بارش برف بی سابقه درپایتخت/استعفای زودهنگام آقای شهردار

زمستان سال گذشته با بارش شدید برف آغاز شد و با استعفای شهردار تهران به پایان رسید. استعفایی که در نخستین جلسه رسمی شورای شهر تهران بررسی می شود.

کد خبر : ۵۳۵۶۲
بازدید : ۱۴۱۸
نورا حسینی l فصل زمستان برای تهران با روزهای همیشه آلوده آغاز شد. اما امسال تهران به جز آلودگی هوا به خاطر بارش برف هم تعطیل شد.
هرچند برف امسال تهران به کام پایتخت نشینان تلخ شد. بیشتر تهرانی ها در روز نخست درخانه هایشان ماندند و نتوانستند خودروهایشان را از کوچه فرعی به خیابان اصلی برسانند.
تاکسی ها غیب شدند و با وجود تعطیلی مدارس و حذف سفرهای آموزشی مترو و اتوبوس هم پاسخگوی مسافران تازه ناوگان حمل و نقل عمومی نبود. اما دولت به عملکرد شهرداری تهران نمره ۱۸ داد و معاون امور مناطق هم با ابراز رضایت از عملکرد خود همین که ترافیک در تهران ایجاد نشد را نقطه مثبت عملکرد مدیریت شهری دانست و شهردار تهران هم به موقعه برگزار شدن جلسه مجلس را نشان موفقیت خود در روزهای برفی دانست.

اما حسن بهرام نیا عضو هیات رییسه فراکسیون مدیریت شهری مجلس معتقد است : غفلت، کوتاهی و عملکرد ضعیف شهرداری در مواجهه با بارش برف امسال جای تامل داشت.

او ادامه می دهد: بارش عبور و مرور شهروندان را مختل کرد و شهرداری تهران نیز تمهیدات و آمادگی لازم برای مواجهه با برف را نداشت، برف تهران را سفید پوش کرد اما با کمال تاسف خبری از ماموران شهرداری برای شن پاشی و برف روبی نبود و ضعف عملکرد این نهاد مانند همیشه در مقابله با بحران به وضوح دیده شد

سرانجام مصوبه برج باغ ها لغو شد
یکی از اتفاقات مهم فصل زمستان لغو مصوبه برج باغ ها بود. بعد از کش و قوس‌های چندماهه در شورای شهر بر سر نحوه مهار برج‌سازی در باغات تهران، ، اعضا مصوبه موسوم به برج‌باغ را لغو کردند. این مصوبه در سال ۸۲ از سوی شورای شهر تهران با هدف تنظیم بازار زمین به تصویب رسید. برمبنای این مصوبه مالکان اراضی باغات پراکنده شهر تهران در ازای ساختمان‌سازی در ۳۰ درصد از مساحت زمین، متعهد به حفظ ۷۰ درصد مابقی وضعیت سبز و باغی می‌شدند.
اما از آنجا که در این مصوبه تاکید شده تراکم ساختمانی ۲۰ درصد اضافه‌تر از تراکم ساختمانی منطقه‌ای که باغ در آن واقع شده را به مالک اعطا کنند، عملا این مصوبه به ساخت ساختمان‌های بیش از ۱۲ طبقه در اراضی باغی تبدیل شد. به این ترتیب تعهد مالک برای حفظ چهره مشجر ۷۰ درصد باقی مانده باغات رعایت نشد.

بر اساس این مصوبه که در آخرین جلسه هیات تطبیق فرمانداری نیز به تصویب رسیده در گام نخست به واسطه ابلاغ آن، برج‌سازی در باغات پایتخت لغو شد و به دنبال آن با مصوبه شورای شهر، شهرداری تهران مکلف شد ظرف مدت دو ماه طرحی جایگزین برای شکل جدید ساخت وساز در باغات را که می‌تواند حافظ فضای مشجر باغ از یک سو و از سوی دیگر مدافع حقوق مالکان باغات باشد ارائه کند. اعضای پارلمان محلی پایتخت در قالب این طرح برای آنکه مدیریت شهری نتواند طی این مدت با استناد به پیوست شماره سه طرح جامع شهر تهران اقدام به صدور مجوز ساخت وساز در باغات کند تبصره‌ای را به این مصوبه اضافه کرده که بر مبنای آن طی ۶۰ روز پیش‌رو، صدور هرگونه مجوز ساخت‌وساز در اراضی پایتخت(چه به شکل ساختمان بالای ۱۲ طبقه و چه کمتر) از سوی شهرداری ممنوع است.

استعفای شهردار تهران در آخرین روز شورا
شهردار تهران پس از آخرین جلسه رسمی شورای شهر در سال ۹۶، طی مکاتبه ای با محسن هاشمی، خواستار کناره‌گیری از شهرداری شده و آن‌گونه که رئیس شورای شهر پس از برگزاری یک جلسه غیررسمی حداقل ۳ ساعته اعلام کرد، محمدعلی نجفی علت استعفای خود را بروز یک عارضه جدید پزشکی عنوان کرده است.

در خلال شوک شهر از خبر استعفا، برخی از چهره‌های سیاسی نیز برای نشستن بر صندلی شهردار خیز برداشته و وارد مذاکره با اعضای شورای شهر شدند. رئیس شورای شهر تهران با تشکیل جلسه فوق‌العاده با اعضا که پیش از ظهر و پس از اعلام استعفای نجفی برگزار شد، به شکل غیررسمی به بررسی این استعفا ورود کرد و پس از آن به جمع خبرنگاران آمد تا آنها را از تصمیماتی که پشت درهای بسته اتخاذ شد، مطلع کند.
به گفته هاشمی، اولین تصمیم شورای شهر در واکنش به درخواست کناره‌گیری شهردار تهران که با استناد به قانون اتخاذ شده، این است که شهردار تهران باید تا زمان تشکیل اولین جلسه رسمی شورای شهر پس از تعطیلات نوروز در مسوولیت خود باقی بماند و به‌کار خود ادامه دهد. هاشمی در این نشست با تاکید بر اینکه اعضای شورا هیچ مشکلی با شهردار نداشتند و شهردار هم از اعضا دلخوری نداشت، گفت: بسیاری از سیاسیون به‌دلیل ماندن در پست‌های مدیریتی، بیماری خود را پنهان می‌کنند و این کار محمدعلی نجفی که بیماری خود را افشا کرده، صداقت او را اثبات می‌کند.
هاشمی ضمن خودداری از اظهارنظر درباره شهردار بعدی تهران، تاکید کرد که استعفای شهردار هنوز قبول نشده و الان نمی‌توان درباره شهردار بعدی اظهارنظر کرد.

طرح پرحاشیه ترافیک
یکی از موضوعات پر حاشیه زمستان امسال طرح جایگزین طرح ترافیک امسال بود. کمتر کسی طرح ترافیک سابق را طرحی موثر و کارآمد در کاهش ترافیک و آلودگی هوای محدوده مرکزی پایتخت می داند.
اما طرح جدید شهرداری هم به اعتقاد کارشناسان نمی توان مشکلات این محدوده را حل کند و باید برای تغییر در طرحی ۳۸ ساله، راهکارهایی ارائه می شد که سرانجام اش مشخص بود. در طرح جدیدکه تغییرات بسیاری تا هنگام تصویب نهایی داشت، طرح های سالیانه حذف شده است و در ساعات مختلف روز نرخ های متفاوتی برای ورود به محدوده طرح ترافیک پیش بینی شده است. در این طرح بیشتر سهمیه بگیران حذف شده اند.

تشکیل دیوان محاسبات محلی
یکی دیگر از موضوعات مهمی که در این فصل از سوی شورای عالی استان ها مطرح شد پیگیری تشکیل دیوان محاسبات محلی بود. مرتضی الویری در این رابطه گفت : موضوع در شوراها مغفول مانده است و باید این مجموعه در شورای عالی استان‌ها ایجاد شود تا گرفتار سیستم بروکراسی و تخلفات و فساد در حوزه مدیریت شهری نشویم.

در این فصل همان طور که از ابتدا پیش بینی می شد رضا صالحی امیری از معاونت امور فرهنگی - اجتماعی شهرداری تهران رفت.

او پس از پیروزی در انتخابات ریاست کمیته ملی المپیک از سمت خود در معاونت اجتماعی استعفا داد و به عنوان مشاور شهردار تهران در امور فرهنگی اجتماعی فعالیت های خود در شهرداری را دنبال کرد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید