درمان هسته‌ای سرطان

درمان هسته‌ای سرطان

روز گذشته مشارکت سازمان انرژی اتمی با وزارت بهداشت برای درمان پیشرفته سرطان آغاز شد. برخلاف تصور عمومی مبنی بر اینکه سازمان انرژی اتمی همواره مشغول غنی‌سازی اورانیوم یا تولید آب سنگین است، باید گفت: حوزه‌های وسیع دیگری در این زمینه وجود دارد؛ مانند درمان بیماران سرطانی با روش پزشکی هسته‌ای که قرار است با کمک این سازمان بزرگ‌ترین مرکز خاورمیانه در این زمینه در کشور ساخته شود. مرکزی که به گفته وزیر بهداشت قرار است «یکی از مراکز مهم در زمینه تشخیص و درمان سرطان باشد».

کد خبر : ۵۸۳۹۷
بازدید : ۴۷۱۳
درمان هسته‌ای سرطان
روز گذشته مشارکت سازمان انرژی اتمی با وزارت بهداشت برای درمان پیشرفته سرطان آغاز شد. برخلاف تصور عمومی مبنی بر اینکه سازمان انرژی اتمی همواره مشغول غنی‌سازی اورانیوم یا تولید آب سنگین است، باید گفت: حوزه‌های وسیع دیگری در این زمینه وجود دارد.
مانند درمان بیماران سرطانی با روش پزشکی هسته‌ای که قرار است با کمک این سازمان بزرگ‌ترین مرکز خاورمیانه در این زمینه در کشور ساخته شود. مرکزی که به گفته وزیر بهداشت قرار است «یکی از مراکز مهم در زمینه تشخیص و درمان سرطان باشد».
به گفته کارشناسان این نوع درمان یعنی استفاده از پزشکی هسته‌ای از کم‌عارضه‌ترین نوع درمان در جهان محسوب می‌شود که در این مرکز استفاده خواهد شد.
نادر توکلی، معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی ایران، درباره امضای این تفاهم‌نامه به «شرق» گفت: پزشکی هسته‌ای جزء رشته‌های تخصصی محسوب می‌شود که شامل تشخیص و درمان بیماری‌هایی مانند سرطان، بیماری‌های صعب‌العلاج و هورمونی است که در‌حال‌حاضر به صورت محدود از این تکنولوژی استفاده می‌شود؛ اما در مرکزی که روز گذشته تفاهم‌نامه آن با سازمان انرژی اتمی به امضا رسید، آخرین تکنولوژی روز دنیا در زمینه سلول‌درمانی، ژن‌درمانی و دیگر درمان‌ها به کار گرفته خواهد شد و بیمارانی که در سراسر کشور غربالگری می‌شوند و درمانشان ناموفق بوده است، به این مرکز فوق‌تخصصی انتقال داده خواهند شد تا مراحل درمان را طی کنند.
او با بیان اینکه درمان انواع سرطان از طریق یون‌درمانی و پرتو‌درمانی از روش‌های روز دنیا برای درمان این نوع بیماری‌ها به حساب می‌آید، ادامه داد: این روش درمانی بسیار کم‌عارضه‌تر از دیگر روش‌های درمان سرطان مانند شیمی‌درمانی و اشعه‌درمانی است؛ همچنین با بهره‌مندی از پزشکی هسته‌ای می‌توان بسیاری از جراحی‌ها را از طریق اشعه و تکنولوژی‌های روز دنیا انجام داد که عمدتا عوارض بسیار پایینی دارد.
در‌حال‌حاضر این نوع درمان در کشور به صورت محدود وجود دارد و عملا باعث می‌شود برخی از بیماران برای درمان به کشور‌های دیگر که دارای این تکنولوژی هستند، مراجعه کنند؛ در‌حالی‌که متخصصان این رشته در کشور وجود دارند؛ اما به دلیل نبود تکنولوژی عملا نمی‌توانند خدمات ارائه دهند.
با توجه به ظرفیت کشور، وزارت بهداشت و سازمان انرژی اتمی با همکاری دانشگاه علوم‌پزشکی ایران تصمیم به راه‌اندازی این مرکز گرفتند که اگر به مرحله اجرا برسد، به بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین مرکز پزشکی هسته‌ای در خاورمیانه بدل خواهد شد و نه‌تن‌ها مجبور به ارجاع بیماران به کشور‌های دیگر نخواهیم شد؛ بلکه پذیرای بیماران دیگر کشور‌ها نیز خواهیم بود.
توکلی در ادامه اظهار کرد: طبق تفاهم‌نامه‌ای که به امضا رسیده است، در خاورمیانه مرکزی به این پیشرفتگی وجود ندارد و نمونه آن را می‌توان در دیگر کشور‌ها مانند انگلستان، اتریش و برخی کشور‌های پیشرفته دنیا پیدا کرد که با انتقال این تکنولوژی به داخل می‌توان در درمان بسیاری از بیماری‌های سرطانی و صعب‌العلاج به خودکفایی برسیم.
در این مرکز ساخت یک دانشکده بین‌المللی نیز در نظر گرفته شده که علاوه بر دانشجویان داخلی می‌توانیم دانشجویان خارجی را نیز برای تحصیل در این زمینه جذب کنیم؛ علاوه‌بر‌این در این مرکز پژوهش‌هایی در زمینه درمان بیماری‌ها صورت خواهد گرفت.
روز گذشته وزیر بهداشت و درمان در مراسم امضای تفاهم‌نامه اهدا و تأمین منابع مالی مرکز آموزش پزشکی و پزشکی هسته‌ای میان وزارت بهداشت و سازمان انرژی اتمی، گفت: مرکزی که قرار است با کمک سازمان انرژی اتمی ساخته شود، در بخشی از تهران می‌تواند یکی از مراکز مهم در زمینه تشخیص و درمان سرطان باشد.
علاوه‌بر‌این ایجاد این بیمارستان باعث حرکت ما در مرز‌های دانش می‌شود و از طرفی در حوزه اجتماعی و مراقبت از سلامت مردم و استفاده از صنعت انرژی هسته‌ای با بهترین شیوه استفاده صلح‌آمیز آن که کاربرد‌های زیادی در پزشکی دارد، کمک می‌کند و اقدام بسیار خوبی بوده که به خاطر آن تشکر می‌کنم. امیدوارم بعد از امضای این تفاهم‌نامه کار با جدیت دنبال شود و یک کارنامه عملی مقبول برای مردم داشته باشد.
دکتر سیدحسن هاشمی با بیان اینکه تفاهم‌نامه این پروژه را امضا کردیم و امیدواریم در دو سال آینده افتتاح شود، گفت: این مجموعه با مشارکت سازمان انرژی اتمی و دانشگاه علوم پزشکی ایران و شهرداری تهران آغاز می‌شود و همه این دستگاه‌ها در تأسیس مجموعه‌ای از مراکزی که کارشان تشخیص و درمان و توان‌بخشی بیماران مبتلا به سرطان است، مشارکت می‌کند و در کنار آن مؤسسات آموزشی هم ایجاد خواهد شد.
او در ادامه گفت: آنچه مهم است، بهره‌مندی از تجهیزات و دانشی است که امروز بسیار جدید است و ما هنوز مانند اکثر کشور‌های پیشرفته آن را در اختیار نداریم. بخشی از این تکنولوژی‌ها اکنون وارد بازار شده و بخشی از آن هم در سال‌های آینده وارد بازار خواهد شد. در‌عین‌حال ایجاد چنین ظرفیت‌هایی نوعی آینده‌نگری است؛ برای اینکه بتوانیم در رقابت‌های بین‌المللی از دیگر کشور‌های پیشرفته عقب نمانیم.
دکتر علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، نیز در این مراسم حضور داشت. او با تأکید بر اینکه ما به سهم خودمان در سازمان انرژی اتمی برخلاف تصور عمومی مبنی‌بر اینکه سازمان انرژی اتمی همواره مشغول غنی‌سازی اورانیوم یا آب سنگین است، بار‌ها تلاش کردیم تا به افکار عمومی این مطلب را برسانیم که حوزه‌های وسیع دیگری هم وجود دارند که سازمان انرژی اتمی با آن‌ها همکاری می‌کند، گفت: به‌عنوان‌مثال در حوزه رادیودارو‌ها برای نزدیک به یک میلیون بیمار نیازمند این دارو‌ها در کشور آن‌ها را تولید کردیم، آن هم در شرایطی که آسان نیست.
بحث دیگری که بعد از برجام شاهد رشد چشمگیر آن بودیم، موضوع تأمین تجهیزات تخصصی در ساخت واکسن و دارو‌های جدید بوده است، به‌طوری‌که در عرض دو تا سه سال گذشته توانستیم انواع سانتریفیوژ‌های مورد نیاز صنعت داروسازی و واکسن‌سازی را برای وزارت بهداشت تأمین کنیم، البته ما انجام این اقدامات را وظیفه خود می‌دانیم.
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اقدام این سازمان در زمینه استفاده از شتاب‌دهنده‌های خطی اظهار کرد: در بحث شتاب‌دهنده‌های خطی که درحال‌حاضر در بیمارستان‌ها به کار گرفته می‌شود، حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ شتاب‌دهنده داریم، هرچند که نیازمان بیش از این است و باید در این حوزه قدم‌های علمی و فنی بیشتری برداریم. درحال‌حاضر اکثر این شتاب‌دهنده‌ها وارداتی‌اند و امیدواریم بتوانیم مانند سانتریفیوژ‌ها آن‌ها را هم بومی‌سازی کنیم. ما در ۲۰ فروردین سال ۹۷ از یک شتاب‌دهنده خطی رونمایی کردیم که شتاب‌دهنده علمی و صنعتی بود، البته امیدواریم بتوانیم در حوزه شتاب‌دهنده‌ها در بُعد سلامت هم ورود مؤثری داشته باشیم.
وی با بیان اینکه اقدام دیگر سازمان ساخت یک بیمارستان فوق‌تخصصی به نام مرکز یون‌درمانی در البرز بوده است، افزود: ما فقط خدمات علمی و فنی را در این مرکز ارائه می‌کنیم و این بیمارستان متعلق به وزارت بهداشت خواهد بود. به لطف خدا اقدامات لازم در این زمینه به خوبی پیش می‌رود و امیدواریم تا انتهای دولت دوازدهم شاهد راه‌اندازی مرکزی که می‌توانم بگویم در غرب آسیا بی‌نظیر است، باشیم.
بیش از دو تا سه سال است که در این وادی قدم گذاشته‌ایم و اطلاع‌رسانی‌های لازم انجام شده، طراحی‌ها انجام گرفته، تجهیزات مورد نیاز در حال سفارش است و تخصیص‌های لازم هم انجام شده است. امیدواریم عملیات گسترده‌تری را در ایجاد این مرکز یون‌درمانی در سال ۹۷ شاهد باشیم.
وی ادامه داد: این موضوع طی تفاهم‌نامه‌ای است که با وزارت بهداشت پیش می‌رود و متعلق به وزارت بهداشت است و ما فقط در حوزه‌های فنی خدمات را ارائه می‌دهیم، چراکه این مرکز تجهیزات بسیار پیشرفته‌ای دارد و باید امکانات گسترده‌ای برای آن؛ چه از حیث نیروی انسانی و چه از حیث تأسیساتی تأمین کنیم.
صالحی با اشاره به تفاهم‌نامه‌ای که روز گذشته میان سازمان انرژی اتمی و وزارت بهداشت امضا شد، گفت: ما برای تولید رادیودارو‌ها به‌سرعت روی پروژه‌ای به نام جی‌ام‌پی کار می‌کنیم که پروژه‌ای است که فقط تجهیزاتش نزدیک به ۶۰ میلیون اعتبار نیاز دارد و برای ساختش چندصد میلیارد تومان باید هزینه شود که در حال تأمین است و به‌جرئت می‌گویم این پروژه در غرب آسیا بی‌نظیر است.
اقدامات آن انجام شده و تخصیص مالی‌اش هم انجام شده است و هیچ مشکلی در این زمینه نداریم. صالحی گفت: در این پروژه رادیو‌دارو‌ها را بر اساس آخرین استاندارد‌ها و در حد وسیع تولید می‌کنیم و به‌راحتی می‌توانیم آن‌ها را به کشور‌های نیازمند این رادیودارو‌ها صادر کنیم.
به‌هرحال این پروژه‌ها را در حوزه سلامت با کمک وزارت بهداشت انجام می‌دهیم. این پروژه‌ها برای موفقیت نیاز به اخذ مجوز‌های لازم با کمک وزارت بهداشت دارند و وزارت بهداشت در چارچوب مقررات به ما کمک کرده است. امیدواریم این پروژه هم به‌سرعت پیش برود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید