زنان فوتسال ایران قهرمان آسیا شدند

زنان فوتسال ایران قهرمان آسیا شدند

تیم‌ملی فوتسال بانوان ایران به مقام قهرمانی مسابقات جام ملت‌های آسیا در تایلند دست یافت. دختران غرورآفرین تیم کشورمان در بازی نهایی این تورنمنت به مصاف تیم‌ملی ژاپن رفتند و با نتیجه پنج بر دو به برتری دست یافتند. به این ترتیب تیم کشورمان بار دیگر با شایستگی تمام عنوان ارزشمند قهرمانی آسیا را به دست آورد.

کد خبر : ۵۶۶۳۷
بازدید : ۱۸۳۹

زنان فوتسال ایران قهرمان آسیا شدند

حماسه دختـران ایـران

تیم فوتسال بانوان برای دومین بار پیاپی قهرمان آسیا شد

تیم‌ملی فوتسال بانوان ایران به مقام قهرمانی مسابقات جام ملت‌های آسیا در تایلند دست یافت. دختران غرورآفرین تیم کشورمان در بازی نهایی این تورنمنت به مصاف تیم‌ملی ژاپن رفتند و با نتیجه پنج بر دو به برتری دست یافتند. به این ترتیب تیم کشورمان بار دیگر با شایستگی تمام عنوان ارزشمند قهرمانی آسیا را به دست آورد.

دختران ایرانی پیش‌تر سال۲۰۱۵ در اولین دوره این مسابقات که در مالزی برگزار شد نیز با برتری برابر همین تیم ژاپن به مقام قهرمانی دست یافته بودند. تیم‌ملی فوتسال بانوان ایران در مرحله مقدماتی مقابل ترکمنستان و ازبکستان به برتری رسید، در ادامه نیز با برتری مقابل چین و ویتنام به فینال راه یافت و سرانجام با برتری در این دیدار عنوان قهرمانی را کسب کرد. پیش از این بازی، تایلند در ضربات پنالتی موفق شد ویتنام را شکست دهد و روی پله سوم بنشیند.

برای تیم‌ملی کشورمان در بازی فینال، این نفرات به تناوب به میدان رفتند: فرزانه توسلی، طاهره مهدی‌پور، لیلا خدا بنده‌پور، فاطمه ارژنگی، سارا شیربیگی، فرشته خسروی، فرشته کریمی، فاطمه پاپی، مهسا کمالی، نسیم غلامی، نسترن مقیمی، فهمیه زارعی، فاطمه اعتدادی و آرزو صدقیان‌زاده. برای ایران در این بازی سارا شیربیگی سه بار در دقایق ۲۸، ۳۰ و ۳۱ گلزنی کرد و دو گل دیگر کشورمان را هم فرشته کریمی و فهیمه زارعی در دقایق ۳۰ و ۳۶ به‌ثمر رساندند.


ایران جوایز را درو کرد

تیم‌ملی فوتسال بانوان کشورمان علاوه بر کسب عنوان قهرمانی آسیا، برخی از عناوین فردی ارزشمند این دوره از مسابقات را نیز به خود اختصاص داد. بر این اساس، فرشته کریمی ملی‌پوش کشورمان به‌عنوان ارزشمندترین بازیکن این پیکارها شناخته شد. به‌علاوه تیم ملی فوتسال ایران جایزه ویژه بازی جوانمردانه را نیز به خود اختصاص داد. همچنین سارا شیربیگی و فاطمه اعتدادی نیز به‌عنوان بهترین گلزنان این مسابقات معرفی شدند. این درحالی است که دو بازیکن از ژاپن و تایلند نیز همانند اعتدادی و شیربیگی ۹ گله بودند و مشترکا صاحب همین عنوان شدند. شیربیگی، یکی از دو ایرانی صاحب عنوان برترین گلزن مسابقات بعد از بازی با ژاپن گفت: «بازی امروز ما مانند فینال قبل مقابل ژاپن بود. ما می‌دانستیم بازی سختی خواهیم داشت. خدا را شکر می‌کنم در بازی امروز پیروز شدیم. ما لحظه به لحظه این بازی را پیش‌بینی می‌کردیم.»

مخالفت تلویزیون با پخش مسابقه

از خانم‌های نماينده اصرار و از آقايان مسئول انکار. به دليل برخی مسائل و پروتکل‌ها صداوسيما باز هم زير بار پخش مستقيم فوتسال زنان ايران نرفت. آن هم در شرايطي که نمايندگان مجلس تأكيد دارند قهرمانی زن ايرانی با پوشش اسلامی سزاوار ترويج و نمايش در سيمايی ملی است.

دختران فوتسال باز هم قهرمان آسيا شدند اما تلويزيون ايران نه تنها بازی را پخش مستقيم نکرد که در اعلام اين بازی حتی نوشتن يک زيرنويس را از آنها دريغ کرد و به جای آن، شبکه ورزش به پخش مستقيم مسابقه هاکی تيم‌های اروپايی پرداخت. اقدامی که حالا زنان اصلاح‌طلب مجلس دهم را گله‌مند کرده است.

پروانه سلحشوری، رئيس فراکسيون زنان به می‌گويد «ورزش قهرمانی برای زن و مرد ايرانی غرور‌آفرين است. دختران ايرانی الگو مي‌خواهند و متأسفانه چنين الگويی در حد قهرماني آسيا از تريبون رسمی تلويزيون ايران دريغ مي‌شود. اين مسائل دلسردکننده است و اميدواريم تمهيدی انديشيده شود تا ورزش زنان جدی گرفته شود». سلحشوری همچنين از پيگيری فراکسيون زنان در همين زمينه خبر داده و عدم دسترسی به مسئولان. به گفته او «شايد رويکرد مخالفان پخش مسابقه فوتسال زنان آسيا اين باشد که زنان به يک باور قهرماني دست يافته و برخي همين رويکرد و باور خوشايندشان نباشد».


پخش تصوير زن ورزشکار حتي با حجاب هم قدغن است؟
او در همين زمينه به مخاطرات و مشکلات پيش‌روی زنان ايرانی اشاره دارد و اينکه «دختر ايرانی با پوشش کامل جلوی دوربين می‌رود. حريف هم لباس فوتبال بر تن دارد که پوشش ورزشی است. نمی‌دانم مشکل کجاست؟ مگر ما از صداوسيما انواع سريال‌ها و فيلم‌ها را پخش نمی‌کنيم که در آنها زنان حجاب اسلامی ندارند. از اين منظر و با درنظرگرفتن سياست‌های کنونی صداوسيما خب پخش فوتسال زنان چه ايرادی دارد؟».

به گفته او «ناظران مجلس در صداوسيما نيز در اين زمينه کوتاهي کرده‌اند. نماينده مجلس نماينده همه مردم است. اگر اجحافی به زنان ورزشکار و بازنمايی تلاش آنها در تلويزيون باشد، از نماينده انتظار مي‌رود در اين زمينه تذکر داده و پيگير وضعيت باشد».
غلامرضا کاتب و قاضي‌زاده‌هاشمي دو عضو ناظر مجلس در صداوسيماي ايران هستند و گويي نقد سلحشوري به اين دو وارد است.

گفتند امکان نمايش فوتسال زنان وجود ندارد
طيبه سياوشی، رئيس کميته ورزش کميسيون فرهنگی مجلس نيز با برخی مقام‌های مسئول در صداوسيما صحبت کرده و آنها نيز به او گفته‌‌اند به دليل سياست‌هاي صداوسيما امکان پخش بازی‌ها وجود ندارد. او همچنين گفته در تماس با مقام‌های صداوسيما از آنها خواسته تا دست‌کم براي بازپخش برنامه اقدامي شود. به هر شکل در صورت پيروزی ناچار هستند تصاويری از دختران ورزشکار از تلويزيون پخش كنند و چه بهتر بود كه امكان پخش مستقيم مسابقه فراهم مي‌آمد.


كريم حسين زاده، رئيس فراكسيون حقوق شهروندی می‌گويد «موضوع پخش نشدن فوتسال زنان از صدا و سیما نیست مسئله نادیده گرفتن زنان در ورزش است. حال چه در مقام تماشاگر و چه در مقام ورزشکار. بدون ترديد حذف بخش بزرگی از جامعه از ميدان‌های ورزشی و بی‌توجهی به حقوق شهروندی آنان تبعات منفي در جامعه خواهد داشت».

زنان فوتسال ایران قهرمان آسیا شدند


آمار خیره‌کننده

شاگردان شهرزاد مظفر در پنج مسابقه‌ای که در قهرمانی آسیا برگزار کردند تا به‌عنوان قهرمانی برسند،‌٣٧گل وارد دروازه حریفان خود کردند و تنها ٦ گل دریافت کردند. آنها از بعد فنی و تاکتیکی از همه لحاظ برتری چشمگیری مقابل دیگر حریفان داشتند و این برتری را از روز اول مسابقات تا لحظه آخر که دستشان به جام رسید حفظ کردند. سارا شیربیگی که درباره درخشش او نوشتیم بلافاصله بعد از برتری مقابل ژاپن و رسیدن به‌عنوان قهرمانی در مصاحبه‌ای کوتاه با تلویزیون کنفدراسیون فوتبال آسیا گفته بود: «ما دو‌سال برای رسیدن دوباره به قهرمانی آسیا به سخت‌ترین شکل ممکن تلاش کردیم. به معنای واقعی زحمت کشیدیم و در بازی مقابل تمامی حریفان برای لحظه‌به‌لحظه بازی‌ها برنامه داشتیم. به‌ویژه مقابل تیم قدرتمند ژاپن در فینال. خیلی خوشحال هستیم که توانستیم باز هم عنوان قهرمانی را تکرار و مردم ایران را خوشحال کنیم.»

پیام تبریک کی‌روش

کارلوس کی‌روش همیشه نشان داده به موفقیت‌های تیمی در فوتبال ایران اهمیت زیادی می‌دهد، حتی اگر این پیروزی‌ها در تیم تحت هدایت او رخ نداده باشد. به همین منظور سرمربی تیم‌ملی کشورمان درست مثل سه سال پیش بار دیگر قهرمانی فوتسالیست‌های زن ایرانی در آسیا را به آنها شادباش گفت. در پیام تبریک کی‌روش آمده است: «کسب عنوان نخست رقابت‌های قهرمانی آسیا، بار دیگر استعداد جوانان ایرانی را اثبات کرد. دختران ایران در میان تیم‌های برتر آسیا، با دومین قهرمانی قاره‌ای نشان دادند که می‌توانند حرف‌های زیادی در آینده در سطح جهانی داشته باشند. باید قدردان این استعداد بود و شرایط را برای پیشرفت هر چه بیشتر آنها فراهم کرد.» همچنین وزیر ورزش، علی دایی، مهدی تاج، کنفدراسیون فوتبال آسیا و خیلی‌های دیگر هم در ساعات اولیه بعد از قهرمانی تیم‌ملی فوتسال، این موفقیت را تبریک گفتند.

نکته‌ای که نباید فراموش کرد

نگاه قابل توجه درباره تقابل ایران و ژاپن این بود که دختران ایران از نظر امکانات،‌ برنامه‌ریزی و حمایت فاصله زیادی با حریف شرق آسیایی قدرتمند خود داشتند و با همت و اراده مثال‌زدنی خود توانستند با حجاب اسلامی این فاصله را جبران کنند و حریف خود را در هم بکوبند. آنها برای اثبات پتانسیل‌های خود و این‌که به کل جامعه بفهمانند بیشتر از اینها لایق دیده‌شدن و حمایت هستند، کاری کردند کارستان و از عنوان قهرمانی خود با اقتدار دفاع کردند.

این دختران‌، قهرمان‌های بدون توقع و محروم از پول‌های میلیاردی ساختار فوتبال ایران هستند که همیشه نادیده گرفته می‌شوند، اما تلاش می‌کنند که باز هم برای ایران افتخار کسب کنند. آنها به بهترین شکل ممکن به دختران دیگر جامعه راه قهرمان شدن و بزرگ ‌شدن را نشان می‌دهند و ‌ای کاش با رسیدگی مناسب به مسائل مالی و رفاهی آنها،‌ به روزهایی برسیم که همه دوست داشته باشند مثل آنها شوند. نه این‌که بی‌توجهی به افتخارآفرینی‌شان دیگر زنان سرزمین را هم نسبت به ورود به ورزش قهرمانی دلزده کند.

دختران كاراته ايران بر بام آسيا ايستادند

هفدهمين دوره رقابت‌هاي كاراته قهرماني جوانان آسيا به ميزباني «اوكيناوا» ژاپن برگزار شد و تيم دختران ايران با ٢ مدال طلاي «فاطمه خنكدار» و «نگين آلتوني»، يك نقره «مبينا حيدري» و برنز «حديثه جمالي» همراه با ژاپن و به صورت مشترك به عنوان قهرماني آسيا دست يافت تا بانوان كاراته ايران به سير صعوي خود در سال‌هاي اخير ادامه دهند. در بخش پسران تيم ايران عملكرد خوبي نداشت و با ٢ مدال نقره «ابوالفضل ميرزايي» و «نويد محمدي» و ٢ برنز «عليرضا حيدري» و «عليرضا فرجي» به كار خود پايان داد.

روز گذشته نيز تيم پسران ايران در رده سني نوجوانان به عنوان قهرماني آسيا دست يافت و تيم دختران به عنوان نايب قهرماني رسيد. اسامي مدال‌آوران تيم جوانان ايران بدين شرح است: مدال طلا: فاطمه خنكدار در وزن منهاي ٥٣ كيلوگرم دختران. نگين آلتوني در وزن به اضافه ٥٩ كيلوگرم.مدال نقره: مبينا حيدري در وزن منهاي ٥٩ كيلوگرم دختران. ابوالفضل ميرزايي در وزن منهاي ٦٨ كيلوگرم دختران. نويد محمدي در وزن به اضافه ٧٦ كيلوگرم پسران. مدال برنز: حديثه جمالي در كاتاي انفرادي دختران. عليرضا حيدري در وزن منهاي ٥٥‌كيلوگرم پسران. عليرضا فرجي در وزن منهاي ٦١ كيلوگرم پسران

منابع: شهروند، شرق، اعتماد

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید