پروژه جدید پوران درخشنده

پروژه جدید پوران درخشنده

درخشنده می‌گوید: روایت زندگی ٣ شخصیت ملی سنجرخان، امیرنظام گروسی و مستوره اردلان سه‌گانه سریال‌های استان کردستان را تشکیل می‌دهد. فعلا حضور پوران درخشنده و ضیاءالدین دری قطعی شده است

کد خبر : ۵۷۶۳۷
بازدید : ۸۱۶
پروژه جدید پوران درخشنده
دریا فرج پور | تلویزیون ایران چند وقتی می‌شود که بی‌سروصداتر و خنثی‌تر از همیشه راهش را ادامه می‌دهد؛ بی‌هیچ برنامه و فیلم و سریال تاثیرگذاری که مثل سال‌های پیش هواخواهان پروپاقرصی داشته باشد و ملت را پای جعبه جادو بنشاند و به گفته قدیمی‌ترها، خیابان‌ها را خلوت کند. در چنین وضع و حالی انتشار هر خبری درباره فعالیت‌های تلویزیونی فیلمسازان صاحب‌نام می‌تواند حداقل برای مخاطبان همیشگی رسانه ملی نویدبخش باشد. اتفاقی که در چند وقت اخیر درباره پوران درخشنده رخ داده و انتشار شایعاتی درباره نخستین سریال کارنامه این فیلمساز کهنه‌کار، دوستداران تلویزیون را هیجان‌زده کرده است.

آغاز ماجرا
نخستین‌بار ماجرا از آن‌جا آغاز شد که رسانه‌ها عنوان کردند در پی سیاست مرکزگریزی مدنظر سیاست‌گذاران صداوسیما؛ معاونت امور استان‌های صداوسیما با مرکز کردستان توافق کرده‌اند تا سه سریال در این مرکز ساخته شود. روز‌های نخست انتشار این توافقنامه چنین به نظر می‌آمد که این نیز یکی از بی‌شمارترین توافق‌ها و برنامه‌ریزی‌های کلانی است که بین مراکز و مقامات مختلف منعقد می‌شود و بعد هم در دالان‌های پیچ‌درپیچ بروکراسی اداری حاکم بر رادیو و تلویزیون سردرگم و سرگردان مانده و درنهایت به فراموشی سپرده می‌شود. البته در این بین نکته‌ای امیدبخش وجود داشت؛ از این‌رو که توافق بر سر ساخت سه سریال در مرکز کردستان بود، احتمال وقوع این رخداد در نوع خود امکانی جذاب و هیجان‌انگیز بود؛ به‌خصوص که کردستان و مردمانش در همیشه تاریخ دارای هزاران شخص و هزاران رخداد تاریخی دراماتیک بوده‌اند و این‌که قرار شده بود سریال‌های کردی تلویزیون درباره شخصیت‌های ملی این اقلیم ساخته شود، می‌توانست برای مردمی که همواره احساس نادیده گرفته شدن آزارشان می‌داده، جذاب باشد.

شخصیت‌های مهم و جذاب
چند هفته بعد از انتشار اولیه آن توافقنامه بود که عنوان شد روایت زندگی سه شخصیت ملی سنجرخان، امیرنظام گروسی و مستوره اردلان سه‌گانه سریال‌های استان کردستان را تشکیل می‌دهد. هر سه این کاراکتر‌ها اهمیتی وافر و محبوبیتی یکه و یگانه در بین کرد‌ها دارند، بنابراین ساخت سریال درباره زندگی‌شان می‌تواند در افزایش شمار مدام رو به نزول بینندگان تلویزیون موثر افتد. بعدتر وقتی در اخبار تکمیلی عنوان شد که برای روایت داستان زندگی مستوره اردلان با پوران درخشنده گفت‌وگو‌هایی صورت گرفته است، امید‌ها بیشتر و در دسترس‌تر به نظر آمد. بعدتر هم معلوم شد که نگارش سریال سنجرخان توسط ضیاءالدین دری به پایان رسیده و کارگردانی این سریال را خود دری برعهده خواهد داشت. سریال امیرنظام گروسی نیز هنوز در مرحله تحقیقات است و کسی برای کارگردانی آن انتخاب نشده است.

کردی پشت دوربین
شاید بشود گفت: پوران درخشنده یکی از بهترین انتخاب‌هایی است که می‌توان برای چنین سریالی انجام داد. کارگردانی امتحان‌پس‌داده اهل کرمانشاه؛ با سابقه تحصیل و فعالیت در سازمان صداوسیما؛ که با مستند‌هایی درباره کردستان نشان داده بود به کار در این حیطه علاقه دارد و البته کارنامه‌اش با توجه به نوعی محافظه‌کاری آشکار در فیلم‌ها و مستندهایش مناسب فعالیت در تلویزیون جلوه می‌کرد. در حقیقت دم دست‌ترین کارگردان این پروژه‌ها، مناسب‌ترین‌شان نیز بود، بنابراین انتظار‌ها درباره آغاز این سریال‌ها شروع شد.

شاعر در تلویزیون
گفته می‌شود هر کدام از این سه سریال که هر سه درحال حاضر در مرحله پیش‌تولید قرار دارند و قرار است حداکثر تا پایان سال ۹۹ تولیدشان به پایان برسد؛ کارگردانان متفاوتی خواهند داشت. در این بین فقط کارگردان یکی از این سه سریال مشخص و گفته شده که داستان زندگی ماه شرف خانم قادری مشهور به مستوره اردلان، بانوی شاعر و تاریخ‌نگار کردستان را پوران درخشنده با سناریویی که خود نگارش آن را برعهده خواهد داشت، جلوی دوربین خواهد برد.
پوران درخشنده در گفت‌وگو با خبرنگار «شهروند» اصل خبر را تأیید می‌کند، اما اطلاعات بیشتری از این قضیه نمی‌دهد: بله، درست است، چنین پیشنهادی به من شده است، اما فعلا چیزی مشخص و قطعی نیست و کار در مرحله گفت‌وگو قرار دارد، یعنی هنوز حتی قرارداد هم بسته نشده است و خودتان می‌دانید که در این مرحله هزار اتفاق می‌تواند رخ دهد و سرنوشت قطعی کار بعد از توافق روی جزییات و قرارداد است که مشخص می‌شود.

پوران درخشنده ادامه می‌دهد: درحال حاضر منتظرم با تولید‌کننده این کار به تفاهم برسیم و استارت کار را بزنیم. در این مرحله نه هنوز تصمیمی در مورد نوع روایت داستان گرفته شده، نه در مورد گروه همکاران و بازیگران و نه درباره هیچ جنبه دیگری از سریال.

درخشنده پیشتر هم گفته بود: از آن‌جا که خانم مستوره اردلان زندگی تاثیرگذاری داشته، زندگی او برایم بسیار جالب است، به همین دلیل هم علاقه دارم سریال زندگی او را بسازم، اما هنوز به صورت رسمی توافقنامه‌ای با من امضا نشده و این موضوع شکل رسمی پیدا نکرده است.

گفته‌های مدیر
عباس فاطمی، رئیس مرکز سیمای استان‌ها می‌گوید: خانم درخشنده انگیزه لازم را برای حضور در این کار دارند، مطالعاتی انجام داده‌اند و هم‌اکنون درحال آماده‌سازی طرح این سریال هستند. درواقع مرکز سیمای استان‌ها خانم درخشنده را به‌عنوان کارگردان این سریال انتخاب کرده، اما هنوز توافقنامه یا قراردادی به صورت رسمی امضا نشده است. فقط خانم درخشنده علاقه‌مندی خود را اعلام کرده‌اند و ما نیز به‌عنوان سفارش‌دهنده امیدواریم این اتفاق بیفتد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید