آنچه که دربارۀ چپ دستها نمی‌دانستید!

آنچه که دربارۀ چپ دستها نمی‌دانستید!

فقط حدود ده درصد از جمعیت جهان چپ دست هستند. فارغ از مشکلاتی که استفاده از وسایلی که بیشترشان راست‌دستها طراحی شده برای چپ‌دستها ایجاد می‌کند، چپ دست بودن تاثیرات دیگری هم بر ذهن و جسم چپ دستها دارد که کمتر کسی از آنها اطلاع دارد.

کد خبر : ۵۶۸۸
بازدید : ۱۸۸۹۹
آنچه که دربارۀ چپ دستها نمی‌دانستید!

فرادید | فقط حدود ده درصد از جمعیت جهان چپ دست هستند. فارغ از مشکلاتی که استفاده از وسایلی که بیشترشان راست‌دستها طراحی شده برای چپ‌دستها ایجاد می‌کند، چپ دست بودن تاثیرات دیگری هم بر ذهن و جسم چپ دستها دارد که کمتر کسی از آنها اطلاع دارد. در زیر با برخی از مسائل مربوط با چپ‌دستی آشنا می‌شوید:

ژنتیکی نیست
به گزارش فرادید به نقل از تایم، دانشمندان دقیقاً نمی‌دانند که چرا بعضی از افراد چپ دست هستند، اما می‌دانند که در 25 درصد موارد این امر علت ژنتیکی دارد. چپ‌دستی مثل قد و هوش در خانواده‌عل ارثی نیست. حتی دوقلوهای همسان نیز که ژنها مشابهی دارند، گاهی اوقات از لحاظ اینکه کدام دستشان غالب است با هم متفاوتند. متخصصان معتقدند که این که چپ دست یا راست دست باشید، تا حدود زیادی شانسی است.

با استرس در دوران بارداری مرتبط است
بر اساس تحقیقی در بریتانیا، زنان بارداری که جنین داخل رحمشان بیشتر با دست چپ صورت خود را لمس می‌کند(این امر خود یکی از فاکتورهای پیش‌بینی چپ دستی است)، بیشترین استرس را در دوران باداری تجربه می‌کنند.

در میان دوقلوها شایع‌تر است
درصد چپ دستی در میان دوقلوها حدود دوبرابر این درصد در میان جمعیت کلی است. در سال 1996، تحقیقی در بلژیک نشان داد که 21 درصد دوقلوها چپ دست هستند.

باعث می‌شود متفاوت فکر کنید
جامعه گرایش دارد که سمت چپ را به چیزهای بد و سمت راست را به چیزهای خوب مرتبط کند. اما اگر چپ دست باشید، ممکن است نحوۀ فکر کردنتان نیز با راست‌دستها متفاوت باشد. در تحقیقی که در سال 2009 در دانشگاه استنفورد انجام شد، دو ستون تصاویر انتزاعی را به شرکت‌کنندگان نشان دادند و از آنها پرسیدند که کدام تصاویر هوشمندانه‌تر، شادتر، صادق‌تر و جذابتر به نظر می‌رسند. راست‌دستها اکثراً تصاویر سمت راست را انتخاب می‌کردند و چپ‌دستها بیشتر تصاویر ستون سمت چپ را. نگارندۀ ارشد این تحقیق دربارۀ نتیجۀ آن می‌گوید: "چپ دستها به صورت ناخودآگاه فکر می‌کنند که چیزهای خوب در طرف چپ قرار دارند و چیزهای بد در طرف راست. حتی با وجود اینکه زبان و فرهنگ چیزی دقیقاً برعکس این موضوع را القا می‌کند." این محقق باور دارد که این موضوع حتی بر روی رای دادن ما و اینکه در مناظرات کدام کاندیدای ریاست جمهوری را ترجیح دهیم تاثیر می‌گذارد."

با خطر وجود مشکل در سلامت روان مرتبط است
بنا برتحقیقی که در سال 2013 انجام شد، افرادی چپ‌دست بیشتر در خطر اختلالات روانی نظیر شیزوفرنی قرار دارند. از میان کسانی که به شیزوفرنی و شیزوافکتیو مبتلا بودند و در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفتند، 40 درصدشان با دست چپ می‌نوشتند. تحقیقات همچنین ارتباطهایی میان راست دست نبودن با خوانش‌پریشی، بیش‌فعالی و برخی اختلالات خلقی دیگر یافته‌اند.

خطر ابتلا به سرطان سینه در چپ‌دستها بیشتر است
به نظر می‌رسد که چپ‌دستی با بعضی مسائل سلامت جسمی در ارتباط باشد. در تحقیقی که در سال 2007، در ژورنال سرطان بریتانیا به چاپ رسید نشان داده شد که خطر ابتلا به سرطان سینه در چپ‌دستها بیش از راست دستها است. به خصوص سرطانی که بعد از یائسگی اتفاق می‌افتد.

روی سلامت کلی شما تاثیر نمی‌گذارد
دانشمندان مدتها تصور می‌کردند چپ‌دستی به طریقی با عملکرد دستگاه ایمنی مرتبط بوده و یکی از عوامل خطر در اختلالات دستگاه ایمنی بدن است. تحقیقاتی که دربارۀ این ادعا صورت گرفته تاکنون به تایید آن منجر نشده و این فرضیه اکنون بی‌اعتبار است. با این وجود، یکی از بیماری‌های مرتبط با دستگاه ایمنی بدن که ارتباط آن چپ‌دستی، بیماری رودۀ ملتهب است.

تاثیری بر طول عمر ندارد
به خاطر تحقیقی که در سال 1991 در دانشگاه بریتیش کلمبیا انجام شده بود، زمانی این تصور وجود داشت که چپ‌دستها از آدمها "نرمال" زودتر می‌میرند. اما چندین تحقیق از آن زمان تاکنون این فرضیه را رد کرده‌اند و اکثر دانشمندان قبول دارند که تاثیر چپ دست یا راست دست بودن بر روی طول عمر صفر است.
۰
نظرات بینندگان
  • صیاد ارسالی در

    نقل قول از متن "بنا برتحقیقی که در سال 2013 انجام شد، افرادی چپ‌دست بیشتر در خطر اختلالات روانی نظیر شیزوفرنی قرار دارند. از میان کسانی که به شیزوفرنی و شیزوافکتیو مبتلا بودند و در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفتند، 40 درصدشان با دست چپ می‌نوشتند. تحقیقات همچنین ارتباطهایی میان راست دست نبودن با خوانش‌پریشی، بیش‌فعالی و برخی اختلالات خلقی دیگر یافته‌اند. "
    60% که با راست دست بودند بیشتر است یا 40% که چپ دست بودند ؟؟؟

  • چپ دست ارسالی در

    اینو یه راست دست نوشته !!!!!

  • ناشناس ارسالی در

    فکر کنم چپ دستها کمی باهوشتر هم هستند

  • ناشناس ارسالی در

    علاوه بر این ویژگی های مایوس کننده تحقیقات نشان میده،چپ دست ها باهوش ترن...

  • علي اصغر ارسالی در

    استفاده بيشتراز دست چپ باعث فشار به قلب مي شود
    بهتراست تاحد امكان ازدست راست استفاده شود.

  • ناشناس ارسالی در

    بیا!! فقط از دست مشکل نداشتم که این دانشمندان با این کاراشون برامون مشکل درست کردن!

  • ناشناس ارسالی در

    با وجود راست دست بودن متن مزخرفی بود

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید