ایجاد حس لامسه با قرار دادن الکترود در قشر حسی مغز

محققان "مرکز فناوری کالیفرنیا" (Caltech) با قرار دادن الکترود در قشر حسی مغز، موفق به بازگرداندن حس لامسه در بازوی یک مرد فلج، شدند.

کد خبر : ۵۴۴۱۴
بازدید : ۲۴۹۶
محققان "مرکز فناوری کالیفرنیا" (Caltech) با قرار دادن الکترود در قشر حسی مغز، موفق به بازگرداندن حس لامسه در بازوی یک مرد فلج، شدند. محققان موفق به کاشت الکترود‌ها در مغز شدند که این کار نورون‌ها را تحریک می‌کند تا احساسات مختلف را بسته به نوع سیگنال‌های الکتریکی ایجاد کنند.

به گفته‌ی محققان، این تحقیقات می‌تواند در نهایت منجر به پروتز عضو‌های پیشرفته‌ای شود که به کاربران اجازه می‌دهد احساسات واقع بینانه‌ای را از طریق آن‌ها احساس کنند. تحقیقات بسیاری برای کمک به افراد فلج برای به دست آوردن کنترل و احساس اندامشان انجام شده است. سیستم "NeuroLife" به یک مرد "فلج چهاراندام" (quadriplegic) کمک کرده است تا با استفاده از ذهن، بازوی خود را حرکت دهد.

"تحریک الکتریکی عصب" (Electrical nerve stimulation)، به چندین نفر کمک کرده است تا دوباره پا‌های خود را برای اولین بار حرکت دهند. در این مطالعه جدید، محققان مرکز فناوری کالیفرنیا، دو آرایه کوچک از الکترود را در داخل قشر حسی، منطقه کوچک مغز که مسئول احساسات یا حرکت بدن و همچنین احساسات پوستی مانند لمس، فشار و ارتعاش است، قرار دادند.

این بیمار سه سال پیش، پس از آسیب نخاعی توانایی حسی اندام‌های خود را از دست داده بود، اما محققان توانستند با استفاده از الکترود، نورون‌های قشر حسی او را تحریک کنند. بعد از انجام این آزمایش، بیمار احساس کرد که بازوی او فشرده شده یا به آن ضربه وارد شده است و بنابراین محققان قادر به تحریک احساسات مختلف با تنظیم فرکانس، دامنه و محل سیگنال الکتریکی از طریق الکترود‌ها شده بودند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید