محاکمه مهاجمان داعشی تهران

حدود ۱۱ ماه پس از حمله تروریستی به ساختمان مجلس شورای اسلامی در میدان بهارستان، دیروز نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات عوامل این حمله در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. ۱۷ خردادماه سال گذشته، درست ۱۹ روز پس از برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری، دو حمله تروریستی در تهران رخ داد.

کد خبر : ۵۵۶۳۶
بازدید : ۱۴۷۳
حدود ۱۱ ماه پس از حمله تروریستی به ساختمان مجلس شورای اسلامی در میدان بهارستان، دیروز نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات عوامل این حمله در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. ۱۷ خردادماه سال گذشته، درست ۱۹ روز پس از برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری، دو حمله تروریستی در تهران رخ داد.
عوامل گروهک تروریستی داعش به‌صورت همزمان به ساختمان مجلس شورای اسلامی در میدان بهارستان و نیز حرم امام خمینی (ره) حمله کردند. صبح دیروز، پس از گذشت حدود یازده ماه از این حادثه که علاوه بر شهادت ۱۸ نفر، به زخمی شدن تعدادی دیگر منجر شد، ۸ نفر از ۲۶ عامل این حمله با وکلای خود در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران حضور یافتند.

کیفرخواست متهمان
در ابتدای این جلسه نماینده دادستان با حضور در جایگاه به قرائت کیفرخواست ۸ نفر از متهمان این حادثه پرداخت و گفت: متهم اول به اتهام «بغی» به علت حضور در گروهک تروریستی داعش و ورود غیرمجاز به کشور، قاچاق مهمات و اسلحه جنگی، جعل سند و شناسنامه، حمل و نگهداری سلاح جنگی، حمل و نگهداری گاز اشک‌آور در تاریخ ۲۰/ ۳/ ۹۶ بازداشت شده است.

از این جلسه، نماینده دادستان ادامه داد: متهم دوم به اتهام معاونت در افساد فی‌الارض و حمل و نگهداری سلاح جنگی سبک و سنگین در ۱۹/ ۳/ ۹۶ بازداشت شده است.
متهم سوم به اتهام معاونت در افساد فی‌الارض مستوجب اعدام، جعل شناسنامه، خرید، حمل و نگهداری اسلحه، نفر چهارم به اتهام افساد فی‌الارض، نفر پنجم به اتهام بغی به علت عضویت در گروهک تکفیری داعش، نفر ششم به اتهام معاونت افساد فی‌الارض مستوجب اعدام، خرید و حمل سلاح جنگی، نفر هفتم به اتهام معاونت در افساد فی‌الارض تهیه و حمل و نگهداری سلاح جنگی، استفاده از سند مجعول و نفر هشتم به اتهام افساد فی‌الارض مستوجب اعدام، تهیه حمل و نگهداری سلاح جنگی سبک و سنگین، مخفی کردن متهمان و اسکان تیم ترور برای آن‌ها کیفرخواست صادر شده است.

نحوه ورود به ایران
اما ماجرای ورود این افراد به کشور از کجا آغاز شد؟ براساس آنچه نماینده دادستان در این جلسه توضیح داد، در اواخر بهمن‌ماه سال ۹۵ یک تیم عملیاتی ترور با یک ترکیب ۴ نفره و به‌صورت سازماندهی شده از کشور عراق به سمت کرمانشاه حرکت کردند و با ورود این افراد این تیم پشتیبانی به سمت مرز‌ها رفته و آن‌ها را در شهر‌های استان کرمانشاه اسکان دادند.
در مدت ۷۴ روز اسکان این افراد با ارتباط‌گیری با عوامل خود سعی کردند هسته‌سازی و یارگیری کنند. در تاریخ ۱۶/ ۳/ ۹۶ دونفر از افراد جذب شده از ایران به همراه ۳ نفر از افراد وارد شده به ایران با یک خودروی پراید عازم تهران شدند که در تاریخ ۱۷/ ۳/ ۹۶ اقدام به عملیات ترور کردند و در نهایت اقدام تروریستی آن‌ها به شهادت ۱۸ نفر و مجروح شدن ۴۰ نفر منجر شد.

خروج از کشور در سال ۹۴
براساس گزارش خبرگزاری میزان، نماینده دادستان در ادامه قرائت کیفرخواست هریک از متهمان به‌صورت جداگانه، درباره متهم ردیف اول گفت: س. م. یکی از این متهمان است که در سال ۹۴ از کشور خارج و به داعش ملحق شده است. او در سال ۹۶ به همراه تیم تروریستی به‌صورت غیرمجاز و با کمربند انفجاری به کشور وارد و با یک شناسنامه جعلی در یک خانه اجاره‌ای مستقر می‌شود.
براساس گزارش‌ها علت عدم همراهی این فرد با تیم عملیاتی به تهران ادامه فعالیت‌ها برای سایر اقدامات بوده است. نماینده دادستان در ادامه به قرائت کیفرخواست نفر دوم پرداخت و گفت: ر. ب. یکی از این متهمان است که از بدو ورود تیم تروریستی همکاری با آن‌ها را آغاز کرده و اقدامات موثری برای آن‌ها انجام داده است.
تهیه مدارک جعلی، جابه‌جایی پول، تهیه مکان استقرار، جابه‌جایی محموله انفجاری، تهیه ۴ قبضه کلاشینکف و هسته‌سازی بخشی از اقدامات این متهم بوده است، همچنین تهیه مواد پیش‌ساز حضور در جلسات هماهنگی و قرار‌های کاری، خرید و تهیه مایحتاج اعضای تیم و شناسایی مسیر و البته اسکورت تیم عملیاتی تا تهران از دیگر فعالیت‌های موثر این فرد بوده است.
همچنین این متهم در برخی شهر‌های استان کرماشاه از نفوذ بالایی برخوردار بوده و به همین سبب توانسته است با بهره‌گیری از این ویژگی کاریزماتیک خود به تیم تروریستی کمک‌های موثری برساند. به گفته نماینده دادستان، اقدامات این متهم مصداق افساد فی‌الارض بوده و با توجه به محتویات پرونده و اقاریر و سابقه سوء وی انتساب معاونت در افساد فی‌الارض مستوجب اعدام و جعل سند و خرید و حمل و نگهداری سلاح برای وی محرز است.

نماینده دادستان تهران در قرائت کیفرخواست نفر چهارم این پرونده گفت: براساس گزارش‌ها این متهم از عناصر باسابقه و با گرایش‌های مذهبی تندرو بوده است و از طریق عضوگیری برای گروهک داعش اقدامات موثری در این زمینه داشته است. وی قبل از ورود تیم تروریستی به ایران با آن‌ها آشنا بوده و می‌دانسته که آن‌ها عضو داعش شده‌اند.
نماینده دادستان در ادامه به قرائت کیفرخواست س. ع. نفر پنجم پرونده پرداخت و گفت: براساس گزارش‌های وزارت اطلاعات این فرد ۴ سال است که فعالیت شبکه‌ای با تیم تروریستی داشته و ضمن حضور در جلسات و هماهنگی آن‌ها برای گروهک داعش تبلیغات جذب افراد را انجام می‌داده است. این فرد در سال ۹۲ با داعش بیعت می‌کند و در اعترافات خود می‌گوید که در سال ۹۲ از طریق س. ص. با داعش بیعت کردم. نماینده دادستان گفت: از آنجا که این متهم در بیعت با داعش بوده است جرم وی «بغی» است.

این مقام قضایی در قرائت کیفرخواست متهم ششم پرونده گفت: الف. از جمله هواداران داعش بوده است که همکاری موثری با تیم تروریستی از لحظه ورود داشته است؛ به‌طوری‌که تیم تروریستی را با خودروی شخصی به سر پل ذهاب برده و اسکان داده است. این متهم اسلحه تیم تروریستی را در باغی که در آن کار می‌کرده و در یک بشکه پلاستیکی دپو کرده و در زمان عملیات این اسلحه‌ها را در اختیار تیم تروریستی قرار داده است.
نماینده دادستان تهران در رابطه با کیفرخواست این متهم گفت: از آنجا که این فرد از افکار و اقدامات این تیم تروریستی آگاهی داشته و عالمانه با آن‌ها همکاری و اقدام به خرید و حمل و نگهداری و اخفای سلاح کرده، معاونت در افساد فی‌الارض و خرید اسلحه برای وی محرز است.

نماینده دادستان تهران در خصوص متهم هفتم این پرونده نیز گفت: خ. حسب گزارشات کسب‌شده از عناصر القاعده بوده و در جریان افکار این گروه بوده است. این متهم با اطلاع از قصد این تیم تروریستی منزل یکی از بستگان خود را به مدت یک هفته در اختیار این تیم قرار می‌دهد و با توجه به شناخت وی از مرز‌ها و مناطق جغرافیایی جابه‌جایی افراد به این متهم محول شده بود.
همچنین نماینده دادستان تهران گفت: ع. ب. متهم هشتم با نام مستعار فریدون در همکاری با این تیم تروریستی بوده و برادر یکی از متهمان اصلی این پرونده است. تهیه سلاح و مهمات جنگی، اسکان اعضا به مدت سی روز، تهیه مایحتاج زندگی، معرفی افراد دیگر برای انتقال محموله‌های جنگی، تسهیل ملاقات‌ها، نگهداری اسلحه و فشنگ و نیز نگهداری منابع مالی از جمله اقدامات این فرد در این راستا بوده است.
تقاضای خانواده شهدا

در ادامه این جلسه داوود تیموری، برادر شهید جواد تیموری یکی از شهدای این حمله تروریستی گفت: من از طرف خانواده خودم و خانواده دیگر شهدا درخواست دارم که برای این متهمان اشد مجازات درنظر گرفته شود، چون اگر این افراد با تیم تروریستی اصلی همراهی نمی‌کردند، این اتفاق صورت نمی‌گرفت. براساس گزارش خبرگزاری فارس، با نظر قاضی صلواتی دادگاه داعشی‌ها از امروز غیرعلنی برگزار می‌شود.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید