دیدار محرمانه با «اون»

مایک پمپئو، رئیس سیا و نامزد تصدی پست وزارت خارجه در اول آوریل یعنی ۱۸ روز پیش سفری محرمانه به کره‌شمالی داشته و با کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی در راستای نشست آتی او با دونالد ترامپ مذاکره داشته است.

کد خبر : ۵۴۸۵۷
بازدید : ۱۹۲۳
مایک پمپئو، رئیس سیا و نامزد تصدی پست وزارت خارجه در اول آوریل یعنی ۱۸ روز پیش سفری محرمانه به کره‌شمالی داشته و با کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی در راستای نشست آتی او با دونالد ترامپ مذاکره داشته است.
کارشناسان سفر مایک پمپئو به‌عنوان مسوول ارشد آمریکایی را نشانه‌ای قوی بر آمادگی دونالد ترامپ به‌عنوان اولین رئیس‌جمهوری آمریکا برای دیدار با «کیم جونگ اون» می‌دانند. این سفر را سوئه هون، رئیس سرویس اطلاعات ملی کره‌جنوبی ترتیب داده بود.

مقامات آمریکایی اعلام کردند، مایک پمپئو، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و نامزد تصدی پست وزارت خارجه این کشور در جریان عید پاک سفری محرمانه به کره‌شمالی داشته و با کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی در راستای نشست آتی او با دونالد ترامپ مذاکره داشته است.
به گزارش سی‌ان‌ان، سفر مایک پمپئو به‌عنوان مسوول ارشد آمریکا اشاره‌ای قوی است به آمادگی دونالد ترامپ به‌عنوان اولین رئیس‌جمهوری آمریکا برای دیدار با «کیم جونگ اون». یک مقام برجسته آمریکایی که از جزئیات دیدار آگاه است، تاکید کرد: مذاکرات پمپئو این تصور را که ترامپ ممکن است مذاکراتی سازنده با کره‌شمالی درباره برنامه هسته‌ای و موشکی این کشور داشته باشد تقویت می‌کند، اما آن تضمین شده نیست.
این مسوول آمریکایی گفت: «این سفر را سوئه هون، رئیس سرویس اطلاعات ملی کره‌جنوبی با همتای کره‌شمالی‌اش ترتیب داده بود و هدف از آن ارزیابی این بود که آیا کیم آماده مذاکراتی جدی است یا نه؟»

این مقام افزود: «پمپئو یکی از نزدیک‌ترین مشاوران به ترامپ است و گفته که گامی در مسیر امکان برگزاری دیدار رهبران دو کشور برداشته، اما او افزود، مکان این دیدار مشخص نیست.» ترامپ روز سه‌شنبه فاش کرد، آمریکا مذاکراتی مستقیم در «سطحی بسیار عالی‌رتبه» با کره‌شمالی داشته و هدف از آن ترتیب دادن نشست بین او و رهبر کره‌شمالی بوده است.
سارا هاکبی سندرز، سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوالی درباره سفر پمپئو گفت، دولت اظهار نظری درباره سفر‌های رئیس سیا نمی‌کند. این افشاگری ترامپ درباره مذاکرات با کره‌شمالی در جریان گرفتن عکس یادگاری او با شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن در ابتدای سفر دو روزه‌اش به آمریکا در تفرجگاه مارالاگو مطرح شد. ترامپ گفت، مقامات آمریکایی در حال بررسی پنج مکان احتمالی برای میزبانی جهت دیدار آتی در اواخر ماه مه یا ابتدای ژوئیه هستند و وقتی از ترامپ پرسیده شد که آیا یکی از این مکان‌ها آمریکاست او پاسخ داد: نه.

ترامپ افزود: «مذاکراتی مستقیم در سطوح بسیار عالی با کره شمالی داریم و خواهید دید که چه اتفاقی خواهد افتاد. نتیجه، در نهایت مهم است نه فقط فکر کردن به برگزاری نشست.»
مذاکرات ترامپ و آبه بر نشست آتی او با کیم متمرکز بود در حالی که ژاپن تلاش می‌کند به قول آمریکا در این زمینه دست یابد که هر توافق خلع سلاح هسته‌ای بین ترامپ و کیم شامل همه نوع موشک کره شمالی از جمله موشک‌های کوتاه‌برد نیز شود؛ موشک‌هایی که ممکن است خاک ژاپن را هدف قرار دهند نه فقط موشک‌های دوربرد.
ترامپ افزود: «ممکن است تلاش‌های دیپلماتیک برای برگزاری نشست به شکست انجامد.» وی تصریح کرد، ممکن است امور روند خوبی نداشته و نشست برگزار نکنیم؛ اما ما به مسیری که در آن هستیم ادامه خواهیم داد.

ترامپ در عین حال تلاش‌های کره جنوبی و شمالی را برای پایان جنگ کنونی بین دو کشور که از سال ۱۹۵۳ ادامه داشته، تایید کرد. آبه نیز گفت: «ژاپن از کره شمالی می‌خواهد تا با خلع سلاح هسته‌ای به‌طور کامل موافقت کند؛ امری که قابل تحقق است.» وی افزود: «ترامپ برای برگزاری این نشست با کیم از خود شجاعت نشان داد.» دیدار رئیس سیا با رهبر کره شمالی در حالی است که برخی خبر‌ها از سفر رئیس‌جمهوری چین به کره شمالی خبر می‌دهند.
به‌نظر می‌رسد فضای بین‌المللی برای کره شمالی به لحاظ دیپلماتیک به‌تدریج در حال بهبود است. دیدار‌ها و سفر‌ها یکی پس از دیگری انجام می‌شود. سی‌ان‌ان در گزارشی دیگر اعلام کرد رئیس‌جمهوری چین در پی سفر اخیر رهبر کره‌شمالی به پکن راهی پیونگ‌یانگ خواهد شد.

سی ان ان به نقل از «یک مقام مطلع از گفت‌وگوها» گزارش داد «شی جین پینگ»، رئیس‌جمهوری چین اولین سفر رسمی به کره‌شمالی را به‌عنوان رئیس‌جمهوری چین انجام خواهد داد. طبق این گزارش، سفر مذکور «به زودی» و احتمالا پس از دیدار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی در اواخر مه یا اوایل ژوئن انجام می‌شود. کیم جونگ اون اواخر مارس با رئیس‌جمهوری چین در پکن دیدار داشت و حین آن، بر تعهد کشورش بر خلع سلاح هسته‌ای تاکید کرد. پیش‌بینی‌ها این است که «شی جین پینگ» احتمالا پس از نشست ترامپ - کیم به کره‌شمالی سفر کند.

ژست تبلیغاتی رهبر کره شمالی
به‌نظر می‌رسد رهبر کره شمالی در تلاش است تا در میانه رفت و آمد‌های دیپلماتیک به دیپلماسی عمومی هم متوسل شود تا چهره دیگری از خود به جهان مخابره کند. آسوشیتدپرس در گزارشی می‌نویسد طی چند ماه گذشته کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در بسیاری از رویداد‌ها همراه خواهر کوچک‌تر و همسر خود حضور یافته است.
این خبرگزاری می‌نویسد:، اما مطمئنا تنها یک ستاره در این نمایش وجود دارد و آن شخص کیم جونگ اون است، اما نقش پررنگ‌تر علنی را «کیم یو جونگ»، خواهر رهبر کره شمالی و در مرتبه بعد «ری سول جو»، همسر رهبر کره شمالی بر عهده دارند. اولی به المپیک رفت و گره از روابط کشورش با کره جنوبی و آمریکا گشود. دومی بیشتر در سفر‌های داخلی حضور دارد (هر چند در کنار همسرش به سفر خارجی نیز رفته است) تا وجهه بین‌المللی کشورش را ارتقا بخشد.
زمان‌بندی این اقدامات نیز حاکی از آن است که «کیم جونگ اون» امیدوار است وجهه دولتش و حتی سیاست‌های داخلی سرکوبگرایانه‌اش را با ارائه تصویر نرم‌تری به جهان خارج تغییر دهد. این وجهه جدید احتمالا بار دیگر در ماه جاری میلادی به نمایش درخواهد آمد هنگامی که کیم جونگ اون قرار است برای نخستین بار با مون جائه این، رئیس‌جمهوری کره جنوبی دیدار کند.

رسانه‌های کره جنوبی اعلام کردند کیم جونگ اون قصد دارد در نشست ۲۷ آوریل (۷ اردیبهشت) در بخش جنوبی منطقه غیرنظامی که دو کره را از یکدیگر جدا می‌کند همسرش را نیز همراه خود بیاورد. «ری سول جو» در سفر ناگهانی کیم جونگ اون به پکن برای شرکت در نشستی با «شی جین پینگ»، رئیس‌جمهوری چین که ماه گذشته برگزار شد همسرش را همراهی کرد و بسیار شیک در کنار همسرش ظاهر شده بود.
«کیم جونگ اون» پس از دیدار با رئیس‌جمهوری کره جنوبی قرار است در ماه مه یا ژوئن با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، دیدار کند که در جریان آن بانوی اول کره شمالی نیز با ملانیا ترامپ، همتای آمریکایی خود دیدار خواهد کرد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید