اقتصاد توصیه اخلاقی نمی‌پذیرد

اقتصاد توصیه اخلاقی نمی‌پذیرد

نمی‌توان به مردمی که برای پیشگیری از کاهش قدرت خرید و ارزش پولشان وارد میدان می‌شوند توصیه‌هایی اخلاقی و اقتصادی کرد. توصیه به مردم برای عدم ورود به بازار ارز در شرایط مضیقه ارزی، ابتدا یک توصیه اخلاقی است، اما وقتی مردم می‌بینند پولی که در جیب دارند روز به روز کمتر می‌شود و ثروتشان به دلیل حرکت موج تورمی در حال از دست رفتن است، حتی به اشتباه وارد بازارهایی، چون ارز و سکه می‌شوند.

کد خبر : ۵۳۶۳۷
بازدید : ۱۴۱۷
اقتصاد توصیه اخلاقی نمی‌پذیرد مهدی تقوی* | اگر بخواهیم نرخ ارز واقعی را در اقتصاد محاسبه کنیم، باید نرخ تورمی که بر اقتصاد ایران حاکم است را بر نرخ تورم آمریکا تقسیم کنیم و آن را در نرخ ارز قبلی ضرب کنیم که نرخ ارز واقعی در اقتصاد بدست آید.
در این بین تصوراتی بین اقتصاددانان حاکم می‌شود که اگر دولت دچار کسری بودجه باشد، بالا بردن نرخ ارز می‌تواند بهترین راه برای تامین کسری هایش باشد، چراکه دولت با درآمد‌های نفتی، دلار وارد کشور می‌کند و می‌تواند با تغییر در قیمت آن برای خود منبع مالی تامین کند.
به بیانی دولت به جای آنکه به بانک مرکزی و اقتصاد پولی برای جبران کسری هایش متوسل شود و با این کار دستاورد مهار تورم را زیر سوال ببرد دست به کار شده و با این اقدامات درآمد زیادی کسب کند.

از سویی کاهش‌هایی که با سیاست‌های جدید بانک مرکزی در نرخ دلار حاصل شده است نیز نمی‌تواند حاکی از قیمت مناسبی برای دلار باشد؛ زیرا چنین نرخی برای دلار باعث می‌شود بهای تمام شده واردات در کشور بالا برود که این نیز خود می‌تواند زمینه یا شوک جدید تورمی برای اقتصاد باشد.
بنابراین قیمت ارز به سیاست‌هایی که دولت به کار می‌گیرد، بستگی دارد و بر این اساس می‌توان تغییرات متفاوتی را در قیمت‌ها شاهد بود.

در این میان آنچه که اهمیت دارد این است که هر زمان ارز بالا رود مطمئنا قیمت‌ها را نیز با خود همراه می‌کند و به تورم‌ها جدیدی در اقتصاد دامن می‌زند.

در چنین شرایطی راه حل ایجاد ثبات در بازار ارز، برخورد اقتصادی با این مساله است. اگر سیاست ارزی بلندمدتی مد نظر قرار گیرد و بر طبق اصول اقتصادی اداره بازار در دستور کار قرار گیرد، می‌توان با اجرای مداوم سیاست انضباط پولی و همچنین پیشگیری از اجرای سیاست‌های تور مزا در یک دهه، اقتصاد را از بحرانی که بدان مبتلاست رها کرد.

در غیر این صورت نمی‌توان به مردمی که برای پیشگیری از کاهش قدرت خرید و ارزش پولشان وارد میدان می‌شوند توصیه‌هایی اخلاقی و اقتصادی کرد. توصیه به مردم برای عدم ورود به بازار ارز در شرایط مضیقه ارزی، ابتدا یک توصیه اخلاقی است، اما وقتی مردم می‌بینند پولی که در جیب دارند روز به روز کمتر می‌شود و ثروتشان به دلیل حرکت موج تورمی در حال از دست رفتن است، حتی به اشتباه وارد بازارهایی، چون ارز و سکه می‌شوند و باید با ایجاد ثبات، مانع از ضربه سرمایه‌های سرگردان به اقتصاد کشور شد؛ بنابراین هیچ نسخه فوری برای درمان درد عمیق و کهنه اقتصاد وجود ندارد و بهتر است دولتمردان با پذیرش این نکته درمانی بلندمدت را برای اقتصاد ایران طرح ریزی کنند. اما نکته قابل تامل این است که هنوز هم بخشی از رشد اقتصادی ایجاد شده در کشور ناشی از درآمد‌های نفتی است؛ بنابراین زمانی که اقتصاد در مسیر درستی حرکت کند می‌تواند به سرمایه گذاری در تولید منجر شود.

*اقتصاددان و استاد دانشگاه علامه طباطبایی
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید