در ویترین‌ها چه خبر است

در ویترین‌ها چه خبر است

خواندن این اثر چنان دگرگونی عجیبی در خواننده ایجاد می‌کند که به طرز فراموش‌نشدنی حس می‌کنید نویسنده از ابتدا یک کیمیاگر ادبی بوده است.

کد خبر : ۵۶۰۶۷
بازدید : ۱۸۴۶
فرادید | هم‌زمان با آغاز نمایشگاه بین‌المللی کتاب در تهران ناشران آثار جدید خود را به بازار رساندند تا در روز‌های نمایشگاه به دست مخاطبان برسد. در میان این کتاب‌ها به معرفی چند اثر می‌پردازیم.

کافکا در خاطره‌ها
این کتاب روایت خاطرات افراد مختلف از خدمتکار خانه، کارآموز مغازه پدر، همکلاسی‌های دبستان و دبیرستان و دانشگاه و همکاران کافکا گرفته تا ناشر و دوستان بی‌شمارش از خاطرات خود از کافکا می‌گویند. از شکل و شمایلش از شخصیتش، از رابطه‌اش با ادبیات و نوشتن و پول و زن و... این مجموعه خاطرات که گاه غافلگیرکننده، گاه متناقض و گاه مکمل یکدیگرند. در مجموع تصویری جاندار از کافکای انسان و کافکای نویسنده به خواننده ارائه می‌کند.
هانس گردکوخ نویسنده اثر در رابطه با نحوه شکل‌گیری کتاب از ذکر خاطراتی که به آشنایی و برخورد شخصی اشاره دارد پرهیز می‌کند و تمامی گفتار‌ها با محوریت کافکا گردآوری شده است.
نشر نو با ترجمه ناصر غیاثی این کتاب را منتشر کرده است.

نه حوا نه آدم
این کتاب روایت سفر املی نوتوم به ژاپن با هدف ژاپنی شدن است. املی برای تسلط بهتر به زبان ژاپنی تصمیم می‌گیرد زبان فرانسه درس بدهد. با تنها شاگردش که جوانی شیفته ادبیات سینما و موسیقی است همراه می‌شویم در سفر به هزار توی حال و احوال نویسنده و شرایط زندگی در ژاپن. نوتوم در کتاب خود می‌گوید:من از آزمون ژاپنی سربلند بیرون نیامدم. اگر موفق شده بودم هرگز به نویسندگی رو نمی‌آوردم، چون ژاپنی بودن برایم برابر بود با کوک شدن همه ساز‌های مخالف وجودم.
نه حوا نه آدم با ترجمه محمد نجابتی توسط نشر ستاک منتشر شده است.
در ویترین‌ها چه خبر است
شغل پدر
سرژشالاندون در کتاب شغل پدر راهی برای فراتررفتن از خویش یافته است. شغل پدر رمانی نیست که به ذهن استراحت بدهد. خواننده با آن فریاد می‌زند، اعتصاب می‌کند، توطئه می‌کند. ازاین‌رو خواندن این اثر چنان دگرگونی عجیبی در خواننده ایجاد می‌کند که به طرز فراموش‌نشدنی حس می‌کنید نویسنده از ابتدا یک کیمیاگر ادبی بوده است. شغل پدر داستانی نفس‌گیر میان دوران کودکی و دنیای فرد بالغ است که مابین آن‌ها تعادل ایجاد می‌کند. بهتر است آن را داستانی بین درام و کمدی بدانیم.
نشر نیلوفر شغل پدر را با ترجمه مهستی بحرینی منتشر کرده است.
در ویترین‌ها چه خبر است
سرگشتگان
داستان سرگشتگی و سردرگمی انسان‌هایی است که خود را نسل سوخته می‌دانند، نسلی که در آتش جنگ‌هایی سوخته‌اند که نه هدف والایی را در پی داشت و نه جوانه ارجمندی از آن به وجود آمد. روایت انسان‌هایی که نه ماندگاری‌شان در وطن پیام‌آور پایداری بود و نه جلای وطنشان زمینی شد شریف برای رشد اندیشه‌های ناب. کتاب سرگشتگان اثر امین معلوف حکایت آنانی است که نه به هنگام که بس با تأخیر در فکر ایجاد جمع و اتحادی دوباره بین خودشان شدند اتحادی که دست تقدیر نیز با خلق دوباره سرناسازگاری داشت. سرگشتگان با ترجمه سید حمیدرضا محمد مهاجرانی توسط انتشارات روزنه منتشرشده است.
در ویترین‌ها چه خبر است
فراموشی
داستان‌های کتاب فراموشی از پخته‌ترین، تلخ‌ترین و دشوارترین داستان‌های تکمیل و چاپ‌شده پیش از مرگ دیوید فاستر والاس محسوب می‌شوند، به تعبیری خواندن این داستان‌ها کار خوانندگان نازک نارنجی نیست. همانند دیگر آثار بزرگ هنری منشور وار هستند یعنی می‌توان از آن‌ها تفاسیر جداگانه داشت به‌گونه‌ای که فروغ اندیشه را برای هر کسی بازتاب می‌دهند. والاس در این اثر با پرداختن به ملال زندگی ماشینی امروز، شگفتی‌های روان انسان پیشامد‌های محتمل که نمی‌خواهیم فکرشان را هم بکنیم، فناوری، نخبگان و جایگاه آن‌ها در جامعه، چیستی و چرایی مرگ و خودکشی و آنچه در درون انسان می‌گذرد در برابر ظواهر امور بار دیگر شناخت ژرف خود را از زندگی انسان به تصویر می‌کشد. مجموعه داستان‌های فراموشی تجربه‌های درونی‌اند و از این رو بهترین راه شناختشان قرار گرفتن در معرض یا تجربه کردن آن‌هاست. هنر واقعی گزارش و توصیف نمی‌کند بلکه به نمایش درمی‌آورد و القا می‌کند. والاس نیز با ما درباره چیزی سخن نمی‌گوید آن را به ما نشان می‌دهد. وی باور داشت بزرگی هنرمندان بزرگ در این است که تماماً خودشان هستند و شیوه خود را برای تکه‌تکه کردن واقعیت دارند و این‌که کتاب‌ها برای بیرون آوردن انسان‌ها از تنهایی ساخته شده اند.
فراموشی با ترجمه ادریس رنجی توسط نشر هیرمند به زودی منتشر خواهد شد.
در ویترین‌ها چه خبر است
فلسفه پول
اثری میان رشته‌ای است و متعلق به هیچ رشته خاصی نیست. گئورگ زیمل نمی‌خواهد به شیوه معیار فلاسفه فلسفه پردازی کند. او به صراحت می‌گوید که حتی یک سطر از این پژوهش‌ها درباره اقتصاد نیست. جامعه شناسان و هنرمندان نیز فلسفه پول را جزو آثار علمی جامعه شناختی محسوب نمی‌کنند. در عین حال همگان می‌توانند از آن به نفع رشته خود استفاده کنند. کتاب فلسفه پول به مباحثی پرداخته است که قابل توجه بسیاری از مخاطبان قرار خواهد گرفت. فلسفه پول با ترجمه شهناز مسمی پرست توسط نشر کتاب پارسه منتشر شده است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید