خودشیفته‌ها در زندگی موفق‌تر هستند!

خودشیفته‌ها در زندگی موفق‌تر هستند!

خودشیفته‌ها کسانی هستند که به دلیل نیاز شدیدی که به جلب توجه مردم دارند، ممکن است موجب رنجش و ناراحتی دیگران شوند؛ ولی به گفته پژوهشگران،به رغم عصبانی کردن مردم، خودشیفته‌ها احتمالا افراد موفقی هستند.

کد خبر : ۵۹۹۶۸
بازدید : ۲۷۴۲۲
خودشیفته‌ها کسانی هستند که به دلیل نیاز شدیدی که به جلب توجه مردم دارند، ممکن است موجب رنجش و ناراحتی دیگران شوند؛ ولی به گفته پژوهشگران،به رغم عصبانی کردن مردم، خودشیفته‌ها احتمالا افراد موفقی هستند.

روانشناسان می‌گویند حتی اگر ویژگی‌های شخصیتی این افراد منفی باشد، به دلیل این که احساس می‌کنند از دیگران برترند، برای تسلیم نشدن سرسختی نشان می‌دهند. گروهی از پژوهشگران بین‌المللی می‌گویند خودشیفتگان از لحاظ تحصیلات، کار و عشق معمولا در بالاترین رده موفقیت قرار دارند. از آنجا که این دسته از افراد، ارزش فوق‌العاده‌ای برای خودشان قائلند، اعتماد به نفس قابل توجهی پیدا می‌کنند.

از نظر روانشناسان، خودشیفتگی، ماکیاولیسم و اختلالات فکری و روانی (سایکوپاتی) مثلث تاریکی است که نشان دهنده وجود بدجنسی و بدخواهی در شخصیت فرد است. خودشیفتگان به خود محوری، به خود بالیدن و خود‌بزرگ بینی تمایل داشته و نیازمند تحسین دیگرانند.

ولی دکتر کوستا پاپاجیورجیو، از دانشگاه کوئینز در بلفاست می‌گوید بررسی‌ها نشان می‌دهد اشخاصی که عاشق خودشان هستند غالبا از نظر اجتماعی موفقند، پس زدن آنها موجب دلسردی‌شان نمی‌شود وعلاقه شدیدشان به جلب توجه، سبب می‌شود که مردم به طرف آنها کشیده شوند و خودشان افراد هدفمندی باشند.

دکر پاپاجیورجیو، می‌افزاید: "اگر ما بتوانیم اصول اخلاقی اجتماعی سنتی و متداول را کنار بگذاریم و فقط به این که چه چیزی موفقیت آمیز است فکر کنیم در آنموقع ممکن است خود‌‌شیفتگی یک خصلت بسیار مثبت به نظر برسد. "اگر شما یک خود‌شیفته باشید به شدت باور دارید که خودتان از هر کس دیگری بهتر بوده و لایق پاداش هستید".
خودشیفته‌ها در زندگی موفق‌تر هستند!

دکر پاپاجیورجیو، می‌افزاید ممکن است این خصیصه برای تمام اطرافیان شخص خودشیفته تحمل ناپذیر باشد ولی یک چنین خود باوری بی‌حد و حصر، موجب سرسختی روانی و آمادگی برای قبول چالش‌ها می‌شود. روانشناسان می‌گویند خودشیفته‌ها علاوه بر داشتن خصایلی مانند خودخواهی و نیاز به تسلط بر دیگران، دارای سطح بالایی از
همه چیز به من مربوط می‌شود
دکتر پاپاجیورجیو، می‌گوید نفوذ و غلبه رفتار خودخواهانه در فرهنگ عامه کنونی، اعم از رسانه‌های اجتماعی، برنامه‌های تلویزیونی با سوژه اتفاقات واقعی و یا سیاست، نشان دهنده "قدرت" خودشیفتگی در افکار عمومی است.

دکتر پاپاجیورجیو، از اعضای یک تیم تحقیقاتی از جمله پژوهشگرانی از کالج گُلداسمیت، دانشگاه لندن، کالج کینگز، دانشگاه تگزاس در آستین و دانشگاه متروپولیتن منچستر است. این گروه پژوهشی از بررسی نتیجه امتحانات شاگردان دبیرستانی استفاده کرده بود تا نشان دهد چگونه خودشیفتگان می‌توانند از کسانی که از آنها بااستعدادترند جلو بیفتند.

این پژوهشگران با بررسی خصوصیات ۳۰۰ دانش آموز دبیرستانی در ایتالیا که ویژگی آنان خودشیفتگی بود، متوجه شدند که نتیجه امتحانات درسی این دانش آموزان از امتحانات دیگری که مربوط به هوش آنها بود به مراتب بهتر بوده. روانشناسان می‌گویند این خودشیفته‌ها علاوه بر داشتن خصایلی مانند خودخواهی و نیاز به تسلط بر دیگران، دارای سطح بالایی از انعطاف پذیری و عزم راسخ بودند.

آنها زرنگ و باهوش نبودند ولی به دلیل اعتماد به نفس بیشتر و مصمم بودن، توانسته بودند از شاگردانی که از سایر جهات توانایی های بیشتری داشتند، پیشی بگیرند. دکتر پاپاجیورجیو، می‌گوید حدود ۶۰ درصد خودشیفتگی ارثی است و بقیه ناشی از تاثیر محیط زیست است
اعجوبه‌های دوست داشتنی
دکتر پاپاجیورجیو می‌گوید الگوی امتیازاتی که خودشیفتگان در مدرسه دارند، در دانشگاه، کار و همچنین مناسبات عشقی آنان نیز مشاهده می شود. به گفته او خودشیفتگان در مقایسه با دیگران احتمالا اشخاص بیشتری را به عنوان شریک زندگی (پارتنر) به خود جلب می‌کنند.
خودشیفته‌ها در زندگی موفق‌تر هستند!
"آنها فوق‌العاده دوست داشتنی و جذاب هستند. اگر شما وقت زیادی را صرف تلاش برای دوست داشتنی بودن خود و ترغیب دیگران بکنید، احتمال زیادی دارد که بیشتر مورد پسند دیگران قرار بگیرید."

به عقیده دکتر پاپاجیورجیو، حتی ممکن است در آنچه که او آن را افزایش خودشیفتگی می‌خواند، عامل تکامل نقش داشته باشد چون خودشیفتگان با عده بیشتری رابطه جنسی دارند و در نتیجه ژن خود را به افراد بیشتری منتقل می‌کنند.

دکتر پاپاجیورجیو، می‌گوید حدود ۶۰ درصد خودشیفتگی ارثی است و بقیه ناشی از تاثیر محیط زیست است. به گفته این روانشناس، خودشیفتگی می‌تواند موجب ناراحتی و اذیت شدید اطرافیان شخص شود ولی راه گریزی وجود ندارد؛ اما آنها می‌توانند تاثیر این خصوصیات رفتاری را محدود کنند: "شما می‌توانید به جای این که اجازه دهید آنها شما را کنترل کنند، شما آنها را کنترل کنید. "یک چنین خصوصیات شخصیتی را نباید به چشم خوب یا بد نگاه کرد بلکه باید آن را نتیجه تکامل و بیانگر طبیعت بشر دانست."
منبع: بی بی سی
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید