حمله به طلسم ۴۳ ساله در جام ملت‌های آسیا

حمله به طلسم ۴۳ ساله در جام ملت‌های آسیا

جمعه‌شب در دبی، قرعه‌کشی مسابقات جام ملت‌های ۲۰۱۹ آسیا برگزار شد و ۲۴ تیم حاضر در این رقابت‌ها حریفان خود را شناختند. این اولین بار است که جام ملت‌ها با این تعداد شرکت‌کننده برگزار می‌شود.

کد خبر : ۵۶۱۶۷
بازدید : ۱۰۲۹

جمعه‌شب در دبی، قرعه‌کشی مسابقات جام ملت‌های ۲۰۱۹ آسیا برگزار شد و ۲۴ تیم حاضر در این رقابت‌ها حریفان خود را شناختند. این اولین بار است که جام ملت‌ها با این تعداد شرکت‌کننده برگزار می‌شود. پیش‌تر ۱۶ تیم در این تورنمنت حاضر بودند، اما حالا با تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا، هشت تیم به جمع شرکت‌کننده‌ها افزوده شده که مطمئنا از جذابیت جام در مراحل ابتدایی خواهد کاست.

حمله به طلسم ۴۳ ساله

به این ترتیب شش گروه چهار تیمی تشکیل شده که از هر گروه دو تیم به‌طور مستقیم به دور بعد صعود می‌کنند و سپس چهار تیم برتری که روی پله‌های سوم قرار گرفته‌اند نیز به این جمع افزوده خواهند شد. از این مرحله به بعد جام ملت‌ها با ۱۶ تیم و به‌صورت حذفی پیگیری خواهد شد که طبعا می‌تواند حساسیت بالایی داشته باشد. تیم‌ملی ایران آخرین بار در سال ۱۹۷۶ قهرمان جام ملت‌های آسیا شده و همه امیدواریم در امارات، این طلسم پس از ۴۳ سال بشکند.

گروه‌بندی

با قرعه‌کشی به عمل آمده، تیم‌ملی ایران در گروه چهارم جام ملت‌های آسیا در کنار عراق، ویتنام و یمن قرار گرفت. بسیاری از کارشناسان قرعه تیم کشورمان را آسان تلقی کرده‌اند، اما واقعیت آن است که با افزایش تعداد تیم‌ها تفاوت چندانی بین سطح کیفی گروه‌ها وجود ندارد و شاید تنها گروه عربستان و کمی هم گروه ژاپن دشوارتر از سایر گروه‌ها باشد. گروه‌بندی مسابقات لیگ قهرمانان آسیا به این ترتیب است:

گروه A: امارات، تایلند، هند و بحرین

کروه B: استرالیا، سوریه، فلسطین و اردن

گروه C: کره‌جنوبی، چین، قرقیزستان و فیلیپین

گروه D: ایران، عراق، ویتنام و یمن

گروه E: عربستان، قطر، لبنان و کره‌شمالی

گروه F: ژاپن، ازبکستان، عمان و ترکمنستان

مسیر ایران

همان‌طور که گفته شد شاید تفاوت مهمی بین گروه‌بندی تیم‌ها وجود نداشته باشد؛ آنچه اهمیت دارد، مسیر نسبتا آسانی است که برای تیم‌ملی کشورمان در مراحل حذفی جام ملت‌ها به‌وجود آمده. به این ترتیب اگر شاگردان کی‌روش بتوانند به‌عنوان تیم اول از گروه چهارم به مرحله یک‌هشتم نهایی صعود کنند، تا نیمه‌نهایی مسیر نسبتا آسانی پیش رو خواهند داشت.

طبق جدول مسابقات، صدرنشین گروه D. در مرحله یک‌هشتم نهایی با یکی از ۴ تیمی دیدار خواهد کرد که به‌عنوان تیم سوم از گروه صعود کرده‌اند و با فرض عبور از این مرحله، باید در مرحله یک‌چهارم نهایی به مصاف برنده تیم‌های دوم گروه‌های A. و C. برود. این به آن معنا است که صدرنشین گروه ایران، تا نیمه‌نهایی با هیچ سرگروه دیگری مواجه نخواهد شد و این مسیری تقریبا هموار برای قرار گرفتن در جمع چهار تیم برتر مسابقات است. تیم دوم گروه چهارم، اما کار سخت و دشواری پیش روی خود خواهد داشت.

تیم دوم گروه ایران باید در مرحله یک‌هشتم با صدرنشین گروهی بازی کند که عربستان، قطر، لبنان و کره‌شمالی در آن قرار گرفته‌اند. به فرض عبور از این مرحله هم در یک‌چهارم نهایی به احتمال زیاد باید با کره‌جنوبی دیدار کند؛ مسیری بسیار سخت برای رسیدن به مراحل پایانی جام که ایران می‌تواند با کسب صدرنشینی در گروه خود، از آن فرار کند و آسوده خاطرتر به سمت جام قهرمانی حرکت کند.

به این ترتیب می‌بینید که صدرنشینی در گروه چهارم چقدر اهمیت دارد. به فرض اینکه هم ایران و هم عراق موفق خواهند شد یمن و ویتنام را ببرند، تکلیف صدرنشینی در این گروه با بازی ایران و عراق مشخص خواهد شد. عراق تیمی است که به شکلی ناعادلانه ما را از جام ملت‌های قبلی حذف کرد. حالا، اما پیروزی برابر این تیم علاوه بر آنکه جنبه انتقامی خواهد داشت، می‌تواند روند پیشروی ایران تا نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا را هم تسهیل کند.

غیبت کی‌روش و یک شایعه

حاشیه ویژه قرعه‌کشی جام ملت‌های آسیا، اما غیبت کارلوس کی‌روش بود. درحالی‌که از ایران علی دایی به این مراسم دعوت شده بود، سرمربی تیم‌ملی کشورمان در سالن حضور نیافت تا یک بار دیگر در متن حواشی قرار بگیرد. گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد چرایی غیبت کی‌روش در این مراسم وجود دارد.

در این میان گفته می‌شود، چون تکلیف همکاری کی‌روش با تیم‌ملی برای آن تورنمنت روشن نیست، او ترجیح داده در مراسم شرکت نکند. برخی دیگر هم عقیده دارند کی‌روش از پیشنهاد تمدید قرارداد کوتاه‌مدت فدراسیون شاکی است. ظاهرا فدراسیون فوتبال درحال‌حاضر فقط یک قرارداد شش‌ماهه تا پایان جام ملت‌ها به کی‌روش پیشنهاد کرده و کارلوس که انتظار پیشنهاد طولانی‌تری داشته، از این مساله رنجیده است.

با این همه کی‌روش چندان هم به قرعه‌کشی بی‌اعتنا نبوده است. او پس از پایان این مراسم در واکنش به قرعه ایران به سایت رسمی فدراسیون فوتبال گفت: «شما با استعداد می‌توانید بازی‌ها را ببرید، اما برای قهرمانی نیاز به شخصیت دارید. ایران تقریبا برای چهار سال بهترین تیم آسیا در رده‌بندی فیفاست. بازیکنان تیم‌ملی استعداد و شخصیت کافی برای به چالش کشیدن یک فرصت عالی برای رسیدن به‌عنوان در جام ملت‌های آسیا را دارند. یک بار دیگر می‌خواهم نظر خاضعانه خودم را بیان کنم: قرعه‌کشی سوال اصلی نیست. خوب آماده شدن یا خوب آماده نشدن، مساله اصلی است.»

خوش‌بینی علی دایی

علی دایی که در سال‌های اخیر از حامیان تیم‌ملی و کارلوس کی‌روش بوده، در حاشیه قرعه‌کشی جام ملت‌های آسیا نیز ابراز امیدواری کرد تیم‌ملی ایران بتواند بعد از بیش از چهار دهه عنوان قهرمانی جام ملت‌ها را به دست بیاورد. دایی که قرعه نسبتا خوبی هم برای ایران برداشت، پس از پایان مراسم در جمع خبرنگاران گفت: «به نظرم قرعه‌کشی برای ایران خوب بود و در گروه خوبی قرار گرفتیم. البته در فوتبال چیزی مشخص نیست، اما گروه ما خوب است.

ما با عراق هم‌گروه شده‌ایم که در دوره قبلی حذف‌مان کرد. من فکر می‌کنم این بار ما برنده هستیم و راحت‌تر از آن سال مقابل عراق بازی می‌کنیم.» او پیش از انجام مراسم قرعه‌کشی هم به سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا گفته بود: «مطمئنم تیم‌ملی ایران در این دوره به‌عنوان قهرمانی دست خواهد یافت. ما همیشه در این رقابت‌ها مدعی بودیم و نتایج اخیر باعث شده مطمئن شوم که ایران به قهرمانی در جام ملت‌ها دست خواهد یافت.»

شروع تمرین تیم‌ملی فقط با پنج نفر!

درحالی‌که تنها چهل روز تا آغاز جام‌جهانی زمان باقی‌مانده، اولین جلسه تمرینی تیم‌ملی برای حضور در این مسابقات دیروز فقط با شرکت پنج بازیکن برگزار شد! مهدی ترابی، علی قلی‌زاده، علی کریمی، محمدرضا خانزاده و اشکان دژاگه پنج بازیکن حاضر در این تمرین بودند. غیر از لژیونرها، ملی‌پوشان حاضر در لیگ‌های داخلی به‌دلیل حضور تیم‌های‌شان در مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا در تمرینات آغازین تیم‌ملی غایب هستند.

کی‌روش خیلی تلاش کرد تیم‌های باشگاهی را متقاعد کند از بازیکنان ملی‌پوش در این مرحله استفاده نکنند، اما این تلاش‌ها به‌جایی نرسید. کوشش کی‌روش برای مجاب کردن AFC به تغییر تاریخ مسابقات این مرحله هم موفقیت‌آمیز نبود تا مربی پرتغالی این روز‌ها نگران و ناراحت باشد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید