذا مشکلی برای فعالیت معاونین شهردار وجود ندارد.

توقف فعالیت‌های خط ۷ مترو
در این فصل سرانجام فعالیت‌های خط ۷ مترو متوقف شد. مدیر عامل شرکت متروی تهران در این رابطه توضیح داد: سلامت سیستم اولویت اول ما است و تعطیلی خط ۷ با هدف تامین امنیت شهروندان صورت گرفت.

نخستن نشست خبری رسمی شهردار
محمدعلی نجفی پس از گذشت نزدیک به یک ماه از آغاز فعالیتش در شهرداری تهران نخستین نشست خبری خود را در تالار ایران زمین برگزار کرد. در این نشست شهردار تهران وعده داد به صورت فصلی چنین نشست خبری برگزار کند.

او در این نشست در خصوص اینکه شهرداری بیش از ۶۸ هزار نیرو دارد که به گفته یکی از اعضای شورای شهر تعداد تقریبی نیرو‌ها ۱۲۵ هزار نفر است، این در حالی است که ۱۶ هزار پست سازمانی در شهرداری داریم و شما نیز قصد تعدیل ندارید، با این نیرو‌های مازاد چه باید کرد؟ گفت: بر اساس آخرین گزارش معاونت توسعه منابع انسانی که به زودی در اختیار نشریات قرار می‌گیرد، تعداد نیرو‌های ما ۶۸ هزار و ۱۳۶ نفر است.

وی با بیان اینکه ریشه اختلافات کجاست، گفت: برخی سازمان‌ها را در محاسبات و آمار نمی‌آورند، مثلا بهشت زهرا حدود ۳۰۰ پرسنل دارد که در آمار‌ها نیامده یا سازمان ورزش بیش از ۳۰۰ نفر را از طریق شرکت هادیان شهر استخدام کرده که در آمار‌های قبلی نیامده است.

نجفی افزود:، اما عدد ۱۲۵ هزار نفری که یکی از اعضای شورای شهر گفته مربوط به کسانی است که با پیمانکاران شهرداری قرارداد دارند و در واقع شهرداری حقوق آن‌ها را می‌پردازد. افرادی مانند کارگران شهرداری و مسئولان نظافت شهری، اگر آن‌ها را نیز به حساب بیاوریم، عدد ما به همان ۱۲۵ هزار نفر می‌رسد، اما واقعیت این است که این‌ها پرسنل نیستند.

وی با اشاره به نیرو‌های شهرداری تهران گفت: شهرداری‌های مشابه حدود ۱۵ هزار نفر نیرو دارند و هیچ شهرداری در دنیا به اندازه تهران نیرو ندارد.

نجفی با بیان اینکه ما به نیرو‌های انسانی مان به عنوان سرمایه نگاه می‌کنیم و قصد تعدیل و اخراج نداریم، گفت: البته نیرو‌هایی که سلیقه ای، فرمایشی یا بی منطق جذب شده باشند کنار گذاشته می‌شوند.

وی تاکید کرد: بخشی از نیرو‌ها هم در واگذاری‌های پروژه‌ها به بخش خصوصی ممکن است همراه با پروژه به دستگاه‌های خصوصی منتقل شوند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید