زیرپوش با نشان آدیداس!

زیرپوش با نشان آدیداس!

با نزدیک شدن به زمان آغاز مسابقات جام‌جهانی فوتبال، از لباس همه تیم‌های حاضر در این بازی‌ها رونمایی شده، اما هنوز انتظار‌ها برای تحقق این اتفاق در مورد تیم‌ملی فوتبال کشورمان به‌جایی نرسیده است.

کد خبر : ۵۴۷۰۴
بازدید : ۱۰۸۹
با نزدیک شدن به زمان آغاز مسابقات جام‌جهانی فوتبال، از لباس همه تیم‌های حاضر در این بازی‌ها رونمایی شده، اما هنوز انتظار‌ها برای تحقق این اتفاق در مورد تیم‌ملی فوتبال کشورمان به‌جایی نرسیده است. شاگردان کارلوس کی‌روش در دو بازی دوستانه نوروزی برابر تونس و الجزایر از پیراهنی ساده استفاده کردند که اعتراض افکار عمومی را برانگیخت.
در آن زمان این‌طور اعلام شد که لباس مورد نظر پیراهن اصلی تیم‌ملی نبوده و قرار است پیراهن‌های ویژه جام‌جهانی در بازی دوستانه اردیبهشت‌ماه برابر ازبکستان رونمایی شود.
24 (2)
با این وجود از بامداد دیروز تصویری از یک پیراهن سفید بدون طرح منتشر و ادعا شد این لباس اصلی تیم‌ملی است؛ آنچه خشم کم‌سابقه هواداران فوتبال را به‌دنبال آورد. شاید همه انتظار داشتند حالا که بعد از مدت‌ها همکاری تیم‌ملی با یک برند معتبر پوشاک نهایی شده، آدیداس سنگ تمام بگذارد و یکی از زیباترین پیراهن‌های تیم‌ملی در ادوار مختلف را طراحی کند؛ اما آنچه در فضای مجازی منتشر شده و بسیار هم نزدیک به پیراهن مورد استفاده قرار گرفته در دو بازی دوستانه اخیر است، حتی کف توقعات را هم برآورده نمی‌کند.
شاید یکی از اولین و تندترین واکنش‌ها به این لباس را علی کریمی نشان داد؛ سرمربی سپیدرود و منتقد درجه یک این روز‌های فدراسیون فوتبال که پیراهن تیم‌ملی را با زیرپوش یکی از کاراکتر‌های محبوب سریال‌های رضا عطاران مقایسه کرد و از آن به بعد موج بزرگی از توییت‌های شوخ و شنگ یا اعتراضی و عصبانی علیه فدراسیون شکل گرفت. راستی، اما چرا هیچ‌وقت بحث «طراحی لباس» در ورزش ایران تمام نمی‌شود؟

از تکذیب تا تناقض‌گویی
با پدید آمدن این شرایط، فدراسیون فوتبال اظهارات متناقضی برای دفاع از خودش انجام داد. شاید یکی از بحث‌برانگیزترین مصاحبه‌های چند روز اخیر را هدایت‌الله ممبینی، داور بازنشسته و عضو هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال انجام داد.
او گفت: «برای طراحی پیراهن حداقل ۹ تا ۱۲ ماه وقت لازم است که زمان امضای قرارداد ما با آدیداس اصلا فرصتی برای طراحی نمی‌گذاشت و، چون قرارداد ما یک‌ساله است، طراحی لباس به خودی خود منتفی می‌شود. تا جام ملت‌ها با آدیداس قرارداد داریم و تیم‌ملی در جام ملت‌های آسیا هم از این لباس‌ها استفاده خواهد کرد.» ممبینی درحالی از کمبود زمان برای طراحی لباس سخن می‌گوید که تیم‌ملی ایران به‌عنوان دومین تیم در کل دنیا صعودش به جام‌جهانی روسیه را قطعی کرد.

به علاوه به‌نظر می‌رسد زمان مورد ادعای او برای طراحی یک پیراهن (۹ ماه تا یک سال) واقعا زیاد و اغراق شده است. اتفاق عجیب‌تر، اما زمانی رخ داد که تازه عصر دیروز و با کلی تاخیر فدراسیون فوتبال با انتشار بیانیه‌ای رسمی، تصویر منتسب به پیراهن تیم‌ملی در جام‌جهانی را جعلی خواند! درحالی‌که در هیچ‌یک از مصاحبه‌های ممبینی و سایر مدیران فدراسیون و وزارت ورزش خبری از تکذیب نبود، فدراسیون بعد از وقفه‌ای طولانی این تصویر را جعلی دانست.
اطلاعیه مسوولان فدراسیون فوتبال خطاب به رضا رشیدپور تنظیم شده بود که در برنامه صبحگاهی شبکه ۳ همین تصویر را پخش و با لباس تیم‌ملی شوخی کرده بود. در بخشی از این بیانیه آمده است: «خبر شما مبنی بر اینکه تصویر نشان داده شده در برنامه حالا خورشید، پیراهن رسمی تیم‌ملی است از کجا آمده؟ یعنی فردی که سال‌ها است در رسانه ملی وظیفه خطیر تهیه‌کنندگی و اجرا را برعهده دارد، تنها و تنها در شبکه‌های مجازی سیر می‌کند و حتی حاضر نیست یک بار خبری را از منابع رسمی‌اش پیگیری کند؟»

داورزنی و جبهه جدید انتقادات
دیروز، اما پای معاون وزیر ورزش هم به این غائله باز شد، با این وجود او ناخواسته کار را بدتر کرد! محمدرضا داورزنی ابتدا مدعی شد وزارت ورزش نسبت به انتقاد‌ها از طرح لباس تیم‌ملی بی‌تفاوت نیست؛ اما پس از آن خبری را رسانه‌ای کرد که به جنجال‌ها دامن زد: «قرار است بعد از بازی‌های جام ملت‌های آسیا از پوشاک با برند داخلی برای تیم‌ملی بزرگسالان استفاده شود.»
بعد از انتشار این اظهارنظر در رسانه‌ها، بسیاری از منتقدان سوال کردند که آیا واقعا پوشاک ورزشی تولیدشده در ایران قابل رقابت با نمونه‌های خارجی است؟ در شرایطی که طی سال‌های اخیر استفاده تیم‌ملی فوتبال و حتی برخی باشگاه‌های مطرح کشور از برند‌های درجه دو و سه اروپایی هم انتقاد‌های زیادی را به‌دنبال آورده و مثلا در مقطعی باعث خشم شدید کارلوس کی‌روش شده، آیا می‌توان تا چند ماه دیگر تیم اول کشور را ملزم به استفاده از پوشاک داخلی کرد؟

به نظر می‌رسد استدلال داورزنی در این مورد شبیه استدلال کسانی است که به بهانه حمایت از کالای ایرانی، استفاده از مربی داخلی را برای تیم‌ملی توصیه می‌کنند. همان‌طور که ما روی نیمکت نیاز ضروری به علم مربیان خارجی داریم، در زمین هم لازم است بازیکنان از بهترین پوشاک ممکن استفاده کنند تا بهره‌وری‌شان بالاتر برود. امروزه حتی کوچک‌ترین جزئیات هم در زمینه پوشاک و کفش در بازدهی بازیکنان موثر است و از این منظر تصمیم جدید وزارت ورزش برای تیم‌ملی بزرگسالان عجیب به نظر می‌رسد.

در جام ملت‌ها هم بدون یوز هستیم!
یکی از مهم‌ترین انتقادات به عمل آمده نسبت به طراحی پیراهن تیم‌ملی برای جام‌جهانی روسیه مربوط به حدف نقش یوز ایرانی از روی این لباس است؛ آنچه مسوولان فدراسیون فوتبال می‌گویند به بهانه بهبود تنفس بازیکنان در زمین اتفاق افتاده! حالا، اما خبر رسیده پیراهن‌های تیم‌ملی فوتبال کشورمان در جام ملت‌های آسیا در زمستان سال‌جاری هم فاقد طرح یوز خواهد بود. این درحالی است که طی پنج سال گذشته یوز ایرانی به نماد تیم‌ملی فوتبال ایران تبدیل شده بود، اما حالا فدراسیون ۵ ستاره فوتبال ایران رسما با ستاره اصلی پیراهن تیم ملی وداع می‌کند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید