آیا آخرالزمان دیجی کالا و بامیلو از راه رسیده است؟

آیا آخرالزمان دیجی کالا و بامیلو از راه رسیده است؟

تغییر رویه بزرگی در پیش است؛ مشهورترین فروشنده لوازم دیجیتال در اینترنت می‌خواهد سس و پفک و ماکارونی به در خانه مشتری هایش ببرد.

کد خبر : ۵۸۹۷۰
بازدید : ۲۹۲۱
مرثیه‌ای برای فروشگاه‌های آنلاین
على هادی زاده | فکر کنید در بازار موبایلی با این تنوع قیمتی و برندی، تنها ۱۲ انتخاب داشته باشید. یا اینکه هیچ دوربین DSLR در اینترنت برای فروش وجود نداشته باشد. این‌ها توهمات ما از آینده نیست. این موارد هم اکنون در فروشگاه‌های ایرانی در حال اتفاق افتادن است.
یک گشت ساده در دیجی کالا یا بامیلو بزنید و بخش کالا‌های دیجیتالی آن‌ها را چک کنید. برخلاف قدیم‌ها که این بخش‌ها نقطه قوت این سایت‌ها بوده و انبوهی از انتخاب پیش روی شما قرار می‌گرفت الان گزینه‌های شما بعضا به تعداد انگشت‌های دست هم نمی‌رسند.
در بسیاری از بخش‌ها یا اصلا کالایی برای عرضه وجود ندارد یا اینکه از مدل‌های درجه چندم بازار ردی خواهید دید. همه این نشانه‌ها و البته جلسه اخیر دیجی کالا در مورد ورود به عرصه دیگر نشان از این مسئله دارد که نفس فروشگاه‌های مطرح آنلاین ایرانی به شماره افتاده است. دیگر به نظر نمی‌رسد خرید چندانی در این سایت‌ها صورت بگیرد و طبق خبر‌ها در پشت پرده اوضاع وخیم است.
در این مطلب به سراغ دلایل این اتفاق و البته وضعیت حال حاضر دو فروشگاه معروف آنلاین رفته ایم تا بیشتر با عمق فاجعه روبه رو شوید؛ و آخرالزمان فروشگاه‌های آنلاین ایرانی به نظر می‌رسد دوران حکمرانی سایت‌های فروش اینترنتی به آخر زمان خود نزدیک شده است.
همانطور که می‌دانید یکی از بهترین و پرسودترین کالا‌ها برای فروشگاه‌های اینترنتی، کالا‌های دیجیتالی است؛ محصولی که استاندارد‌های آن کاملا مشخص است، برند‌های آن اکثرا شناخته شده هستند و با تخفیف‌های خوبی هم به فروش می‌رسند؛ امری که باعث می‌شود مشتریان بیشتر از هر چیز دیگری به سراغ خرید کالا‌های دیجیتال بروند و اینگونه گردش مالی فروشگاه‌های آنلاین را بالا ببرند.
بعد از عید و بعد از داستان گران شدن دلار، حباب‌های مختلف و ترخیص نشدن کالا‌ها از گمرک، کم کم کسب و کار این شرکت‌ها رو به کسادی رفت.
از طرفی طی یک ماهه گذشته نیز اخباری از خروج شرکت‌های مختلف بین المللی برخی در حد شایعه و برخی به صورت قطعی منتشر شده است. مسائلی که در مجموع یک زنگ خطر بزرگ را برای فروشگاه‌های آنلاین به صدا در می‌آورند؛ زنگ خطری که اگر سری به این سایت‌ها بزنید و دسته کالا‌های دیجیتالی آن‌ها را نگاه کنید متوجه آن خواهید شد. به عنوان اولین نشانه شاهد افزایش قیمت عجیب و غریب کالا‌های مختلف خارجی هستیم.
افزایش قیمتی که بعضا به بیش از صددرصد هم رسیده است. به عنوان نمونه همان آیفون را در نظر بگیرید. قبل از این داستان‌ها با حدود پنج میلیون تومان می‌توانستید مدل X. را خریداری کنید، ولی اکنون قیمت آن به حدود ۹ میلیون تومان تنه می‌زند. البته اگر آن را در فروشگاهی پیدا کنید.
این افزایش قیمت تناسبی با افزایش نرخ ارز ندارد و به نظر می‌رسد بیشتر به خاطر ترس از اتمام موجودی یا به توقف واردات کالا‌های خارجی مرتبط باشد. در چنین شرایطی معمولا ورود کالا‌های قاچاقی قوت می‌گیرد. البته گوشی‌های هوشمند که به خاطر بحث رجیستری امکان قاچاق ندارند از این قاعده مستثنا هستند، ولی لوازم خانگی و دیگر گجت‌ها و کالا‌های دیجیتال که نمی‌توان آن‌ها را با طرحی مثل رجیستری کنترل کرد، بازار خوبی برای قاچاقچیان پیدا خواهند کرد.
گرم شدن بازار قاچاق یعنی سرد شدن بازار کسانی که قانونی کار می‌کنند. به خصوص فروشگاه‌های آنلاین که همه چیز آن‌ها تحت نظارت بوده و تمام اصول را رعایت می‌کنند. به همین خاطر بنگاه‌های اقتصادی مانند دیجی کالا که فعالیت رسمی دارند به دشواری خواهند توانست در این چرخه به حیات خود ادامه دهند و کم کم ارزش خود را از دست خواهند داد؛ و فروشگاه‌های آنلاین چگونه می‌خواهند زنده بمانند؟
اولین واکنش فروشگاه‌ها به این وضعیت و کمبود کالا گران‌تر کردن محصولات بوده است. وقتی از گران‌تر شدن حرف می‌زنیم منظورمان عدد کمی نیست که در بازه زمانی بلندی روی قیمت جنس آمده باشد بلکه منظورمان این است که گوشی نوت ۸ سامسونگ در اواسط اردیبهشت حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت داشت، اکنون در بازه قیمت چهار میلیون و ۷۰۰ تومان تا پنج میلیون تومان فروخته می‌شود.
این در حالی است که قبل از عید قیمت این گوشی حدود سه میلیون تومان بود. از طرفی فروشگاه‌ها به سراغ روش‌های دیگر فروش رفته اند تا بتوانند از ارزش برند خود استفاده کرده و بازار دیگری برای خود ایجاد کنند. مثلا دیجی کالا در جلسه‌ای که اخیرا برگزار کرده بود اعلام کرد وارد بازار کالا‌های تند مصرف خواهد شد و ۵۰۰ برند ایرانی معروف و ده‌ها برند جدید را به چرخه تجارت خود اضافه خواهد کرد.
همچنین اعلام کرد قرار است برای کشاورزان فروش بدون واسطه را راه اندازی کند و به زودی خدمات نوین پرداخت مخصوص کسب و کار‌ها را با ادغام «هماپی» در خود ارائه خواهد کرد و در یک جمله بر تولید کننده ایرانی و خدمات محلی بیشتر تمرکز خواهد داشت.
هرچند به نظر می‌رسد دیجی کالا در حال توسعه و قدرتمندتر شدن است، ولی این حرف‌های پشت پرده یک مفهوم دیگر را می‌رسانند؛ اینکه زنگ خطر واقعا به صدا در آمده و اوضاع خوب نیست. به همین خاطر باید برای جلب نظر سرمایه گذاران بازار جدیدی برای خود دست و پا کنیم.
در حقیقت دیجی کالا در حال مخفی کردن این مسئله است که از سر اجبار به این حوزه وارد شده و طنابی جز حوزه کالا‌های تند مصرف برای چنگ زدن ندارد، ولی با این همه مشکلاتی که دیجی کالا در روند فروش خود دارد و البته قیمت‌های بالاتر از بازار که در مجموع باعث نارضایتی در مشتریان خود شده از یک طرف و احتمال نبودن کالای مناسب برای عرضه از طرف دیگر آیا شانسی برای ورود به بازار‌های جدید خواهد داشت؟
آیا مزیت‌های نسبتا رقابتی قبل خود از جمله «قیمتی ارزان‌تر از بازار فیزیکی» را برای کاربرانش حفظ خواهد کرد؟ برای اینکه ببینیم وضعیت این فروشگاه‌های آنلاین چقدر به هم ریخته است سری به چند نمونه از معروف‌های آن زدیم و با چیزی شبیه چرنوبیل بعد از انفجار روبه رو شدیم.
دیجی کالا چیزی موجود نیست!
راستش را بخواهید حداقل از دیجی کالا توقع داشتیم در وضعیت نسبتا خوبی به سر ببرد، ولی وقتی سری به قسمت‌های مختلف آن زدیم آخرالزمانش را به چشم دیدیم.
بگذارید اول از قسمت گوشی‌های هوشمند این فروشگاه شروع کنیم. در این قسمت مملو از گوشی‌های برند‌های مختلف بود؛ برند‌هایی که تا به حال اسمشان را هم نشنیده بودیم. برای اینکه کارمان را راحت‌تر کنیم چند برند معروف را انتخاب کردیم یعنی برند‌های اپل، سامسونگ، هوآوی، ال جی، گوگل، HTC سونی و ایسوسکل گوشی‌هایی که دیجی کالا از همه این برند‌ها نشان مان داد تنها ۲۱ عدد بود.
باور کنید حتی گوشی‌هایی از یک مدل و با حافظه‌های مختلف را هم شمردیم و به این عدد رسیدیم! نکته بامزه‌تر اینکه ارزان‌ترین گوشی این لیست مدل Y۶ II هوآوی بود که در آخر فروردین قیمتی حدود ۵۸۰ تومان داشت و اکنون با قیمت یک میلیون تومان معامله می‌شد.
در بخش لوازم خانگی اوضاع حتی بدتر شد. در قسمت ماشین ظرفشویی با انتخاب برند‌های ال جی، سامسونگ، بوش و دوو تنها با چهار ماشین ظرفشویی مواجه شدیم. چهار مدلی که متعلق به بوش بودند و قیمتشان نسبت به مدل‌های مشابه کره‌ای بسیار بالاتر است.
در قسمت تلویزیون نیز با انتخاب برند‌های سامسونگ، ال جی، سونی و پاناسونیک تنها حدود ۴۰ تلویزیون برای ما به نمایش در آمد. تلویزیون‌هایی که بیشتر آن‌ها در سایز داشتند و بدون در نظر گرفتن سایزبندی حدود ۲۵ مدل بودند. یخچال‌های ساید بای ساید این سایت نیز بدون در نظر گرفتن برندی خاص تنها هفت عدد بودند.
جالب است که در این میان اسمی از ال جی و سامسونگ نبود و برند‌هایی مثل هایسنس، هیتاچی و بلومبرگ به چشم می‌خوردند. در کنار این‌ها رتبه این سایت نیز در سطح جهانی حدود ۱۵ پله سقوط کرده است.

در بامیلو با اوضاع بدتری روبه رو شدیم
به قسمت گوشی‌های هوشمند این سایت که رفتیم اصلا دیگر نیاز به فیلتر کردن برند‌ها نبود. کل گوشی‌های هوشمند سایت بامیلو ۲۰ عدد است. تازه از بین این ۲۰ عدد هشت تای آن‌ها برچسب «تمام شد» داشتند یعنی در کل سایت بامیلو شما می‌توانستید از بین ۱۲ عدد گوشی انتخاب کنید.
در قسمت کنسول بازی با پنج کالا روبه رو شدیم. البته این پنج کالا تنها کاور و برچسب بودند و خبری از PS۴ یا ایکس باس در این سایت نیست. در بخش دوربین‌های حرفه‌ای اوضاع بدتر شد. و هیچ کالایی موجود نبود. البته در بخش دوربین‌های فیلمبرداری می‌توانستید دو مورد را مشاهده کنید و در بخش دوربین‌های قدیمی سایبرشات نیز دو گزینه پیش روی شما قرار‌ می‌گرفت.

در بخش لوازم خانگی به سراغ لباسشویی رفتیم. در بخش لباسشویی تنها هشت گزینه برای ما به نمایش در آمد. گزینه‌هایی که چهار تای آن‌ها از برند HAIER بوده و بقیه مدل‌های ایرانی امرسان و اسنوا بودند. در بخش ماشین‌های ظرفشویی نیز تنها یک گزینه برای انتخاب وجود داشت و در بخش یخچال‌های بالا پایین هرچند از بین حدود ۲۰ مدل حق انتخاب داشتید، ولی تمام آن‌ها برند‌های درجه دو و سه بازار بودند و برند‌های خارجی درجه یک در این بین حضوری نداشتند.
در دیگر بخش‌های این سایت نیز با همین مسئله روبه رو شدیم و بیشتر لوازم برقی این سایت به خصوص وقتی پای برند‌های معتبر به میان می‌آمد، یا تمام شده بودند یا اصلا در صفحه سایت وجود نداشتند. در این بین رتبه جهانی سایت بامیلو نیز طبق سایت الکسا حدود ۲۶۶ رتبه سقوط کرده است.
البته بامیلو سعی کرده با راه اندازی فروشگاه موادغذایی و فروش محصولات مرتبط با حیوانات خانگی از جمله غذای آنها، بازار متفاوت تری نسبت به دیجی کالا برای خود دست و پا کند، ولی با این اوضاع کمبود جنس‌های اساسی و در آمدزا برای این سایت، آینده آن معمول نیست چه خواهد شد.
به نظر می‌رسد اگر سیاست‌های این سایت‌ها عوض نشود و اوضاع به همین منوال بماند تا پایان سال یا این دو سایت به سمت نابودی رفته یا تا حد زیادی از هزینه‌های عملیاتی خود از جمله نیروی انسانی را حذف خواهند کرد.
منبع: روزنامه هفت صبح
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید