جدی‌شدن زمزمه‌های «فشار»

جدی‌شدن زمزمه‌های «فشار»

سخنگوی شورای شهر تهران: تا زمانی که شورا استعفا را قبول نکند، موضوع استعفا جاری نیست رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران: بیماری آقای نجفی را خیلی‌ها دارند و دلیلی بر استعفا نیست.

کد خبر : ۵۳۸۵۶
بازدید : ۱۴۲۷
شهردار تهران سر حرفش ماند: «نمی‌خواهد شهردار باشد.» نوروز ٩٧ تمام شد و همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، محمدعلی نجفی، شهردار مستعفی تهران به شورای شهر رفت تا پشت در‌های بسته به اعضای آن بگوید که سر حرفش است و استعفایش را پس نمی‌گیرد؛ استعفایی که چند روز قبل از آغاز سال جدید و یک‌باره اتفاق افتاد و خیلی‌ها را شوک‌زده کرد.
جدی‌شدن زمزمه‌های «فشار»
در ١٤ روزی که گذشت، این تعدادی از اعضای شورای شهر تهران بودند که در گفت‌وگوهایشان با رسانه‌ها از گمانه‌زنی‌ها و البته مخالفت جمعی اعضای شورا با رفتن نجفی از شهرداری تهران می‌گفتند و خبر می‌دادند که بلافاصله بعد از پایان تعطیلات نوروز، این موضوع را بررسی می‌کنند؛ همین اتفاق هم افتاد و دیروز نجفی به جلسه غیررسمی شورای شهر تهران رفت تا با اعضای آن صحبت کند و بگوید که حرفش را پس نگرفته است.
بعد از تمام‌شدن جلسه که به دلیل دیدار نوروزی نجفی با کارکنان شهرداری تهران، زمانش هم چندان زیاد نبود، اعضای شورا اعلام کردند که در نخستین جلسه رسمی شورای شهر تهران در سال جدید ۱۹ فروردین که با حضور شهردار تهران برگزار خواهد شد، به موضوع استعفای شهردار پرداخته می‌شود.

پس از تمام‌شدن جلسه دیروز که به قول علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران، یک جلسه هم‌اندیشی بود، اعضای شورا درباره مفاد مطرح‌شده در جلسه حرف‌هایی برای گفتن داشتند. اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران گفت که در جلسه رسمی ١٩ فروردین‌ماه با حضور آقای نجفی مطرح می‌شود و او دلایل استعفای خود را مطرح خواهد کرد و در انتها رأی‌گیری خواهد شد: «در این جلسه تنها تبادل‌نظر و اخبار انجام شد، اما از آنجایی که بحث استعفای نجفی بسیار مهم است، سخنانی نیز در این مورد انجام شد و حتی نجفی در بخشی از این جلسه حضور داشتند و بحث استعفا نیز مطرح شد.»

سخنگوی شورای شهر تهران گفت، محمدعلی نجفی بر استعفای خود پافشاری دارد: «اصرار او به دلیل بیماری است و البته عوامل دیگری هم عنوان شده است.»

اعطا «وجود داشتن بعضی تنگناها» را در استعفای نجفی دخیل دانست و گفت که مشخصا بیماری جدید او علت استعفاست. او با بیان این‌که در بعضی رسانه‌ها آمده است که چرا اعضای شورای شهر با علم بر بیماری نجفی، او را به‌عنوان شهردار تهران انتخاب کردند، گفت: «باید بگویم که بیماری او جدید است و همه اعضای شورا هم از این موضوع ناراحتند و باید بگویم فضا در شورای شهر به‌گونه‌ای نیست که در جلسه ١٩ فروردین‌ماه موضوع استعفا به آسانی پذیرفته شود.»

سخنگوی شورای شهر تهران این را هم گفت که برای شهرداری تهران سرپرست انتخاب نمی‌شود: «مطلقا چنین موضوعی صحت ندارد و انتخاب سرپرست و نام‌ها و گزینه‌هایی که در فضای مجازی مطرح شده را مطلقا تکذیب می‌کنم.»

درحالی که در روز‌های گذشته، نام چند نفر به‌عنوان گزینه‌های احتمالی جایگزینی محمدعلی نجفی به صورت غیررسمی مطرح شده بود، حالا اعضای شورای شهر تهران مانند علی اعطا می‌گویند فعلا گزینه‌ای مطرح نیست: «هنوز استعفا بررسی نشده و نمی‌توان درمورد گزینه‌ها صحبت کرد، حتی در مورد گزینه‌های سرپرستی نیز صحبت نشد و در مورد گزینه‌های احتمالی بعدی نیز سخنی به میان نیامد و اساسا این موضوع را تکذیب می‌کنم، اما دقت داشته باشید که فضا در شورای شهر به‌گونه‌ای نیست که در جلسه نوزدهم فروردین‌ماه به آسانی استعفا پذیرفته شود.
تا زمانی که شورا استعفا را قبول نکند، موضوع استعفا جاری نیست و اگر شورا رأی منفی به استعفای نجفی بدهد، نجفی همچنان شهردار تهران خواهد بود.» او ادامه داد: «بحث اصلی استعفای نجفی بیماری است و اگر بیمار نمی‌شدند، استعفا نمی‌دادند؛ چراکه با وجود بیماری تحمل فشار‌ها سخت است و بحث اعضا این است که وی دوره درمان خود را طی کند تا با قوت فعالیتش را ادامه دهد؛ اما نجفی مصر بر رفتن است.»

«می‌خواهیم نجفی بماند»
دیروز مرتضی الویری، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران هم از تأکید اعضای شورا بر ماندن نجفی خبر داد و گفت که همه اعضای شورای شهر متفق‌القول معتقدند که نجفی باید بماند: «در جلسه شورا اصلا بحث گزینه‌های دیگر شهرداری و سرپرستی مطرح نشد.»

او با بیان این‌که اعضای شورای شهر عملکرد نجفی را مثبت ارزیابی می‌کنند، گفت که این بیماری را خیلی‌ها دارند و دلیلی بر استعفا نیست.

حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر هم از پذیرفته‌نشدن استعفای نجفی خبر داد. او در توییترش در این‌باره نوشت: «در جلسه هم‌اندیشی امروز، اعضای شورای شهر تهران که ساعاتی از آن با حضور نجفی برگزار شد، درباره استعفای ایشان هم مواردی مطرح شد. شورا بنا دارد با استعفای شهردار تهران مخالفت کند و تصمیم‌گیری درباره ادامه مسیر به بعد از پذیرفته‌نشدن استعفا موکول می‌شود.»

مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران هم دیروز گفت که نجفی نهایتا با استناد به قضاوت قطعی سه پزشک مختلف درخصوص بیماری صعب‌العلاجش حاضر به پس‌گرفتن استعفا نشده است.

مخالفت با رفتن نجفی؛ از شورا تا مجلس
در چند هفته گذشته که بحث رفتن محمدعلی نجفی از شهرداری تهران داغ شده، تعداد زیادی از مسئولان در این‌باره اظهارنظر کردند؛ مجلسی‌ها هم از این قافله عقب نمانده‌اند و دیروز هم در سخنانشان به این موضوع پرداختند. طیبه سیاوشی، نماینده تهران در این‌باره به «خانه ملت» گفت که عملکرد نجفی درطی چند ماه گذشته در راستای شفاف‌سازی در مباحث شهرداری بوده است: «شهردار تهران یکی از محبوب‌ترین چهره‌های سیاسی کشور است. نجفی در گذشته وزارتخانه‌ای مانند آموزش‌وپرورش را اداره کرده که بسیار سخت‌تر از اداره شهرداری تهران است، بنابراین در کفایت شهردار تهران در خصوص حضور در شهرداری هیچ شکی وجود ندارد.»

سیاوشی با بیان این‌که بسیاری از مسئولان طرح بیماری برای استعفای شهردار را نمی‌پذیرند، گفت: «تا پیش از حضور نجفی در شهرداری همه از بیماری او مطلع بودند، بنابراین مشخص است که شهردار تهران طی برخی فشار‌های سیاسی و به بهانه بیماری اقدام به طرح استعفا کردند.»

او با تأکید بر تلاش‌های شهردار تهران طی چند ماه گذشته در حل مشکلات تهران گفت: «امیدواریم تلاش‌های نجفی با طرح استعفای او بر زمین باقی نماند، به طورحتم بحث شفاف‌سازی در شهرداری مسأله بسیاری مهمی است که پس از ١٢‌سال مورد توجه قرار گرفت، متاسفانه مدیریت شهرداری در ١٢‌سال گذشته با پنهانکاری اقداماتی را انجام دادند، بنابراین نجفی تحت فشار‌هایی به دنبال واگذاری پست شهرداری تهران هستند.»

سیاوشی در ادامه گفت که امیدوار است شورای شهر استعفای شهردار را نپذیرد: «قطعا شهردار از برخی مسائل آزرده خاطر شدند، اما او مرد سیاست بوده و باید در شهرداری باقی بمانند؛ به هر حال بحث این است که چه دلیلی سبب طرح استعفای شهردار شده است، به طورحتم عملکرد شهردار در طی چند ماه گذشته قابل قضاوت مثبت است.»

عضو مجمع نمایندگان استان تهران با بیان این‌که تهران نیازمند انجام اقدامات اساسی در حل مشکلات بوده و تاب تحمل سیاسی‌بازی افراد و مسئولان را ندارد، گفت: «تهران نیازمند کار اساسی و شفاف‌سازی مالی بوده و پنهانکاری در خصوص مشکلات مسائل را حل نمی‌کند، ضمن این‌که مسائلی ازجمله برج میلاد نیز دلیلی بر طرح استعفا نیست؛ فشار‌های امنیتی همیشه وجود دارد، اما در آن مقطع نیز طرح این مسأله برای تخریب چهره شهرداری و شهردار بود.»

پروانه مافی، نماینده تهران هم دیروز درباره موضوع استعفای شهردار تهران صحبت کرد. او گفت که تهران مشکلات و معضلات حاد دارد: «طرح بیماری شهردار تهران برای استعفا مسأله مهمی بوده که شورای شهر باید با نگاه ویژه این موضوع را بررسی کند.
با توجه به شرایط پیش آمده برای شهردار تهران به‌ویژه بیماری او، این مسأله قابل توجهی بوده و باید با این نگاه این موضوع حل‌وفصل شود، زیرا شهردار آمادگی ادامه کار را به دلیل بیماری ندارد؛ تهران شهری با جمعیت بالا بوده و اداره آن نیازمند وجود سلامتی در شهردار و دارا بودن اطلاعات عمیق برای اداره پایتخت است.»

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایط پیش آمده برای شهردار تهران ادامه داد: «به نظر می‌رسد حضور نجفی در سطح مدیریت شهرداری تهران خیلی ضرورتی نداشته و برای اداره شهر تهران باید بهترین انتخاب را از اشخاص، نامزد‌ها و افراد جایگزین با توجه به ویژگی‌های شهر تهران داشت.
در حال حاضر مسأله مهم موضوع آینده مدیریت شهری تهران است، بنابراین بازگشت به مسائلی که در گذشته مطرح بود خیلی در حل مشکلات پایتخت موثر نیست؛ تهران دارای مشکلات حادی بوده که در حل آن‌ها نباید زمان را از دست داد، ضمن این‌که هر مسأله‌ای مجدد قابل پیگیری بوده و مسائل مربوط به اداره شهر تهران در شهرداری گذشته با حضور شهردار جدید نیز قابل پیگیری است.»

فشار‌های وارده؛ استعفای ناگزیر
داریوش قنبری، معاون پارلمانی شهرداری تهران هم که در چند هفته گذشته کمتر درباره موضوع استعفای محمدعلی نجفی صحبت کرده بود، دیروز نکات مهمی را در این‌باره مطرح کرد. او گفت که بعضی فشار‌ها باعث استعفای شهردار تهران شد و احضار به دادگاه در تصمیم نجفی بی‌تأثیر نبود: «فشار‌هایی که وجود دارد، باعث شده است که شهردار تهران استعفا دهد و بیماری در این میان نقش چندانی ندارد.
آقای نجفی اعلام کرده که به دلیل بیماری دیگر قادر نیست در شهرداری حضور پیدا کند و به همین خاطر خواهان استعفا است، اما در شهرداری و بین تحلیلگران نظر بر این است که ایشان تحت‌تأثیر فشار‌هایی که وجود دارد به سمت استعفا رفته و بیماری فرع بر موضوع است.»

او گفته است: «اعضای شورای شهر تهران مخالف استعفای آقای نجفی‌اند و تا این لحظه خواهان ماندن ایشان در کسوت شهرداری هستند. باید منتظر جلسه هفته آینده اعضای شورای شهر باشیم و باز هم تأکید می‌کنم اعضای این شورا خواهان ماندن نجفی و تداوم خدمات ایشان در سمت شهرداری تهرانند.»

قنبری در پاسخ به این سوال که آیا احضار شهردار تهران به دادگاه به دلیل حواشی به وجود آمده در جشن برج میلاد در استعفا تأثیرگذار بوده است یا خیر گفت: «آقای نجفی از دادگاه و از نحوه احضار به دادگاه ناراحت بودند. قطعا این احضار را نمی‌توان در جریان استعفای شهردار تهران نادیده گرفت. آقای نجفی به خاطر این اتفاق ناراحت و نگران بود و پس از این اتفاق بود که بحث استعفا به شکل جدی مطرح شد.
آن اتفاق مشکوک بود، آن گونه که دست‌اندرکاران جشن بیان کردند بنا نبود آن دختران خردسال حرکات موزون انجام دهند، بلکه قرار بوده به حضار گل تقدیم کنند، اما مراسم به نحو دیگری پیش رفت که خودش جای سوال دارد. آنچه که در بین صاحب‌نظران مطرح می‌شود این است که فشار‌های موجود باعث استعفای شهردار تهران شده است.»
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید