سلفی از دریچه تاریخ

سلفی از دریچه تاریخ

واژه سلفی (Selfie) لغت کاربردی سال ۲۰۱۳ در فرهنگ واژگان آکسفورد شد، اما استفاده از آن در عمل، برای گرفتن عکس به گذشته‌های دورتری باز می‌گردد. تاریخ اولین عکس سلفی به سال ۱۸۳۹ بازمی گردد که رابرت کورنلیوس، اولین سلفی تاریخ را به نام خود ثبت کرده است.

کد خبر : ۵۹۲۹۳
بازدید : ۱۵۴۱
سلفی از دریچه تاریخ
مصطفی قدمگاهی | واژه سلفی (Selfie) لغت کاربردی سال ۲۰۱۳ در فرهنگ واژگان آکسفورد شد، اما استفاده از آن در عمل، برای گرفتن عکس به گذشته‌های دورتری باز می‌گردد. تاریخ اولین عکس سلفی به سال ۱۸۳۹ بازمی گردد که رابرت کورنلیوس، اولین سلفی تاریخ را به نام خود ثبت کرده است.
در چند سال گذشته، دوربین‌های عکاسی به یک ویژگی اصلی در تلفن همراه تبدیل شدند و با ورود دوربین به گوشی‌های مردم گرفتن عکس دیگر دشوار و با دردسر همراه نبود. مردم از سراسر جهان برای ثبت خاطرات خود با گوشی هایشان عکس می‌گرفتند.
در آن زمان گوشی‌ها دوربین دوطرفه نداشتند و برای گرفتن عکس سلفی نیاز به یک آینه بود. برخی گوشی‌ها در آن زمان امکانات اضافه تری برای دوربین داشتند که یکی از آن‌ها سونی اریکسون تی ۶۸ بود.
متاسفانه دوربین گوشی‌ها تنها در یک سمت بود و نمی‌توانستیم از صفحه نمایش خود گوشی برای دیدن فضای عکس استفاده کنیم.
1. سبک گرفتن عکس سلفی با اضافه شدن ویژگی داشتن آینه کوچک در کنار دوربین که بعضی از کارخانه‌های ساخت گوشی به آن اضافه کردند، به شدت فراگیر شد و طرفدار زیادی پیدا کرد.
با این ویژگی، یعنی داشتن یک آینه کوچک در کنار دوربین پشتی با چرخاندن گوشی گرفتن عکس سلفی راحت‌تر شده بود. البته بعضی از گوشی‌ها به جای آینه نمایشگری را در پشت گوشی ایجاد کرده بودند. چرخاندن گوشی و داشتن دو نمایشگر برای گرفتن عکس سلفی، مشکل نداشتن دو دوربین در دو طرف گوشی را حل کرده بود و حتی دیگر نیازی به وجود آینه برای این مدل عکاسی دیده نمی‌شد. به گزارش آی تی رسان، گوشی‌هایی که نمایشگر پشتشان رنگی بود، کارایی بهتری برای نشان دادن منظره در هنگام عکاسی عرضه کرده بودند. اما در ادامه به موارد عرضه شده عجیب و غریب‌تر خواهیم پرداخت.
صفحه نمایشگر نوکیا ان ۹۰ قابلیت چرخش افقی داشت و این کار یادآور خاطرات دوربین‌های دستی بود. قسمت پایینی گوشی نوکیا ۳۲۵۰، قابلیت چرخش ۱۸۰ درجه داشت که قابلیت چرخش آن در دو جهت پشت و جلو اضافه شده بود.

۲. در سال‌های اخیر اوپوان ۱ ترفند مشابه بالا را به گوشی خود اضافه کرده بود که تنها یک دوربین در بالای دستگاه قرار داشت که قابلیت چرخش برای گرفتن عکس از منظره پشت گوشی و جلوی آن را داشت.
همچنین این ویژگی برای گرفتن عکس‌های پانوراما به کار می‌آمد. در این حالت شما نیازی نداشتید به صورت دستی دوربین را ۳۶۰ درجه بچرخانید. کمی بعدتر گوشی جدید هوآوی به بازار عرضه شد که دوربینی در آن تعبیه شده بود که قابلیت چرخش در راستای مختلف را داشت. هر چند که شما باید به صورت دستی آن را می‌چرخاندید.
دوربین آن به وسیله یک «دستگیره» به دستگاه متصل شده بود. این گوشی مزایای بسیاری برای عکاسی داشت. از آن برای گرفتن حالت‌های مختلف با زوایای گوناگون استفاده می‌شد. این ویژگی حتی در برخی زمان‌ها که نور محیط تنظیم نبود نیز با چرخش زاویه به حالت مناسب برای عکاسی کمک می‌کرد.
اما این انتهای کار و عجیب‌ترین حالت‌های دوربین در گوشی‌ها نیست. بعضی از آن‌ها ویژگی‌های عجیب تری نیز داشتند. گوشی ویوو نکس دوربینی داشت که به صورت کشویی از دستگاه جدا می‌شد و مانند پریسکوپ زیردریایی وسیله‌ای که زیردریایی‌ها برای دیدن سطح آب از آن استفاده می‌کنند) از سطح بالایی گوشی فاصله می‌گرفت.
با داشتن این ویژگی، نیازی به وجود دوربین جلو برای گوشی نبود و به این سبب گوشی می‌توانست باریک‌تر باشد.
سلفی از دریچه تاریخ
ترفندی مانند ترفند هوآوی می‌توانست توسط لولایی در پشت گوشی به کار برده شود. گوشی دوگی میکس ۴ نیز به نحوی همان شیوه دوربین کشویی را برای گوشی خود به کار گرفته بود.
قابلیت چرخش برای دوربین و صفحه نمایش طراحی شده بود. این ترفند یکی از پرکاربردترین راهکار‌ها برای دوربین و گرفتن عکس سلفی بود که البته به حجم داخلی خود گوشی کمک چندانی نمی‌کرد، اما قطعا به باریک‌تر شدن آن کمک می‌کرد، زیرا حداقل چندقطعه در داخل آن قرار نمی‌گرفت. اما این مدل از دوربین‌ها به ندرت در گوشی‌ها تعبیه شدند.
ساختن این مکانیسم برای گوشی هم گران بود و هم پیچیده و خریدن آن برای مشتریان سخت‌تر می‌شد. سازندگان گوشی بیشتر برای حذف صفحه کلید و قابلیت لمسی شدن گوشی‌ها تلاش کردند و هزینه و زمان زیادی را برای ساختن مکانیسم‌های دوربین‌های کشویی و چرخشی نداشتند.
سختی و فشار استفاده از لولا برای گوشی به اندازه راهکار جدید گذاشتن دوربینی کوچک در پایین گوشی توسط شیائومی می‌میکس نبود، یا حتی گرفتن قسمت کوچکی از صفحه نمایش برای تعبیه کردن یک دوربین کوچک در جلوی گوشی اسنشیال اولین شرکتی بود که از ایده گذاشتن دوربین کوچک در جلوی گوشی یا حتی دوربینی که قابلیت بیرون آمدن از داخل گوشی را داشته باشد، استفاده کرد.
گرچه این ایده دوربین داخلی با مشکل خرابی همراه بود. قسمتی که برای بیرون آمدن دوربین به کار می‌رفت، شکننده بود و معمولا خراب میشد. قطعا به یاد دارید گوشی‌هایی که قابلیت چرخش داشتند با پاره شدن و خرابی سیم رابط صفحه نمایش به کلی نابود می‌شدند.

3. با نگاهی به این تاریخچه کوتاه، روند شکل گیری گوشی‌های باثبات و بادوام از نسل اولیه گوشی‌های چرخشی و کشویی را بررسی کردیم. هرچند که گوشی‌ها در ابتدا بسیار ویژگی‌های عجیبی داشتند، اما در آن زمان کارایی خوب و طراحی زیبایی را برای مشتریان ارائه کرده بودند. امروزه گوشیهانه کشویی و نه با قابلیت چرخش ساخته می‌شوند که شاید به گفته برخی از مشتریان کسل کننده‌تر به نظر برسند، هرچند که بسیار بادواماند و گرفتن عکس سلفی توسط آن‌ها بسیار راحت و باکیفیت است.
منبع: روزنامه هفت صبح
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید