برندسازی صدا و سیما از «شاخ‌های مجازی»

برندسازی صدا و سیما از «شاخ‌های مجازی»

مائده هژبری حالا دیگر در فضای مجازی ناشناخته نیست. دختر ۱۷ ساله‌ای که قرار بود روند به اشتراک گذاشتن ویدئوهایش مسدود و در گوشه ذهنش خاک بخورد حالا نه تنها شهرت بیشتری یافته بلکه بواسطه اقدام صدا و سیما مورد حمایت برخی نیز قرار گرفته است.

کد خبر : ۶۰۱۳۷
بازدید : ۱۸۸۲
هدی هاشمی | مائده هژبری حالا دیگر در فضای مجازی ناشناخته نیست. دختر ۱۷ ساله‌ای که قرار بود روند به اشتراک گذاشتن ویدئوهایش مسدود و در گوشه ذهنش خاک بخورد حالا نه تنها شهرت بیشتری یافته بلکه بواسطه اقدام صدا و سیما مورد حمایت برخی نیز قرار گرفته است.
برندسازی صدا و سیما از «شاخ‌های مجازی»
جمعه شب شبکه یک رسانه ملی مستندی ۳۰ دقیقه‌ای به‌نام «بی‌راهه» پخش می‌کند و در آن اعترافات شماری از کاربران اینستاگرام یا همان شاخ‌های مجازی را به نمایش می‌گذارد. در این برنامه، سه دختر و یک پسر که چهره‌شان محو شده بود، درباره فعالیت‌هایشان در اینستاگرام به پرسش‌های مجری برنامه پاسخ می‌دادند و گاه در طول پاسخ‌هایشان به گریه می‌افتادند و ابراز پشیمانی می‌کردند.

در این میان حرف‌های مائده هژبری بود که از نگاه کاربران شبکه‌های اجتماعی بسیار تلخ و غم انگیز توصیف شده است. مائده در این برنامه تلویزیونی اعلام کرد: «با گروه یا کسان دیگری همکاری نکرده و قصدم فریب یا ترویج بی‌بند و باری نبوده. فقط افرادی از من خوششان می‌آمد و من هم با آهنگ‌های مختلف می‌رقصیدم.

این کار را چهار سال پیش ابتدا برای سرگرمی انجام دادم، اما بعد از مدتی متوجه شدم آمار فالوئرهایم بالا می‌رود.» همین جملات کافی بود تا کاربران شبکه‌های اجتماعی با استفاده از هشتگ مائده هژبری و برقص تا برقصیم نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند.
یکی از کاربران فعال توئیتر نوشت: «کسی یادش می‌آید آخرین باری که یکی از مفسدان اقتصادی در صدا و سیما برای ابراز پشیمانی گریه کرده، کی بوده؟» کاربر دیگر تأکید کرد: «انتظار داشتیم صدا و سیما اعترافات جاسوس هسته‌ای یا اخلالگر نظام بانکی یا خریدار هزاران سکه و این‌ها رو پخش کند؟! الان وقت پخش این موضوع بود؟
کاربر دیگری به بی‌تدبیری رسانه ملی اشاره کرد و نوشت: «مائده هژبری نهایتاً چند هزار فالوئر داشت، اما به حسن تدبیر شما، رقص‌هایش رو میلیون‌ها نفر دیدند.‌ای بسا دختران زیادی ازش الگو گرفتند و حتماً، کسانی که در رقص توانایی دارند به کارشان مصمم‌تر شدند. ممنون آقای صداوسیما مثل دفعات قبل، همان کاری رو کردی که می‌خواستی نکنی!»
برخی‌های دیگر هم با اشاره به مفسدان اقتصادی و متجاوزان که دادگاه هایشان غیرعلنی برگزار می‌شود در فضای مجازی نوشتند: «دادگاه شیـــــــــــرخشک‌های فاسد، متهمان تجاوز در ایرانشهر و تعرض در مدرسه مرزداران راغیرعلنی برگزار می‌کنید تا آبرویی از آن‌ها نرود، اما برای دختری که می‌رقصد این‌طور بر طبل رسوایی می‌زنید.» کاربر دیگری هم تأکید کرد: «بدهکاران بانکی و سوءاستفاده‌کنندگان از ارز دولتی، متخلفان املاک نجومی، زمین‌خواران و اختلاسگران آزادند، دختری را به جرم رقصیدن بازداشت کردند و در تلویزیون نشان دادند تا درس عبرتی شود برای سایرین.»
واکنش سیاستمداران در فضای مجازی
موضوع مائده هژبری البته از نگاه سیاستمداران و خیلی از چهر‌های مطرح اجتماعی هم دور نماند و برخی از سیاستمداران، استادان دانشگاه و روزنامه نگاران هم در فضای مجازی و در گفت‌و‌گو با برخی از سایت‌های خبری نسبت به این اقدام رسانه ملی واکنش نشان دادند.
بخوانید: رقص در اینستاگرام، اعتراف در تلویزیون دکتر حسام الدین آشنا درباره پخش فیلم اعترافات مائده هژبری که در برنامه‌ای با نام «بی‌راهه» از شبکه یک سیما پخش شد، گفت: در موارد پخش تصاویر مربوط به افراد در حالات غیر عادی، از جمله در بیمارستان، کلانتری یا بازداشتگاه، نیاز به هماهنگی میان قوه قضائیه، سازمان صداوسیما و رضایت فردی است که از او تصویربرداری می‌شود.
شورای نظارت بر صداوسیما این امکان را فراهم می‌کند تا به هر شکایتی از طرف افراد در مورد عدم رضایت‌شان نسبت به پخش تصاویر آنان در تلویزیون رسیدگی کند.
برندسازی صدا و سیما از «شاخ‌های مجازی»
محمد رضا زائری هم در توئیترش به این ماجرا پرداخت: چند دختر دستگیر شده‌اند به اتهاماتی و تلویزیون یک جنس مصاحبه پخش می‌کند. تا مدیران تلویزیون این گونه رفتار می‌کنند و نه اقتداری نمایش داده می‌شود برای جامعه، نه توجیه اقناع کننده‌ای تراشیده می‌شود برای عوام.
عباس عبــــــــــــــــدی هم نوشت: شبکه‌های اجتماعی مثل هر پدیده دیگر دارای آثار مثبت و منفی آموزنده و آسیب زننده است. کسی که چنین مستندی را پخش کرده باید مسئولیت اثرات سوء عملش را بپذیرد، صداسیما سال‌های بسیار زیادی انحصاری عمل کرده و ظهور شبکه‌های اجتماعی این ویژگی انحصار را از آن سلب کرده است.
شهاب اسفندیاری، رئیس دانشگاه صدا‌وسیما هم درباره این رفتار رسانه ملی در صفحه توئیترش نوشت: من هیچ مسئولیتی در صدا و سیما ندارم. در دانشگاه صداوسیما کار می‌کنم. با دیدن این کلیپ منتشر شده، متأسف و ناراحت شدم.
نه اخلاقی بود، نه حرفه‌ای؛ و رسانه ملی بابت پخش این قبیل مصاحبه‌ها در گذشته هزینه سنگینی داده است. آذرمنصوری قائم مقام دبیر کل حزب اتحاد ملت هم در اینستاگرامش نوشت: مدیران و سیاستگذاران رسانه ملی اگر قائل به پاسخگویی هستند به این سؤال پاسخ دهند برنامه‌هایی مانند اعتراف‌گیری از دختری که اتهامش نمایش رقص خود در اینستاگرام است، با تکیه بر کدامیک از مبانی اخلاقی و انسانی و دینی ما تولید و از فراگیرترین رسانه رسمی
کشور پخش می‌شود؟ فاین تذهبون؟
حجت‌الاسلام فاضل میبدی استاد حوزه و دانشگاه هم در گفت‌و‌گو با سایت اعتماد آنلاین اعلام کرد: کار صداوسیما مصداق اشاعه فحشا بوده، این کار صداوسیما خلاف سیره پیامبر (ص) است و متأسفانه اثرات سوء بسیاری هم دارد. باید با مسئولان صداوسیما و برنامه اعترافات این زن، برخورد حقوقی صورت بگیرد؛ در قانون داریم که اگر کسی اشاعه فحشا کرد و آبروی فردی را برد، باید با او برخورد حقوقی شود و در اسلام هم داریم که این عمل، گناه است. خیلی از کار‌هایی که در صدا وسیما انجام می‌شود خلاف سنت اسلام و پیغمبر (ص) است.
واکنش هنرمندان چه بود؟
البته در کنار چهره‌های سیاسی بسیاری از هنرمندان هم منتقد این برنامه از سوی صداوسیما شدند. امیر مهدی ژوله در صفحه اینستاگرامش نوشت: چرا دزد‌ها نمی‌رقصند؟
پرستو گلستانی هم تأکید کرد:‌ای مجرم‌ای مفسد اقتصادی‌ای کودک آزار‌ای اختلاسگر... خوب شد زندانی شدی تا درس عبرت شوی.
منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید