دردسر‌های تعطیلات زمستانی دانش آموزان!

دردسر‌های تعطیلات زمستانی دانش آموزان!

در حالی که سازمان گردشگری می‌گوید با تعطیلات زمستانی برای دانش آموزان موافقت شده، اما مجلس و وزارت آموزش و پرورش نظر دیگری دارند.

کد خبر : ۵۶۵۸۲
بازدید : ۲۲۰۱
دردسر‌های تعطیلات زمستانی دانش آموزان!
ماجرا‌های تعطیلات زمستانی برای دانش آموزان از آن دست موضوعاتی است که هر چند وقت یک بار به بحث گذاشته می‌شود و دوباره به فراموشی سپرده می‌شود. در حدود ۱۵ سال پیش بود که این طرح برای مدتی اجرا شد و سپس به دلیل بروز برخی مشکلات و ناهماهنگی‌ها متوقف شد.
برخی کارشناسان عقیده دارند اگر مدارس و دانشگاه‌ها در حدود ۱۵ روز زودتر بازگشایی شوند، برخی مشکلات مانند آلودگی و وارونگی هوا در دی ماه برطرف خواهد شد. این افراد همچنین دست روی این نکته می‌گذارند که با تعطیل شدن پانزده روزه دی ماه، سفر‌های زمستانی نیز رونق می‌گیرد و احتمالا شاهد رونق سفر‌ها به مناطق جنوبی در فصل زمستان خواهیم بود.
این نوع نگاه دقیقا نگاهی است که علی اصغر مونسان، رئیس سازمان گردشگری دارد و خبر داده که طبق توافق با آموزش و پرورش قرار است مدارس از ۱۵ شهریور فعالیت خود را آغاز کنند و از سوی دیگر در فاصله ۱۵ دی تا اول بهمن تعطیل شوند.
او در مورد فواید این طرح پیشنهادی گفته: «در صورت موافقت با این طرح، موجی از گردشگری را در نیمه دوم سال و در شرایطی خواهیم داشت که هوای مناطق جنوبی کشور کاملا مطبوع است و می‌توان به این مناطق
سفر کرد.
با تعطیلی این پانزده روز امیدواریم آمار گردشگری افزایش پیدا کند و اقتصاد مناطق مرکزی و جنوبی و حتی شمال و شمال غرب بر اثر ورود گردشگر بهبود پیدا می‌کند.»
رئیس سازمان گردشگری در حالی از موافقت آموزش و پرورش با این طرح خبر داده که به نظر می‌رسد هنوز تا موافقت‌های مراکز مختلف راه درازی در پیش است. این ماجرا از سوی دیگر با یک گره دیگر هم رو به رو است. آیا تصویب این طرح فقط در هیات دولت کافی است یا باید برای تایید به مجلس برود؟

مجلس: مخالفیم
سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس می‌گوید: «اگر بخواهیم در برقراری تعطیلات مدت دار، به اقتضائات منطقه‌ای فکر کنیم باید برای هر اقلیمی یک تقویم آموزشی خاص داشته باشیم، این موضوع فعلا امکان عملیاتی شدن ندارد و به نظر نمی‌رسد که سیستم آموزشی کشور برای چنین کاری آماده باشد.»
حمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس، معتقد است که نماینده‌ها به چنین پیشنهادی روی خوش نشان نمی‌دهند و به «اعتماد آنلاین» می‌گوید: «اگر موضوع رونق گردشگری در زمستان باشد، مدارس مناطق سردسیر نباید تعطیلات زمستانی داشته باشند.
از طرفی در بسیاری از روستا‌ها دانش آموزان در تابستان در کار زراعت به خانواده هایشان کمک می‌کنند، پس باید تقویم آموزشی در شهر و روستا هم متفاوت باشد. یک سری شهر‌ها هم که هوای متعادلی دارند ممکن است در برخی از ماه‌های سال با مشکلات دیگری مواجه باشند.
این یعنی نمی‌توان با پیش کشیدن یک مشکل خاص که به اقلیم یا وضعیت زیست محیطی یک شهر یا منطقه مربوط می‌شود، تقویم آموزشی را دستخوش تغییر کرد.» سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس می‌گوید: «اگر بخواهیم در برقراری تعطیلات مدت دار، به اقتضائات منطقه‌ای فکر کنیم باید برای هر اقلیمی یک تقویم آموزشی خاص داشته باشیم، این موضوع فعلا امکان عملیاتی شدن ندارد و به نظر نمی‌رسد که سیستم آموزشی کشور برای چنین کاری آماده باشد.»
او ادامه می‌دهد: به نظر نمی‌رسد که از بین بردن یکپارچگی آموزشی در کشور کار خوبی باشد از طرفی دلایل دیگر مانند به هم خوردن نظم درسی دانش آموزان با ایجاد یک وقفه در سال تحصیلی مخالفان زیادی بین نماینده‌ها دارد.» میرزاده می‌گوید: «همین حالا هم به دلایل مختلف سال تحصیلی با وقفه روبه رو می‌شود و این موضوع به درس دانش آموزان لطمه وارد می‌کند و نظم روانی خانواده‌ها هم با مشکل مواجه می‌شود.»

آموزش و پرورش: فعلا سکوت
شنیده‌های «هفت صبح» حکایت از این موضوع دارد که برخلاف گفته‌های رئیس سازمان گردشگری، آموزش و پرورش هنوز موافقت کامل خود با این طرح اعلام نکرده و معتقد است برخی نواقص در اجرای آن وجود دارد.
مشکلات گرمای هوا در مناطق جنوبی یکی از مهم‌ترین دلایل است که آن‌ها را دچار تردید کرده و می‌گویند در برخی مناطق تا اوایل آبان ماه نیز هوا گرم است و سیستم‌های سرمایشی مدارس جوابگو نخواهد بود. همچنین اشکال بزرگ دیگر در مورد مرخصی‌های والدین برای دو هفته تعطیلات زمستانی است.
در این مورد، رئیس سازمان گردشگری گفته: «این طرح را اگر می‌خواستیم بزرگ کنیم، به موانع قانونی برخورد می‌کرد و موضوع بزرگ می‌شد و دوباره روی زمین می‌ماند.
ضمن اینکه کارمندان ادارات به اندازه کافی مرخصی دارند، وقتی بچه‌ها پانزده روز زمستان تعطیل باشند، والدین آن‌ها می‌توانند از این فرصت برای گرفتن مرخصی استفاده کنند و سفر‌ها اتفاق می‌افتد که باعث رونق گردشگری می‌شود.»
از سوی دیگر، اما آموزش و پرورشی‌ها چنین دیدگاهی ندارند و می‌گویند حتی در مورد تعطیلات ناگهانی یک روزه مدارس که به دلیل آلودگی هوا به وجود می‌آید با انتقاد‌های زیادی از سوی والدین رو به رو می‌شوند که نمی‌توانند مرخصی بگیرند و مدیریت فرزندانشان سخت می‌شود.
آموزش و پرورشی‌ها می‌گویند در صورت تعطیلات دو هفته‌ای مدارس در زمستان، قطعا همه والدین مرخصی می‌خواهند، اما آیا ادارات ما توانایی دادن این تعداد مرخصی را دارند؟
منبع: روزنامه هفت صبح
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید