چگونه وام مسکن ارزان‌تر بگیریم؟

چگونه وام مسکن ارزان‌تر بگیریم؟

وام مسکن ارزان‌تر شد و سود بازپرداخت آن از ٩,٥‌درصد به ٨‌درصد رسید. حالا افراد تا سقف ٨٠‌میلیون تومان و زوجین تا سقف ١٦٠‌میلیون تومان می‌توانند وام مسکن دریافت کنند.

کد خبر : ۵۵۴۶۸
بازدید : ۲۳۷۷

وام مسکن ارزان‌تر شد و سود بازپرداخت آن از ٩,٥‌درصد به ٨‌درصد رسید. حالا افراد تا سقف ٨٠‌میلیون تومان و زوجین تا سقف ١٦٠‌میلیون تومان می‌توانند وام مسکن دریافت کنند. البته وام مسکن با سود ٨‌درصدی تنها به افرادی تعلق می‌گیرد که برای اولین‌بار است که از تسهیلات بانک مسکن استفاده می‌کنند.

چگونه وام مسکن ارزان تر بگیریم؟

برای دریافت این وام شرایط پیچیده‌ای وجود ندارد و بانک مسکن با رهن‌گرفتن سند خانه خریداری‌شده و دریافت تضامین لازم این وام را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد. مدت بازپرداخت وام مسکن ١٢ساله است و علاوه بر وام مصوب، ١٠‌میلیون تومان وام جعاله یا تعمیرات مسکن هم به متقاضی تعلق می‌گیرد که البته بازپرداخت وام ١٠‌میلیون تومانی جعاله باید ظرف ٣‌سال انجام شود.

متقاضیان این وام می‌توانند اقساط خود را به صورت پلکانی یا ثابت بپردازند که در روش پلکانی مبلغ قسط به تدریج زیاد می‌شود.


در ادامه به سایر پرسش‌های احتمالی متقاضیان وام مسکن پاسخ داده شده است.


دقیقا چه اتفاق تازه‌ای برای وام مسکن افتاده است؟
براساس مصوبه شورای پول و اعتبار نرخ سود تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن‌ یکم بانک مسکن از ٩,٥‌درصد به ٨‌درصد رسیده است و افرادی که ساکن بافت فرسوده هستند، می‌توانند وام مسکن با سود ٦‌درصدی بگیرند. سود وام مسکن بافت فرسوده پیش از این ٨‌درصد بود.


با کاهش سود وام مسکن، اقساط وام چه تغییری می‌کنند؟
بررسی این ارقام نشان می‌دهد برای گیرندگان تسهیلات وام ٨٠‌میلیون تومانی با دوره بازپرداخت ١٢ساله،کاهش نرخ سود از ٩,٥‌درصد به ٨درصد، سود بازپرداختی را از ٥٤‌میلیون و ٣٧٨‌هزار تومان به ٤٤‌میلیون و ٦٩٤‌هزار تومان کاهش می‌دهد.


همچنین کاهش نرخ سود از ٨‌درصد به ٦‌درصد در دوره بازپرداخت ١٢ساله، برای تسهیلات خرید مسکن در بافت فرسوده، موجب کاهش سود پرداختی از ٤٤‌میلیون و ٦٩٤‌هزار تومان به ٣٢‌میلیون و ٣٩٦‌هزار تومان می‌شود.


سود ٨‌درصدی وام مسکن شامل تمام دریافت‌کنندگان وام مسکن می‌شود؟
خیر. این سود تنها به افرادی تعلق می‌گیرند که برای نخستین‌بار صاحب‌خانه می‌شوند و پیش از این وام مسکن دریافت نکرده‌اند.


افرادی که پیش از این وام مسکن دریافت کرده و خانه یکمی بوده‌اند، مشمول نرخ سود ٨‌درصدی می‌شوند؟
خیر. سود ٨‌درصدی تنها شامل افرادی می‌شود که به تازگی وام دریافت می‌کنند.


به تازگی یعنی از چه تاریخی؟
تاریخی که بانک مرکزی به‌عنوان ابلاغ وام با سودهای جدید اعلام می‌کند.


سود ٨‌درصدی تنها به زوجین تعلق می‌گیرد یا شامل حال مجردها هم می‌شود؟
شرط تأهل یا تجرد برای سود ٨‌درصدی وام مسکن وجود ندارد و تمام افرادی که برای نخستین‌بار از وام مسکن و در صندوق یکم سپرده‌گذاری کرده‌اند، می‌توانند از وام مسکن با سود ٨‌درصدی برخوردار شوند.


سود ٨‌درصدی شامل افرادی که اوراق وام مسکن خریده‌اند، می‌شود؟
خیر. وام با سود ٨‌درصدی تنها شامل افرادی می‌شود که با سازوکار سپرده‌گذاری در صندوق یکم مسکن وام دریافت می‌کنند و افرادی که بدون نوبت سپرده‌گذاری و در واقع با خرید اوراق صاحب وام می‌شوند، نمی‌توانند از وام با سود ٨‌درصدی استفاده کنند.


برای دریافت وام با سود ٨‌درصدی حتما باید خانه نوساز بخریم؟
خیر. خانه‌هایی که زیر ٢٠‌سال قدمت دارند، می‌توانند از این وام استفاده کنند.


برای دریافت وام مسکن باید چقدر سرمایه داشته باشیم؟
اگر به دنبال وام مسکن با سود تک‌رقمی هستید، باید نیمی از مبلغ تسهیلات را به مدت یک‌سال در بانک مسکن سپرده‌گذاری کنید. بعد از یک سال، ٢برابر مبلغ سپرده به مشتری وام پرداخت شده و اصل سپرده او نیز به شما برگردانده خواهد شد. پیشنهاد ما این است که هرکدام از زوجین برای دریافت وام ٨٠میلیونی اقدام کنند.


آیا می‌توان خانه خریداری‌شده را شراکتی خرید؟
بله و تنها تا دو شریک می‌توانند خانه‌ای با وام مسکن بانک مسکن خریداری کنند.


اگر این سرمایه را نداشته باشیم؟
اگر سرمایه اولیه را ندارید، باید از محل اوراق ممتاز اقدام کنید اما در نظر داشته باشید که نرخ سود بازپرداخت تسهیلات، ١٧,٥‌درصد است. وام با اوراق مدت انتظار اولیه ندارد و روش بازپرداخت آن روش ساده و پلکانی سالانه و دوره‌ای است. گفتنی است، خانه اولی‌بودن تسهیلات گیرندگان الزامی نیست.


در شهر تهران معادل ١٠٠‌میلیون تومان (به ازای هر زوج ٥٠‌میلیون تومان) و در شهرهای بزرگ بالای ٢٠٠‌هزار نفر جمعیت معادل ٨٠‌میلیون تومان، (به ازای هریک از زوجین ٤٠میلیون تومان) و سایر مناطق شهری معادل ٦٠‌میلیون تومان، (معادل هر یک از زوجین ٣٠‌میلیون تومان) است.


مبلغ جدید قسط‌های بازپرداخت وام مسکن با سرمایه‌گذاری از چه قرار است؟
کاهش یک‌درصدی سود قسط‌ها را تا حدی تعدیل کرده است. براین اساس اگر قرار است سراغ وام‌ مسکن با سود تک‌رقمی بروید، باید دید ساکن پایتخت هستید یا نه. مبلغ ١٦٠‌میلیون تومانی وام زوجی (به ازای هر زوج ٨٠‌میلیون تومان) با سود ٨‌درصدی و بازپرداخت ١٤٤ماه، یک‌میلیون و ٧٣٢‌هزار تومان است که به عبارتی هر زوج باید ٨٦٦‌هزار تومان پرداخت کند.

به زوجین ساکن شهرهای با جمعیت بیش از ٢٠٠‌هزار نفر (مثل مشهد، تبریز، سمنان، بجنورد و...) ١٢٠‌میلیون تومان وام تعلق می‌گیرد که مدت بازپرداخت آن ١٢‌سال (١٤٤ماه) است و مجموع قسط‌های هر دونفر به یک‌میلیون و ٢٩٩‌هزار تومان می‌رسد.


در شهرهایی با جمعیت کمتر از ٢٠٠‌هزار نفر، مبلغ وام زوجین ٨٠‌میلیون تومان تعیین شده که با احتساب سود ٨‌درصد و مدت بازپرداخت ١٢ساله، مبلغ اقساط برای هر دونفر ٨٦٦‌هزار تومان تعیین شده است.


پیش از این، دقیقا وام مسکن چگونه پرداخت می‌شد؟
وام مسکن در دولت یازدهم ٨برابر شد. در ابتدای دولت یازدهم وام خرید مسکن نهایتا ۲۰‌میلیون تومان بود که طی ٣‌سال این رقم در چند مرحله افزایش یافت و درنهایت به سقف ۱۶۰‌میلیون تومان برای زوجین تهرانی رسید. این طرح ابتدا برای خانه اولی‌ها مطرح شد و بعدها در بافت‌های میانی، فرسوده و ناکارآمد شهری به کار گرفته شد.

کمی بعد بر این اساس پیش رفت که در این بافت‌‌ها مهم نیست افراد خانه اولی باشند یا خانه چندمی؛ بنابراین معادل همان مبلغی که به خانه اولی‌ها وام خرید مسکن پرداخت می‌شود، در بافت‌های فرسوده تسهیلات نوسازی پرداخت می‌شود. سود بازپرداخت تسهیلات در ابتدا و در مناطق نامناسب ٨‌درصد و در سایر مناطق شهری ٩,٥‌درصد بود که امروز این سود کاهش یافته است.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید