تصاویر/ رونمایی مهم کنفرانس گوگل I/O ۲۰۱۸

تصاویر/ رونمایی مهم کنفرانس گوگل I/O ۲۰۱۸

بالاخره بعد از مدت‌ها انتظار، کنفرانس گوگل I/O ۲۰۱۸ آغاز شد. در ادامه، به مهم‌ترین رونمایی‌های روز اول این کنفرانس می‌پردازیم. قبل از آغاز سخنرانی ابتدایی، گوگل اعلام کرد که از این پس از بخش پژوهش گوگل، به‌عنوان بخش هوش مصنوعی گوگل یاد می‌شود.

کد خبر : ۵۶۵۲۰
بازدید : ۲۱۳۹

تصاویر/ رونمایی مهم کنفرانس گوگل I/O ۲۰۱۸

بالاخره بعد از مدت‌ها انتظار، کنفرانس گوگل I/O ۲۰۱۸ آغاز شد. در ادامه، به مهم‌ترین رونمایی‌های روز اول این کنفرانس می‌پردازیم. قبل از آغاز سخنرانی ابتدایی، گوگل اعلام کرد که از این پس از بخش پژوهش گوگل، به‌عنوان بخش هوش مصنوعی گوگل یاد می‌شود. این یعنی گوگل تمرکز اصلی پژوهش‌های خود را عمدتا معطوف به فناوری‌های مرتبط با هوش مصنوعی خواهد کرد.

گوگل در کنفرانس گوگل I/O ۲۰۱۸ از قابلیت مکالمه‌ی پیوسته‌ی گوگل اسیستنت رونمایی کرد. حالا دیگر به‌جای اینکه هر بار بگویید Hey Google یا OK Google، کافی است این فرامین را فقط در ابتدای صحبت با این هوش مصنوعی بیان کنید. همچنین به‌زودی قابلیت پرسیدن چندین سوال در یک درخواست، امکان‌پذیر می‌شود. تمام این ویژگی‌ها در طی هفته‌های آینده روانه‌ی این دستیار صوتی می‌شوند.

طبیعی تر شدن مکالمات با گوگل اسیستنت

چرا اهمیت دارد: معمولا در حین صحبت با دستیار‌های صوتی، اگر کاربر به جواب موردنظر خود دست پیدا نکند، به‌ناچار باید سوال‌های بیشتری را مطرح کند. اما کاربر برای پرسیدن سوال‌های مختلف، همواره باید فرمان Hey Google را تکرار کند که چنین کاری، مکالمه را از حالت طبیعی خارج می‌کند. اما حالا گوگل با ارائه‌ی این قابلیت‌ها، می‌خواهد مکالمه با گوگل اسیستنت شکل طبیعی‌تر و روان‌تری داشته باشد.

تصاویر/ رونمایی مهم کنفرانس گوگل I/O ۲۰۱۸

گوگل فوتوز

تصاویر/ رونمایی مهم کنفرانس گوگل I/O ۲۰۱۸

گوگل فتوز همین حالا هم قابلیت‌های بسیاری دارد و به‌عنوان مثال می‌توانیم به ابزار‌های مربوط به ویرایش عکس و ویدیو و امکان ترکیب این موارد برای ایجاد کلاژ‌ها اشاره کنیم. اما حالا قرار است قابلیت‌های مربوط به هوش مصنوعی این اپلیکیشن بیشتر از گذشته شود و از بین آن‌ها می‌توانیم به امکان رنگی کردن عکس‌های سیاه‌وسفید، تنظیم روشنایی عکس‌ها و پیشنهاد در زمینه‌ی چرخش تصاویر اشاره کنیم.

چرا اهمیت دارد: گوگل می‌خواهد این اپلیکیشن را به مرکزی برای تمام عکس‌ها و ویدیو‌های کاربران تبدیل کند و به همین خاطر همواره با ارائه‌ی ابزار‌ها و قابلیت‌های جدید، به دنبال جلب توجه کاربران است. آپلود عکس‌های بیشتر در این سرویس، به معنای بهبود عملکرد گوگل در زمینه‌ی تشخیص عکس‌ها است و چنین موضوعی نه‌تن‌ها منجر به بهبود تجربه‌ی کاربری می‌شود، بلکه تأثیر زیادی در بهبود سرویس‌های گوگل هم دارد. گوگل پیش از هر چیزی، یک موتور جست‌وجوی بزرگ است و برای بهبود جست‌وجوی تصویری، به داده‌های بسیار زیادی نیاز دارد.

ورود گوگل اسیستنت و یوتیوب به نمایشگر‌های هوشمند

تصاویر/ رونمایی مهم کنفرانس گوگل I/O ۲۰۱۸

گوگل در نمایشگاه CES صحبت‌هایی را در مورد نمایشگر‌های هوشمند مطرح کرد، ولی از آن زمان به بعد، خبر‌های چندانی در مورد این گجت اعلام نشد. اما روز گذشته در کنفرانس گوگل I/O ۲۰۱۸ این شرکت خبر‌های بیشتری را در مورد این نمایشگر‌های هوشمند اعلام کرد.

بنا به اعلام گوگل، اولین سری از نمایشگر‌های هوشمند این شرکت، در ماه ژوئیه عرضه می‌شوند و این نمایشگر‌ها از گوگل اسیستنت و یوتیوب بهره می‌برند. گوگل بعد از موفقیت‌های مهمی که در زمینه‌ی دستیار صوتی هوشمند به دست آورده، حالا می‌خواهد قابلیت‌های بصری هم به این دستیار اضافه کند.

چرا اهمیت دارد: بسیاری از کاربران به حضور گجت‌های مبتنی بر دستیار‌های صوتی عادت کرده‌اند، اما حالا گوگل در پی توسعه‌ی سیستمی است که کاربران نه‌تن‌ها از طریق صدا، بلکه از طریق تصویر هم بتوانند با هوش مصنوعی ارتباط برقرار کنند. بخش صوتی این نمایشگر‌های هوشمند بر عهده‌ی گوگل اسیستنت است و یوتیوب هم با توجه به امکانات جذابی که دارد، سرویس خوبی برای بخش تصویری این نمایشگر‌ها محسوب می‌شود.

گوگل اسیستنت روانه‌ی گوگل مپس می‌شود

تصاویر/ رونمایی مهم کنفرانس گوگل I/O ۲۰۱۸

در تابستان امسال، گوگل اسیستنت روانه‌ی گوگل مپس می‌شود. گوگل با این کار می‌خواهد این سرویس نقشه را هوشمندتر کند تا قادر به ارائه‌ی پیشنهاد‌های مفیدتری شود. با این کار، گوگل مپس می‌تواند برای معرفی موارد مختلف محلی، پیشنهاد‌های هوشمندانه‌تری ارائه دهد. علاوه بر این، قرار است نرم‌افزار دوربین گوگل هم با گوگل مپس یکپارچه شود. این یعنی، با استفاده از نرم‌افزار گوگل لنز می‌توان ساختمان‌ها، متن‌ها یا دیگر موارد را شناسایی کرد و به لطف این مشخصه، مسیریابی سه‌بعدی به کار ساده‌تری بدل می‌شود.

چرا اهمیت دارد: گوگل مپس یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین محصولات گوگل است. فناوری واقعیت افزوده پتانسیل‌های زیادی دارد و در حال حاضر، کمپانی‌های بزرگ تنها بخش اندکی از این پتانسیل را عملی کرده‌اند. با استفاده از فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند گوگل لنز، کاربران می‌توانند با استفاده از دوربین خود، مسیریابی را انجام دهند. گوگل بیش از هر چیزی به دنبال جمع‌آوری داده‌های بیشتر است و با ارائه‌ی این سرویس‌های جذاب، می‌خواهد کاربران وقت بیشتری را در سرویس‌های گوگل صرف کنند.

معرفی نسل جدید پردازنده اختصاصی هوش مصنوعی

تصاویر/ رونمایی مهم کنفرانس گوگل I/O ۲۰۱۸

یکی از رقابت‌های مهم بین غول‌های فناوری، بر سر توسعه‌ی تراشه‌های اختصاصی هوش مصنوعی است. مدیرعامل گوگل روز گذشته در کنفرانس گوگل I/O ۲۰۱۸ خبر ارائه‌ی نسل سوم پردازنده‌ی هوش مصنوعی TPU را اعلام کرد. به گفته‌ی او، قدرت این تراشه حدود ۸ برابر بیشتر از مدل سال گذشته است و حالا قدرت پردازشی آن به بیش از ۱۰۰ پتافلاپس رسیده است. گوگل همانند دیگر غول‌های فناوری، با توسعه‌ی تراشه‌های قدرتمند هوش مصنوعی، می‌خواهد در این زمینه به خودکفایی برسد.

چرا اهمیت دارد: شرکت‌های بزرگ می‌خواهند در زمینه‌ی ابزار‌های مربوط به هوش مصنوعی حرف اول را بزنند. برخی از کمپانی‌ها تمرکز خود را معطوف به حوزه‌ی نرم‌افزاری کرده‌اند، ولی برخی دیگر در کنار این حوزه، توجه ویژه‌ای به حوزه‌ی سخت‌افزاری هم نشان می‌دهند.

هر شرکتی که بتواند توسعه‌دهندگان بیشتری را به اکوسیستم خود جذب کند، برنده‌ی این رقابت است. سرویس‌های ابری شرکت‌هایی مانند آمازون و مایکروسافت، درآمد هنگفتی را برای این شرکت‌ها به ارمغان می‌آورند و حالا گوگل می‌خواهد با جذب توسعه‌دهندگان بیشتر به سمت فضای ابری خود، درآمد این بخش را تا حد زیادی افزایش دهد.

بهره‌گیری از هوش مصنوعی در بازطراحی اپلیکیشن Google News

تصاویر/ رونمایی مهم کنفرانس گوگل I/O ۲۰۱۸

گوگل هم مانند فیسبوک می‌خواهد با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بخش خبری خود را متحول کند. این شرکت در کنفرانس گوگل I/O ۲۰۱۸ اعلام کرد که در نسخه‌ی جدید اپلیکیشن Google News، کاربران به‌راحتی می‌توانند جدیدترین خبر‌ها را از منابع مورد تایید خود را دریافت کنند. همچنین کاربران می‌توانند از خبر‌های موردنظرشان مجله‌ی مجازی درست کنند و همچنین به‌راحتی قادر به دریافت خلاصه یا مشروح خبر‌ها خواهند بود.

چرا اهمیت دارد: بخش اصلی فیسبوک «فید اخبار» (News Feed) است و بسیاری از کاربران این شبکه‌ی اجتماعی، اخبار را از این طریق دریافت می‌کنند. اما بعد از رسوایی اخیر، فیسبوک با انتقادات شدیدی در زمینه‌ی نقض حریم خصوصی کاربرانش مواجه شده است. حالا گوگل با بهره‌گیری از این فرصت می‌خواهد یک محیط خبری جذاب را ارائه کند و با این کار می‌تواند کاربران فعال اکوسیستم خود را افزایش دهد.
ارائه‌ی ML Kit برای توسعه‌دهندگان در کنفرانس گوگل I/O ۲۰۱۸

ML Kit

گوگل در کنفرانس امسال از ML Kit رونمایی کرد. این SDK به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد که مدل‌های یادگیری ماشینی گوگل را در اپلیکیشن‌های اندرویدی یا iOS خود تعبیه کنند. این مدل‌ها از قابلیت‌هایی مانند خوانش متن، تشخیص چهره، اسکن بارکد و تشخیص لندمارک‌ها یا نقاط دیدنی بهره می‌برند.

تصاویر/ رونمایی مهم کنفرانس گوگل I/O ۲۰۱۸

چرا اهمیت دارد: روزبه‌روز به اهمیت فناوری‌های مرتبط با یادگیری ماشینی افزوده می‌شود. البته گوگل پیش‌ازاین از فریم‌ورک TensorFlow رونمایی کرده بود که به توسعه‌دهندگان اجازه‌ی استفاده از این قابلیت‌ها را می‌دهد. اما بهره‌گیری از این فریم‌ورک به دانش زیادی نیاز دارد. به لطف ابزار‌هایی مانند ML Kit، توسعه‌دهندگان بدون نیاز به داشتن دانش عمیق در زمینه‌ی یادگیری ماشینی، می‌توانند بسیاری از این ویژگی‌های جذاب را در اپلیکیشن‌های خود تعبیه کنند.

منبع: دیجی کالا

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید