آیا دلفین‌ها در شرایط اسارت شادترند؟

آیا دلفین‌ها در شرایط اسارت شادترند؟

بنا به یافته‌های اخیر، دلفین‌ها به دنبال تعامل با مربی خود هستند. دانشمندان در یک پارک دریایی نزدیک پاریس با تحقیق بر دلفین‌ها تلاش کرده‌اند احساسات آن‌ها را در شرایط اسارت ارزیابی کنند.

کد خبر : ۵۹۶۴۶
بازدید : ۲۱۱۵
آیا دلفین‌ها در شرایط اسارت شادترند؟
دانشمندان در یک پارک دریایی نزدیک پاریس با تحقیق بر دلفین‌ها تلاش کرده‌اند احساسات آن‌ها را در شرایط اسارت ارزیابی کنند. این نخستین طرح برای بررسی شرایط اسارت از منظر این موجودات است. محققان در حال بررسی این هستند که دلفین‌ها دراسارت چه فعالیت‌هایی انجام می‌‍دهند.

آن‌ها دریافتند که پستانداران دریایی مشتاقند با انسانی که می‎شناسند، تعامل داشته باشند. نتایج نشان می‌دهد که "هرچه پیوند بین انسان و حیوان بهتر باشد، رضایت‌مندی آن‌ها بیشتر است. این بررسی بخشی از یک برنامه سه ساله برای سنجیدن رضایتمندی دلفین‌ها در شرایط اسارت است.

دکتر ایزابل کلگ که در "پارک استریکس" کار می‌کند همراه با همکارانش در بخش سنجش رفتار حیوانات در دانشگاه پاریس، آزمایش‌هایی را طراحی کرد که رفتار دلفین‌ها را رمزگشایی می‌کند. این آزمایش‌ها به دنبال موقعیت‌های فیزیکی بودند که نشان می‌دهند حیوانات چگونه احساس می‌کنند.

او به بی‌بی‌سی گفت: "ما می‌خواستیم دریابیم دلفین‌ها در شرایط اسارات چه رفتار‌هایی را بیشتر دوست دارند. برای انجام این کار، او سه گونه فعالیت را آزمایش کرد: یک مربی شروع می‌کرد به بازی با دلفین‌ها و اسباب‌بازی‌هایی را برای آن‌ها به استخر می‌آورد؛ و دلفین‌ها را با وسایل بازی خودشان تنها می‌گذاشت. دکتر کلگ می‌گوید: "به نتیجه بسیار جالبی رسیدیم. همه دلفین‌ها به دنبال این بودند که با مربی آشنای خودشان تعامل داشته باشند. "

دلفین‌ها با آمدن به سطح آب، در جایی که مربی آن‌ها ظاهر می‌شد، به دنبال او می‌گشتند و "سرک کشی" می‌کردند. سرک کشی اصطلاحی است که در مورد این نوع پستانداران دریایی به کار می‌رود. آن‌ها به سطح آب می‌آیند تا محیط بیرون را نگاهی بیندازند و ارزیابی کنند.

دلفین‌ها در هنگام این آزمایش سطح فعالیت خود را در استخر افزایش می‌دادند و وقت بیشتری را در لبه استخر صرف می‌کردند. دکتر کلگ اضافه کرد: "همین نتیجه را در حیوانات باغ‌وحش دیگر و در حیوانات مزرعه مشاهده کردیم. "
یک زندگی اجتماعی شادمان
این مسئله که آیا نگهداری این حیوانات در شرایط اسارت درست است یا نادرست، خصوصا در فرانسه، محل منازعه است. دولت فرانسه اخیرا ممنوعیت تولید مثل دلفین‌ها را در پارک‌های دریایی مانند "پارک استریکس" برداشته است.

رفع این ممنوعیت برای برجیتا مرسرا که آکواریوم دلفین‌ها را اداره می‌کند، باعث خوشحالی است.او گفت: اجازه زاد و ولد دلفین‌ها در اسارت زندگی شادمانه‌ای برای آن‌ها می‌آورد اگرچه متفاوت از زندگی در دنیای وحش است.

او در این رابطه اضافه کرد: "فکر می‌کنم که دلفین‌های آزاد در دنیای وحش شادتر هستند و دلفین‌هایی که در شرایط اسارت زاده می‌شوند، بسیار شادترند. آن‌ها اینجا زاده می‌شوند و این، زندگی آنهاست. اولویت ما نگهداری از آنهاست. ". اما دکتر سوزان شولتز از دانشگاه منچستر که در مورد رفتار اجتماعی پستانداران دریایی آزاد تحقیق می‌کند، با این اعتقاد مخالف است.
به نظر او بررسی‌ها نمی‌توانند نشان دهند که "دلفین‌ها در شرایط اسارت نسبت به شرایط آزاد در دنیای وحش شادتر باشند. " او افزود: "فکر نمی‌کنم این یافته ارزشمندی باشد که دلفین‌ها در اسارت، بالقوه به دنبال برقراری ارتباط با انسان باشند. این یافته می‌تواند به این مسئله برگردد که ما چگونه دیگر انواع باهوش و جذاب را مدیریت می‌کنیم. "

دکتر شولتز درباره تعامل دلفین‌ها با انسان می‌گوید: "اما، چون یک دلفین با شما تعامل می‌کند به این معنا نیست که این حیوان سبک زندگی که به عنوان یک گزینش به او داده شده، را انتخاب خواهد کرد. بنا به گفته سازمان خیریه حفاظت از نهنگ‌ها و دلفین‌ها در بریتانیا دست‌کم ۳۰۰۰ نهنگ، دلفین و گراز دریایی در ۵۰ کشور در شرایط اسارت هستند.
منبع: بی بی سی
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید