میلیاردر‌های ایرانی کجا فرار می‌کنند؟

میلیاردر‌های ایرانی کجا فرار می‌کنند؟

ایران در یک سال گذشته پنج درصد ثروت خود را از دست داده است. ولی چرا این افراد از کشور فرار کرده اند و بیشتر آن‌ها به چه مقاصدی می‌روند؟

کد خبر : ۵۶۹۲۹
بازدید : ۲۳۴۸۴
میلیاردر‌های ایرانی کجا فرار می‌کنند؟
على هادی زاده | رفتار میلیاردر‌های دنیا در حال تغییر است. زیست بوم آن‌ها در ۱۰ سال گذشته تغییر کرده و در ۱۰ سال آینده هم قرار است تغییرات بزرگی بکند؛ بسیاری از آن‌ها در حال مهاجرت هستند و هر کدام مقاصد خاصی را مد نظر قرار داده اند.
مقاصدی که در آن ویژگی‌های خاصی را دیده اند که شاید به نظر شما اصلا مهم نباشد. در این میان و با این مهاجرتها، کشور‌های زیادی صدمه دیده اند. کشور‌هایی از جمله ایران که در یک سال گذشته پنج درصد ثروت خود را از دست داده است. ولی چرا این افراد از کشور فرار کرده اند و بیشتر آن‌ها به چه مقاصدی می‌روند؟
ایران در بین هشت کشوری قرار گرفته است که ارزش ثروت آن افت داشته است
کدام کشور‌ها بیشترین میزان میلیاردر‌ها را در خود جای داده و کدام یک آن‌ها را بیشتر فراری داده اند؟ برای پاسخ به این سوالات به سراغ آمار‌های جهانی رفتیم و متوجه شدیم که هرچند این فرار‌ها به ضرر کشور‌ها تمام شده است، ولی فرصت‌های سرمایه گذاری خاصی هم برای کشور‌های مقصد ایجاد کرده است.
فرصت‌هایی که می‌توان آن‌ها را در کشور خودمان هم پیاده کرد و میزبان افرادی با ثروت خالص یک میلیارد دلار شد.

میلیاردر‌های کدام کشور‌ها در ۱۰ سال آینده بیشتر می‌شوند؟
قبل از اینکه به سراغ میلیارد‌های دنیا برویم باید بدانیم که چه کسی میلیاردر حساب می‌شود. طبق نظر این گزارش به کسی که ثروتی بالای یک میلیارد دلار دارد، میلیاردر گفته میشود. شاید به نظر عدد بزرگی نیاید، ولی تعداد این آدم‌ها که این ثروت را اکنون در اختیار دارند، چندان زیاد نیست.
مثلا با توجه به روند روبه رشد چین، این کشور تا ۱۰ سال آینده ۴۴۸ میلیاردر دیگر هم به جمعیت خود اضافه کرده و در مجموع ۶۹۷ میلیاردر خواهد داشت. بعد از آن هند قرار گرفته است که با اضافه کردن ۲۳۸ نفر، در مجموع میزبان ۳۵۷ میلیاردر می‌شود. آمریکا هم احتمالا ۱۴۷ نفر اضافه کرده و بیش از ۸۸۴ میلیاردر به خود خواهد دید.
در ته این جدول و در رتبه دهم، ژاپن قرار دارد که قرار است ۱۱ میلیاردر به جهان تقدیم کند. سوئیس و کره جنوبی هم به ترتیب ۱۲ و ۱۳ میلیاردر پرورش خواهند داد. اینگونه که به نظر می‌رسد هرچند آمریکا در ۱۰ سال آینده، میزبان بیشترین میلیاردر‌ها است، ولی چین با سرعتی عجیب و غریب در حال رسیدن به این کشور و پیشی گرفتن است. سرعتی که خارج از بحث اقتصادی به لطف جمعیت بالای چین ممکن شده است. ولی بهتر است در کنار آینده نگری نگاهی هم به وضعیت حال حاضر کشور‌هایی از جمله خودمان بکنیم.

ایران چقدر ثروتمند‌تر شده است؟
قبل از اینکه به ایران بپردازیم، بهتر است نگاهی به کشور‌هایی که بیشترین میزان رشد ثروت را در این یک سال اخیر تجربه کرده اند، بیندازیم. هند ثروت خود را ۲۵ درصد افزایش داده و در صدر قرار گرفته است.
مالتا که جزیره‌ای در اروپا است، حدود ۲۲ درصد رشد ثروت را تجربه کرده است. چین هم با همین میزان در رده سوم قرار گرفته است. شاید برایتان جالب باشد که با اختلاف نسبتا زیادی، آمریکا، ژاپن و کره قرار گرفته اند که ثروتشان تنها حدود ۱۵ درصد رشد کرده است.
اما برویم سراغ ایران؛ ایران در بین هشت کشوری قرار گرفته است که ارزش ثروت آن افت داشته است. در این لیست که شامل هشت کشور می‌شود ایران با از دست دادن پنج درصد از ثروت خود به خاطر مشکلات اقتصادی و خروج ثروتمندان، در رده هفتم بدترین‌ها قرار گرفته است. ولی بد نیست نگاهی به ایران و دیگر کشور‌هایی که دچار مشکل هستند بیندازیم و ببینیم چه چیزی باعث شده تا ثروتمندان از این کشور‌ها فرار کنند.

چرا ثروتمندان فرار می‌کنند؟
پاکستان با منفی ۱۰ درصد در صدر کشور‌هایی است که ثروتمندانش در حال خروج بوده و سرمایه گذاری هم انجام نمی‌شود. دلیل اصلی این مسئله هم این است که بازار سهام این کشور در حال از دست دادن ارزش خود است و مشکلات امنیتی در این کشور بیداد می‌کنند.
سایه تحریم‌ها هم که یکسره در حال گسترش است و هیچ سرمایه گذاری دوست ندارد زیر این سایه قرار بگیرد.
نیجریه هم با منفی ۱۰ درصد با مسئله افت ارزش پول روبه رو است. ونزوئلا با منفی هشت درصد با مشکلات بازار سهام دست و پنجه نرم می‌کند. ترکیه داستان متفاوتی دارد. در این کشور به خاطر هجوم به رسانه ها، ثروتمندان از سرمایه گذاری منصرف شده و البته کاهش ارزش پول این کشور هم در این مسئله بی تاثیر نبوده است.
در قطر مشکلات روابط سیاسی با کشور‌های مصر، عربستان و امارات باعث شده تا سرمایه گذاران علاقه‌ای به آن نشان ندهند. روسیه هم با منفی پنج درصد، به خاطر تحریم‌ها و سقوط بازار سهامش به دردسر افتاده است. طبق این گزارش ایران مشکل متفاوتی به نسبت بقیه کشور‌ها دارد. در ایران بازار‌های اصلی در اختیار دولت بوده و به همین خاطر پیدا کردن مکانی برای سرمایه گذاری سخت است.
از طرفی سایه تحریم‌ها هم که یکسره در حال گسترش شدن است و هیچ سرمایه گذاری دوست ندارد زیر این سایه قرار بگیرد. عربستان هم با منفی دودرصد مشکل نفت دارد. در حقیقت بیشتر منبع درآمدزایی در این کشور نفت است و سرمایه گذاران بازار جالبی در این کشور پیدا نکرده اند.
به همین خاطر به خارج از این کشور مهاجرت کرده اند. در مجموع می‌توان دلایل اصلی که ثروتمندان از کشور‌ها فرار می‌کنند را به این صورت اولویت بندی کرد: اول مسئله امنیت و به خصوص امنیت زنان و کودکان قرار می‌گیرد. بعد از آن راحتی در سبک زندگی از نظر آلودگی، فضا طبیعت و ... قرار می‌گیرد.
در رده سوم نگرانی‌های مالی باعث فرار شده و در رده چهار مسئله تحصیلات بهتر برای ثروتمندان مهم است. مسائلی مثل فرصت‌های سرمایه گذاری، سیستم سلامت، مذهب، مالیات و ... هم اهمیت کمتری داشته و در رده‌های بعدی قرار گرفته اند.

پولدار‌ها به سراغ چه چیز‌هایی رفته اند؟
خارج از بحث سرمایه گذاری همیشه کار‌های خاصی وجود دارند که بین پولدار‌ها محبوب بوده و آن‌ها هزینه زیادی برای آن می‌پردازند. این کار‌ها می‌تواند نوعی استراحت، یک عادت خاص و یا ورزش باشد که نظر پولدار‌ها را بیشتر جلب می‌کند. اولین چیزی که توجه پولدار‌ها را جلب کرده است، جمع کردن آثار هنری است. بعد از آن این افراد به سراغ خرید و دریانوردی با کشتی‌های خصوصی رفته اند. بعد از آن پول خود را بیشتر روی اسکی کردن خرج کرده اند و در کنار آن توجه زیادی هم به ورزش گلف نشان داده اند.

نکته جالب اینجاست که با اینکه جمع کردن ماشین‌ها در رده بعدی قرار گرفته، با فاصله کمی دوچرخه سواری هم نظر آن‌ها را جلب کرده است. اسب‌ها و ماهیگیری از دیگر علاقه مندی‌های ثروتمندان به شمار می‌رود و بعد از آن هم جمع کردن ساعت قرار گرفته است.
در رده دهم هم شاهد حضور یکی دیگر از ورزش‌های محبوب ثروتمندان یعنی تنیس هستیم. همچنین در ۱۰ سال گذشته شاهد یک تغییر جالب در میان عادت‌های ثروتمندان بوده ایم. این افراد به صورت محسوسی به دوچرخه سواری، جمع کردن ساعت، ماهیگیری و جمع آوری خودرو بیشتر علاقه نشان داده و از گلف، تنیس و اسب فاصله گرفته اند.

برای جلب نظر میلیاردر‌ها روی چه چیز‌هایی سرمایه گذاری کنیم؟
یکی از کسب و کار‌هایی که میلیاردر‌ها برای آن پول زیادی خرج می‌کنند، هتل‌های لوکس است. این هتل‌ها معمولا خارج از خدمات عادی هتل‌های پنج ستاره، خدمات اضافه تری هم در خدمت این افراد می‌گذارند تا تجربه متفاوتی برای آن‌ها خلق کنند.
مثلا هتلی در ایتالیا بالای یک دریاچه کوچک قرار گرفته و افراد می‌توانند در آن قایق سواری کنند و بعد با یک آسانسور خاص مستقیم به محل اقامت خود برگردند. البته مهم‌ترین دلیل ثروتمند‌ها برای مراجعه به این مکان ها، خدمات و امکانات است.
در ایران هم به تازگی چند اقامتگاه توریستی راه اندازی شده که قیمتشان از هتل‌های لوکس کیش هم بیشتر است.
خدماتی مثل ماساژ، سرگرمی‌های مختلف، استخر و ... و البته چیز‌های معمولی مثل تمیز کردن اتاق و سرویس غذای خوب. یکی از نکاتی که برای ثروتمندان بسیار مهم است، لابی بزرگ هتل‌ها است.
آن‌ها می‌توانند در این لابی‌های بزرگ به راحتی جلسه گذاشته و بدون خارج شدن از محل اقامت به بهترین نحو از میزبان خود پذیرایی کنند. در کنار این هتل‌های لاکچری، اقامتگاه‌های توریستی هم تبدیل به یکی از میزبان‌های اصلی افراد میلیاردر شده است.
در ایران خودمان هم به تازگی چند اقامتگاه توریستی راه اندازی شده که قیمتشان از هتل‌های لوکس کیش هم بیشتر است. ولی این اقامتگاه‌ها چه ویژگی خاصی دارند که قیمتشان را تا این حد بالا برده اند؟
اول اینکه از لحاظ امنیتی دارای در‌های خصوصی و مامور‌های امنیتی خاص هستند. همچنین فعالیت‌های متنوعی را پوشش میدهند که معمولا مورد علاقه میلیاردرهاست. فعالیت‌هایی مثل گلف، اسب سواری، تنیس، اسکی و حتی باشگاه بدنسازی.
به علاوه فضای خاصی برای خانواده‌ها دارند که شامل پارک، محل بازی کودکان و محل دورهمی می‌شود. معمولا این اقامتگاه‌ها به دور از شهر بوده و سکوت و آرامش خاصی دارند و در اطراف آن‌ها خبری از ترافیک و سروصدا نیست و اینکه برای کودکان هم امن ترند. همانطور که اشاره کردیم، هنر یکی دیگر از علاقه مندی‌های جدید میلیاردر‌ها است.
به خصوص نقاشی و مجسمه که در سال ۲۰۱۷ حدود ۷۵ میلیارد دلار برای آن‌ها هزینه شده است. هزینه برای هنر طی ۱۰ سال گذشته حدود ۱۲ درصد رشد پیدا کرده است و به نظر می‌رسد در آینده بیشتر توجه میلیاردر‌ها را جلب کند. قبل تر‌ها میلیاردر‌ها به ماشین‌های گران قیمت روز دنیا توجه زیادی نشان می‌دادند، ولی به تازگی به سراغ مدل‌های کلاسیک رفته اند.
مدل‌هایی به خصوص مربوط به دهه ۵۰ تا ۷۰ آمریکا که بیشترشان در نسخه‌های محدود عرضه شده و اکنون با قیمت‌هایی تا ۲۴ میلیون دلار هم معامله می‌شوند. در صدر این لیست خودروی فراری ۲۵۰ GTO قرار گرفته و در انتهای لیست این خودرو‌های محبوب پورشه ۹۱۱ با قیمت ۱۲۰ هزار دلار قرار دارد.
منبع: روزنامه هفت صبح
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید