نقطه جوش "جشنواره فیلم کن"

نقطه جوش "جشنواره فیلم کن"

اسپایک لی، کارگردان آمریکایی و لارس فون‌تریه، کارگردان دانمارکی، روز دوشنبه توانستند بر هیاهو و گرمای هفتادویکمین جشنواره فیلم کن بیفزایند و این دوئل نامتعارف با واکنش‌های کاملا متفاوتی همراه بود. تماشاگران کن برای بازگشت لی به رقابت برای دریافت جایزه نخل طلای کن هشت‌دقیقه تمام او را تشویق کردند.

کد خبر : ۵۶۸۸۴
بازدید : ۱۱۹۶

نقطه جوش جشنواره فیلم کن

اسپایک لی، کارگردان آمریکایی و لارس فون‌تریه، کارگردان دانمارکی، روز دوشنبه توانستند بر هیاهو و گرمای هفتادویکمین جشنواره فیلم کن بیفزایند و این دوئل نامتعارف با واکنش‌های کاملا متفاوتی همراه بود. تماشاگران کن برای بازگشت لی به رقابت برای دریافت جایزه نخل طلای کن هشت‌دقیقه تمام او را تشویق کردند.

او پس از چند دهه (از «تب جنگل» در ۱۹۹۱) بود که نخستین نمایش جهانی تازه‌ترین اثرش، «کوکلاکس‌کلان سیاه‌پوست» (Blackkklansman) را در بخش مسابقه به تماشا می‌گذاشت.

داستان این فیلم که پخش‌کننده آن شرکت فوکِس فیچرز است و آن را از ۱۰ آگوست روانه سینما‌ها می‌کند، با اتکا به یک داستان واقعی شکل گرفته. در دهه ۱۹۷۰ یک کارآگاه سیاه‌پوست به نام ران استال‌ورث (با بازی جان دیوید واشینگتن) در کلورادو در انجمن محلی سازمان نژادپرست کوکلاکس‌کلان (Ku Klux Klan) نفوذ می‌کند و حتی با دیوید دیوک بدنام (با بازی تافر گریس) دوست می‌شود، با این هدف که یک حمله را از بین ببرد.

به گزارش ددلاین، اسپایک لی با «کوکلاکس‌کلان سیاه‌پوست» با مغتنم‌شمردن فرصت و در یک زمان‌بندی مناسب بازگشت‌هایی نه‌چندان پنهان به عصر ترامپ و ظهور مجدد نژادپرستی از نوع سفیدپوستان دارد. او در پایان فیلمش، با نمایش تصویر‌های واقعی از درگیری‌هایی در شارلوتزویل، ویرجینیا و... با تبعیض نژادی، یک‌بار دیگر این نکته را یادآوری می‌کند که چیزی واقعا فرق نکرده و حتی می‌توان گفت: اوضاع بدتر هم شده است.

نقطه جوش جشنواره فیلم کن

«کوکلاکس‌کلان سیاه‌پوست» همچنین سرشار از طنز و لحظات بامزه نظیر فیلم‌هایی مانند «کار درست را انجام بده» (۱۹۸۹) است که برای نخستین‌بار اسپایک‌لی را به کن برد. فیلم تازه‌اش یک پیروزی همه‌جانبه است و قطعا هیاهوی بسیاری ایجاد می‌کند.

کارآگاه استال‌ورث هنوز زنده است، اما برای شرکت در مراسم نخستین نمایش جهانی «کوکلاکس‌کلان سیاه‌پوست» به جنوب فرانسه سفر نکرد، اما لی و بازیگران فیلمش شامل جان دیوید واشینگتن (پسر دنزل) که در نقش استال‌ورث بازی می‌کند و آدام درایور در نقش همکارش در فیلم در مراسم فرش قرمز حضور داشتند.

همچنین نخستین نمایش جهانی «خانه‌ای که جک ساخت» (The House That Jack Built) اثر تازه لارس فون‌تریه، کارگردان دانمارکی، پرهیاهو شد، البته، چون پای کارگردان بدنام سینما در میان بود، طبعا کسی هم شگفت‌زده نمی‌شود. فون‌تریه هفت سال پس از اخراج از جشنواره کن با «خانه‌ای که جک ساخت» که فیلمی درام با موضوع یک قاتل زنجیره‌ای است، به این جشنواره بازگشت. فیلم تازه‌اش با بازی مت دیلون چنان خشن است (به‌ویژه خشونت علیه زنان) که برگزارکنندگان جشنواره را مجبور کرد در برنامه رسمی خود در مورد این مسئله اطلاع‌رسانی کنند و درواقع به تماشاگران هشدار بدهند.

نقطه جوش جشنواره فیلم کن

شدت خشونت فیلم آن‌قدر زیاد بود که تعدادی از تماشاگران هنگام نمایش فیلم با عصبانیت سالن را ترک کردند. یک خبرنگار گفت: «دیدن فیلم فون‌تریه مثل این بود که دو ساعت را در جهنم بگذرانی». با وجود اعتراض‌ها و ترک سالن برخی از تماشاگران، آن‌ها که در سالن ماندند، در پایان فیلم، به‌طور ایستاده، شش‌دقیقه فون‌تریه و عوامل فیلم او را تشویق کردند.

رایلی کیو، برونو گانتس و اوما تورمن از دیگر بازیگران «خانه‌ای که جک ساخت» هستند. داستان فیلم در واشنگتن روی می‌دهد و زندگی و جنایات یک قاتل زنجیره‌ای را در ۱۲ سال دنبال می‌کند. فون‌تریه به‌همراه بازیگران «خانه‌ای که جک ساخت» شامل دیلون، گانتس و سوفی گاربو ل. در مراسم فرش قرمز فیلم شرکت کردند. فون‌تریه یکی از چهره‌های محبوب کن است و سال ۲۰۰۰ با «رقصنده در تاریکی» برنده نخل طلای این جشنواره شد.

او در سال ۲۰۱۱ با فیلم «ملانکولیا» در بخش مسابقه کن حضور داشت، اما به‌خاطر اظهارات خود در نشست مطبوعاتی فیلم و ابراز همدردی با هیتلر از جشنواره اخراج شد. فون‌تریه در نشست مطبوعاتی «ملانکولیا» به شوخی گفت: او یک نازی است و کمی با آدولف هیتلر، دیکتاتور نازی، ابراز همدردی می‌کند.

به دنبال این اظهارات برگزارکنندگان جشنواره بیانیه‌ای در تقبیح سخنان فون‌تریه صادر و او را «عنصر نامطلوب» توصیف کردند. فون‌تریه بعدا عذرخواهی کرد و اظهارات خود را «کاملا ابلهانه» دانست. آن سال با وجود اخراج فون‌تریه، فیلم او همچنان در بخش مسابقه کن باقی ماند و کرستن دانست به خاطر آن برنده جایزه بهترین بازیگر زن شد.

پی‌یر لسکور، رئیس و تی‌یری فرمو، مدیر جشنواره کن پس از مشورت با هیئت‌رئیسه جشنواره که شامل میشل هازاناویسیوس، کارگردان فیلم برنده اسکار «هنرمند» و ویکتور حدیده، پخش‌کننده فرانسوی است، زمینه بازگشت کارگردان دانمارکی را فراهم کردند. امسال نیازی نیست کسی نگران اظهارات فون‌تریه باشد.

فیلم او در بخش خارج از مسابقه روی پرده رفت و عموما فیلم‌های این بخش نشست مطبوعاتی ندارند. درام رمانس «Asako I. & Ii» به کارگردانی ریوسوکه هاماگوچی کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس ژاپنی دیگر فیلمی بود که در بخش مسابقه کن نمایش داده شد. در خلاصه داستان فیلم آمده است: یک روز اولین عشق زندگی آساکو ناگهان ناپدید می‌شود. آساکو دو سال بعد بهترین فرد شبیه او را پیدا می‌کند.

تجلیل از بازیگر فقید هندی
در مراسمی که چهارشنبه در جشنواره فیلم کن برگزار می‌شود، از سری‌دوی، بازیگر فقید هندی تجلیل می‌شود. به گزارش آسوشیتدپرس، چهارشنبه ۱۶ می‌در جشنواره فیلم کن، از بازیگر فقید و چهره مشهور بالیوود که چندی پیش درگذشت، به دلیل تأثیرگذاری‌اش در سینما تجلیل می‌شود.

از سری‌دوی که نخستین سوپراستار زن سینمای هند هست، با اهدای جایزه آیکون جشنواره فیلم کن تقدیر می‌شود. در این مراسم که به منظور تجلیل از مشارکت زنان سراسر دنیا در صنعت سینما برگزار می‌شود، از هند سری‌دوی جایزه آیکون را دریافت می‌کند و با نمایش فیلمی از برترین لحظه‌های او در سینما یاد می‌شود.

بانی کاپور، همسر این بازیگر فقید با صدور بیانیه‌ای از این حرکت تشکر کرد. سری‌دوی به تازگی برای بازی در فیلم «مامان» جایزه بهترین بازیگر زن را از جوایز فیلم ملی هند دریافت کرد. این بازیگر ۵۴ ساله اوایل سال ۲۰۱۸ درگذشت. دلیل مرگ او غرق‌شدن در وان هتلی در دوبی پس از حمله قلبی ذکر شد.

اعتراض پابرهنه داور
کریستن استوارت، داور جشنواره کن ۲۰۱۸ با درآوردن کفشش، پابرهنه روی فرش قرمز کن راه رفت و این‌گونه به قانون نپوشیدن کفش بی‌پاشنه اعتراض کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، کریستن استوارت بازیگر که امسال از اعضای گروه داوری بخش اصلی جشنواره فیلم کن است، در اعتراض به قانون نپوشیدن کفش بی‌پاشنه در مقابل دوربین عکاسان کفش‌های پاشنه‌بلندش را درآورد و با پای‌برهنه روی فرش قرمز رفت.

بازیگر سرشناس با این کار بیانیه‌ای سیاسی علیه کن و مقررات آن صادر کرد. او در مراسم فرش قرمز فیلم اسپایک لی که با عنوان «مرد کوکلوس کلان سیاه» اکران شد، کفش‌هایش را درآورد. یکی از مقررات جشنواره فیلم کن این است که خانم‌های حاضر در فرش قرمز نباید کفش بی‌پاشنه بپوشند.

استوارت پیش‌تر نیز به این قانون کن اعتراض کرده و سال ۲۰۱۶ با درآوردن کفش‌هایش گفته بود: اصلا نمی‌توانم باور کنم که من روی فرش قرمز دارم راه می‌روم و کسی جلوی من را بگیرد و خیلی محترمانه بگوید شما کفش پاشنه‌دار نپوشیده‌اید و من هم مجبور شوم به او بگویم بله دوست عزیز نپوشیده‌ام. اما مگر مجبورم که بپوشم؟ بازیگر «گرگ و میش» افزود: هر وقت دلش بخواهد کفش پاشنه‌بلند می‌پوشد و هر وقت نخواهد نمی‌پوشد. هفتادویکمین جشنواره فیلم کن ۸ تا ۱۹ می (۱۸ تا ۲۹ اردیبهشت) برگزار می‌شود.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید