ابرپروژه‌های صنعتی در ۴ سال آینده

توزیع صنعتی پروژه‌های کلان در دست اجرای کشور در ۴ سال آینده منتشر شد. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد ۵۴ پروژه بزرگی که در چهار بخش «صنایع نوین»، «نفت، گاز و انرژی»، «صنایع حمل‌ونقل» و «سایر صنایع» تعریف شده‌اند، سرمایه‌گذاری بیش از ۴۹۰ هزار میلیارد ریالی و اشتغال‌زایی ۳۰ هزار نفری را در پی خواهد داشت.

کد خبر : ۵۴۹۸۹
بازدید : ۸۵۴
توزیع صنعتی پروژه‌های کلان در دست اجرای کشور در ۴ سال آینده منتشر شد. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد ۵۴ پروژه بزرگی که در چهار بخش «صنایع نوین»، «نفت، گاز و انرژی»، «صنایع حمل‌ونقل» و «سایر صنایع» تعریف شده‌اند، سرمایه‌گذاری بیش از ۴۹۰ هزار میلیارد ریالی و اشتغال‌زایی ۳۰ هزار نفری را در پی خواهد داشت.
آمار‌ها حاکی از آن است که از مجموع پروژه‌های در دست اجرا، ۲۲ طرح در حوزه صنایع نوین، ۹ پروژه در حوزه نفت و گاز و انرژی، ۷ پروژه در صنایع حمل‌ونقل و ۱۶ طرح در سایر صنایع در دستور کار قرار گرفته است که به‌گفته متولیان صنعت کشور عمدتا به سرمایه‌گذاری در بخش مناطق محروم اختصاص دارد.

جدیدترین تقسیم صنعتی پروژه‌های ایدرو از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شد. این پروژه‌های کلان که در چهار بخش در نظر گرفته شده‌اند، در چهار سال آینده اشتغال‌زایی ۳۰ هزار نفری و سرمایه‌گذاری ۴۹۰ هزار میلیارد ریالی را به همراه خواهند داشت.
۱۰ پروژه از ۵۴ پروژه در دست اجرا در مناطق کمتر توسعه‌یافته با سرمایه‌گذاری بیش از ۴۳ هزار میلیارد ریال و اشتغال بیش از ۵ هزار نفری در دستور کار قرار گرفته است.
براساس آمار‌های منتشر شده از مجموع طرح‌های در دست اجرا، ۴۳ درصد تعداد طرح‌ها، ۴۱ درصد میزان سرمایه‌گذاری و ۲۹ درصد طرح‌ها شامل طرح‌های در مناطق کمتر توسعه‌یافته خواهند بود.

صنایع نوین
همچنین از مجموع ۵۴ پروژه در دست اجرا، ۲۲ طرح به حوزه صنایع نوین تعلق دارد. «انرژی‌های تجدیدپذیر»، «مواد پیشرفته»، «زیست فناوری»، «فناوری ارتباطات» و «دارویی» زیرمجموعه‌هایی از صنایع نوین هستند که قرار است در چهار سال آینده در زمره پروژه‌های پیمانکاری عمومی در دست بررسی قرار گیرند.
آمار‌ها نشان می‌دهد در بخش «انرژی‌های تجدیدپذیر» یک طرح با سرمایه‌گذاری هزار و ۱۱۳ میلیارد ریالی و اشتغال‌زایی ۱۰۰ نفری در دست بررسی و تصویب قرار گرفته است. در بخش «مواد پیشرفته» نیز ۳ طرح با سرمایه‌گذاری ۴ هزار و ۷۹۴ میلیارد ریال و اشتغال‌زایی ۶۷۳ نفری در دست اجراست.
پروژه‌های «زیست فناوری» نیز قرار است در ۹ طرح عملیاتی شود. از میان این طرح‌ها تاکنون ۲ هزار و ۹۹۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری با اشتغال‌زایی ۳۵۱ نفر در دست اجرا است و ۵ هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری با اشتغال‌زایی ۴۴۰ نفری در دست بررسی و تصویب قرار گرفته‌اند.
در بخش «فناوری ارتباطات» نیز هشت طرح در سه بخش سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیارد ریالی و اشتغال‌زایی ۲۵ نفری در دست اجرا و سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۵۴۵ میلیارد ریالی و اشتغال‌زایی ۱۷۵ نفری در دست بررسی و تصویب و سرمایه‌گذاری ۴۶۷ میلیارد ریالی با اشتغال‌زایی ۷۴۲ نفری در پروژه‌های پیمانکاری عمومی در دست بررسی هستند. در بخش «دارویی» هم یک طرح در دست بررسی و تصویب با سرمایه‌گذاری هزار میلیارد ریالی و اشتغال‌زایی ۱۰۰ نفری در دستور کار قرار گرفته است.

نفت، گاز و انرژی
آمار‌ها نشان می‌دهد ۹ پروژه در حوزه نفت و گاز و انرژی در دست اجرا قرار گرفته است. در بخش «نفت، گاز و انرژی» ۵ طرح با بیش از ۲۴۹ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و ۵ هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال‌زایی در دست بررسی، ۲ هزار و ۴۷۹ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و ۵۰ نفر اشتغال‌زایی در دست اجرا و ۵ هزار و ۹۲۳ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و ۱۳۵ نفر اشتغال‌زایی در دست بررسی و تصویب قرار گرفته‌اند.
در بخش پروژه‌های «بالادست نفت و گاز» هم یک طرح با سرمایه‌گذاری بیش از ۴۹ هزار میلیارد ریال و اشتغال‌زایی ۴۰۰ نفر در دست بررسی و تصویب قرار گرفته است. ۲ طرح هم در حوزه «پتروشیمی» با سرمایه‌گذاری بیش از ۲۴ هزار میلیارد ریال و اشتغال‌زایی ۲۱۸ نفری در دست بررسی و تصویب است. در بخش «برق» نیز یک طرح با سرمایه‌گذاری ۷۷۱ میلیارد ریالی و ۴۰ نفر اشتغال‌زایی در دست بررسی و تصویب است.

صنایع حمل‌ونقل
آمار‌های منتشر شده نشان می‌دهد ۹ پروژه بزرگ در صنایع حمل‌ونقل در دستورکار قرار گرفته است. در بخش «خودرو» ۲ طرح با سرمایه‌گذاری بیش از ۳۷ هزار میلیارد ریال و ۳ هزار و ۵۸۵ نفر اشتغال‌زایی در دست اجرا است. در بخش «ریلی» هم ۴ طرح با بیش از ۴۱ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و ۳۳۹۳ نفر اشتغال‌زایی در دست بررسی هستند.
همچنین در بخش «دریایی» ۲ طرح با سرمایه‌گذاری حدود ۱۱ هزار میلیارد ریال و اشتغال‌زایی ۵ هزار نفری در دست اجرا قرار گرفته است. در حوزه «بالگرد غیرنظامی» نیز یک طرح با سرمایه‌گذاری ۵۵۱ میلیارد ریال و اشتغال‌زایی ۱۰۰ نفری در دست بررسی و تصویب است.
همچنین ارزیابی‌ها نشان می‌دهد در حوزه «سایر صنایع» ۱۴ طرح و پروژه کلان برای چهارسال آینده در دستور کار قرار گرفته است. «فولاد و ماشین‌کاری»، «لاستیک و پلاستیک»، «نساجی»، «کاغذ»، «دارویی»، «فلزی»، «صنایع کوچک و متوسط» و «زیرساختی» از جمله آن‌ها هستند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید