نگاهی بر متن و حاشیه دانشگاه‌ها در سال ۹۶

از عزل و نصب های پرحاشیه و پر سر و صدا در دانشگاه آزاد تا انتخاب گزینه وزارت علوم و عبور وی به رغم مخالفت ها از فیلتر مجلس، دانشگاه در سال 96 فراز و فرودهای زیادی را تجربه کرد. رویدادهایی که شامل اعتراضات دانشجویی و صنفی و واکنش های این طیف به حوادث و رویدادی روز کشور و جهان نیز می‌شود.

کد خبر : ۵۳۵۲۴
بازدید : ۱۵۷۴
دانشگاه‌ها و آموزش عالی کشور سال گذشته وقایع مختلفی را پشت سر گذاشتند. از تجمعات و اعتراضات گرفته تا مسمومیت بر اثر مصرف غذای دانشگاه و عزل و نصب‌های پر سر و صدا.

دانشگاه‌ها و آموزش‌عالی کشور در سال 96 دست‌خوش حوادث مختلفی بودند؛ اتفاقاتی که این نهاد علمی و آموزشی کشور را با افت و خیزهایی روبرو کرد. این گزارشی‌ست که خبرگزاری تسنیم گردآورده:

فروردین
فروردین و اردیبهشت‌ماه سال 96 دانشگاه‌های کشور نیز مانند بسیاری از دستگاه‌های اجرایی کشور با فضای انتخاباتی دست و پنجه نرم می‌کردند و بیشتر برنامه‌های جانبی آنها حول محور این اتفاق مهم کشور گذشت.

محمد فرهادی وزیرعلوم در فروردین سال 96 بخشنامه‌ای را درباره انتخابات به دانشگاه‌ها ابلاغ کرد. در این بخشنامه از روسای دانشگاه‌ها درخواست شده بود تمهیدات لازم را برای حضور حداکثری در انتخابات و جلب مشارکت دانشگاهیان فراهم کنند.

به گفته مسئولان وزارت علوم طی روزهای قبل از انتخابات هزاران نشست و مناظره انتخاباتی در دانشگا‌ه‌های کشور برگزار شد.

اردیبهشت‌ماه

عزل میرزاده از ریاست دانشگاه آزاد
در حالی که دانشگاه‌‌ها در اردیبهشت‌ماه نیز درگیر نشست‌‌های انتخاباتی بودند اما خبر عزل حمید‌میرزاده از ریاست دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه سوم اردیبهشت‌ماه هیئت امنای این دانشگاه‌ تا چند روز بر اتفاقات انتخاباتی دانشگاه‌‌ها سایه انداخت. با تصمیم اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد در این جلسه نوریان به عنوان سرپرست موقت دانشگاه آزاد تعیین شد.

به گفته مسئولان دانشگاه آزاد این جلسه با درخواست چهار نفر از اعضای و با هدف رسیدگی به امور و مشکلات دانشگاه و ارائه توضیحات میرزاده به اعضا برگزار شد که در نهایت توضیحات میرزاده برای اعضا قانع کننده نبود و اعضا به برکناری وی رضایت دادند.

مسمویت در دانشگاه‌‌ها
در این ماه مسمومیت غذایی دامن‌گیر دانشجویان شد. دانشجویان خوابگاهی دانشکده فنی حرفه‌ای شهید باهنر شیراز و دانشجویان دانشگاه یزد این مسئله را تجربه کردند. بر این اساس 129 نفر از دانشجویان دانشکده فنی و حرفه‌ای شهید باهنر و 451 نفر از دانشجویان خوابگاهی دانشگاه یزد دچار مسمومیت شدند.

خردادماه
به رغم تعطیلی دانشگاه‌ها در این ماه، اما پیگیری مطالبات دانشجویان در این روزها نیز تعطیل نشد. در 24 این ماه جمعی از دانشجویان دکتری دانشگاه‌های روزانه تهران در اعتراض به شرایط سخت ارایه وام ویژه دکتری، دغدغه‌های معیشتی، عدم ارایه حقوق ماهانه به این دانشجویان، مقابل ساختمان مرکزی وزارت علوم تجمع کردند.

دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب
در 17 این ماه که با 12 ماه مبارک رمضان همزمان بود، دانشجویان با رهبر انقلاب دیدار کردند. در این دیدار که حدود سه ساعت به طول انجامید 8 تن از نمایندگان تشکل‌های دانشجویی؛ متین منتظمی، دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، علیرضا اَلزَیّادی، دبیرکل دانشجویان عراقی در ایران، محمد امین سلیمی، دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی، امین سردار آبادی، دبیرجنبش عدالتخواه دانشجویی، سیدمحمدحسن داودی، مسئول گروه جهادی صبح رویش،ابوالفضل مظاهری، دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، زهرا سادات رضوی، عضو شورای مرکزی تحکیم وحدت و مریم عصارزاده ماهانی، فعال فرهنگی، سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی به بیان دیدگاه‌ها و دغدغه‌های جامعه دانشجویی پرداختند.

مهمترین جمله رهبر انقلاب در این دیدار جمله آتش به اختیار بود.
" توصیه‌ بعدی؛ تلاش جدّی و همه‌جانبه برای غلبه دادن گفتمان انقلاب در دانشگاه.نگویید در دانشگاه دیگر نمی‌شود کاری کرد؛ شنفتم این را که بعضی‌ها می‌گویند که «آقا، دیگر در دانشگاه نمیشود کاری کرد»؛ نه آقا، در دانشگاه خیلی می‌شود کار کرد، اتّفاقاً در دانشگاه باید کار کرد. چه کسی باید در دانشگاه کار بکند؟ شما.‌
شما تشکّل‌ها هستید که در دانشگاه باید کار بکنید. البتّه خطاب بنده در غیر از این جلسه به همه است؛ من به همه‌ی آن هسته‌های فکری و عملیِ جهادی، فکری، فرهنگی در سرتاسر کشور مرتّباً می‌گویم: هرکدام کار کنید؛ مستقل و به‌ قول میدان جنگ، آتش‌به‌اختیار. البتّه در جنگ، قرارگاه مرکزی وجود دارد که دستور می‌دهد، امّا اگر چنانچه رابطه‌ قرارگاه ‌قطع شد یا قرارگاه عیبی پیدا کرد، اینجا فرمانده دستورِ آتش‌به‌اختیار می‌دهد.
خب شما افسرهای جنگ نرمید -قرار شد شما افسران جوان جنگ نرم باشید- آنجایی که احساس می‌کنید دستگاه مرکزی اختلالی دارد و نمی‌تواند درست مدیریّت کند، آنجا آتش‌به‌اختیارید؛ یعنی باید خودتان تصمیم بگیرید، فکر کنید، پیدا کنید، حرکت کنید، اقدام کنید." بیانات رهبر انقلاب در دیدار با دانشجویان 17 خرداد 96

تیرماه
24 تیرماه بود که خبر درگذشت مریم میرزاخانی، نابغه ایرانی ریاضی و از تحصیل‌کردگان دانشگاه صنعتی شریف پس از دست و پنجه نرم کردن با سرطان در آمریکا اعلام شد. میرزاخانی متولد 13 اردیبهشت 1356 ریاضی‌دان ایرانی و استاد دانشگاه استنفورد بود.وی در دوران تحصیل در دبیرستان فرزانگان تهران، برنده مدال طلای المپیاد جهانی ریاضی در سال‌های 1994 (هنگ‌کنگ) و 1995 (کانادا) شد و در این سال به عنوان نخستین دانش‌آموز ایرانی جایزه نمرهٔ کامل شد.

فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد شد
دانشگاه آزاد در این ماه نیز خبر ساز شد. در جلسه 25 هیئت امنای دانشگاه آزاد فرهاد رهبر به‌ عنوان رئیس دانشگاه آزاد به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی شد. ولایتی درباره علت این انتصاب گفته بود" امروز با درخواست قبلی 4 نفر از دانشگاه آزاد نیازمند تحولات اساسی در زمینه کمی و کیفی اعضای هیئت امنا؛ جلسه فوق العاده این هیئت تشکیل و درباره رئیس آینده دانشگاه آزاد اسلامی بحث شد.
افراد مختلفی مورد گفتگو قرار گرفتند و در نهایت بر اساس اتفاق آرا فرهاد رهبر به عنوان رئیس پیشنهادی به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی شد و با توجه به توانمندی‌هایی که وی دارد امیدواریم شاهد تحولات مثبتی در دانشگاه آزاد اسلامی باشیم. از این روز فرهاد رهبر استاد تمام اقتصاد دانشگاه تهران با سابقه مدیریت 6 ساله این دانشگاه ریاست دانشگاه آزاد را بر عهده گرفت.

مرداد ماه

معرفی سرپرست برای وزارت علوم
مرداد، ماه گمانه‌زنی برای معرفی وزیرعلوم دولت دوزادهم بود. محمد فرهادی وزیر علوم اعلام کرده بود تمایلی برای حضور در این مسئولیت ندارد لذا از گزینه‌هایی چون رضا فرجی‌دانا وزیرعلوم معزول،محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران و علی‌ خاکی‌صدیق رئیس دانشگاه صنعتی‌ خواجه نصیرالدین طوسی به عنوان گزینه‌های مطرح برای وزارت علوم یاد می‌شد.

در حالی‌ که همه حتی فرهادی از معرفی خاکی صدیق به عنوان گزینه اصلی وزارت علوم دولت دوازدهم یاد می‌کردند اما به دلایلی وی به مجلس معرفی نشد. رئیس‌ جمهور در روز معرفی کابینه در 29 مردادماه سیدضیاء هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت‌ علوم را به سرپرستی «وزارت علوم، تحقیقات و فناوری» منصوب کرد.

استعفای محمدیان از ریاست نهادنمایندگی مقام معظم رهبری
16 مرداد بود که رحیم پور ازغدی در دومین نشست سالانه بسیج دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی از استعفای حجت الاسلام محمد محمدیان، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها خبر داد. خبری که از سوی هیچ یک از مسئولان این نهاد تایید یا تکذیب نشد و سرانجام پس از یک ماه از انتشار این خبر یعنی در شهریور‌ماه کانال تلگرامی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها از عدم پذیرش استعفای حجت الاسلام محمدیان خبر داد.

تشکیل یک اتحادیه دانشجویی جدید و اما و اگرهای آن
در اواسط مردادماه بود که خبر ایجاد یک اتحادیه دانشجویی پس از درج در پایگاه اطلاع رسانی وزارت علوم جنجال‌برانگیز شد. پس از اینکه وزارت علوم با صدور اطلاعیه‌ای پیرامون نشست جلسه هیئت نظارت مرکزی مشترک بر تشکل‌های دانشجویی خبر اضافه شدن اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان ایران" تادا"را اعلام کرد، بحث و بررسی درباره قانونی یا غیرقانونی بودن این مجوز مدتی در فضای خبری مطرح شد.

مسئولان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها از ابتدا با نحوه صدور مجوز اتحادیه تادا مخالفت کردند. آنها با استناد به قوانین مربوط به هیئت نظارت مرکزی مشترک، ادعای وزارت علوم در رابطه با حضور اکثر افراد دارای حق رای در جلسه این هیئت را رد کرده و معتقد بودند که ترکیب و تعداد حاضرین قانونی و دارای حق رای این جلسه رعایت نشده و بر همین اساس مجوز صادره، نمی‌تواند مبنایی قانونی برای آغاز فعالیت تشکل دانشجویی مذکور باشد.

محمدیان رئیس نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌‌ها در همین زمینه در نامه‌ای به فرهادی، وزیرعلوم و رئیس هیئت نظارت مرکزی مشترک بر تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان دلایل غیرقانونی بودن تشکیل این اتحادیه را اعلام کرد و خواستار تصحیح خبر جلسه شد. پس از انتشار نامه حجت‌الاسلام محمدیان و وزارت علوم با صدور اطلاعیه‌ای تلویحا ادعای مسئولان نهاد رهبری در دانشگاه‌ها را رد کرد و ضمن تاکید بر بند‌های قانونی صدور مجوز، مجددا به موافقت اصولی صورت گرفته با تاسیس تشکل اسلامی دانشجویان ایران تاکید کرد.

شهریور ماه

خداحافظی محسن هاشمی از دانشگاه آزاد
محسن هاشمی معاون عمرانی دانشگاه آزاد که در جمع نمایندگان منتخب شورای شهر تهران قرار گرفت و رئیس این شورا شد از سمت خود در معاونت عمرانی این دانشگاه استعفا داد. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز با پذیرش این استعفا اعلام کرد با استقرار تغییر ساختار دانشگاه آزاد، با استعفای محسن هاشمی معاون عمرانی دانشگاه آزاد موافقت می‌شود. با حضور فرهاد رهبر و برای چابکی ستاد دانشگاه آزاد در ساختار این دانشگاه بازنگری شد به طوریکه برخی معاونت‌ها در دیگر معاونت‌های دانشگاه آزاد ادغام شدند.

خودکشی ناکام در سازمان امور دانشجویان
در این ماه خبر اقدام به خودکشی یکی از دانشجویان مراجعه کننده به سازمان امور دانشجویان اعلام شد. مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان در این باره گفته بود دانشجوی مذکور، دانشجوی دوره کارشناسی دانشگاه تهران بود که برای ادامه تحصیل و حل مسئله سربازی دچار مشکلاتی شده بود. وی اعلام کرد این دانشجو شرایط روحی مساعدی نداشته و در نهایت از تصمیم خود برای خودکشی عقب نشینی کرده است.

رونمایی از سردر جدید دانشگاه صنعتی شریف
در آخرین روز این ماه سردر جدید دانشگاه صنعتی شریف که توسط شهاب الدین ارفعی یکی از مفاخر معماری ایران طراحی شده بود رونمایی شد. این سردر دارای 30 متر طول، 12 متر ارتفاع و 10 متر عرض است. محمود فتوحی درباره حواشی ایجاد شده در خصوص هزینه ساخت سردر جدید این دانشگاه گفته بود هزینه ساخت آن 5هزار میلیارد تومان بوده است که تاکنون یک میلیارد تومان از هزینه ساخت این سردر از سوی اسپانسر تامین شده و مابقی هزینه نیز قرار است از سوی اسپانسر به دانشگاه پرداخت شود.

مهرماه
مهرماه، ماه بازگشایی دانشگاه‌ها بود و آموزش عالی و دانشگاه‌ها در این ماه حوادث مختلفی را پشت سر گذاشتند. رئیس‌جمهور در نیمه این ماه برای برگزاری مراسم آغاز بازگشایی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به دانشگاه تهران رفت. وی که هنوز به جمع بندی برای معرفی وزیر نرسیده بود در کنار سرپرست این وزارتخانه ضمن سخنرانی در جمع دانشجویان از برخی از دانشجویان و اساتید قدردانی کرد.

در حاشیه این مراسم تعدادی از دانشجویان دختر دوره شبانه مقطع کارشناسی این دانشگاه نسبت به عدم اختصاص خوابگاه به آنها اعتراض داشتند. تشکل‌های دانشجویی نیز نسبت به سهمیه اختصاص داده شده به شرکت‌کنندگان در این مراسم انتقاد کردند.

برگزاری تجمعات دانشجویی در دانشگاه‌‌ها در پاسخ به اظهارات ترامپ
پس از اینکه ترامپ در سخنانی ملت ایران را تروریست خطاب کرد و نام خلیج فارس را تغییر داد، موجی از تجمعات دانشجویی علیه وی و سیاست‌‌های آمریکا در دانشگاه‌ها شکل گرفت. دانشگاه‌های تربیت مدرس، امیرکبیر، تهران، علم وصنعت و شریف، شهید بهشتی و بسیاری از دانشگاه‌‌های کشور با برگزاری تجمعات و صدور بیانیه‌هایی‌نسبت به اظهارات ترامپ اعتراض کردند.

692 دفتر بسیج دانشجویی نیز در این خصوص با ارسال پیامی به دبیرکل سازمان ملل متحد تاکیدکرد: یقینا اهانت‌های بی‌شرمانه‌ ترامپ به کشورمان و جعل وقیحانه مسائل تاریخی و زیر سوال بردن مسائل هویتی جمهوری اسلامی بلاخص، تغییر پسوند خلیج فارس توسط ایشان در قامت سخنرانی رسمی رئیس جمهور یک کشور بدون پاسخ نخواهد ماند.

وزیر علوم به مجلس معرفی شد
در آخرین روزهای مهرماه، رئیس‌جمهور، منصور غلامی را به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت علوم به مجلس معرفی کرد. منصور غلامی متولد سال 1332 شهر همدان است.وی استاد تمام دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی‌ سینا است.غلامی ریاست این دانشگاه را در دولت‌های هفتم و هشتم و دولت‌های یازدهم و دوازدهم بر عهده داشته ‌است.وی تحصیلات خود را در استرالیا به پایان رسانده و دارای مدرک دکتری علوم باغبانی از دانشگاه آدلاید استرالیا است. وی در جلسه رای اعتماد توانست نظر مجلس را جلب کند و وزیر علوم شد.

آبان‌ماه
همزمان با ایام اربعین حسینی (ع) مراسم عزاداری هیئت‌های دانشجویی در محضر رهبر معظم انقلاب برگزار شد. این دانشجویان پس از تجمع در مسجد دانشگاه تهران با دسته سینه‌زنی به سمت حسینیه امام خمینی (ره) حرکت کردند و در محضر رهبر انقلاب اقامه عزا کردند.

اخراج استاد هتاک از دانشگاه آزاد
در این ماه علی‌اکبر ولایتی رئیس‌ هیئت‌موسس دانشگاه آزاد در ابلاغی به سرپرست دانشگاه آزاد استان مرکزی (واحد اراک) دستور داد تا استاد هتاک این واحد دانشگاهی ظرف 24 ساعت از دانشگاه آزاد اخراج شود. یکی از اساتید دانشگاه آزاد اراک هنگام تدریس و در حضور دانشجویان به پیامبر اسلام(ص) و سایر مقدسات اسلامی اهانت کرده بود. ولایتی پس از اطلاع از این موضوع طی نامه‌ای به رئیس واحد اراک از او خواسته بود بعد از تحقیق و در صورت اثبات این موضوع، "بدون درنگ" نسبت به اخراج این فرد اقدام شود.

سطح بندی دانشگاه‌‌ها
در همین ماه بود که با دستور مسئولان وزارت علوم 120 موسسه، دانشگاه و مرکز آموزش عالی توسط معاونت آموزشی وزارت علوم سطح بندی شدند. بر این اساس دانشگاه‌ها بر اساس سطح و جایگاهشان از امتیازات ویژه‌ای برخورد خواهند بود.

سیل کمک‌های دانشجویی و دانشگاهی به کرمانشاه
پس از وقوع زلزله در منطقه کرمانشاه سیل کمک‌های دانشجویی در کنار کمک‌های مردمی به این منطقه ارسال شد. اهدای یک روز حقوق کارکنان و ارسال اقلامی چون پتو، لوازم گرمایشی، چادر صحرایی، کنسرو و خشکبار و آب معدنی، لوازم بهداشتی، شیر خشک، پوشک نوزادان، چراغ قوه، فلاکس چایی، پوشاک گرم (شال گردن، جوراب ضخیم،کلاه، دستکش)، آب معدنی و هدایا و اسباب‌بازی برای کودکان آسیب دیده از جمله این هدایا بود.

آذر ماه
این ماه که با نام دانشجو عجین شده است اتفاقات مختلفی را در دانشگاه‌ها رقم زد. در ابتدای این ماه در ادامه روند اعتراض دانشجویی به پولی شدن آموزش عالی دانشجویان دانشگاههای صنعتی شریف، نیشابور، دانشگاه‌های تهران، شهیدبهشتی، علامه طباطبایی و خوارزمی در اعتراض به پولی شدن آموزش عالی و خصوصی سازی آموزش عالی تجمع اعتراضی جداگانه‌ای را برگزار کردند. این دانشجویان از مسئولان درخواست داشتند تا سیاست‌های مربوط به پولی‌سازی آموزش عالی تغییر کند چراکه با روند توسعه این سیاست‌ها دانشجویان و خانواده‌های آنها با مشکل پرداخت‌های مالی مواجه می‌شوند که بسیاری از این افراد توان پرداخت آن را ندارند.

حضور روحانی در جمع دانشجویان سیستان و بلوچستان
11 آذر حسن روحانی رئیس جمهور در اولین سفر استانی دولت دوازدهم به استان سیستان و بلوچستان سفر کرد و مراسم روز دانشجو را با حضور در جمع دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار کرد. این مراسم با حواشی و انتقاداتی از سوی دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی روبرو شد.

ویژه برنامه‌های روز دانشجو در دانشگاه‌ها
به دلیل اینکه روز 16 آذر با روز تعطیلی پنج شنبه همزمان شده بود بسیاری از برنامه‌های این روز قبل از 16 آذر برگزار شد. به گفته مسئولان وزارت علوم در این روز بیش از صدها برنامه، نشست، جلسه پرسش و پاسخ و تریبون دانشجویی در دانشگاه‌‌ها برگزار شد.

هر چند برخی تشکل‌های دانشجویی نتوانستند به دلایلی میزبان میهمانان خود باشند اما دانشگاه آزاد با برگزاری جلسه پرسش و پاسخی با حضور رئیس هیئت موسس این دانشگاه تلاش کرد تابوی عدم پاسخگویی مسئولان در دانشگاه آزاد را بشکند.

در این بین برنامه‌دانشگاه تهران نیز جنجالی شد به طوری که محمدرضا خاتمی از فعالین اصلاح‌طلب با حضور در مراسم بزرگداشت روز ‌دانشجو در دانشگاه تهران که توسط یک تشکل اصلاح‌طلب برگزار شد، انتقادهای تندی را علیه رئیس جمهور‌ و آنچه ستاره دار شدن دانشجویان در دولت دوازدهم می‌خواند، ابراز کرد.

ماجرای دفتر تشکل‌های دانشجویی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
از تابستان سال گذشته مشکلات عدیده مدیریتی وصنفی در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران باعث بالاگرفتن اعتراضات تشکل‌های دانشجویی شد تا جاییکه تشکل‌های دانشجویی این دانشکده چندبار تجمع اعتراض آمیز برگزار کردند. بیشتر این اعتراضات به تغییر فضای اختصاص یافته به تشکل‌های دانشجویی این دانشکده پس از بازسازی آن بود. بسیج دانشجویی و انجمن اسلامی این دانشگاه معتقد بودند پس از بازسازی دفاترشان فضای آنها کمتر شده است زیرا مسئولان فضای قبل را به تشکل های بیشتری اختصاص داده بودند. مسئولان این دانشکده هم عنوان کردند به میزان فضای کم شده به مشاعات دانشکده افزوده شده است. این در حالی است که این تشکل‌ها معتقدند بخش های اضافه شده مانند سلف اساتید و غیره چندان مورد نیاز نیست،با این حال دانشجویان این دانشکده هنوز هم از این وضعیت ناراضی هستند.

حضور معاون اول قضائیه در جمع دانشجویان دانشگاه شریف

حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای معاون اول قوه‌قضائیه 20 آذرماه میهمان دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف بود و به سوالات آنها پاسخ داد. وی در این نشست درباره مسائلی چون پرونده مرتضوی، زهرا لاریجانی، سران فتنه،دادگاه‌ها و زندان‌ها پاسخ داد.

هر چند این مراسم حاشیه‌های مختلفی را داشت اما سوت زدن اژه‌ای بدون انگشت در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف حاشیه جذاب این نشست بود.

اژه‌ای در بخشی از این نشست گفته بود "شما در فرمایش‌های خود می‌گویید اگر کسی به قوه قضاییه انتقاد کند تحت تعقیب قرار می‌گیرد. آیا اینها که گفتید انتقاد نبود؟ در دانشگاه تهران در زمان دوم خرداد ما را دعوت کردند تا صحبت کنیم.‌تا بسم الله الرحمن الرحیم گفتم کف و سوت زدند.گفتم شما دعوت کردید و باید تحمل حرف دیگران را داشته باشید. باز دوباره کف و سوت زدند. گفتم اگر بنا باشد که سوت بزنید، من هم بلد هستم و بلبلی را هم بلدم. این آقا سه انگشت خود را داخل دهانش کرده و سوت می‌زند. می‌گوییم که دهانتان گشاد می‌شود و نیازی به استفاده از سه انگشت نیست.

29آذر و پس از وقع زلزله چند ریشتری در تهران دانشجویان خوابگاهی دانشگاه‌های شهر تهران شب را در محوطه خوابگاه سر کردند. خوشبختانه این حادثه تلفاتی در بین دانشگاهها و دانشگاهیان نداشت. دانشجویان خوابگاهی دانشگاه خواجه نصیر، علامه طباطبایی، شهید بهشتی، علم و صنعت، تهران، شاهد، صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف، خوارزمی از جمله دانشجویانی بودند که شب را تا صبح در محوطه و اماکنی چون مسجد و سوله ورزشی گذراندند.

دی‌ماه

خداحافظی گودرزی از سازمان بسیج دانشجویی

در اولین روز این ماه محمدجواد نیک‌روش به عنوان مسئول جدید سازمان بسیج دانشجویی جایگزین داوود گودرزی شد. نیک روش عضو هیئت علمی دانشگاه جامعامام حسین (ع) و مسئول مرکز مطالعات علم و فناوری این دانشگاه است که سوابقی همچون جانشین دانشکده مدیریت و فرماندهی ولایت دانشگاه جامع امام حسین (ع)، جانشین مرکز تربیتی آموزشی توسعه فرماندهی و مدیریت سپاه پاسداران، مسئول مرکز مطالعات علوم انسانی اسلامی دانشگاه امام حسین (ع)، مسئول مرکز تحقیقات بسیج دانشگاه امام صادق (ع) و مسئول انجمن علمی دانشکده الهیات دانشگاه امام صادق (ع) را در کارنامه خود دارد.

تحصن استادیار دانشگاه علم و صنعت مقابل وزارت علوم

5 دی‌ماه سعیدرضا یکی از استادیاران دانشگاه علم و صنعت در اعتراض به اقدام رئیس این دانشگاه مقابل وزارت علوم تحصن کرد. هر چند وی با وساطتت مسئولان مسئولان وزارت علوم بعد از یک روز به تجمع خود پایان داد اما تا امروز مشکل این استاد انقلابی دانشگاه علم و صنعت حل نشده باقی مانده است. این در حالی است که وزیرعلوم از تشکیل کارگروهی برای بررسی وضعیت وی خبر داده بود و کی‌نژاد رئیس هئیت عالی جذب اعضای هئیت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی گفته بود حضور وی در دانشگاه از نظر این هیئت مشکلی ندارد.

اعتراضات دانشجویی به وضعیت اقتصادی کشور
همزمان با برگزاری تجمعاتی در اعتراض به وضعیت اقتصادی در کشور، دانشجویان دانشگاه تهران نیز در این ماه در دانشگاه تجمع اعتراض آمیز برگزار کردند. هر چند تلاش شد این تجمع به درگیری بین دانشجویان منجر شود و برخی از دانشجویان با سردادن شعارهای ساختارشکنانه قصد تنش آفرینی داشتند اما حضور گسترده دانشجویان انقلابی به این قائله خاتمه داد.

درگذشت سه دانشجوی دانشگاه آزاد در حادثه سانچی
پس از وقوع حادثه برخورد کشتی سانچی با کشی فله بر چینی سه تن از دانشجویان رشته مهندسی دریانوردی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دریایی خارک به نام‌های سعید دهقان (متولد یزد)، پوریا عیدی و سجاد عبدالهی (متولد نورآباد ممسنی استان فارس) که به عنوان بورسیه در شرکت ملی نفتکش ایران مشغول کار بوده در این حادثه جان خود را از دست دادند.

بهمن ماه
در یکی از روزهای بهمن نجف‌ عبدالهی‌دانشجوی تربیت معلم دانشگاه فرهنگیان ایلام و از جهادگران شهر ورزقان استان آذربایجان‌شرقی در حین آواربرداری و کمک به زلزله‌زدگان شهر سرپل ذهاب جان باخت.‌این دانشجو از روزهای ابتدایی زلزله کرمانشاه در سرپل ذهاب حضور داشته بود.

داغدار شدن دانشگاه آزاد در حادثه هواپیمای تهران یاسوج
در پی سقوط هواپیمای مسافربری هواپیمایی آسمان که از تهران عازم یاسوج بود، خلیل آهنگران رئیس اداره هماهنگی اداره کل نظارت و ارزیابی آموزش دانشگاه آزاد، سیدرضا فاطمی‌طلب و احمد چرمیان از اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی که جهت انجام ماموریت اداری عازم یاسوج بودند در سانحه پرواز هواپیما ATR72 و برخورد با کوه دنا جان باختند. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با صدور پیامی این حادثه را به خانواده دانشگاه آزاد تسلیت گفت.

اسفندماه

اقدام قابل تامل دانشگاه تهران نسبت مرکز مطالعات عالی انقلاب اسلامی
در این ماه بود که دانشگاه تهران طی فرایندی غیرقانونی جایگاه مرکز مطالعات انقلاب اسلامی را از مؤسسه‌ نوع یک به مرکزی حاشیه‌ای و زیرمجموعه معاونت یکی از دانشکده‌های دانشگاه تهران تنزل داد. مسئولان این مرکز نسبت به این مسئله انتقاد کرده و معتقد بودند طبق اساسنامه مرکز مطالعات عالی انقلاب اسلامی دانشگاه تهران، هرگونه تغییر در اساسنامه مرکز منوط به پیشنهاد شورای سیاستگذاری مرکز و تصویب در هیئت امنای دانشگاه است. این اقدام با اعتراض روبرو شد.

اعتراض به آخوندی در دانشگاه تهران
در این ماه بود که در حاشیه حضور وزیر مسکن راه و شهرسازی در دانشگاه تهران، جمعی از دانشجویان علوم اجتماعی دانشگاه تهران در اعتراض به عملکرد وی با دست داشتن پلاکاردهایی با عناوینی چون «مسئول می‌خواهیم نه سخنران»، «نتیجه عدالت لیبرالی»، «فرار از پاسخگویی دولت» و «به جای سخنرانی پاسخگو باش» اعتراض خود را نشان دادند.

شایعه استعفای رئیس دانشگاه آزاد و حمایت رئیس هیئت امنای دانشگاه از «فرهاد رهبر»
پس از آغاز طرح ساماندهی اعضای هئیت امنای دانشگاه آزاد اعلام جزییات این طرح از سوی فرهاد رهبر شایعاتی پیرامون استعفای وی از ریاست دانشگاه آزاد مطرح شود. البته طولی نکشید که روابط عمومی دانشگاه آزاد چنین موضوعی را تکذیب کرد و بعد از آن علی اکبر ولایتی رئیس هیئت امنای این دانشگاه ضمن حمایت از فرهاد رهبر چنین موضوعی را رد کرد.

برپایی تجمع در دانشگاه امیرکبیر
صبح روز 20 اسفندماه چند نفر از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر با حضور در صحن دانشگاه، شعارهایی سر دادند که با مخالفت برخی دیگر از دانشجویان مواجه شد و فضای این دانشگاه را متشنج کرد.

اعتراض دانشجویان به حضور وزیر امورخارجه فرانسه در ایران
جمعی از دانشجویان پس از بیانیه تند و خصمانه وزارت خارجه فرانسه علیه کشورمان نسبت به حضور «لودریان» وزیر امورخارجه این کشور در ایران اعتراض کردند. این دانشجویان با برگزاری تجمعی در فرودگاه مهرآباد و مقابل وزارت خارجه اعتراض خود را اعلام کردند.

حمایت دانشجویان از یک طرح
در آستانه مطرح شدن طرح اعاده اموال نامشروع مسئولین کشور دانشجویان تشکل ها و اتحادیه های دانشجویی طی نامه‌ای به نمایندگان مجلس دهم از طرح عدالتخواهانه‌ «اعاده اموال نامشروع مسئولین کشور» حمایت کردند. بسیج دانشجویی، اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، دفاتر مختلف اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل و دفتر تحکیم وحدت هر کدام به نوعی از این طرح حمایت کردند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید