نامهربانی سیما با ناصر ملک مطیعی

نامهربانی سیما با ناصر ملک مطیعی

درباره چگونگی مصاف تلویزیون با ناصر ملک مطیعی. خبر درگذشت این بازیگر چگونه اطلاع رسانی شد؟ چرا مصاحبه سال گذشته او اجازه پخش نیافت؟ چرا تیزر‌های فیلم قانونی اش به شکل معدود روی آنتن رفت؟ آیا تلویزیون نسخه ترمیم شده سریال «سلطان صاحبقران» را پخش خواهد کرد؟

کد خبر : ۵۷۵۲۴
بازدید : ۳۶۸۷
یکی دیگر از بازیگران نسل پیش از انقلاب درگذشت آن هم در حالی که سال‌ها اجازه فعالیت نداشت و بعد از آن خودش نخواست بازیگری را ادامه دهد. ناصر ملک مطیعی اوایل انقلاب با بازی در «برزخیها» می‌خواست حسن نیت خود را ثابت کند، اما شرایط به گونه‌ای دیگر رقم خورد.
او نیز دنبال زندگی خود رفت و به طور کامل به سینما پشت کرد. هر چقدر در سینما تلاش‌هایی برای فراهم کردن حضور دوباره اش انجام شد، تلویزیون او و هم قطارانش را از دایره ممنوع التصویری و ممنوع الاسمی خارج نکرد. حتی سال ۹۴ که ملک مطیعی بعد از ۳۵ سال در یک فیلم بازی کرده بود به سختی و به شکل معدود تیزر‌های آن روی آنتن رفت. اوج نامهربانی با ناصر ملک مطیعی سال پیش رقم خورد؛ در شب یلدا. جایی که گفت و گوی او در شبکه شما و نسیم اجازه پخش پیدا نکرد و دلخوری این بازیگر را سبب شد. حالا هم خبر درگذشت او با کلی تعلل و به شکل نصف و نیمه اطلاع رسانی شده است.
بیشتر بخوانید:
آیا موج ستایش از ناصر ملک مطیعی واقعی است؟

ممنوع التصویری رسمی
سال پیش و بعد از اتفاقات شب یلدا، هرچه به رسانه‌ها راه می‌یافت گمانه زنی بود. حتی عوامل دورهمی و من و شما سعی می‌کردند محافظه کارانه از کنار ماجرای عدم پخش گفت و گو با ناصر ملک مطیعی بگذرند. اواخر سال بالاخره یکی از خبرنگاران از مرتضی میرباقری معاون سیما در این باره پرسید.
پاسخی که بیان شد گویای همه چیز بود: «آن برنامه کار خودسرانه‌ای بود که تهیه کننده بدون هماهنگی با ما انجام داده بود، از همین رو هم آن شبکه و هم تهیه کننده توبیخ شدند. ما اجازه نداریم با شخصیت کسی خلاف ادب برخورد کنیم. اما این برنامه جزو برنامه‌های ما نبود و خودسرانه انجام شده بود.
اوج نامهربانی با ناصر ملک مطیعی سال پیش رقم خورد؛ در شب یلدا. جایی که گفت و گوی او در شبکه شما و نسیم اجازه پخش پیدا نکرد
به همین دلیل ماهم مراتب عذرخواهی خودمان را از این حیث که یک کار غیرحرف‌های انجام شده بود، اعلام می‌کنیم.» پیگیری هفت صبح نشان می‌دهد هماهنگی انجام شده بوده، حالا چرا معاون سیمابی اطلاع است را نمیدانیم. وانگهی میرباقری رسما می‌گوید ملک مطیعی ممنوع التصویر است و جزو برنامه‌های سیما نبوده. تازه زمانی عذرخواهی می‌کند که مورد پرسش قرار می‌گیرد نه بلافاصله!

خبری نصف و نیمه
خبر درگذشت ناصر ملک مطیعی حوالی ساعت یک بامداد روز شنبه در کانال‌های تلگرامی منتشر شد. بعد از آن سایت‌ها و خبرگزاری‌های رسمی خبر را باز نشر دادند. در تلویزیون، اما خبری نبود؛ براساس تجربیات پیشین میشد حدس زد که خبر خیلی زود جایی در تلویزیون نداشته باشد.
اولین واکنش را شبکه خبر داشت که در یک زیرنویس اعلام کرد درگذشت ناصر ملک مطیعی شایعه است. منبع اطلاع رسانی شبکه خبر، ایرنا و جام جم آنلاین اعلام شده بود.
در بخش خبری ساعت ۹ صبح، اشاره‌ای به درگذشت ناصر ملک مطیعی نشد. ساعت ۱۲ هم به شبکه خبر مراجعه کردیم و باز هم خبر فوت او جایی در این بخش خبری نداشت. ساعت ۱۳ بالاخره شبکه خبر، درگذشت ملک مطیعی را اطلاع رسانی کرد و تصویر او را روی آنتن فرستاد.
در بخش خبری ساعت ۹ صبح، اشاره‌ای به درگذشت ناصر ملک مطیعی نشد.
گمان این بود که با رسمی شدن خبر، شبکه یک نیز مرگ ناصر ملک مطیعی را اعلام کند، اما بخش خبری ساعت ۱۴ چنین نکرد. گوینده بعد از خواندن سر فصل اخبار، سراغ مشروح آن‌ها رفت.

سانسور فیلم اکران شده
«نقش نگار» به خاطر سرمایه گذار آن مدت‌ها پشت خط اکران بود تا اینکه سال ۹۴ روی پرده رفت. مشکلات اولیه برای ناصر ملک مطیعی در پوستر‌های سردر سینما‌ها کلید خورد که تصویر او از جمع بازیگران حذف شده بود. ملک مطیعی در تیزر‌های تلویزیون هم جایی نداشت و حتی نامش در زیرنویس تبلیغی «نقش نگار» حک نمیشد.
حدود یک ماه از اکران فیلم گذشته بود که تصویر ناصر ملک مطیعی بالاخره اجازه پخش پیدا کرد، آن هم در فضای داغ جشنواره که سینمارو‌ها سرگرم فجر بودند. ملک مطیعی در برنامه تخصصی هفت هم جای زیادی نداشت؛ مصاحبه با علی عطشانی کارگردان «نقش نگار» به شکل پلی بک انجام شده بود و فقط بخش کوتاهی از آن به بازگشت ناصر اختصاص یافت و روی این مسئله مانور داده نشد.
حدود یک ماه از اکران فیلم گذشته بود که تصویر ناصر ملک مطیعی بالاخره اجازه پخش پیدا کرد
تازه؛ سوالی که از کارگردان پرسیده شد روی این مسئله استوار بود که چرا فیلم با حضور این بازیگر فروش نداشته است. البته که هفت به عنوان برنامه‌ای حرفه ای، سوالی تخصصی پرسیده، ولی شائبه وقتی پررنگ می‌شد که به ابعاد دیگر ناصر «نتوانست» بپردازد.

یک سانسور عجیب
سال پیش یک بار دیگر نام ناصر ملک مطیعی با تلویزیون پیوند خورد و باعث شد تا مدت‌ها نقل محافل باشد. قرار بود گفت و گوی ضبط شده مهران مدیری با این بازیگر در شب یلدا در قالب برنامه دورهمی روی آنتن برود. کمی بعد خبر آمد برنامه من و شما در شبکه شما هم یک گفت و گوی ضبط شده با ملک مطیعی آماده کرده است. حتی مجری از مخاطبان خواست تا بیننده مصاحبه او با ناصر ملک مطیعی باشند و ناگهان برنامه قطع شد. بعد از آن دورهمی هم اجازه پخش مصاحبه را پیدا نکرد.
درباره این موازی کاری پیش‌تر به شکل مفصل نوشتیم و حتما از ریز آن اطلاع دارید. رفتار مسئولان تلویزیون در قبال ملک مطیعی بیش از این رقابت به چشم آمد و محل بحث شد. خیلی‌ها تلویزیون را زیر سوال بردند و حتی حجت الاسلام محمدرضا زائری، یک روز بعد از این اتفاق ها، تلویزیون را مقصر دانست و رفتارشان را توهین آمیز خواند. ملک مطیعی هم دلخور بود و حتی هفته پیش پسرش به این دلخوری بار دیگر اشاره کرد.

حیف از امیر کبیر
به زعم غالب منتقدان، یکی از بهترین نقش آفرینی‌های ناصر ملک مطیعی در سریال سلطان صاحبقران» و به نقش امیرکبیر رقم خورده است.
این سریال تا سال‌ها در آرشیو صداوسیما رها شده بود تا اینکه لابراتوار صداوسیما به درخواست جشنواره جهانی فجر یک فیلم ۹۰ دقیقه‌ای از آن استخراج کرد و چندی پیش با عنوان «امیر کبیر» رونمایی شد. نمیدانیم صداوسیما چه تصمیمی برای «سلطان صاحبقران» دارد؛ سریالی که با ترمیم می‌تواند روی آنتن برود و به خاطر کیفیت بالا بیننده‌های حداکثری داشته باشد.
آیا به خاطر حضور ناصر ملک مطیعی این سریال فرصت پخش از تلویزیون نمی‌یابد؟! علی حاتمی «سلطان صاحبقران» را سال ۱۳۵۴ ساخت و ملک مطیعی حضوری موفق در آن داشت و می‌توان گفت: یکی از بهترین امیرکبیر‌ها را بازی کرده.
علی حاتمی «سلطان صاحبقران» را سال ۱۳۵۴ ساخت و ملک مطیعی حضوری موفق در آن داشت
حاتمی موفق شده در این سریال تصویری که از امیر کبیر مدنظرش بوده (آدمی صادق، رک و مقتدر) را به خوبی خلق کند. از همین معبر بازی ملک مطیعی قابل قبول و تحسین برانگیز است. به ویژه آنکه سریال با فلش بک هایش فرصتی برای عرض اندام بیشتر بازیگرش فراهم می‌کند.
منبع: روزنامه هفت صبح
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید