جزییاتی از ورود نخستین خودرو پسابرجامی به بازار

صنعت خودرو با دربرداشتن سهم ۱۵ درصدی از کل ارزش افزوده کشور، در سال ۱۳۹۶ بستر رویداد‌های مهمی، چون ورود نخستین خودرو پسابرجامی به بازار و آغاز اجرای مگاپروژه نوسازی ناوگان فرسوده سنگین بود.

کد خبر : ۵۳۷۵۴
بازدید : ۱۹۸۲
صنعت خودرو با دربرداشتن سهم ۱۵ درصدی از کل ارزش افزوده کشور، در سال ۱۳۹۶ بستر رویداد‌های مهمی، چون ورود نخستین خودرو پسابرجامی به بازار و آغاز اجرای مگاپروژه نوسازی ناوگان فرسوده سنگین بود.

خودروسازی دومین شاخه مهم اقتصاد ملی پس از صنعت نفت و گاز است که سهم ۱۸ درصدی در اشتغال صنعتی و ۳.۵ درصدی در تولید ناخالص داخلی دارد.

از این صنعت به عنوان لوکوموتیو رشد دیگر صنایع کشور یاد می‌شود؛ به طوری که ۶۰ رشته صنعتی دیگر با آن در ارتباط است و یکی از عرصه‌های تحقق شعار امسال درباره «حمایت از کالای ایرانی» به شمار می‌رود.

این صنعت در یک سال گذشته رویداد‌های مهمی را پشت سر گذاشت که بخشی از آن به گشایش‌های رخ داده در دوران پسابرجام برمی گردد.

تولید پژو ۲۰۰۸
اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۶ تولید انبوه خودرو‌های دناپلاس و پژو ۲۰۰۸ با حضور رییس جمهوری در سایت مرکزی گروه صنعتی ایران خودرو آغاز شد.

پژو ۲۰۰۸ نخستین محصول «ایکاپ» شرکت مشترک ایران خودرو و پژو فرانسه به شمار می‌رود که در ایران به مرحله تولید رسیده است. دور تازه همکاری ایران خودرو و پژو با امضای قرارداد بین مدیران ۲ گروه خودروساز و در حضور رییسان جمهوری اسلامی ایران و فرانسه (بهمن ۱۳۹۴) کلید خورد.

این قرارداد نخستین قرارداد پسابرجامی ایران با کشور‌های غربی بود که به تولید محصولات به روز اروپایی در ایران منجر شد.

سرمایه گذاری مستقیم طرف خارجی، انتقال دانش، فناوری و صادرات ۳۰ درصد محصولات تولید این شرکت، از الزام‌های این قرارداد به شمار می‌آید.

با امضای این تفاهمنامه‌ها همه قطعه سازان داخلی در طراحی خودرو حضور خواهند داشت و محصولات با ۷۰ درصد ساخت داخل و با استاندارد روز جهانی تولید می‌شود.

امضای قرارداد ۱۰ جانبه بین المللی طراحی و تولید پلتفرم محصولات جدید ایران خودرو
اردیبهشت ماه ۱۳۹۶، قرارداد و تفاهمنامه ۱۰ جانبه بین المللی برای طراحی و تولید پلتفرم محصولات جدید ایران خودرو اردیبهشت ماه با حضور وزیران پیشین صنعت، معدن و تجارت و علوم، تحقیقات و فناوری در محل شرکت ساپکو امضا شد.

در این طرح پنج شرکت خارجی از آلمان، کره جنوبی، ایتالیا و بلژیک و پنج مشارکت کننده داخلی یعنی دانشگاه‌های امیرکبیر و شریف، انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت ایران خودرو حضور دارند.

مقوله‌های موتور، گیربکس، اکسل و دیگر موارد در بحث پلتفرم دیده شده است و در اجرای آن حتی از مشارکت شرکت‌های «بوش» و «کندیدنتال» و شرکت‌های قطعه ساز داخلی استفاده می‌شود.

نخستین محصول این پلتفرم اواسط سال ۱۳۹۸ وارد بازار می‌شود و برای تولید خودرو‌های صندوق دار، هاچ بک و حتی برقی و هیبریدی برنامه ریزی شده است.

از توانمندی دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر و شریف برای طراحی و تولید خودرو‌های الکتریکی و هیبریدی در این پروژه استفاده و در ۱۰ سال ۲۳ محصول مختلف از این پلتفرم تولید می‌شود.

تحویل نخستین خودرو‌های بریلیانس سری H۲۰۰ ساخت شرکت پارس خودرو
خردادماه ۱۳۹۶ نخستین خودرو‌های بریلیانس سری H۲۰۰ ساخت شرکت پارس خودرو در مراسمی تحویل مشتریان شد.

پلتفرم این خودرو جزو پلتفرم‌هایی است که در شرکت پارس خودرو ماندگار خواهد بود، اما سرمایه گذاری بسیار خوبی برای داخلی سازی آن شده است.

به گفته مدیرعامل شرکت خودروسازی پارس خودرو، اکنون ۲۰ درصد این خودرو داخلی سازی شده که بیشتر شامل شیشه ها، تزیینات داخلی، موکت کف، رینگ‌ها و تایرها، صندلی‌ها و ... است، اما برای عمق بخشی بیشتر به داخلی سازی آن ده‌ها میلیارد تومان سرمایه گذاری بویژه برای ساخت قالب‌ها انجام شده است که بر این اساس بتدریج تا پایان سال داخلی سازی بیشتری را شاهد خواهیم بود.

غول خودروسازی جهان با «ماموت خودرو» به ایران آمد
خرداد ماه ۹۶، فولکس واگن که پارسال به عنوان برترین تولیدکننده خودرویی جهان شناخته شده است، از طریق نماینده رسمی خود، شرکت ماموت خودرو در ایران آغاز به فعالیت کرد.

ماموت خودرو مسئولیت فروش و خدمات پس از فروش خودرو‌های سواری فولکس واگن در ایران را برعهده دارد.

مهم‌ترین تحولات خودرویی در تابستان ۹۶
اواسط تیرماه ۱۳۹۶ با تصمیم شورای رقابت، برای محصولات خانواده پراید و تیبا ۱.۲۵ درصد و برای پارس تندر ۹۰ ازتولیدات سایپا ۱.۵۷ درصد افزایش قیمت در نظر گرفته شد.

بیستم تیرماه ۱۳۹۶ با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رییس کمیته امداد امام خمینی (ره)، مدیرعامل سایپا و مدیرعامل زامیاد، مراسم اعطای پنج هزار دستگاه وانت نیسان به خانواده‌های زیرپوشش کمیته امداد با هدف اشتغالزایی و تبدیل آنان از مددجویی به مددکاری برگزار شد.

همچنین در آخرین روز تیرماه ۱۳۹۶ قرارداد همکاری چهارجانبه شرکت سایپادیزل با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و بانک توسعه تعاون همراه با تحویل کامیون‌های ولوو طرح نوسازی به مشتریان در محل شرکت سایپا دیزل به امضا رسید.

رونمایی از موتور سه سیلندر ملی
در نخستین روز مردادماه ۱۳۹۶ در مراسمی نخستین نمونه موتور ملی سه سیلندر پرقدرت و کم مصرف یورو ۶ تولید شده در شرکت سایپا با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست رونمایی شد.

این موتور برای مگاپلتفرم مشترکی که برای خودرو‌های SP۱۰۰ و SP۰ طراحی شده، تعریف شده است.

موتور NSC شرکت «تیوان ابتکار» با ۵۵ درصد ساخت داخل قرار است با همین پلتفرم در نظر گرفته شده طراحی شود که امروز نخستین نمونه آن رونمایی شد.

مصرف سوخت حداکثر ۵.۵ لیتری در هر یکصد کیلومتر پیمایش، برخورداری از استاندارد یورو ۵ و برنامه ریزی برای دستیابی به استاندارد یورو ۶ در فاز توسعه از مشخصات آن است که روی محصولاتی که استاندارد‌های ۸۲ گانه را بگذرانند، نصب می‌شود.

امضای قرارداد بزرگ‌ترین سرمایه گذاری تاریخ صنعت خودرو ایران
شانزدهم مردادماه ۱۳۹۶ قرارداد بزرگ‌ترین سرمایه گذاری تاریخ صنعت خودرو ایران بین رنو فرانسه و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با حضور وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت امضا شد.

پس از ۱۰ ماه از امضای توافق اولیه در نمایشگاه خودرو پاریس ۲۰۱۶، قرارداد بزرگ‌ترین سرمایه گذاری تاریخ صنعت خودرو ایران بین رنو فرانسه و ایدرو به عنوان نماینده بخش دولتی در ایران و شرکت «پرتو نگین ناصح» به عنوان نماینده بخش خصوصی به مرحله نهایی رسید.

این همکاری مشترک شامل یک مرکز مهندسی و خرید جدید برای حمایت از قطعه سازان داخلی و یک کارخانه تولیدی با ظرفیت اولیه سالیانه ۱۵۰ هزار دستگاه است.

خودرو‌های «سیمبل» و «داستر» جدید، نخستین خودرو‌های تولیدی این کارخانه است که در سال ۲۰۱۸ به تولید می‌رسد.

براساس این توافقنامه، رنو برای نخستین بار در ایران، مراکز توزیع، فروش و خدمات پس از فروش خواهد داشت.

این شرکت در حوزه تحقیق و توسعه، خرید و بومی سازی، تولید خودرو و توزیع و صدور آن در شبکه توزیع و تحت استاندارد شرکت رنو در بازار‌های داخلی و خارجی، فعال خواهد بود.

خداحافظی با پراید
به گفته مدیرعامل پیشین گروه خودروسازی سایپا این گروه به خارج کردن پراید از چرخه تولید علاقه دارد و محصولات جایگزین آن را تعریف می‌کند، اما در عین حال، «دغدغه اصلی وابستگی اقتصادی خانواده‌ها به آن است».

«مهدی جمالی» بیان داشت: از بخش فروش گروه سایپا درخواست کرده ایم برنامه‌ای طراحی کنند تا پیش از خروج پراید از سبد تولید، به این قشر‌ها آسیبی وارد نشود و این را وظیفه اجتماعی خود می‌دانیم.

وی کم مصرف بودن، پایین بودن قیمت و هزینه‌های تعمیراتی و داشتن خدمات پس از فروش گسترده را از ویژگی‌هایی دانست که محبوبیت این خودرو را نزد خانواده‌ها دوچندان کرده است.

در نهایت تولید این خودرو با آغاز مرحله نخست اجرای استاندارد‌های جدید اجباری خودرو در دی ماه ۱۳۹۶ متوقف شد.

مدیرعامل جدید شرکت سایپا در اواخر سال ۱۳۹۶ از جانشینی خودرو «کوئید» - از محصولات گروه خودروسازی رنو فرانسه - به جای پراید در سال ۱۳۹۷ خبر داد.

«محسن جهرودی» گفت: این خودرو در محدوده قیمتی ۳۰ میلیون تومان و حتی کمتر به مشتریان عرضه می‌شود.

متوقف شدن تولید برخی از خودرو‌های غیر استاندارد
آغاز مرحله نخست اجرای استاندارد‌های جدید اجباری خودرو از روز نخست دی ماه ۱۳۹۶، تولید و واردات برخی از خودرو‌های غیر استاندارد را از دستور کار خودروسازان خارج کرد.

خودرو‌های MVM ۳۱۵ سدان، MVM ۵۵۰، تیگو ۵، سایپا ۱۳۱ و سایپا ۱۳۲ دوگانه سوز، سایپا ۱۴۱ بنزینی و دوگانه سوز، آریو ۱۵۰۰ سی سی، پژو پارس با موتور XUM، وانت تک کابین و دو کابین مزدا و کارا ۱۷۰۰ (بنزینی و دوگانه سوز)، آسا B. ۵۰F، لیفان ۶۲۰، لیفان X۵۰، لیفان X۶۰، جک J۵، هیوندای i۱۰ و برخی از خودرو‌های سنگین جاده‌ای از دستور کار خودروسازان خارج شد.

تا ابتدای دی ماه امسال خودروسازان باید مدارک استاندارد ۵۵ گانه را به سازمان ملی استاندارد تحویل می‌دادند و خودرو‌هایی که قادر به پاس کردن این استاندارد‌ها نبودند، از دور خارج شوند.

از این تاریخ به بعد، اگر هر یک از این خودرو‌ها بخواهد دوباره به خط تولید بازگردد، باید استاندارد‌های ۶۳ گانه را پاس کند؛ یعنی علاوه بر استاندارد‌های پیشین، هشت استاندارد دیگر نیز اضافه شد.

این مهلت تا اول دی ماه سال آینده (۱۳۹۷) برای این خودرو‌ها باقی است، اما از زمستان آینده، ۲۲ استاندارد دیگر نیز اضافه می‌شود و پشت سر گذاشتن ۸۵ استاندارد الزامی است.

این موضوع، اختلاف‌هایی را بین خودروسازان و سازمان ملی استاندارد رقم زد، به طوری که مدیرعامل ایران خودرو در پنجمین همایش بین المللی صنعت خودرو ایران با انتقاد از این استاندارد‌ها عنوان کرد: حتی شرکت‌های بزرگی نظیر بنز و هیوندایی نیز نمی‌توانند برخی از این استاندارد‌ها را پاس کنند.

با این همه، سازمان ملی استاندارد بر مواضع خود پافشاری داشت و «نیره پیروزبخت» رییس این سازمان، درباره افزایش احتمالی قیمت خودرو‌ها با افزوده شدن ۲۲ استاندارد جدید تا اول دی ماه سال آینده، اعلام کرد: قیمتگذاری خودرو‌ها هیچ ارتباطی با سازمان ملی استاندارد ندارد، بلکه جان و سلامت مردم برای ما از هر چیزی مهمتر است.

وی تاکید کرد حتی اگر خودرو‌هایی گران تر، اما با کیفیت‌تر تولید شود، به نفع مردم است و به خرید آن راغب می‌شوند و بنابراین روز به روز بازار چنین خودرو‌هایی رونق بیشتری می‌گیرد.

آغاز طرح نوسازی ناوگان فرسوده سنگین کشور
اواخر اسفندماه ۱۳۹۶ در حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، شرکت سایپادیزل مگاپروژه نوسازی ناوگان فرسوده سنگین کشور را با واگذاری ۲۰۰ دستگاه خودرو تجاری به متقاضیان کلید زد.

بر اساس آمار پلیس راهنمایی و رانندگی و ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت بیش از ۲۱ هزار اتوبوس درون شهری، بیش از ۱۳ هزار اتوبوس برون شهری، ۱۹ هزار کامیونت، ۵۷ هزار مینی بوس و ون و ۲۴۰ هزار کامیون و کشنده فرسوده در کشور وجود دارد.

برنامه دولت برای نوسازی این ناوگان، پرداخت تسهیلات بانکی به دارندگان خودرو‌های فرسوده است. شمار خودرو‌های جایگزین شده در سه سال اجرای طرح ۲۰۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه بوده که منابع اختصاص یافته از سوی دولت، معادل قطعات منفصله خودرو (بیش از هفت میلیارد دلار) برآورد شده است.

در این طرح، سهم تسهیلات بانکی ۲۱۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال و آورده متقاضی ۱۸۳ هزار میلیارد ریال خواهد بود.

خروج خودرو‌های فرسوده نخستین بار در دولت اصلاحات اجرا شد و دولت با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت، به نوسازی ناوگان تاکسیرانی بویژه در کلانشهر‌ها روی آورد.

به کمک این طرح و سیاست گذاری‌های دولت بویژه اعطای مجوز واردات خودرو به ازای خروج خودرو‌های فرسوده، بسیاری از خودرو‌های بالای ۲۵ سال از چهره شهر‌ها رخت بستند و جای خود را به خودرو‌های جوان‌تر دادند.

با این حال، این مسیر ناتمام مانده، به ویژه اینکه در حوزه ترانزیت و ناوگان حمل و نقل عمومی شهری و جاده ای، اقدام‌های اساسی برای نوسازی صنعت حمل و نقل کشور صورت نگرفته است.

اکنون دولت دوازدهم امیدوار است با اجرای چند طرح، مسیر نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی را بپیماید تا در کنار صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش آلایندگی هوا، زمینه ساز تولید و اشتغال بیشتر در کشور باشد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید