ستاره‌های سینما در راه ایران

جشنواره جهانی فجر که از سال ۱۳۹۳ به‌صورت مستقل از جشنواره ملی برگزار می‌شود و امسال چهارمین دوره مستقل بودنش را تجربه می‌کند، در این سال‌ها سعی داشته تا به‌عنوان یک جشنواره معتبر جهانی کسب هویت کند.

کد خبر : ۵۴۴۴۲
بازدید : ۸۷۳
جشنواره جهانی فجر که از سال ۱۳۹۳ به‌صورت مستقل از جشنواره ملی برگزار می‌شود و امسال چهارمین دوره مستقل بودنش را تجربه می‌کند، در این سال‌ها سعی داشته تا به‌عنوان یک جشنواره معتبر جهانی کسب هویت کند. تلاش‌های برگزارکنندگان این جشنواره برای جلب اعتبار جهانی با دعوت از سینماگران برجسته دنیا آغاز شد.
از همان روز‌های نخستین جشنواره مستقل جهانی حضور عباس کیارستمی وجهه جهانی این جشنواره را پررنگ‌تر کرد. پس از آن نیز این جشنواره با دعوت از چهره‌های مطرحی همچون ولادیمیر استانیفسکی، کریستوف زانوسی، کارن شاخنازاروف، الکساندر سوکوروف و... به تلاش خود برای اعتبار بخشی به فجر جهانی ادامه داد و البته ناموفق هم نبود.

امسال نیز چهره‌های مطرحی از سینماگران جهان با دعوت جشنواره جهانی فیلم فجر به ایران سفر می‌کنند، شاخص‌ترین چهره البته الیور استون کارگردان و نویسنده مطرح آمریکایی است. اما در کنار او نیکولا پیووانی آهنگساز مطرح ایتالیایی و فرانکو نرو بازیگر مطرح این کشور نیز به ایران می‌آیند که در این گزارش به معرفی آنان خواهیم پرداخت.
سیدرضا میرکریمی دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر روز گذشته در نشستی خبری گفت: دوست داریم با همه دنیا ارتباط داشته باشیم، به مرز جغرافیایی قائل نیستیم، اما کشور‌هایی که با ما هم‌آرمان هستند یا مشترکات فرهنگی زیادی با آن‌ها داریم، مورد توجه ما هستند در مجموع دنبال دوست‌یابی هستیم. پتانسیل سینمای ایران ظرفیت زیادی دارد که کمتر به آن توجه شده است.

وی در ادامه گفت: جشنواره فجر مانند همه جشنواره‌های دنیا اهداف ملی خودش را دنبال می‌کند. جشنواره نباید بر اساس تغییرات فصلی اهداف و مسیرش را تغییر دهد، این نکته را سعی کردیم رعایت کنیم و کمترین تغییرات مدیریتی را اعمال و از تجربه دوستان همچنان استفاده کردیم.
هزینه تبلیغات ما برای شناساندن جشنواره فجر بسیار پایین آمد، چون میهمانان ما خودشان تریبون ما شدند و در سفر‌هایی که داشتیم متوجه شدیم که جشنواره ما را می‌شناسند و این نکته بسیار اهمیت دارد. او همچنین دوست‌یابی برای سینمای ایران را وظیفه مهم و اصلی جشنواره دانست و افزود: در این دو سال کمترین تغییر در بخش مدیریتی جشنواره رخ داده است و در اجلاس سال گذشته مدیران فیاپف به ما اعلام کردند که این جشنواره در حد گرفتن رتبه A. هست و می‌تواند جزو ۱۵ جشنواره مهم دنیا باشد، اما فقط یک مشکل کوچک برای استمرار این جشنواره باکیفیت استاندارد آن است و امسال باز هم نماینده فیاپف به جشنواره می‌آید.

الیور استون
ویلیام الیور استون سینماگر ۷۲ ساله آمریکایی است که دو بار جایزه اسکار را به خانه برده است. از آثار معروف او می‌توان از فیلم‌های قاتلین بالفطره، جوخه، زمین و بهشت، متولد چهارم ژوئیه، نیکسون و... نام برد. او با فیلم‌هایی که درباره جنگ ویتنام ساخت به شهرت رسید.
استون رویکردی آمریکاستیزانه در فیلم‌هایش دارد و با عنوان یاغی شناخته شده است. کارنامه هنری الیور استون کارنامه چندان پر فیلمی نیست و وی اغلب به سینما به عنوان ابزاری برای ارائه مانیفست‌های سیاسی خود و همفکرانش نگاه می‌کند. به تازگی نیز خبر‌هایی مبنی بر ساخت فیلمی از وی درباره جان اسنودن با اقتباس از یکی از کتاب‌های وی به نام «فایل‌های اسنودن، پشت پرده زندگی تحت تعقیب‌ترین مرد جهان» منتشر شده است.

نیکولا پیووانی
این آهنگساز برجسته ایتالیایی که برای فیلم «زندگی زیباست» برنده اسکار بهترین موسیقی متن شد نیز ازجمله میهمانان ویژه سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر خواهد بود. پیووانی سابقه همکاری با فیلمسازان نامداری، چون فدریکو فلینی، برادران تاویانی و مارکو بلوکیو را دارد. او در تاریخ ۵ اردیبهشت ماه مصادف با ۲۵ آوریل در تالار وحدت اجرایی زنده خواهد داشت و در این کنسرت منتخبی از قطعاتی را که پیش از این برای تعدادی از فیلم‌های سینمایی ساخته است، اجرا می‌کند.
پیووانی برای بیش از ۱۳۰ فیلم موسیقی متن ساخته است و برای «زندگی زیباست» (۱۹۹۷) به کارگردانی روبرتو بنینی برنده اسکار بهترین موسیقی شد. نیکولا پیووانی متولد ۲۶ ماه می‌۱۹۴۶ در رم است. او در دانشگاه ساپینزا در رم به تحصیل پرداخت و در ۱۹۶۷ از کنسرواتوآر وردی در ساز تخصصی پیانو مدرک گرفت. پیووانی سپس رهبری ارکستر را زیر نظر مانوس هاجیداکیس موسیقیدان یونانی آموخت.
او موسیقی متن سه فیلم «مصاحبه»، «جینجر و فرد» و «صدای ماه» به کارگردانی فلینی را ساخته و بعد‌ها باله‌ای با نام «باله فلینی» را تصنیف کرد.
موسیقی برنده اسکار فیلم «زندگی زیباست» در سال ۲۰۰۰ نامزد دریافت جایزه گرمی در رشته «بهترین موسیقی متن برای سینما، تلویزیون و دیگر رسانه‌های بصری» شد.

فرانکو نرو
فرانکو نرو بازیگر سرشناس ایتالیایی نیز که تاکنون در بیش از ۲۰۰ فیلم سینمایی و تلویزیونی بازی کرده است به‌عنوان میهمان ویژه در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر حضور خواهد داشت. نرو سابقه همکاری با فیلمسازانی، چون جان هیوستن، لوئیس بونوئل، راینر ورنر فاسبیندر و فرانکو زفیرلی را دارد. فرانکو نرو با نام اصلی فرانچسکو کلمنته جوزپه اسپارانرو ۲۳ نوامبر ۱۹۴۱ در پارما چشم به جهان گشود.
او در بدونیا در میلان بزرگ شد. نرو ابتدا مدتی در دانشکده اقتصاد و بازرگانی درس خواند، اما آن را رها کرد و در «پیکولو تاترو دی میلان» ادامه تحصیل داد. او اولین بار در ۱۹۶۲ در فیلم «Pelle viva» نقشی کوتاه بازی کرد و چهار سال بعد با بازی در نقش اصلی وسترن اسپاگتی معروف «جانگو» (سرجو کوربوچی، ۱۹۶۶) به شهرت رسید.
نرو نقش جانگو را در «جانگو دوباره می‌درخشد» (نلو روساتی، ۱۹۸۷) تکرار کرد. او سال‌ها بعد در «جانگوی از بند رسته» (۲۰۱۲، کوئنتین تارانتینو) که وام‌دار فیلم‌های وسترن اسپاگتی است، نقشی کوتاه ایفا کرد. نرو در ۱۹۶۷ در فیلم «کاملات» (جاشوا لوگان) بازی کرد و در دوران فیلمبرداری این پروژه با ونسا ردگریو همسر آینده اش آشنا شد. او برای بازی در «کاملات» نامزد جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر تازه‌کار شد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید