کالا‌های دیجیتال چقدر گران شدند؟

کالا‌های دیجیتال چقدر گران شدند؟

اگر گشتی در بازار محصولات مصرفی و به خصوص کالا‌های دیجیتالی بزنید متوجه می‌شوید که افزایش قیمت‌ دلار و طلا چندان هم زیاد نیستند. چرا که در مواردی ما با افزایش قیمت بیش از ۹۰ درصد و حتی تا ۱۱۰ درصد روبه رو شدیم که باعث شد به دلار و طلا به خاطر افزایش قیمت کم شان خوش بین شویم!

کد خبر : ۵۹۱۴۵
بازدید : ۲۶۳۶
کالا‌های دیجیتال قدر گران شدند؟
على هادی زاده | در بازار حال حاضر ایران، قیمت‌ها روزانه رکورد جدیدی ثبت کرده و بیشتر در این حباب کذایی می‌دهند. داستان با سکه و ارز شروع شد و اکنون به بازار‌های مختلف رسیده است.
بازار‌هایی که جلوتر از نرخ گرانی طلا و ارز حرکت کرده و نمی‌توان برای رشد قیمتی محصولات آن‌ها هیچ منطقی پیدا کرد. بیایید روی کاغذ اعداد را بررسی کنیم تا بهتر متوجه شوید.
سکه طلا در دی ماه سال گذشته حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت داشت و اکنون در خرداد ۹۷ با قیمت دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله می‌شود. این یعنی این فلز گرانبها افزایش قیمتی حدود ۷۶ درصد را تجربه کرده است.
از طرفی دلار که در دی ماه سال گذشته قیمتش حدود چهار هزار تومان بود اکنون در بازار غیررسمی با قیمتی حدود هفت هزار تومان دست به دست می‌شود که نشان از رشد ۸۶ درصدی ارزش آن است.
ولی اگر گشتی در بازار محصولات مصرفی و به خصوص کالا‌های دیجیتالی بزنید متوجه می‌شوید که این افزایش قیمت‌ها چندان هم زیاد نیستند. چرا که در مواردی ما با افزایش قیمت بیش از ۹۰ درصد و حتی تا ۱۱۰ درصد روبه رو شدیم که باعث شد به دلار و طلا به خاطر افزایش قیمت کم شان خوش بین شویم!
کالا‌های دیجیتال قدر گران شدند؟


هدست ال جی مدل ۱۱۰۰-HBS
سال گذشته هدست مدل ۱۱۰۰-HBS ال جی یکی از برترین هدست‌های بازار به حساب می‌آمد که با داشتن کیفیت ساخت بالا و طراحی باظرافت، توجه بسیاری را جلب می‌کرد. این هدست که کیفیت صدای مورد تایید Harman / Kardon
را دارد در ابتدای عرضه حدود ۴۵۰ هزار تومان قیمت داشت. این قیمت در فروردین امسال به ۴۰۰ هزار تومان هم رسید، اما بعد با یک جهش بزرگ، قیمت آن به ۶۰۰ هزار تومان رسید. اکنون قیمت این و محصول حدود ۷۹۰ تا ۸۲۰ هزار تومان است.
تبلت مایکروسافت مدل - Surface Pro ۲۰۱۷ -
مایکروسافت با عرضه سری تبلت‌های Surface مرز بین لپ تاپ‌ها و تبلت‌ها را بسیار کمرنگ کرد. این تبلت‌های قدرتمند که رنج قیمتی بالاتری نسبت به عمده تبلت‌های بازار دارند، بعد از گران شدن دلار تعارف را کنار گذاشته و رشد قیمتی بالای ۸۰ درصد را تجربه کردند.
در یک نمونه مدل e-Surface Pro ۲۰۱۷
که در بهمن حدود هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت داشت، در فروردین به بازه قیمتی ۱۰ میلیون تومان وارد شد و در خرداد، قیمتش به ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هم رسید.


تلویزیون سونی مدل ۶۵X۹۰۰۰E
بیشتر تلویزیون‌های بازار حدود ۲۰ تا ۴۰ درصد! افزایش قیمت داشته اند، ولی تلویزیون ۶۵X۹۰۰۰E سونی با یک افزایش قیمت عجیب و غریب روبه رو شده است.
این تلویزیون ۶۵ اینچی یک LED هوشمند است که بیشتر به خاطر سایزش قیمتش گران شده است. قیمت این تلویزیون در بهمن سال گذشته حدود شش میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده است. در اسفند ناگهان قیمتش به کانال هشت میلیون تومان وارد می‌شود و بعد با افزایش قیمت ملایمی اکنون حدود ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هم معامله می‌شود.


پروژکتور اپسون مدل EB X۳۱
حتی بازار پروژکتور‌ها هم از افزایش قیمت‌های عجیب و غریب در امان نمانده است. هرچند بیشتر پروژکتور‌ها حدود ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته اند، ولی مواردی مثل اپسون مدل EB X۳۱ هم وجود دارند که قیمت را به حدی افزایش داده اند که نشود طرف آن رفت.
این پروژکتور در اواخر آبان سال گذشته حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قیمت داشت. بعد از آن تا اوایل فروردین قیمتش به حدود دو میلیون تومان نیز رسید. ولی بعد از تمام شدن فروردین قیمتش به حدود دو میلیون و ۸۰۰ رسیده و اکنون نیز با قیمتی حدود سه میلیون تومان معامله می‌شود.


گوشی ۲۰۱۷ K۱۰ ال جی
گوشی K۱۰ ال جی که سال گذشته عرضه شد شاید هیچ وقت فکر نمی‌کرد قیمتی مشابه میان رده‌های خوب بازار پیدا کند و فاصله اش را با گوشی‌هایی با برند‌هایی ناشناخته و ارزان قیمت بیشتر کند.
این گوشی در زمان عرضه حدود ۵۳۰ هزار تومان قیمت داشت. بعد قیمت آن تا ۴۷۰ هزار تومان هم رسید و از آذرماه رشد قیمتی خود را شروع کرد. در اردیبهشت امسال قیمت این گوشی مرز ۸۰۰ هزار تومان را هم رد کرد و اکنون قیمتش به حدود ۹۸۰ تا یک میلیون و ۵۰ هزار تومان هم رسیده است.

دوربین کانن مدل ۶D
دوربین کانن مدل ۶D یکی از محبوب‌ترین و برترین مدل‌های کانن بود که سال گذشته فروش خوبی را تجربه کرد. این دوربین در اردیبهشت سال گذشته حدود شش میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قیمت داشت.
این قیمت با کمی افزایش در بهمن سال گذشته به حدود هفت میلیون و ۳۵۰ هزار تومان هم رسید. ولی بعد از آن رشد ترسناک قیمتی آغاز شد. تا جایی که در اردیبهشت قیمت این دوربین به ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید و اکنون حدود ۱۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان معامله می‌شود.

لپ تاپ مک بوک پرو مدل MPTV۲
بازار لپ تاپ‌ها معمولا یکی از اولین بازار‌هایی است که با گران شدن دلار، دست پیش را گرفته و فشار زیادی به جیب شما وارد می‌کند. ولی امسال } این بازار کار را از فشار گذرانده و رسما خرید لپ تاپ را به کاری غیرممکن تبدیل کرده است.
چرا که افزایش قیمت‌ها معمولا حدود ۵۰ درصد است. در این میان محصولات اپل سعی کرده اند رکورد افزایش قیمت این بازار را بشکنند. مثلا مک بوک پرو مدل MPTW۲ که در بهمن ماه حدود ۱۴ میلیون تومان قیمت داشته است اکنون با قیمت ۲۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان معامله می‌شود.


کولر گازی ال جی مدل NT۲۴۷SK۳
هر چند کولر‌های گازی همیشه لقب یکی از گران‌ترین لوازم خانگی را به دوش می‌کشند، ولی در چند سال گذشته با ورود فناوری‌های جدید قیمتشان منطقی شده و حتی کمی به کولر‌های آبی نزدیک شده بود. ولی دوباره به خاطر داستان ارز، این محصولات نیز سرکش شده و قیمتشان تا بیش از ۹۰ درصد هم رشد پیدا کرده است.
مثلا کولرگازی ال جی مدل NT۲۴۷SK۳ در مهر سال گذشته حدود سه میلیون تومان قیمت داشت، ولی در بهمن به حدود پنج میلیون تومان رسید و بعد با افزایش قیمتی آهسته اکنون حدود هفت میلیون تومان معامله می‌شود.


هارد وسترن دیجیتال مدل WDBYFT۰۰۲۰B
افزایش قیمت بازار هارد‌های اکسترنال را هم دستخوش تغییر کرد و به صورت معمول قیمت‌های این دسته محصولات را حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد گران کرد. ولی در بعضی موارد مثل مدل WDBYFT۰۰۲۰B وسترن دیجیتال، شاهد رشد قیمتی بیشتر از این حرف‌ها بودیم. این مدل که ظرفیتی دو ترابایتی دارد در دی ماه سال گذشته حدود ۳۰۰ هزار تومان قیمت داشت.
در اردیبهشت ماه این هارد مرز ۴۰۰ هزار تومان را رد کرد و اکنون با قیمتی حدود ۵۳۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. اینگونه که نمودار‌ها نشان می‌دهند به نظر قرار نیست قیمت این مدل پایین بیاید.


PS۴ PRO
کنسول پر سروصدای PS۴ PRO که بسیاری از گیمر‌ها منتظرش بودند در پاییز سال گذشته با قیمتی حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به بازار آمد. قیمت این وسیله در همان پاییز بین یک میلیون و ۴۵۰ تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان هم متغیر بود، ولی در زمستان اوج گیری شروع شد و در فروردین شاهد قیمت دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان هم بودیم. این رشد باز هم ادامه پیدا کرد و اکنون قیمت این وسیله به حدود سه میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسیده است.

کاور شارژر مخصوص آیفون
در دنیای پاور بانک‌ها با افزایش قیمت‌هایی حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد هم روبه رو شدیم. ولی پاوربانک اکاور‌های آیفون کاملا معادله را به هم زده و افزایش قیمت‌های نجومی ثبت کرده اند. کلا به نظر می‌رسد هر چیزی که یک لوگوی سیب پشت آن نقش ببندد دیگر قواعد گران شدن را هم رعایت نمی‌کند.
در یک نمونه کاور پاوربانک، قیمت از ۳۹۰ تومان در دی ماه، اکنون به حدود ۸۵۰ تومان رسیده است. یعنی افزایش قیمتی ۱۱۰ درصدی در کمتر از شش ماه برای تجهیزات جانبی یک گوشی!

سینمای خانگی سونی مدل E۶۱۰۰
با اینکه دوران سینمای خانگی رو به اتمام است و ساندبار‌ها در حال محبوب شدن هستند، ولی همچنان محصولات آن با افزایش قیمتی ۲۰ تا ۴۰ درصدی روبه رو هستند.
در این میان بعضی مدل‌های خاص مثل سینمای خانگی سونی مدل E۶۱۰۰ که ویژگی‌های خاصی دارند، ارزش قیمتی خود را بالاتر برده و رشدی ۸۰ درصدی را تجربه کرده اند. این مدل در بهمن سال گذشته حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قیمت داشت، ولی در اسفند به حدود دو میلیون تومان رسید و در اردیبهشت مثل بسیاری از لوازم با جهشی بزرگ به کانال دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان وارد شد. اکنون این وسیله حدود دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت دارد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید