پرولتاریای ایرانی، پرولتاریای جهانی!

بحث کارگری و کارمندی و شرایطی که طبق آن شرکت‌ها با نیروی انسانی خود رفتار می‌کنند، همیشه مورد مناقشه بوده است. از بحث بهتر بودن وضعیت در کشور‌های دیگر گرفته تا داستان‌هایی از وضعیت خوب و قشنگ کارمندان شرکت‌هایی مثل گوگل و اپل. ولی معمولا در این میان یک مسئله نادیده گرفته می‌شود که آن هم شرایط کاری و اقتصادی بدنه کارگر کشور‌های مختلف است.

کد خبر : ۵۵۰۵۴
بازدید : ۱۰۷۲
بحث کارگری و کارمندی و شرایطی که طبق آن شرکت‌ها با نیروی انسانی خود رفتار می‌کنند، همیشه مورد مناقشه بوده است. از بحث بهتر بودن وضعیت در کشور‌های دیگر گرفته تا داستان‌هایی از وضعیت خوب و قشنگ کارمندان شرکت‌هایی مثل گوگل و اپل. ولی معمولا در این میان یک مسئله نادیده گرفته می‌شود که آن هم شرایط کاری و اقتصادی بدنه کارگر کشور‌های مختلف است.
اگر کمی در مورد این شرایط جست و جو کنید و به علاوه به جای رفتار خاص بعضی شرکت ها، به قوانین دولتی نگاهی بیندازید، متوجه می‌شوید از لحاظ قوانین کار بعضا در بسیاری از کشور‌ها قوانین حمایتی چندانی از طرف دولت وضع نشده است و این شرکت‌های خصوصی هستند که وضعیت کار در یک کشور را از شرایط بد به شرایط خوب رسانده اند.

* «مقصود از پرولتاریا طبقهٔ کارگران مزدور جدیدی است که مالک هیچ وسیلهٔ تولیدی نیست و نیروی کار خود را برای تأمین زندگی می‌فروشد.» پرولتاریا طبقه‌ای است از جامعه که هزینۀ زندگانی خود را منحصراً از فروش نیروی کار خودود بدست می‌آورد نه از منافع یک سرمایه، یعنی آن طبقه که خوشی و درد، زندگی و مرگ و تمامی افراد آن مربوط می‌باشد به وجود کار، پرولتاریا «مولد ارزش» به‌شمار می‌رود، اما سهمی از «ارزش» و «سود» نمی‌برد. *

مثلا بسیاری از کشور‌ها طبق قانون موظف نیستند به شما اضافه کاری پرداخت کنند و شاید باور نکنید، ولی در بعضی کشور‌های توسعه یافته به صورت قانونی چیزی به اسم تعطیلات آخر هفته وجود ندارد و این مسئله توسط شرکتی که در آن کار می‌کنید، مشخص می‌شود. برای این که کاملا با سیستم‌های کاری کشور‌های مختلف آشنا شوید، گشتی در کشور‌های معروف دنیا زده ایم و به زبان ساده و با عدد به شما می‌گوییم کدام کشور‌ها برای کار و شرایط آن، بهتر و یا بدتر هستند


بیکاری
در مورد آمار بیکاری در کشور‌های مختلف نمی‌توان به صورت دقیق گفت: کدام کشور بدترین وضعیت را دارد و کدام کشور در بهترین شرایط به سر می‌برد. این مسئله دلایل مختلفی دارد؛ اولین دلیل این است که در مورد بسیاری از کشور‌های فقیر و توسعه نیافته تقریبا هیچ اطلاعات دقیقی در دسترس نیست.
مثلا زیمبابوه طبق آخرین آماری که در سال ۲۰۰۹ منتشر شده است، از بیکاری ۹۵ درصدی رنج می‌برد. همچنین معیار سنجش بیکاری در هر کشور با دیگر کشور‌ها متفاوت است. حتی در کشور خودمان نیز عده‌ای روی عدد ۱۰ درصد مانور داده و عده‌ای دیگر عدد ۲۲ درصد را به عنوان عدد بیکاری واقعی جامعه معرفی کرده اند. با این حال ما زیاد مته به خشخاش نگذاشته ایم و به سراغ رسمی‌ترین و آخرین آمار‌های دنیا رفتیم تا ببینیم شانس پیدا کردن کار در هر کشور چقدر است.

طبق این آمار‌های رسمی، نروژ با نرخ بیکاری حدود سه درصد مقام اول را داراست. در این میان هستند کشور‌هایی که به نظر آمار غیرواقعی و خاصی را منتشر کرده اند. مثلا هند نرخ بیکاری خود را ۳.۴ درصد اعلام کرده است. یا قطر با عدد ۰.۴ درصد خود را به عنوان یکی از بهترین کشور‌ها در کاریابی معرفی کرده است.
با این حال شما می‌توانید به صورت رسمی سه کشور نروژ، کره جنوبی و ژاپن را به ترتیب با ۳.۴ درصد، ۳.۵ درصد و ۳.۸ درصد، به عنوان سه کشور برتر به یاد داشته باشید.
طبق همین آمار‌های رسمی می‌توان جیبوتی را با ۶۰ درصد، نوار غزه با ۴۰ درصد و آفریقای جنوبی را ۲۶ درصد به عنوان کشور‌هایی با بدترین آمار بیکاری معرفی کرد. در این میان نکته جالب توجه در صدر بودن یونان با ۲۴ درصد و اسپانیا با ۲۳ درصد به عنوان کشور‌های پیشرفته است.

تعطیلات آخر هفته
اکنون به جایی رسیده ایم که بعضی شرکت‌ها به خصوص از نوع استارتاپی، شروع به وضع قانون چهار روز کارکردن در هفته کرده و این مسئله را در کشور‌های مختلف گسترش هم داده اند. مثلا هلند با ۲۹ ساعت کار در هفته، نروژ و دانمارک با ۳۳ ساعت و ایرلند و آلمان با ۳۴ و ۳۵ ساعت در هفته جزو کشور‌های خوب از لحاظ ساعت کاری هستند.
البته اشتباه نکنید؛ این به معنای ساعت کاری کلی این کشور‌ها نیست. بلکه از آنجایی که در این کشور‌ها حقوق و مزایا براساس میزان بهره وری حساب می‌شود، این ساعت‌ها نشانگر مدت زمانی است که یک نفر می‌تواند در سر کار حضور پیدا کند و کارش را از دست ندهد.

یعنی به صورت قانونی شاغل محسوب شود. این اتفاق در بسیاری از کشور‌های دنیا می‌افتد. یعنی قانون کار مثلا یک روز و یا دو روز را به صورت رسمی تعطیل کرده است، ولی شرکت و سازمان‌ها براساس عرفی که وجود دارد رفتار می‌کنند. در ایران نیز همین مسئله نمود دارد. در اصل یک روز در هفته کاملا تعطیل است.
ولی شرکت‌های مختلف با توجه به دولتی و خصوصی بودن و میزان حالی که می‌خواهند به کارگران بدهند، ممکن است دو روز آخر هفته را هم تعطیل کنند. با توجه به این مسئله ما به سراغ قانون رسمی کشور‌های دیگر رفتیم تا ببینیم به صورت رسمی کدام کشور‌ها بیشترین تعطیلات آخر هفته ار دارند.

در این میان فقط یونان، مجارستان و استونیا دو روز کامل تعطیلات آخر هفته دارند. سوئد، لهستان، اسپانیا و هلند از کشور‌هایی هستند که این میزان را به یک روز و نیم رسانده اند. در آلمان، نروژ، فرانسه، دانمارک، کره جنوبی، آمریکا و ژاپن تعطیلات رسمی مثل کشور ما یک روز در هفته است. نیوزلند و استرالیا نیز هیچ قانونی در این مورد تصویب نکرده و کارفرما براساس نوع کارش می‌تواند کل روز‌های هفته را هم از کارمندانش استفاده کند. البته در عمل این اتفاق نیم افتد و بعضا در این کشور‌ها تعطیلات دو روزه را شاهدیم. ولی باز هم از لحاظ دولتی داستان فرق می‌کند.

تعطیلات
در بحث تعطیلات هم مانند بحث آخر هفته ها، قوانین کشور‌ها با چیزی که عملا اجرا می‌شود متفاوت است. نحوه محاسبه تعطیلات در این کشور‌ها هم براساس نسبت تعداد روز‌هایی که باید کار کنند تا یک روز تعطیل داشته باشند، محاسبه می‌شود. مثلا اگر ما در ایران به صورت معمول دو روز مرخصی در ماه را در نظر بگیریم، یعنی هر ۱۵ روز یک بار می‌توانیم به مرخصی با حقوق برویم.
بهترین کشور در بحث مرخصی دادن فنلاند است که طبق قانون به شما اجازه می‌دهد هر ۱۲.۲ روز یک بار به مرخصی بروید. فرانسه هم مانند فنلاند همان عدد ۱۲.۲ روز را در نظر گرفته است. در رتبه سه و چهار هم انگلستان و ایتالیا با ۱۳ و ۱۴ روز ایستاده اند. بعد از این دو، طبقه وسیعی از کشور‌ها در بازه ۱۴.۶ تا ۱۵.۲ قرار دارند. کشور‌هایی مثل سوئد، آلمان، اسپانیا، پرتغال.

کشور‌های اروپای شرقی مثل اسلونی، مجارستان و چک بیشتر به ۱۸.۳ روز یک بار علاقه نشان داده اند. بعد از آن کره جنوبی، ترکیه و شیلی قرار دارند که ۲۵ روز یک بار مرخصی می‌دهند. نکته جالب این جاست که در ژاپن و کانادا ۳۶ روز یک بار و مکزیک ۶۰ روز یک بار مرخصی با حقوق به شما خواهندداد.
در آمریکا هم اصلا این قانون وضع نشده و عدد ۳۶۵ روز را باید در نظر بگیرید. البته همان طور که گفتیم این فقط قانون دولتی است و شرکت‌ها با توجه به روش‌های مدیریتی خود ممکن است عدد بیشتری برای کارمندانشان در نظر بگیرند.

پایه حقوق
در بحث پایه حقوق نمی‌توان عدد‌های درآمدی هر کشور را با کشور دیگری مقایسه کرد. چرا که سیستم اقتصادی و درآمدی هر کشور به روش خاصی پایه ریزی شده و مثلا چهار هزار دلار در یونان با چهار هزار دلار در آلمان کاملا معنای متفاوتی با یکدیگر دارند.
به همین خاطر به سراغ یک روش دیگر رفتیم تا ببینیم پایه حقوق کشور‌ها در مقایسه با یکدیگر چگونه است. ما نسبت میانگین درآمد افراد هر کشور را در مقایسه با پایه حقوق حساب کردیم تا ببینیم چقدر اختلاف درآمدی وجود داشته و پایه حقوق در هر کشور چقدر نقش مهمی بازی می‌کند. طبق آخرین آمار‌ها بهترین کشور از این نظر ترکیه است که پایه حقوقش حدود ۷۰ درصد میانگین حقوق پرداختی در کشور محسوب می‌شود.

بعد از آن شیلی با ۶۸ درصد قرار گرفته است. بعد از تعدادی کشور، به رده ۵۰ درصدی‌ها می‌رسیم که در آن استرالیا، مجارستان، بلژیک و لهستان قرار گرفته اند. تقریبا می‌توان گفت: اکثر کشور‌های دنیا در همین بازه ۴۰ تا ۵۰ درصد قرار گرفته اند.
ولی در کنار این کشورها، کشور‌هایی مثل ژاپن، جمهوری چک و آمریکا قرار دارند که پایه حقوقشان تنها حدود ۳۵ درصد است. این مسئله به این خاطر است که این کشور‌ها سعی کرده اند حقوق را بیشتر به صورت ساعتی و براساس بهره وری حساب کنند تا به صورت حقوق ثابت. از این لحاظ مکزیک با ۲۴ درصد در کف جدول است و از کمترین پایه حقوق بین دیگر کشور‌ها برخوردار است.

اضافه کاری
فکر می‌کنید اگر بخواهید تعطیلات آخر هفته را بی خیال شده و سر کار بمانید، کدام کشور به شما حال می‌دهد و خدمات شما را جبران می‌کند؟ طبق آمار‌ها استرالیا بهترین کشور برای این کار است. چرا که مقدار حقوقی که به ازای هر ساعت اضافه کاری پرداخت می‌کند معادل ۸۸ درصد حقوقی است که به ازای هر ساعت کار در یک روز عادی دریافت می‌کنید. بعد از آن ایسلند با ۸۰ درصد و کره جنوبی با ۵۰ درصد قرار گرفته اند.
بیشتر کشور‌های بخشنده دنبا در بازه بین ۱۵ تا ۲۵ درصد قرار گرفته اند. بخشنده از این لحاظ که در تقریبا بیش از ۶۰ درصد کشور‌های دنیا هیچ پرداختی برای اضافه کاری در نظر گرفته نشده است. کشور‌هایی مثل سوئیس، آمریکا، کانادا، آلمان و دانمارک و .... البته باز هم می‌گوییم، این براساس قوانین دولتی است و نه رفتاری که عموم کارفرما‌ها و شرکت‌ها با کارمندان خود دارند.

کارمندان این کشور‌ها چقدر ثروتمند محسوب می‌شوند؟
فرض کنیم یک کارمند هیچ اضافه کاری نکرده و به صورت عادی یک ما سر کار آمده است. فکر می‌کنید بعد از این که حقوق خود را دریافت کرد چقدر در جامعه قدرت خرید داشته و احساس پولداری می‌کند؟ برای بررسی این مسئله گزارشگری به سراغ یک ساندویچ مک دونالد بزرگ رفته که تقریبا در همه کشور‌ها وجود داشته و قیمتش با توجه به اقتصاد آن کشور تعیین شده است.

با توجه به این قیمت بررسی کرده است که هر کارمند برای خرید یک ساندویچ باید چند دقیقه کار کند. در این میان استرالیای‌ها با هشت دقیقه در صدر جدول قرار گرفته اند. در حالی که آمریکا به عنوان وطن مک دونالد با ۱۰ دقیقه در مقام ششم قرار دارد. کره جنوبی عدد ۱۶ دقیقه را مال خود کرده و در وسط جدول قرار دارد. مکزیک هم با ۴۴ دقیقه در مقام آخر ایستاده و به نظر می‌رسد ساندویچ مک دونالد به عنوان غذای لاکچری آخر هفته‌های آن‌ها محسوب می‌شود.
منبع: هفت صبح
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید