این روزهای پنج قلوهای تبریزی

این روزهای پنج قلوهای تبریزی

یکی از ٦ قلوها، نیم‌ساعت پس از زایمان به دلیل نارس‌بودن، جانش را از دست داد مادر ٥ نوزاد، ٢٣ساله و پدر ٢٤ساله است؛ این نخستین بارداری مادر است و تولد ٦ قلوها ژنتیکی بوده است مدیرکل بهزیستی استان آذربایجان‌شرقی: بسته‌های حمایتی شامل کمک‌های مالی و تأمین هزینه تغذیه و پوشاک تا ٦سالگی برای خانواده تبریزی در نظر گرفته شده است

کد خبر : ۵۷۷۲۰
بازدید : ۱۰۲۴۹
پنج قلوهای تبریزی در چه شرایطی هستند؟
زهرا جعفرزاده | دوشنبه ساعت ٨:٣٠شب، آقای باقری‌فر پشت در اتاق زایمان ایستاده بود که خبر را دادند؛ خبر تولد ٦ قلوهایش را. ساعت ٩ بود که پرستار از اتاق زایمان خارج شد و خبر بدی برای آقای باقری‌فر داشت؛ یکی از قل‌ها نارس بود، جان داد.

پدر، ٢٤ساله است و مادر ٢٣‌سال دارد؛ الناز و سلیمان، چهار‌سال نامزد بودند و یک‌سالی می‌شود سر خانه و زندگی‌شان رفته‌اند. نخستین بارداری، چند ماه بعد از ازدواج اتفاق افتاد. نخستین تصویر سونوگرافی، حکایت از دو جنین داشت، سلیمان و الناز، هفته‌های اول را با خیال دو قلوهایشان گذراندند و وقتی به هفته دوازدهم رسید، متخصص زنان، خبر جدیدی برای آنها داشت، بارداری ٦ جنینی بود، یعنی آنها در کمتر از یک‌سال پس از ازدواج‌شان، پدر و مادر ٦ فرزند می‌شدند.

مادر هنوز در ‌آی‌سی‌یو، بستری است. ٦ جنین، ٦ماه و ٢هفته در شکم مادر ماندند، دوهفته به ماه هفتم مانده بود که مادر دیگر طاقت نیاورد. وقت زایمانش بود. حالا ٥ نوزاد باقی مانده، در دستگاه‌های مخصوص نگهداری می‌شوند. سلیمان باقری‌فر که هنوز از تولد فرزندانشان در شوک است، به «شهروند» می‌گوید که حال بچه‌ها و مادر خوب است. فاطمه، زهرا، دنیا، علی‌اصغر و علی‌اکبر که در ٢٧ هفته‌ای به دنیا آمده‌اند، ٥٨٠ تا ٩٦٠گرم دارند و حال عمومی چهارتایشان خوب است و تنها یک‌نفرشان، به دستگاه ونتیلاتور وصل است. سلیمان باقری‌فر در گفت‌وگو با «شهروند» توضیح بیشتری می‌دهد.

ظاهرا همسرتان زایمان زودرس داشت؟
بله، دوهفته زودتر به دنیا آمدند، دیگر طاقتش تمام شده بود، یعنی ٦‌ماه و ٢ هفته‌اش بود که زایمان کرد.

یکی از نوزادها بعد از تولد جانش را از دست داد. علتش چه بود؟
گفتند ضعیف است، نیم‌ساعت بعد از تولد فوت کرد. یعنی تا آمدند بگذارند دستگاه، جان داد. دختر بود.

وقتی متوجه شدید که همسرتان ٦ قلو باردار است، واکنش‌تان چه بود؟
ما تا سه‌ماهگی نمی‌دانستیم، به ما گفته بودند دوقلو باردار است، سه‌ماهه که بود، رفتیم سونوگرافی و گفتند که ٦ قلوست. هم ترسیدیم، هم خوشحال شدیم. به ما گفتند می‌توانیم سه قل را سقط کنیم، اما من ترسیدم، گفتم گناه دارند.

واکنش خانواده چه بود؟
پدر همسرم خیلی عصبانی شد، گفت دخترش نمی‌تواند تحمل کند، گفت اگر بلایی سرش بیاید، من را می‌کُشد. (خنده)

در خانواده سابقه چندقلویی داشتید؟
همسرم، دخترخاله من است، خواهرش یک دوقلو دارد، چند قلویی در خانواده آنها ژنتیکی است.

چند وقت بود ازدواج کرده بودید؟
حدود یک‌سال از عروسی‌مان می‌گذرد. چهار‌سال هم نامزد بودیم.

چرا این‌قدر زود برای بارداری اقدام کردید؟ با توجه به این‌که خودتان هم خیلی جوان هستید.
یکی از خواهران همسرم، هشت‌سال است که باردار نمی‌شود، ما هم ترسیدیم که شاید بچه‌دار نشویم. به همین دلیل زود اقدام کردیم.

داشتن ٥ فرزند، آن‌هم در این سن، هزینه‌های زیادی دارد، درآمدتان چطور است؟
من با وانت میوه‌فروشی می‌کنم، اما الان دو سه‌ماهی می‌شود که به دلیل شرایط همسرم، نمی‌توانم سرکار بروم، حال همسرم خوب نبود و من کنارش می‌ماندم. یعنی الان جایی مشغول نیستم. در خانه پدرم در اطراف شهر تبریز زندگی می‌کنم، با پدر و مادرم. پدرم خانه‌نشین است با ماهی ٥٠٠‌هزار تومان حقوق که با همان خرج خانه را می‌دهد. من و همسرم با آنها زندگی می‌کنیم و الان نمی‌دانیم با این ٥ بچه، چطور می‌توانیم همه با هم باشیم. از همه اینها گذشته، هزینه نگهداری از آنها خیلی بالاست و با این شرایط مالی خیلی سخت است.

بعد از زایمان برای گرفتن تسهیلات پیگیری کرده‌اید؟
هنوز نمی‌دانم. صداوسیما آمد و فیلم گرفت. هنوز خود بیمارستان به من چیزی نگفته است.

ظاهرا برای خانواده‌های چندقلو، بهزیستی تسهیلاتی در نظر می‌گیرد؛ به آنها مراجعه کرده‌اید؟
قبلا بهزیستی رفتم، گفتند باید اول بچه‌ها به دنیا بیایند. آن موقع دستم تنگ بود، پول سونوگرافی نداشتم، برای هر بار سونوگرافی بالای ٧٠٠‌هزار تومان باید پول می‌دادم. دیروز صبح هم به استانداری رفتم، یک نامه نوشتم، گفتند تماس می‌گیریم. هنوز نمی‌دانم قرار است چه کمکی به ما شود.

الان بچه‌ها در چه شرایطی قرار دارند؟
دقیقا نمی‌دانم ظاهرا دو بچه در دستگاه و بقیه هم در ‌آی‌سی‌یو نوزادان هستند.

هزینه‌های بیمارستان چقدر شده است؟
همسرم سزارین شده و چند شب باید با بچه‌ها بستری باشد؛ هنوز نمی‌دانم حساب بیمارستان چقدر می‌شود.

دو مادر تبریزی و اراکی صاحب ١٠ فرزند شدند

صبح دیروز تنها خانواده تبریزی نبودند که صاحب ٥ فرزند شدند، مادری اراکی هم در دومین بارداری‌اش، ٥ قلو به دنیا آورد. به ‌گزارش ایلنا، این زایمان در بیمارستان آیت‌الله طالقانی اراک اتفاق افتاد، مادر ٢٩ساله است که پیش از این یک فرزند داشته و حالا صاحب سه پسر و دو دختر دیگر شده است. خلیلی که متخصص زنان و جراح این مادر است، گفته: «این مادر، ٦ قلو باردار شده بود که در سه‌ماهگی بارداری خود متوجه شرایط نامساعد یکی از جنین‌ها شده و این جنین توسط پزشک خارج می‌شود.» به گفته او، ٥‌قلو‌های دیگر تا امروز باقی مانده و دیروز پس از یک‌ساعت و ۲۰دقیقه عمل سزارین همه این نوزادان متولد شدند.

تولد ٦ قلوهای تبریزی بدون استفاده از دارو اتفاق نادری است
تولد ٦ نوزاد در نخستین زایمان آن هم بدون تجربه قبلی درمان ناباروری، موضوع جالبی است که به گفته اعظم‌السادات موسوی، رئیس انجمن متخصصان زنان و مامایی ایران شاید نخستین‌باری باشد که در دنیا مادری بدون استفاده از دارو، ٦قلو به دنیا آورد: «معمولا بارداری‌های دوقلویی یا چند قلویی، با مصرف دارو و با تحریک بیش از حد تخمدان و با استفاده از روش‌های درمان ناباروری اتفاق می‌افتد و کمتر دیده می‌شود که چند قلویی ژنتیکی باشد. به ‌هرحال تولد چندقلوها در اثر استفاده از دارو خیلی شایع است؛ اما آنهایی که زمینه ژنتیکی دارند، معمولا دوقلو به دنیا می‌آورند.»
به گفته موسوی، تولد بیش از دو قلو، آن هم بدون استفاده از دارو بسیار نادر است و شاید این نخستین‌باری است که در دنیا چنین اتفاقی می‌افتد: «احتمالا در زمان تخمک‌گذاری، سطح هورمون‌های مادر بدون هیچ تحریکی بالا بوده، تخمک زیادی آزاد شده و تمام آنها بارور شده‌اند.» او می‌گوید که چندقلویی در دوران بارداری می‌تواند برای مادر خطرناک باشد؛ اما پس از تولد مشکلی ایجاد نمی‌کند: «در پزشکی و براساس قانون، این مجوز صادر شده که اگر مادر چندقلو باردار بود، می‌توان برای تعدادی از جنین‌ها سقط درمانی انجام داد؛ چرا که این میزان جنین بارداری را پرخطر می‌کند، فشار خون را بالا می‌برد و می‌تواند منجر به زایمان جنین نارس و یا حتی زایمان زودرس شود.
با این همه خیلی از خانواده‌ها در صورت سالم‌بودن جنین تمایلی به سقط ندارند.» به گفته این متخصص زنان، این مادر تبریزی که بدون استفاده از دارو ٦‌قلو باردار شده، احتمال تکرار چند قلویی را در بارداری بعدی دارد. از نظر او وزن نوزادان هم اهمیت زیادی دارد، در صورتی که وزن آنها به یک کیلو نزدیک باشد، مشکلی برایشان پیش نمی‌آید. او از رسانه‌ها می‌خواهد برای کمک به این خانواده با توجه به بالابودن هزینه‌های نگهداری از این تعداد نوزاد کمپین راه‌اندازی کنند.

خانواده ٥‌قلوها چه حمایت‌هایی می‌شوند؟
کمتر از ٢٤ساعت از تولد ٥‌قلوها نمی‌گذشت که مدیرکل بهزیستی استان آذربایجان ‌شرقی از حمایت این سازمان از خانواده ٥ قلوها خبر داد. محسن ارشدزاده بعد از شنیدن خبر تولد پنج‌قلوها گفت که این زایمان مورد خاصی در استان بوده و تاکنون چنین موردی دیده نشده است، همین هم شد تا از این خانواده حمایت شود.
به‌گزارش فارس و براساس اعلام ارشدزاده، وضع خانواده، بررسی شده و از طرف اداره کل بهزیستی استان، بسته‌های حمایتی متناسب با وضع خانواده ارایه می‌شود: «بسته‌های حمایتی شامل کمک‌های مالی و تأمین هزینه تغذیه و پوشاک می‌شود که تا ٦ سالگی این حمایت‌ها ادامه دارد.» او با بیان این‌که در آذربایجان‌شرقی تاکنون پرونده یک‌هزار و ٩٧ خانوار دارای چندقلو ثبت‌شده است، گفت: «درمجموع ٢‌هزار و ٤٠٢ نفر کودک چندقلو در استان به ثبت رسیده که از این تعداد یک‌هزار و ٧٩٤ کودک دوقلو و ٥٧٦ کودک ٣ قلو و ٣٦ کودک ٤قلو هستند.»
به گفته مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی، در کنار بسته‌های حمایتی مثل تأمین شیرخشک، برای برخی خانواده‌ها کمک‌های غیرنقدی و تسهیلات وام اشتغالی ارایه می شود و برخی دیگر برای تأمین مسکن کمک می‌شوند. همچنین بنیاد علوی هم به نسبت وضع خانواده‌ها، بسته‌های حمایتی در نظر دارد که این خانواده نیز به این بنیاد معرفی می‌شود. او این را هم اضافه کرد که «‌سال گذشته تنها ٤٨٢‌میلیون و ٥٣٠‌هزار تومان کمک نقدی به چندقلوها ارایه شده و این کمک‌ها براساس اعتباری که اختصاص می‌یابد، سه‌ماه یک‌بار به‌ حساب خانواده‌ها واریز می‌شود.»
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید