اوضاع تورم واقعا چقدر وخیم است؟

اوضاع تورم واقعا چقدر وخیم است؟

اگر می‌خواهید مدام درباره گرانی و تورم ناله کنید، این نوشته می‌تواند حداقل کمی غلظت دردتان را کم کند. بالاخره خدا بزرگ است.

کد خبر : ۵۸۶۸۹
بازدید : ۱۷۳۴
اوضاع تورم واقعا چقدر وخیم است؟/

1. بررسی آمار‌های ارائه شده از سوی بانک مرکزی در خصوص نرخ تورم نشان می‌دهد در دهه ۲۰ ایران بالاترین نرخ تورم را در سال‌های اخیر شاهد بوده است. نرخ تورم در سال ۱۳۲۰، همزمان با اشغال کشور از سوی متفقین رو به افزایش گذاشت به طوری که در برخی نقاط تهران قحطی ناشی از کمبود مواد غذایی و گرانی آن کشته‌های فراوانی را نیز گرفت. ایران در این زمان توسط روسیه و انگلستان اشغال شد و نرخ تورم به ۵، ۴۹ درصد رسید. تورم در سال ۱۳۲۱ به ۲. ۹۶درصد رسید و در سال ۱۳۲۲ رکورد ۵، ۱۱۰ درصد را ثبت کرد. دولت وقت با اتخاذ سیاست کنترل تورم در صدد مهار بحران بر آمد. نرخ تورم در سال‌های ۱۳۲۳ برابر با ۲.۷، درصد و در سال ۱۳۲۴، یعنی سال پایانی جنگ جهانی دوم منفی ۱۴.۴ درصد اعلام شده است.

2. پس از پیروزی انقلاب، اما در حالی که ایران درگیر جنگی هشت ساله که به طولانی‌ترین جنگ قرن بیستم شهرت دارد، شد، اما نرخ تورم در محدوده‌ای کنترل شده گام بر می‌داشت و جریان تامین کالا با استفاده از سهمیه بندی و کوپن و... مدیریت می‌شد. در سال شروع جنگ تورم کشور ۵، ۲۳ درصد بود، در سال‌های ۶۳ و ۶۴ به ۴، ۱۰ درصد و ۶.۹، درصد رسید و در سال پایانی جنگ تورم ۹، ۲۸ درصد بود.

3. پس از پایان جنگ تحمیلی، با اجرای سیاست تعدیل اقتصادی و بازسازی، اما نرخ تورم بار دیگر رو به افزایش گذاشت و در دهه ۷۰، این نرخ برای دومین بار در تاریخ تدوین آمار تورم و اولین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی رکورد شکست. روند رو به رشد تورم از سال ۱۳۷۰ آغاز شد و نرخ تورم از ۹ درصد در سال ۱۳۶۹ به نزدیکی ۲۱ درصد در این سال افزایش پیدا کرد. سال بعد از آن نرخ تورم پا به محدوده ۲۴، ۴ درصد گذاشت و سال ۱۳۷۲ نیز تورم ۹، ۲۲ درصدی شد. سال‌های ۱۳۷۳ و ۱۳۷۴ نیز نرخ تورم ۳۵، ۲ درصدی و ۴۹، ۴ درصدی اعلام شد تا بالاخره با عقب نشینی دولت وقت از سیاست تعدیل، بار دیگر کنترل نرخ تورم در دستور کار دولت قرار گیرد.

4. در سال ۱۳۹۱ و پس از تنگ شدن حلقه تحریم‌ها و اعمال تحریم‌های نفتی اروپا علیه ایران، نرخ تورم روند رو به رشد خود را ادامه داد و از محدوده ۳۰ درصدی فراتر رفت. نرخ تورم در سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ به ترتیب برابر با ۵، ۲۱ درصد، ۵، ۳۰ درصد و ۷، ۳۴ درصد از سوی بانک مرکزی گزارش شد.

5. در سال‌های اخیر دولت سیاست کنترل نرخ تورم را در دستور کار خود قرار داد و حداقل روی کاغذ موفق شد این عدد را مابین سال‌های ۹۳ تا ۹۶ به ۱۵.۶ درصد، . ۱۱.۹ درصد، ۹ درصد و ۶، ۹ درصد برساند.

6. اگر دلتان خنک می‌شود بهتر از بدانید تورم ونزوئلا در حال حاضر از ۲۴ هزاردرصد عبور کرده است. این اتفاق میلیون‌ها ونزوئلایی را با کمبود مواد غذایی و دارویی مواجه کرده است.
منبع: روزنامه هفت صبح
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید