"دراپ شیپینگ"؛ بازار کلاهبرداری از جوانان جویای کار

"دراپ شیپینگ"؛ بازار کلاهبرداری از جوانان جویای کار

«متفاوت‌ترین شغل اینترنتی که تاحالا دیده اید»، «با هر سن و شرایطی، با کمترین هزینه صاحب فروشگاه مجازی شوید

کد خبر : ۵۶۸۰۸
بازدید : ۱۰۵۲۴
على هادی زاده | «متفاوت‌ترین شغل اینترنتی که تاحالا دیده اید»، «با هر سن و شرایطی، با کمترین هزینه صاحب فروشگاه مجازی خودتان شوید و با فروش کالای دلخواهتان، در آمد بی نظیری را تجربه کنید»، «یک فروشگاه مجازی بدون اینکه محصولی داشته باشید یا بخرید یا برای مشتری ارسال کنید»؛ این‌ها جملاتی است که در یک سال اخیر در سایت‌ها و کانال‌های ایرانی به اسم یک کسب و کار جدید در حال پخش شدن است.
کسب و کاری که به آن Drop shipping گفته و قرار است همه زحمت‌ها را از روی دوش شما بردارند تا راحت فروش آنلاین را تجربه کرده و سود زیادی کسب کنید اولین بار که با واژه Drop shipping روبه رو شدیم، فکر نمی‌کردیم که این مسئله تا این حد در فضای مجازی ریشه داشته باشد.
با جست وجوی این واژه در اینترنت با هشت هزار مدخل روبه رو شدیم که همه آن‌ها مربوط به سایت‌هایی با عنوان پولدار شو، میلیاردر‌های آینده، راه موفقیت و ... بود. مثل همه کسب وکار‌های پر سر و صدا که وعده پول زیادی به شما می‌دهند، این روش نیزیک پشت پرده پنهان دارد؛ پشت پرده‌ای که در آن شما نه تنها به سودی نمی‌رسید، بلکه به سختی می‌توانید ۱۰ درصد هزینه‌های خود را هم برگردانید.
برای اینکه بیشتر با این روش کسب و کار و نحوه سوءاستفاده از آن آشنا شوید سری به پشت پرده بازار دراپ شیپینگ زده ایم.
دراپ شیپینگ چیست؟
دراپ شیپینگ نسلی جدید از کسب و کار است که مبلغانش، آن را در حد آمازون بالا برده و از آن تعریف می‌کنند. از طرفی بعضی هم آن را نوعی دلالی اینترنتی می‌دانند که قرار است فقط کلاه شما را بردارد. برای اینکه با این روش کسب و کار آشنا شوید به سراغ تعاریف معمول این کسب و کار رفته ایم تا ببینیم با چه چیزی سر و کار داریم.
ساز و کار این کسب و کار به این شکل است که شما روی وب سایت خود کالا و اجناس سایر شرکت‌ها و تولید کنندگان را به فروش می‌رسانید و پس از پرداخت وجه توسط مشتری وب سایت شما به شرکت مورد نظر سفارش می‌دهد تا محصول را برای مشتری بفرستد. در واقع شما و وب سایت تان نقش یک واسط بین شرکت و خریدار را ایفا می‌کنید.
به قول افرادی که در این حرف فعالیت می‌کنند، دراپ شیپینگ را می‌توان نوعی تکنیک مدیریت زنجیره تامین کالا دانست که در آن خرده فروشان اجناس و محصولات را در انبار خود نگهداری نمی‌کنند و در عوض سفارشات و جزئیات مربوط به حمل و نقل را به شرکت واگذار می‌کنند. یعنی در این کسب و کار مشتریان (برعکس توزیع مستقیم کالای خود را مستقیم از تولید کننده دریافت می‌کنند.
در این نوع کسب و کار صاحب وب سایت از اختلاف قیمت بین عمده فروشی و خرده فروشی سود می‌برد. البته فعالان این کسب و کار این روش به سود رسیدن را به گونه‌ای دیگر تعریف می‌کنند. آن‌ها می‌گویند که سود به صورت دلالی نیست، بلکه درآمد فروش بین تامین کننده و فروشنده تقسیم می‌شود.
البته داستان این کار فقط به وب سایت ختم نمی‌شود. بعضی افراد برای اینکه مشتریان بتوانند محصول را از نزدیک دیده و بتوانند آن را تست کنند، ممکن است اقلامی تستی (یا نمایشی را در یک فروشگاه ملموس و واقعی در معرض بازدید قرار داده یا کاتالوگ‌هایی از محصولات را به صورت کتابچه یا به صورت آنلاین تهیه کنند.
کسب و کار دراپ شیپینگ چه مزیتی دارد؟
فعالان این صنعت می‌گویند راه اندازی یک کسب و کار دراپ شیپینگ بدون هزینه یا با هزینه کم قابل انجام است: برای راه اندازی این شغل نیاز به سرمایه میلیونی برای خرید کالا از عمده فروش نبوده و تنها نیاز به مقداری سرمایه برای طراحی سایت، پشتیبانی آن و تبلیغات نیاز است. در ادامه خواهیم گفت: این هزینه کم! به چه معنی است.
از طرفی وقتی نیاز نباشد که شما به طور عمده خرید کنید این امکان برای تان فراهم است که از برند‌ها و دسته‌های مختلف برای فروش استفاده کنید. با توجه به اینکه راه اندازی این کسب و کار نیاز به سرمایه اولیه ندارد به نسبت ریسک آن نیز پایین می‌آید، چون در صورت شکست سرمایه هنگفت اولیه‌ای نیست که بر باد برود.
همچنین راه اندازی این کار محدودیت مکانی و زمانی ندارد. در این کار تنها کافی است که به اینترنت دسترسی داشته باشید، چون وظیفه‌ای جز وساطت به شما محول نشده؛ انبارداری، ارسال، حمل و نقل و ... همگی به عهده شرکت ارائه دهنده محصول است.
در این میان شما به انبار نیازی نداشته و لازم نیست خسارت‌های ناشی از آن همچون خرابی و فساد، هزینه‌های انبارداری و نگهداری و ... را گردن بگیرید. در کل شما با مراحل مختلف فروش کمتر درگیر شده و زمان آزاد بیشتری برای تمرکز روی افزایش فروش خواهید داشت. با این تعاریف به نظر این کار کسب و کار رویایی هر کسی است.
ولی همیشه پشت این پیشنهاد‌های وسوسه کننده یک «اما»‌ی بزرگ وجود دارد. واقعا پشت پرده این کار چه خبر است؟

آیا واقعا این کسب و کار آنگونه که تعریف می‌کنند است؟
واقعا با این کسب و کار در گوشه خانه لم داده و پولدار خواهیم شد؟ جواب این سوال یک «نه» بزرگ است. قبل از اینکه به سراغ مشکلات این روش درآمدزایی برویم یادتان باشد که هر روش کسب و کاری که می‌گوید شما می‌توانید با راحتی و آسودگی به پول زیادی دست پیدا کنید، به احتمال قریب به یقین یک نوع کلاهبرداری است و فقط روش آن متفاوت است.
ولی روش این کسب و کار برای خالی کردن جیب شما چیست؟
بیایید از همان مزیت‌ها شروع کنیم. این روش کسب و کار به شما وعده می‌دهد تا بدون هزینه یا کمترین هزینه ممکن کسب و کار را راه بیندازید.
اول اینکه چیزی به اسم بدون هزینه وجود ندارد. هزینه‌ای هم که از شما دریافت میشود برای طراحی و راه اندازی یک سایت است تا در آن محصول خود را قرار داده و با تبلیغات آن را به فروش برسانید. به صورت معمول برای این سایت که قالب آن از قبل طراحی شده است، از شما ۵۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.
تا اینجا به نظر قضیه مشکلی ندارد. چرا که شما بدون نیاز به دادن پولی برای برنامه نویسی یک سایت ارزان قیمت برای فروش گرفته اید. ولی بیایید قضیه را از طرف فروشنده دنبال کنیم. این سایت‌ها همه قالب مشترکی دارند و به نوعی کپی یکدیگرند. تنها کاری که فروشنده می‌کند خرید یک دامین است.
این دامین‌ها مبلغی حدود ۱۰ هزار تومان دارند. اگر فرض بگیریم یک هاست ساده هم برای شما تدارک دیده باشند، در حقیقت هزینه‌ای که متقبل شده اند حدود ۵۰ هزار تومان در مجموع است. این ۵۰ هزار با ۱۰ برابر افزایش قیمت به شما ۵۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود و این تازه ابتدای ماجراست در این میان بعضی به همان ۵۰۰ هزار تومان بسنده کرده و بعضی دیگر از شما هزینه انبارداری را هم دریافت می‌کنند.
البته به اسم حق عضویت برای انبار. با توجه به اینکه محصولات این شرکت‌ها معمولا در حد عینک، کلاه و ادکلن است، به نظر نمی‌رسد انبار بزرگی وجود داشته باشد و شما در این قسمت نیز هزینه بی جهتی پرداخت می‌کنید. بعد از این مسئله میرسیم به هزینه خرید محصولات. در اینجا روش‌ها کمی متفاوت است.
بعضی می‌گویند شما محصول را با قیمتی که خودتان در نظر دارید در سایت گذاشته و بعد از فروش سودش را با شما تقسیم می‌کنند. بعضی محصول را با قیمت پایینی به شما می‌فروشند و می‌گویند قیمت فروش آن در بازار چه مقدار است. مثلا در یکی از کانال‌های این نوع فروش یک ساعت مچی را به قیمت حدود ۲۰ هزار تومان به شما می‌فروشند.
بعد لینکی از سایت‌های فروش آنلاین معتبر برای شما می‌فرستند که قیمت فروش آن را تا ۱۵۰ هزار تومان بیان می‌کند. در این میان شما وسوسه می‌شوید که ساعت را خریده و با قیمتی زیر قیمت بازار به فروش برسانید و در عین حال سود زیادی ببرید. ولی همانطور که متوجه شده اید، ماجرا به این سادگی نیست!
و، اما میرسیم به یکی دیگر از منابع درآمدزایی این شرکت ها. فرض کنیم شما اکنون یک سایت داشته و محصول ۲۰ هزار تومانی خود را با قیمت منصفانه ۱۰۰ هزار تومان برای فروش در آن قرار داده اید. برای اینکه محصول شما دیده شود و کسی آن را از شما بخرد باید تبلیغات کنید. در اینجا دوباره کار شما به همان فروشنده اولیه می‌افتد. او به شما می‌گوید که پکیج‌های خاص آموزشی را تهیه کرده و به رمز و راز بازاریابی پی ببرید.
پکیج‌هایی که در آن فردی روش‌های آماتوری و ساده بازاریابی را با زبانی شیرین بیان کرده و به شما وعده جذب تعداد مخاطب بالایی را می‌دهد. این پکیج‌ها نیز قیمتی حدود ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان دارند. حال فرض می‌کنیم که شما غیر از این روش‌ها به سراغ روش‌های نوین بازاریابی بروید تا ترافیک را روانه سایت خود کنید.
ولی تبلیغات هزینه بسیار زیادی دارد و اگر بخواهید کمترین ترافیک را هم داشته باشید، شاید مجبور شوید چند میلیون هزینه کنید. این در حالی است که افرادی مثل شما همان قالب سایت و محصول را داشته و تقریبا از همان روش‌های بازاریابی شما هم استفاده می‌کنند. حتی محصول آن‌ها هم مثل شماست و فقط شاید در قیمت گذاری با شما متفاوت باشند. بگذارید یک شرایط ایده آل‌تر را هم بررسی کنیم تا بیشتر با مشکلات این کسب و کار آشنا شویم.
فرض می‌کنیم سایت شما دیده شده و فروش خوبی دارید. شما که نمی‌توانید سایت را با دو محصول اداره کنید. باید به چند دراپ شیپر مختلف وصل شوید تا تنوع داشته و به قولی جنس تان جور شود. نکته اینجاست که اگر مشتری دو محصول از دو دراپ شیپر مختلف سفارش دهد، هر کدام به صورت جداگانه محصول را برای او فرستاده و هزینه جدایی می‌گیرند.
همچنین از لحاظ زمانی نیز هر دراپ شیپر زمان مشخص خود برای ارسال را دارد. اگر کاربر سه محصول از سایت شما سفارش دهد بایددر بازه‌های زمانی مختلف آن‌ها را دریافت کنید.
این مسئله برای مشتریانی که به زمان اهمیت می‌دهند خیلی دردناک خواهد بود. البته همه این موارد را در شرایطی فرض کردیم که سایت‌های بزرگی مثل دیجی کالا وجود نداشته و شما می‌توانید اعتماد مشتری را جلب کنید!
منبع: روزنامه هفت صبح
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید