زنبور‌ها مفهوم صفر را می‌فهمند!

زنبور‌ها مفهوم صفر را می‌فهمند!

دانشمندان استرالیایی و فرانسوی می‌گویند زنبور‌ها می‌دانند که صفر کمتر از عدد یک است.

کد خبر : ۵۸۴۰۵
بازدید : ۱۲۰۴
دانشمندان استرالیایی و فرانسوی می‌گویند زنبور‌ها می‌دانند که صفر کمتر از عدد یک است. اگرچه مغز زنبورعسل بسیار کوچک است (به‌اندازه یک‌دانه کنجد)، اما به گفته محققان یکی از باهوش‌ترین موجودات است.

محققان استرالیایی و فرانسوی توانستند به زنبورعسل یاد بدهند که صفر کمتر از عدد یک است و مفهوم «هیچ» را درک کنند. زنبور‌ها کمتر از یک‌میلیون نورون دارند (تعداد نورون در انسان برابر است با ۸۶،۰۰۰ میلیون)
زنبور‌ها مفهوم صفر را می‌فهمند
به گفته «آدریان دایر»، دستیار پروفسور از دانشگاه RMIT در ملبورن، صفر مفهومی دشوار برای بچه‌هایی است که ریاضی یاد می‌گیرند و این درحالی است که پیش‌تر معتقد بودیم که فقط انسان قادر به درک مفاهیم این‌چنینی است، اما تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که میمون‌ها و پرندگان نیز چنین توانایی‌ای را دارند و امروز می‌توانیم ادعا کنیم که حشرات نیز می‌توانند معنای صفر را درک کنند.

به گفته محققان زنبور قادر به دسته‌بندی مقادیر بوده و می‌تواند بفهمد صفر در انتهای این رتبه‌بندی قرار دارد. بر این اساس زنبور‌ها جایزه دریافت شکر را با دادن کمترین مقدار به‌خوبی فراگرفتند.
زنبور‌ها مفهوم صفر را می‌فهمند
«اسکارلت هووارد» دیوار کاغذی را با نماد‌های تیره و گِرد روی آن ایجاد کرد و روی آن دایره‌های تیره بیشتر با مواد تلخ از یک‌سو و مواد شیرین بدون دایره تیره تعبیه کرد. بدین ترتیب زنبور‌ها با کمتر از یک‌میلیون نورون متوجه شدند که برای دریافت جایزه شیرین باید به‌سوی دیوار سفید بدون دایره تیره بروند.

«دایر» می‌گوید: اگر زنبور‌ها با کمتر از یک‌میلیون نورون قادر به درک صفر هستند، بنابراین راه‌های بهتری برای توسعه هوش مصنوعی وجود دارد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید