"فیلم کتک زدن دختر" چه چیزی را نشان می‌دهد؟

"فیلم کتک زدن دختر" چه چیزی را نشان می‌دهد؟

دادستان تهران، شهردار پایتخت را به سبب اینکه در برنامه نمایشی یک سری دختر بچه حضور پیدا کرده و هیچ اتفاق خاصی هم نیفتاده، هیچ شؤوناتی هم زیر پا گذاشته نشده، بلافاصله ساعت ١٠ و ١١ شب فرا می‌خواند. ولی در مقابله با خشونت روا شده با مردم، می‌بینیم که روند برخورد کاملا تغییر می‌کند. این روز‌ها میزان نارضایتی خیلی زیاد است و نباید به آن‌ها با رفتاری مشابه آنچه در این فیلم دیده شد، دامن زد.

کد خبر : ۵۴۹۰۲
بازدید : ۱۱۳۹۷
پروانه سلحشوری | من منتقد رفتار‌ها و برخورد‌های خشن با دختران و زنان هستم و به نظرم اینگونه برخورد‌ها باعث نمی‌شود که زنان به حجاب روی بیاورند. به عبارت دگیر این رفتار‌ها دینی نیست. اسلام دین رحمت است و به مسلمانان امر نشده تا با مردم خشونت‌آمیز برخورد کنند.
البته باید این موضوع را بررسی کرد و از وزیر کشور هم تشکر می‌کنیم که سریعا دستور پیگیری صادر دادند و البته ما نیز در مجلس پیگیر ماجرا هستیم. ابتدا باید ببینیم وزارت کشور چه اقدامی در این خصوص انجام می‌دهد متعاقب آن ما نیز نظارت و نتایج بررسی‌های وزارت کشور را پس از پیگیری به اطلاع مردم می‌رسانیم.

گفتنی است که راه‌حل رفع خشونت علیه زنان در جامعه، در لایحه امنیت خشونت در فضای عمومی نیز تعریف شده است. این رفتار‌ها خشونت در فضای عمومی هستند و اگر در این لایحه هم موضوع خشونت علیه زنان دیده نشده باشد، می‌توانیم بازنگری کنیم در این قانون به آن اشاره کنیم و قانونا اعلام کنیم که کسی حق اعمال خشونت نسبت به زنان و دختران را ندارد.
با این اوصاف فکر نمی‌کنم که افراد جامعه ما شایسته برخورد به این شکل که در این فیلم بخصوص دیده می‌شود، باشند. باید با افراد جامعه اعم از زن و مرد، کودک و حتی با حیوانات با احترام رفتار کنیم.
ما حق آزار و اذیت نداریم. در حال حاضر ضرورت تصویب قانون و الزام ماموران پلیس به نصب دوربین برای حمایت و حفاظت از حقوق شهروندان و حتی متهمان و مجرمان بیش از هر زمانی احساس می‌شود.
ما می‌بینیم دادستان تهران، شهردار پایتخت را به سبب اینکه در برنامه نمایشی یک سری دختر بچه حضور پیدا کرده و هیچ اتفاق خاصی هم نیفتاده، هیچ شؤوناتی هم زیر پا گذاشته نشده، بلافاصله ساعت ١٠ و ١١ شب فرا می‌خواند. از طرف دیگر، می‌بینیم که در پی برگزاری مراسمی در یک مجتمع تجاری در مشهد و به فاصله یک روز پس از وقوع آن روز پنجشنبه، بلافاصله مدیرکل ارشاد از کار برکنار می‌شود.
پس شما می‌بینید برخورد‌های سلبی اینچنینی خیلی سریع و فوری صورت می‌گیرد ولی در مقابله با خشونت روا شده با مردم، می‌بینیم که روند برخورد کاملا تغییر می‌کند. گویی وقتی به مردم ظلم شود برخورد مناسبی با آن صورت نمی‌گیرد.
ما وزیر کشور را دیدیم که گفت: برخورد می‌کند و خانم دکتر ابتکار هم گفت: پیگیراین ماجرا هستند. ما نمایندگان هم گفتیم پیگیری می‌کنیم. ما واقعا از وزیر کشور و نیروی انتظامی انتظار داشتیم که بلافاصله اقدامی صورت دهند.
اما الان معلوم نیست چه سیاستی برای مواجهه با این ماجرا در پیش گرفته شده و چه بسا مدل برخورد برعکس شده باشد زیرا صحبت‌های جدیدی مطرح شده است. حالا برای تبرئه کردن فردی که این کار را کرده موارد دیگری مطرح شده است. چیزی که برای من نگران‌کننده است و واقعا جای تاسف دارد، اینکه چه اصراری توسط بعضی‌ها وجود دارد که در مقابله با جامعه مدنی حرف بزنند؟ باید به این نکته توجه کنیم که در بسیاری موارد مردم برای آنکه نارضایتی خود را نشان دهند دست به حرکاتی می‌زنند تا فرد معترض به خود را عصبانی کنند.
متاسفانه به جای اینکه سعی کنیم از آجر‌ها و قطعات دیوار بلند بی‌اعتمادی که دارد ایجاد می‌شود کم کنیم، روز به روز به این قطعات، اضافه می‌کنیم، به گونه‌ای که کسانی که مسوولیت دارند، حتی اگر بخواهند بپذیرند یا نپذیرند، در یک طرف قرار گرفته‌اند و مردم در طرف دیگر. نشانه‌هایش را این روز‌ها در اصفهان و ورزنه، در کازرون و خیلی نقاط دیگر می‌بینیم.
باید توجه داشته باشیم که سال‌هاست فشار‌هایی بر مردم وجود داشته است و این‌ها مقاومتی مدنی است. فکر می‌کنم باید بیش از گذشته به حریم مردم احترام گذاشته شود و وقتی دولت شعار حقوق شهروندی سر می‌دهد باید بیشتر آن را مورد توجه قرار دهد.
اگر می‌توانید پاس بدارید بگویید، اگر به هر دلیلی نمی‌توانید، صادقانه بگویید چه کسانی نمی‌گذارند و مردم در مواجهه با نقض حقوق شهروندی باید به کجا مراجعه کنند؟ این را از سر دلسوزی برای جامعه مان می‌گویم؛ این روز‌ها میزان نارضایتی خیلی زیاد است و نباید به آن‌ها با رفتاری مشابه آنچه در این فیلم دیده شد، دامن زد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید